شناسهٔ خبر: 67397688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار آذربایجان‌غربی:

حمله شیمیایی عراق علیه مردم سردشت لکه سیاهی در تاریخ معاصر است

مهاباد- ایرنا - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: حملات شیمیایی رژیم بعث عراق علیه مردم بی­ دفاع سردشت در جریان جنگ تحمیلی که با سکوت مشمئز کننده مجامع بین­ المللی همراه بود، لکه سیاهی در تاریخ معاصر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از سایت روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در پیامی به مناست هفت تیر سالروز بمباران شیمیایی سردشت اظهار کرد: بدون شک بمباران شیمیایی سردشت یکی از تلخ ترین خاطرات به جا مانده در نزد ایرانیان از هشت سال جنگ تحمیلی و هشتم تیر ماه ۱۳۶۶ یادآور یکی از غمبارترین روزها در تاریخ دفاع مقدس است که تا ابد این لکه ننگ بر پیشانی عاملان و حامیان این جنایت باقی خواهد ماند.

حمله شیمیایی عراق علیه مردم سردشت لکه سیاهی در تاریخ معاصر است

وی اضافه کرد: امروز در حالی یاد و خاطره هزاران قربانی بمباران شیمیایی سردشت را گرامی می‌داریم که با گذشت ۳۷ سال از این جنایت پیگیریهای حقوقی بین‌المللی دولت جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق تضییع شده مادی و معنوی شهدا و جانبازان شیمیایی ایران و محاکمه و مجازات آمران، عاملان، معاونان، مباشران و حامیان استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران از جمله در فاجعه سردشت، ادامه دارد.

در ادامه این پیام آمده است: با این وجود ملت ایران عاملان این جنایات و هم‌دستان آنها را نه فراموش خواهد کرد و نه خواهد بخشید. دولت مردمی شهید جمهور حضرت آیت الله رئیسی ، تمام تلاش خود را برای توسعه رفاه و زیرساخت های اساسی در این سرزمین نجیب و نیز رسیدگی به پرونده جانبازان شیمیایی و خانواده های آنان بکار گرفت و دستاوردهای رخ داده موید این امر است.

از خداوند منان برای شهدای عزیز شیمیایی علو درجات و برای جانبازان گرانقدر سلامتی و طول عمر مسالت دارم.

به گزارش ایرنا، رژیم بعث عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شده است.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده و ۸۵۶ شهید و بیش از چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

نظر شما