شناسهٔ خبر: 67396725 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

صدور ۲ هشدار نارنجی و زرد هواشناسی در اصفهان/ تردد غیرضروری و کوهنوردی ممنوع!

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور دو هشدار نارنجی و زرد طی تشدید شرایط باد و طوفان گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا و بالا رفتن عدد شاخص آلایندگی هوا بر ممنوعیت تردد غیرضروری سالمندان و کوهنوردی در استان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گرادیان فشاری مناسبی در نیمه شرقی طی امروز تا اوایل هفته آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب ایجاد افزایش سرعت وزش باد و فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی شده و پدیده باد و گردوخاک، طوفان لحظه‌ای با گردوخاک در نیمه شرقی، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در نواحی شمالی، شرقی، جنوبی و مرکزی استان پیش‌بینی می‌شود.

صدور هشدار نارنجی با تشدید باد و گردوخاک / شهر برای تردد گروه‌های حساس مناسب نیست

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح نارنجی با تشدید شرایط باد گردوخاک، کاهش دید در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از اواخر وقت امروز آغاز می‌شود و تا پایان فردا با وزش باد شدید، گردوخاک در نیمه شرقی، شکل‌گیری طوفان لحظه‌ای با گردوخاک در نیمه شرقی، کاهش دید و کیفیت هوا مورد انتظار است.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک در مناطق شمال، شرق و مرکزی اصفهان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف‎‎‌آباد، ورزنه و اصفهان را فرا می‌گیرد.

حاجی‌بابایی نسبت به کاهش دید و کیفیت هوا، قرار گرفتن شاخص آلایندگی هوا در شرایط ناسالم، اختلال در تردد مسیرهای مواصلاتی شرق استان به واسطه کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقتی، شکستن درختان فرسوده و توقف فعالیت‌ها در فضای باز هشدار داده و گفت: نداشتن تردد در سطح شهرها به ویژه گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) طی روزهای پیش‌رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

وی اظهار کرد: رعایت حداکثری مقررات رانندگی هنگام طوفان گردوخاک و شن در نیمه شرقی، مدیریت تردد خودروها در سطح شهرها و کنترل فعالیت‌های واحدهای صنعتی، خودداری از تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، فرسوده و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

تداوم صدور هشدار سطح زرد تا پایان ۹ تیر / تردد غیرضروری سالمندان در اصفهان ممنوع است

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره تداوم صدور هشدار سطح زرد طی یک هفته اخیر با فعالیت پدیده باد و گردوخاک، تصریح کرد: این شرایط از اواخر وقت چهارشنبه ششم آغاز شده و تا پایان روز شنبه نهم تیر با وزش باد به نسبت شدید تا شدید، کاهش دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص آلایندگی هوا و طوفان گرد و خاک محلی به ویژه در مناطق شمال و شرق و مرکز و جنوب استان اصفهان همراه است.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک مناطقی به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت آباد)، زواره، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف آباد، نطنز، ورزنه و شاهین شهر و میمه را فرا می‌گیرد.

حاجی‌بابایی، نسبت به کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان، اختلال در تردد به سبب کاهش دید در محورهای مواصلاتی شرق استان هشدار داده و گفت: هموطنان به ویژه گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) طی روزهای پیش‌رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

وی اظهار کرد: لزوم پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، ممنوعیت جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از محلول‌پاشی باغات و مزارع، استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی (دامداری‌ها و پرورش ماهی، گلخانه‌ها) توصیه می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۲ درجه سانتی‌گراد و فریدونشهر با کمینه دمای ۱۵ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

نظر شما