شناسهٔ خبر: 67391870 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

خواسته به حق رانندگان کامیون ؛ 3 دلیل منطقی برای افزایش 50 درصدی کرایه بار

صاحب‌خبر -

مشخص نیست شورای عالی ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر چه مبنایی کرایه رانندگان کامیون را در سالجاری 30 درصد افزایش داده اند بدون آن که به گران شدن هزینه ها و جهش تورم توجهی کنند!

خواسته به حق رانندگان کامیون ؛ 3 دلیل منطقی برای افزایش 50 درصدی کرایه بار
تین نیوز

مشخص نیست شورای عالی ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر چه مبنایی کرایه رانندگان کامیون را در سالجاری 30 درصد افزایش داده اند بدون آن که به گران شدن هزینه ها و جهش تورم توجهی کنند!

رانندگان کامیون و تشکل های صنفی آنها خواستار افزایش دست کم 50 درصدی کرایه نسبت به سال گذشته هستند و اعتراض آنها به افزایش 30 درصدی مصوب امسال همچنان ادامه دارد. این اعتراض به صورت روزانه با تماس های مکرر رانندگان با خبرنگاران ما مطرح می شود و آنها خواستار تجدیدنظر و بازنگری در کرایه سالجاری هستند.

رئیس کانون رانندگان اخیرا در مصاحبه خود را ایلنا 3 دلیل مهم برای افزایش 50 درصدی کرایه را برشمرده و افزایش 30 درصدی را به نوعی بی انصافی تشبیه کرده است. توصیفی که بسیاری از رانندگان آن را ملایم می دانند و معتقدند با افزایش 30 درصدی در حق آنها ظلم مسلم شده است.

دلایلی که موسوی در مصاحبه خود بیان کرده است را در ادامه به اختصار می خوانید:

1. دخالت غیراصولی ستاد تنظیم بازار در کرایه رانندگان کامیون

این مقام مسئول به عنوان نماینده رانندگان بر این باور است که نرخ کرایه نباید از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین شود. به گفته وی دو سال اخیر که قیمت گذاری از سوی ستاد تنظیم بازار انجام شده برخی نکات از نظر این ستاد دور مانده است. به عنوان مثال هیچ افزایشی برای حق توقف کامیون در نظر گرفته نشده است در حالی که یک راننده کامیون برای انجام عملیات تخلیه و بارگیری ساعت ها معطل می ماند.

2. بی توجهی به گران شدن قیمت کامیون و افزایش هزینه خواب سرمایه

می دانیم که بانک ها سالانه بین 18 تا 23 درصد سود به سپرده های بلند مدت می پردازند. شنیده می شود برخی بانک ها با ابزارهایی مثل صندوق های سرمایه گذاری نرخ سود را به 26 درصد هم رسانده اند. با این وصف و با توجه به قیمت 3 تا 5 میلیاردی کامیون ها، هزینه خواب سرمایه بسیار افزایش یافته است. به بیان دیگر اگر رانندگان کامیون خود را بفروشند و سرمایه شان را در بانک بخوابانند پولی که عاید آنها می شود قابل توجه است و با این هزینه خواب سرمایه دیگر، کار سنگین رانندگی توجیهی ندارد.

3. افزایش سرسام آور هزینه تعمیرات و نگهداری

مراجع تصمیم گیر درباره کرایه بار رانندگان کامیون نسبت به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری بی تفاوت هستند. به گفته رئیس صنف رانندگان هزینه تعمیرات ماهانه یک کامیون یا تریلی این روزها بسیار سرسام آور شده است. به عنوان مثال یک واشر سرسیلندر یک میلیون و دویست هزار تومان و دستمزد نصب آن بیش از 2 میلیون تومان است و هزینه تعویض روغن کامیون 5 الی 6.5 میلیون تومان تمام می شود.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما