شناسهٔ خبر: 67387627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

کنعانی:

امیدواریم مشارکت حجاج ایرانی در مدینه و مکه در انتخابات فراهم شود

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشستی خبری گفت: امیدواریم بتوانیم در ساعات محدود باقیمانده تا مرحله آغاز رای گیری، امکان مشارکت هموطنان و حجاج ایرانی در مکه و مدینه در پای صندوق‌های رای را فراهم بیاوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) ششم تیر ماه در نشستی خبری به تشریح روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور پرداخت.وی گفت: کمتر از 48 ساعت تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران فاصله داریم دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظیفه ذاتی و ماموریت محوله برای برگزاری پرشکوه انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور همه تلاش‌ها و ابتکارعمل‌های خود را به این منظور به کار بسته و همکاران ما در وزارت امور خارجه تا این لحظه روزهای بسیار پرکاری را پشت سر گذاشتند. کنعانی بیان کرد: خوشبختانه همه اقدامات به منظور برگزاری انتخابات در خارج از کشور علیرغم زمان نسبتا محدود فراهم آمده و امکانات و اوراق لازم برای برگزاری انتخابات در شعب اخذ رای در خارج از کشور به مقاصد مربوطه توسط دستگاه دیپلماسی ارسال شده است. وی گفت: ارتباطات بین وزارت خارجه و مسؤول ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور در وزارت خارجه به صورت مستمر با نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برقرار است و اطمینان حاصل شده که خوشبختانه امکانات لازم برای اخذ رای به همه نمایندگی‌ها ارسال و این اقلام دریافت شده است. کنعانی ادامه داد: همه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور بسیج شدند و متعاقب دستورالعمل‌های ارسالی از سوی ستاد برگزاری انتخابات خارج از کشور مقدمات و زمینه‌های لازم فراهم آمده است. کمیته‌های اخذ رای و اعضای ناظر و مجری برگزاری انتخابات تعیین شده اند.

* در اخذ رای و شمارش آرا به اصل امانت و صداقت پایبندیم

وی افزود: نقش شهروندان ایرانی در خارج از کشور کمک کننده است و از ظرفیت‌های ایرانیان به صورت حداکثری استفاده شده است. برای دستگاه دیپلماسی بسیار مهم است که رای مردم و شرکت کنندگان در انتخابات به صورت امانتدارانه اخذ و شمارش شود و از طریق وزارت خارجه به ستاد مرکزی برگزاری انتخابات در وزارت کشور ابلاغ شود. این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: وزارت خارجه در اخذ، جمع آوری و شمارش آرای شرکت کنندگان در انتخابات به اصل امانت و صداقت، کاملا پایبند و وفادار است. اعضای مجری و ناظر برگزاری انتخابات در خارج از کشور هم که اکثریت قریب به اتفاق آنها از ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند، در این خصوص در روند برگزاری انتخابات، اخذ رای و شمارش آن نقش مستقیم و تعیین کننده دارند.  کنعانی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات زمینه ساز افزایش اقتدار ملی است. هر چقدر شاهد مشارکت شهروندان ایرانی در داخل و خارج از کشور در پای صندوق‌های رای و مشارکت در تعیین رئیس قوه اجرایی کشور و سرنوشت کشور باشیم، بر میزان اقتدار و صلابت کشور در مناسبات خارجی و بین‌المللی افزوده خواهد شد. وی گفت: حضور مردم در صحنه سیاسی مظهر قدرت ملی برای ایران است. نظام سلطه درک روشنی داشته و دارد تا زمانی ملت ایران پای نظام و اهداف انقلاب اسلامی هستند این نظام مقتدر است و امکان پیشبرد توطئه‌های آنها در تضعیف نظام میسر نیست. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه دشمنان همواره تلاش می‌کنند با روش‌ةای مختلف و جریان‌سازی‌های سیاسی و استفاده ابزاری از رسانه‌ها و الگوهای تبلیغی بتوانند بین نظام و کشور و مردم و دولت فاصله ایجاد کنند، گفت: خوشبختانه تا الان این توفیق را به دست نیاورده‌اند.

* اهتمام لازم برای برگزاری انتخابات بدون مزاحمت برای رای دهندگان در خارج از کشور

کنعانی بیان کرد: اطمینان داریم شاهد مشارکت بیشتری از ایرانیان خارج در پای صندوق‌های رای خواهیم بود.وی گفت: برگزاری انتخابات باشکوه برای ما به عنوان ماموریت اساسی با مشارکت ایرانیان در خارج از کشور حائز اهمیت است.سخنگوی وزارت خارجه افزود: همه چیز برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور در تعیین رئیس جمهور منتخب فراهم است. وی ادامه داد: در برخی از کشورها که در گذشته شاهد ایجاد برخی مزاحمت‌ها برای مشارکت ایرانیان در روند رای گیری بودیم، اهتمام و توجه لازم به خرج داده شده و در این خصوص با مقامات رسمی کشورها از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه چه از طریق یادداشت‌های رسمی و چه دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با مقامات این کشورها اطمینان لازم حاصل شده که ان‌شاءالله مشکل و مزاحمتی برای ایرانیان پای صندوق‌های رای ایجاد نشود و هموطنان بتوانند با طیب خاطر در انتخابات شرکت کنند.کنعانی گفت: زمان انتخابات همزمان با زمان در داخل کشور است، ولی زمان رای گیری براساس تفاوت افق‌های زمانی، ولی براساس بازه زمانی رای گیری در داخل کشور در نظر گرفته شده است. تمهیدات لازم فراهم شده بعد از رای گیری آرا توسط هیأت‌های اجرایی برگزاری انتخابات در خارج از کشور با دقت و امانت شمارش و با همان دقت و امانتداری از طریق وزارت خارجه به ستاد مرکزی برگزاری انتخابات در وزارت کشور ابلاغ شود.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم انتخابات پرشکوه، سالم و پرنشاط را با حضور هموطنان خارج از کشور شاهد باشیم و ملت ایران صفحه زرین دیگری را در تاریخ پرشکوه انقلاب و مردمسالاری دینی و حضور موثر و تعیین کننده مردم در تعیین سرنوشت کشور رقم بزنند.

* تلاش برای برگزاری انتخابات برای حجاج ایرانی در مکه و مدینه وی درباره مشارکت حجاج ایرانی که اکنون در مدینه و مکه هستند نیز گفت: تدابیر لازم و هماهنگی‌های رسمی لازم را با مقامات دولت عربستان به منظور برگزاری انتخابات و مشارکت حجاج ایرانی در انتخاب رئیس جمهور انجام دادیم. در این مشورت‌ها تلاش شد که بتوانیم همگام و هم پای ملت بزرگ ایران حجاج ایرانی در مکه و مدینه نیز بتوانند پای صندوق‌های رای در انتخاب رئیس جمهور کشورشان مشارکت داشته باشند. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امروز هم حتی در وزارت خارجه مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه و مدیرکل کنسولی و رئیس ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور میزبان سفیر پادشاهی عربستان در وزارت خارجه بودند و آخرین مشورت‌ها و رایزنی‌ها در این خصوص با سفیر عربستان انجام شد. کما اینکه قبل از این هم سفیر ما در ریاض با مقامات عربستان پیرو مکاتبات رسمی و گفت‌وگوهای رسمی با مقامات این کشور، تلاش‌های لازم را به عمل آورد.کنعانی گفت: امیدواریم بتوانیم در ساعات محدود باقیمانده تا مرحله آغاز رای گیری، امکان مشارکت هموطنان و حجاج ایرانی باقیمانده در عربستان  (در مکه و مدینه) را در برگزاری انتخابات و حضورشان پای صندوق‌های رای فراهم بیاوریم.

*امیدواری نسبت به برگزاری انتخابات پرشور و با نشاط

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در کشورهای مختلف از یک تا چندین صندوق را در پایتخت‌ها و دیگر شهرها فراهم کردیم و تلاش وزارت خارجه بر این امر دایر بوده که زمینه مشارکت ایرانیان در خارج از کشور با سهل‌ترین روش فراهم شود و امیدواریم شاهد انتخابات پرشور و با نشاط و مشارکت حداکثری هموطنان در خارج از کشور باشیم.وی گفت: هموطنان در خارج از کشور همانند ایرانیان در داخل نسبت به سرنوشت کشور، سرنوشت سیاسی و مشارکت در تعیین رئیس جمهور و رقم زدن بهترین شرایط سیاسی برای کشور اهتمام دارند و دلسوز کشور هستند و برای توسعه و آبادانی کشور و رقم زدن فردایی بهتر و پرشکوه‌تر برای کشور اهتمام داشتند و اطمینان داریم در انتخابات روز جمعه همین همت بلند را از سوی هموطنان ایرانی خارج از کشور شاهد خواهیم بود.

* مراسم چهلم شهید امیرعبداللهیان

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره برگزاری مراسم چهلم شهدای خدمت نیز گفت: صبح پنجشنبه هشتم تیرماه مراسم چهلمین روز شهادت وزیر خارجه انقلابی و ولایتمدار جمهوری اسلامی ایران از ساعت 10 الی 11:30 در صحن منور و ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری برقرار است و ما امیدواریم که به پاس تجلیل و تکریم و قدردانی از مجاهدت‌های انقلابی و متعهدانه و مسؤولانه وزیر خارجه جهادی شاهد حضور پرشکوه مردم و آحاد مختلف شهروندان در تهران و حومه و دیگر شهرها در این مراسم باشیم.وی افزود: وزارت خارجه و مدیران و پرسنل وزارت خارجه به صورت گسترده در این مراسم حضور خواهند داشت و مقامات و مسؤولان کشوری و لشکری هم پای مردم قدرشناس ایران در این مراسم حضور خواهند داشت.سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: عصر فردا نیز مراسم تجلیل از رئیس جمهور شهید و همراهان شهید گرانقدر در محل مصلی تهران برگزار خواهد شد. اطمینان داریم آحاد ملت قدرشناس ایران در این مراسم به پاس تکریم و تجلیل از رئیس جمهور خدمتگزار و همراهان خدوم ایشان در این مراسم حضور باشکوهی خواهند داشت.

نظر شما