شناسهٔ خبر: 67382904 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری مطرح کرد؛

بسیج سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها برای اخذ رای ایرانیان خارج از کشور

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همه اقدامات و تمهیدات لازم به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم آمده و امکانات و تجهیزات لازم توسط دستگاه دیپلماسی به شعب اخذ رای خارج از کشور ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی سخنگوی امور خارجه بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص شرایط انتخابات ریاست جمهوری خارج از کشور، اظهارداشت: کمتر از ۴۸ ساعت تا برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری فاصله داریم و دستگاه دیپلماسی هم مبتنی بر وظیفه خودش بزای برگزاری انتخابات با شکوه در خارج از کشور همه تلاش های خودش را به کار بسته و همکاران ما در وزارت امور خارجه روزهای بسیار پر کاری پشت سر گذاشتند.

وی گفت: همه اقدامات و تمهیدات لازم به منظور انتخابات ریاست جمهوری فراهم آمده و امکانات و تجهیزات لازم برای برگزاری انتخابات در شعب اخذ رای خارج از کشور توسط دستگاه دیپلماسی ارسال شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ارتباطات میان وزارت امور خارجه و مشخصا مسئول انتخابات خارج از کشور با شعب اخذ رای در نمایندگی های ایران در سراسر کشورهای جهان برقرار است و از آمادگی لازم آنها اطمینان کسب شده است.

کنعانی بیان کرد: همه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در این ارتباط بسیج شده‌اند، کمیته‌های اخذ رای و ناظران مشخص شده‌اند. نقش ایرانیان خارج از کشور در این انتخابات بسیار تعیین کننده است و برای وزارت امور خارجه مهم است که رای مردم در این انتخابات در شعب رأی خارج از کشور به صورت مناسب و صحیح شمارش شود و به اصل امانت و صداقت دستگاه دیپلماسی کاملا پایبند است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: همانطور که در داخل کشور این اهتمام جدی مبنی بر مشارکت حداکثری ملت فهیم ایران در انتخابات، مطابق با تاکیدات رهبری و رویکرد نظام وجود دارد در خارج از کشور هم شاهد مشارکت حداکثری ایرانیان خارج از کشور باشیم و حتما بر جلب رای آنها تاکید داریم و در این راستا تلاش‌های خود را به کار بستیم.

وی گفت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات زمینه ساز افزایش قدرت و اقتدار ملی است و ما هر میزان شاهد مشارکت شهروندان ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور باشیم، طبیعتا بر میزان اقتدار و صلابت کشور در مناسبات بین‌المللی افزوده خواهد شد. همیشه حضور مردم در صحنه سیاسی و اداره کشور مظهر قدرت ملی ایران بوده و هست. 

کنعانی افزود: نظام سلطه می‌داند تا زمانیکه مردم ایران پای اهداف انقلاب اسلامی هستند این نظام مقتدر است و امکان پیشبرد توطئه‌های آنها امکان‌پذیر نیست. آنها همواره تلاش کردند با استفاده ابزاری از رسانه‌ها و دیگر روش‌ها بتوانند میان مردم و دولت ایجاد فاصله کنند و تا به امروز این توفیق را بدست نیاوردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: برگزاری انتخابات باشکوه در خارج از کشور برای ما در وزارت امور خارجه بسیار مهم است و در این راستا پیگیری‌ها و ارتباطات زیاد و مستمری را داشته و داریم و زمینه لازم برای برگزاری باشکوه را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: اهتمام و توجه لازم برای رفع برخی مزاحمت‌هایی که در دوره‌های پیش شاهد بودیم نیز انجام شده و تمهیدات و اقداماتی را انجام دادیم، یادداشت‌هایی ارسال شده و ملاقات‌هایی با برخی مقامات وزارت خارجه و دیگر مسؤلان ذیربط خارجی داشتیم و این نگرانی رفع شده که مشکلی یا مزاحمتی برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد نشود و شهروندان ما در خارج از کشور بتوانند با آرامش در انتخابات شرکت کنند.

کنعانی گفت: زمان برگزاری انتخابات خارج از کشور نیز همزمان با انتخابات داخل کشور است. تمهیدات لازم در این خصوص هم فراهم شده که بلافاصله پس از زمان رأی گیری آرا توسط هیات‌های اجرایی انتخابات در خارج از کشور با دقت و امانت شمارش شود و به ستاد مرکزی انتخابات در وزارت کشور ابلاغ شود. امیدواریم انتخاباتی سالم و باشکوه را در خارج از کشور داشته باشیم و ایرانیان عزیز خارج کشور برگ زرین دیگری را در تعیین سرنوشت کشور رقم بزنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در ارتباط با حجاج ایرانی که اکنون در مکه و مدینه هستند تدابیر لازم و هماهنگی‌های رسمی با مقامات سعودی به منظور برگزاری انتخابات و مشارکت حجاج ایرانی فراهم شده و تلاش شد همپای ملت ایران حجاج ایرانی هم بتوانند پای صندوق های رأی در انتخابات مشارکت کنند.

وی گفت: امروز هم مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه و مدیرکل کنسولی ما میزبان سفیر پادشاهی سعودی در ایران بودند و آخرین رایزنی‌ها با وی انجام شد، کمااینکه پیش از این هم سفیر ایران در عربستان در گفت‌وگو هایی که با مقامات سعودی داشت تلاش‌های لازم را به عمل آورد و امیدواریم بتوانیم تا زمان آغاز رأی‌گیری امکان مشارکت هموطنان و حجاج ایرانی را در انتخابات داشته باشیم.

کنعانی تصریح کرد: به منظور تبادل اطلاعات و مشورت‌های لازم با روسای نمایندگی‌های ایران، در این مدت وزارت امور خارجه نشست های وبیناری هم با سفرا و سرکنسول‌های خود داشتیم. بنابراین در این زمینه روند مقدماتی انتخابات را با موفقیت طی کردیم و با هیچ نقصانی مواجه نیستیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: تمامی نمایندگی‌های ایران آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات را دارند و بسته به میزان جمعیت و پراکندگی ایرانیان در کشورهای مختلف، صندوق های متعدد را در پایتخت‌های مختلف فراهم آوردیم و تلاش ما این بوده که زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور با سهل‌ترین روش ممکن فراهم آید.

وی در خصوص مراسم چهلم شهدای خدمت نیز گفت: ما در شرایطی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری حرکت می‌کنیم که در آستانه چهلمین روز شهادت شهدای خدمت قرار داریم. به همین مناسبت فردا صبح (پنجشنبه) مراسم تکریمی در قالب چهلم شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه را در صحن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری داریم. 

کنعانی خاطرنشان کرد: بعد از ظهر فردا هم مراسم تجلیل و تکریم از رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان در مصلی تهران برگزار می‌شود و اطمینان داریم که ملت عزیز ایران به پاس تکریم خدمات شهدای خدمت حضور باشکوهی را خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام اخیر برخی کشورها که ارمنستان جدیدترین مورد آن در شناسایی رسمی کشور فلسطین بوده، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مواضع و اقدامات کشورهای جهان در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین از جمله حق بنیادین تعیین سرنوشت و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس استقبال می نماید.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، در پایان ضمن تاکید بر مواضع اصولی کشورمان در عدم شناسایی رژِیم غاصب صهیونیستی تاکید کرد: موج جدید حمایت دولت ها از آرمان و حقوق ملت فلسطین که در پاسخ به ندای قوی افکار عمومی ملت های جهان در محکومیت جنایات رژیم متجاوز صهیونیستی در نسل کشی و کشتار گسترده غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان فلسطینی انجام می شود، نشانه آشکاری از انزوای جهانی رژیم کودک کش صهیونیستی است.

نظر شما