شناسهٔ خبر: 67384911 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مقایسه ردمی نوت 13 پرو 5G با گلکسی A55؛ بهترین میان‌رده بازار کدام است؟

صاحب‌خبر -

امروز می‌خواهیم به مقایسه مشخصات و عملکرد دو گوشی شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G با سامسونگ گلکسی A55 بپردازیم. آیا Redmi Note 13 Pro 5G می‌تواند عنوان بهترین گوشی میان‌رده بازار را از چنگ Galaxy A55 در بیاورد؟

گوشی‌های پرچمدار بهترین‌های شرکت سازنده را ارائه می‌دهند. به‌همین‌خاطر انتخاب بین آنها نسبتا ساده است. هرچند در مورد گوشی‌های میان‌رده وضعیت فرق می‌کند. شما باید بهترین ترکیب امکانات و مشخصات را با توجه به قیمت دستگاه انتخاب کنید. اینجاست که مقایسه بین ردمی نوت 13 پرو 5G و گلکسی A55 می‌تواند سودمند باشد. هر دو گوشی در میان پرفروش‌ترین‌های بازار قرار دارند و امکانات مناسبی را ارائه می‌دهند.

مقایسه گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو 5G؛ جدال سخت دو گوشی جذاب

مقایسه ردمی نوت 13 پرو 5G با گلکسی A55 مقایسه ردمی نوت 13 پرو 5G با گلکسی A55

سامسونگ گلکسی A55 را بر اساس همان فرمول موفق سال گذشته توسعه داده است. این گوشی روی صفحه‌نمایش باکیفیت، قدرت پردازشی بالا و دوربین های قدرتمند تکیه می‌کند. در مقابل شیائومی سعی کرده ترکیبی از قیمت مناسب را با سرعت شارژ بالا، دوربین باکیفیت و طراحی جالب ارائه دهد. هرچند چندان نمی‌توان به مشخصات اعلامی و ادعاهای شرکت سازنده اعتماد کرد. به‌همین‌خاطر شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G را با سامسونگ گلکسی A55 در بخش‌های مختلف مقایسه می‌کنیم.

در هنگام نگارش این مطلب شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G (با ۵۱۲ گیگ حافظه و ۱۲ گیگ رم) در بازار ایران حدود ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد. گلکسی A55 سامسونگ نیز (با ۲۵۶ گیگ حافظه و ۸ گیگ رم) با قیمت ۲۳ میلیون تومان مبادله می‌شود. کدام‌یک ارزش خرید بالاتری دارد؟

فهرست کلی: با کلیک روی هر عنوان به بخش مرتبط هدایت می‌شوید.

  • مشخصات فنی
  • محتویات جعبه
  • طراحی و کیفیت ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • باتری و سرعت شارژ
  • عملکرد و قدرت پردازشی
  • دوربین
  • جمع‌بندی

مشخصات فنی

گوشی Samsung Galaxy A55 Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G
ابعاد و وزن 161.1 در 77.4 در 8.2 میلی‌متر، 213 گرم، بدنه جلویی دستگاه از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس پلاس)، فریم میانی آلومینیومی و بدنه پشتی از شیشه، تاییدیه IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد‌و‌غبار و آب 161.2 در 74.2 در 8 میلی‌متر، 187 گرم، بدنه جلویی دستگاه گوریلا گلس ویکتوس، بدنه پشتی از جنس شیشه و فریم میانی از پلاستیک، تاییدیه IP54 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد‌و‌غبار و پاشیدن قطرات آب
صفحه نمایش نمایشگر 6.6 اینچی سوپر امولد، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، حداکثر روشنایی 1000 نیت، رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل، نسبت تصویر 19.5 به ۹، تراکم 390 پیکسل در اینچ نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولد، نمایش ۶۸ میلیارد رنگ، رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، حداکثر روشنایی 1200 نیت، رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل، نسبت تصویر 20 به ۹، تراکم 446 پیکسل در اینچ
پردازنده تراشه 4 نانومتری اگزینوس 1480، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی Xclipse 530 تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 7s نسل 2، هشت هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی آدرنو 710
حافظه  8 گیگ رم در کنار 128 یا 256 گیگ حافظه ذخیره‌سازی، 12 گیگ رم در کنار 256 گیگ حافظه ذخیره‌سازی، پشتیبانی از کارت حافظه (مشترک با سیم‌کارت) 8 گیگ رم در کنار 128 یا 256 گیگ حافظه ذخیره‌سازی، 12 گیگ رم در کنار 256 یا 512 گیگ حافظه ذخیره‌سازی، ۱۶ گیگ رم در کنار ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزار اندروید 14، One UI 6.1 اندروید 13، MIUI 14
دوربین عقب
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
  • دوربین فوق‌عریض 12 مکاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7
  • دوربین فوق‌عریض ۸ مکاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین جلو دوربین 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 دوربین 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
باتری 5000 میلی‌آمپر ساعت، شارژ 25 وات 5100 میلی‌آمپر ساعت، شارژ 67 وات
سایر حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، اسپیکرهای استریو حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

محتویات جعبه

راند اول مقایسه بین شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G و سامسونگ گلکسی A55 را گوشی چینی به‌سود خود پایان می‌دهد. شیائومی درون جعبه محصول یک شارژر ۶۷ وات، قاب محافظ گوشی، گلس محافظ نمایشگر و سوزن سیم‌کارت را قرار داده است. گوشی Redmi Note گوشی Redmi Note

هرچند که پس از باز کردن جعبه گلکسی آ 55 تنها با گوشی، کابل USB-C و سوزن سیم‌کارت مواجه خواهید شد. البته محافظ گوشی و نمایشگر چندان مهم نیستند، ولی برای خریدن شارژر سامسونگ باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید. آن هم در بازاری که همه ادعا می‌کنند شارژر اصلی سامسونگ را در اختیار دارند.

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ از مواد بسیار باکیفیتی در ساخت گلکسی A55 استفاده کرده است. هرچند ظاهرا آنها چندان تمایلی برای تغییر طراحی گوشی میان‌رده خود ندارند. گوشی Galaxy A55 شباهت بسیار زیادی به گلکسی A54 دارد. بنابراین باید با حاشیه‌های نسبتا زیاد نمایشگر کنار بیایید. همچنین لبه‌های گلکسی A55 کمی تیز هستند که یعنی در استفاده طولانی‌مدت انگشتان شما را اذیت خواهند کرد.

گوشی میان‌رده گوشی میان‌رده

در بدنه پشتی دستگاه تنها شاهد حضور سه لنز هستیم. البته این یک نکته منفی نیست؛ زیرا برخی کاربران طراحی مینیمالیستی سامسونگ را دوست دارند و چندان از جزیره دوربین استقبال نمی‌کنند. خوشبختانه شرکت کره‌ای توانسته تاییدیه IP67 را برای گوشی میان‌رده خود دریافت کند. بدین‌ترتیب کاربر نگران افتادن گوشی در آب نخواهد بود. سامسونگ سابقه خوبی در حسگر اثر انگشت داشته است؛ اما نمونه استفاده شده در گلکسی A55 عملکرد خوبی ندارد.

در مقایسه با گلکسی A55، شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G طراحی جدیدتری دارد. کیفیت ساخت گوشی چینی نیز بالا است تا مشکلی برای رقابت با سایر برندها نداشته باشد. شیائومی همچنین حاشیه‌های نمایشگر را تا حد زیادی کاهش داده است. از این نظر ردمی نوت 13 پرو 5G می‌تواند حتی با گوشی‌های پرچمدار نیز رقابت کند. علاوه بر اینها، ردمی جدید به‌خوبی در دست می‌نشیند و در استفاده طولانی شما را اذیت نخواهد کرد.

گوشی Redmi Note گوشی Redmi Note

ردمی نوت 13 پرو 5G با تاییدیه IP54 همراه شده است که یعنی در مقایسه با گلکسی A55 مقاومت کمتری در برابر نفوذ آب دارد. ردمی جدید فقط می‌تواند در برابر قطرات باران دوام بیاورد. در پایان این بخش باید گفت که گوشی شیائومی حسگر اثر انگشت بسیار سریع و دقیقی هم دارد.

مقایسه گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G: صفحه‌نمایش

نمایشگر دو گوشی از نظر ابعاد تفاوت چندانی با همدیگر ندارند و هر دو می‌توانند تجربه لذت‌بخشی را هنگام تماشای ویدیو برای شما به‌ارمغان بیاورند. همچنین پشتیبانی از رفرش‌ریت 120 هرتز لذت گشت‌و‌گذار در منوها را دوچندان می‌کند. روشنایی ردمی نوت 13 پرو 5G در حالت خودکار به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد که در مقایسه با ۱۰۱۰ نیت گلکسی A55 کمی بیشتر است. هرچند که مشکلی برای استفاده از آنها در نور آفتاب نخواهید داشت.

گلکسی A55 گلکسی A55

ردمی نوت 13 پرو 5G تراکم پیکسلی بیشتری دارد که یعنی می‌تواند جزئیات بهتری را در برابر شما قرار دهد؛ اما در طرف مقابل گلکسی A55 رنگ‌ها را طبیعی‌تر و بهتر نشان می‌دهد. به‌طورکلی می‌توان گفت که نمایشگر نماینده شیائومی کیفیت بسیار بالایی دارد و اکثر کاربران را راضی نگه می‌دارد. همچنین نماینده شیائومی در واکنش به لمس سریع‌تر عمل می‌کند و دقت بالاتری دارد.

شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G

با همه اینها، اگر بخواهیم تمامی جنبه‌های مختلف را درنظر بگیریم، نمایشگر سامسونگ در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. این اختلاف را می‌توان در هنگام تماشای ویدیو مشاهده کرد.

عمر باتری و سرعت شارژ

شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G در مقایسه با گلکسی A55 باتری بزرگتری دارد. اما سامسونگ در تبلیغات خود بارها به بهینگی تراشه استفاده شده در گلکسی A55 اشاره کرده است. نتایج به‌دست آمده از تست باتری نیز ادعای سامسونگ را تایید می‌کنند. باتری Galaxy A55 می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تقریبا ۱۹ ساعت تماشای ویدیو به‌صورت آفلاین را فراهم کند. هرچند که این میزان برای نماینده شیائومی به تنها ۱۱ ساعت و ۵۰ دقیقه می‌رسد.

شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G

همچنین شما می‌توانید با یک بار شارژ گلکسی A55 تا ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه وبگردی کنید. این در حالی است که ردمی نوت 13 پرو 5G پس از ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه وبگردی خاموش خواهد شد. تنها در تست گیمینگ است که دو گوشی کمی به یکدیگر نزدیک می‌شوند. شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G می‌تواند انرژی مورد نیاز برای ۶ ساعت و ۱۰ دقیقه بازی را در اختیار شما قرار دهد که در مقایسه با گلکسی A55 هنوز یک ‌ساعت کمتر است.

گلکسی A55 گلکسی A55

البته شیائومی در تست سرعت شارژ جبران می‌کند. متاسفانه سامسونگ همچنان روی استفاده از شارژ ۲۵ وات اصرار دارد. این در حالی است که نماینده شیائومی با شارژ ۶۷ وات وارد میدان شده است. در نتیجه گوشی ردمی نوت 13 پرو 5G پس از نیم‌ساعت تا ۸۳ درصد شارژ می‌شود؛ اما گلکسی در همین مدت تنها ۵۳ درصد شارژ خواهد شد. همچنین شارژ کامل ردمی ۴۲ دقیقه طول می‌کشد، ولی کاربران گلکسی باید ۱ ساعت و ۳ دقیقه منتظر بمانند.

عملکرد و قدرت پردازشی

سامسونگ گلکسی A55 را با اندروید 14 و نسخه 6.1 رابط کاربری وان یو آی عرضه کرده است. همچنین شرکت کره‌ای قول داده که تا ۴ سال آپدیت‌های اصلی اندروید و ۵ سال آپدیت‌های امنیتی را برای این گوشی ارائه دهد. در مقایسه با گلکسی A55، شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G با اندروید 13 و رابط کاربری MIUI 14 روانه بازار شد. شیائومی در مورد پشتیبانی نرم‌افزاری این گوشی سکوت کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که قصد دارد سه آپدیت اصلی اندروید را برای آن عرضه کند.

گلکسی A55 گلکسی A55

در حال حاضر Redmi Note 13 Pro 5G آپدیت اندروید 14 را با رابط کاربری هایپر او اس دریافت کرده است. این آپدیت از نظر ظاهری تفاوت خیلی زیادی با MIUI ندارد. هرچند گفته می‌شود که در مدیریت منابع عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. به‌طورکلی رابط کاربری شیائومی با آپدیت جدید به iOS شباهت بیشتری پیدا کرده است. با وجود این، هنوز کاربران باید عبارت راه‌های حذف تبلیغات شیائومی را پس از خرید گوشی جدید جستجو کنند.

درست است که انتخاب بین رابط کاربری تا حدودی سلیقه‌ای است، اما به‌نظر می‌رسد که سامسونگ در این قسمت دست بالا را دارد. حالا بیایید به مقایسه گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G از نظر قدرت خام و عملکرد بپردازیم. شیائومی گوشی میان‌رده خود را با تراشه کوالکام اسنپدراگون 7s نسل 2 عرضه کرده است. در سمت مقابل نیز گلکسی آ 55 با تراشه اگزینوس 1480 حضور دارد.

گوشی Redmi Note گوشی Redmi Note

گلکسی A55 سامسونگ در تست گیک‌بنچ 6 عملکرد بهتری از ردمی نوت 13 پرو 5G نشان می‌دهد. نماینده سامسونگ در تست چند‌ هسته‌ای امتیاز ۳۳۵۰ و در تست تک هسته‌ای امتیاز ۱۱۴۲ را کسب می‌کند. در مقابل نماینده شیائومی می‌تواند در تست چند هسته‌ای و تک‌هسته‌ای به‌ترتیب امتیاز‌های ۲۷۵۱ و ۱۰۱۹ را به‌دست آورد.

در تست انتوتو v10 نیز وضعیت مشابهی را شاهد هستیم. گلکسی A55 سامسونگ امتیاز ۷۲۶۱۵۸ را در برابر خود می‌بیند که در مقایسه با امتیاز ۵۸۱۹۷۹ ردمی نوت 13 پرو 5G بهتر است. از نظر قدرت پردازشی نیز گلکسی دست بالا را دارد.

گوشی میان‌رده گوشی میان‌رده

گوشی سامسونگ می‌تواند در تست 3DMark Wild Life (offscreen) امتیاز ۳۸۳۱ را ثبت کند. هرچند که ردمی امتیازی بهتر از ۳۱۰۷ را کسب نمی‌کند. به‌طورکلی می‌توان گفت که قدرت پردازشی دو گوشی به‌ همدیگر نزدیک است. هر دو هنگام اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. هرچند که وضعیت گلکسی A55 کمی بهتر است.

 

در بحث پایداری نیز هر دو گوشی امتیاز فوق‌العاده‌ای را کسب می‌کنند. هرچند که در اینجا نیز گلکسی A55 در مقایسه با ردمی نوت 13 پرو 5G بهتر ظاهر می‌شود.

 

مقایسه گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو 5G: دوربین

شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. در سمت مقابل گلکسی با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی حضور دارد.

شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G

دوربین ماکرو در گوشی‌های هوشمند چندان جدی نیست. به‌همین‌خاطر گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G را فقط از نظر دوربین اصلی و اولتراواید مقایسه می‌کنیم.

دوربین اصلی گلکسی A55 می‌تواند تصاویری با جزئیات بالا و وضوح مناسب را ثبت کند. همچنین رنگ‌ها طبیعی هستند و نویز چندانی در تصویر مشاهده نمی‌شود. از نظر گستره دانیامیک، کنتراست و نوردهی نیز وضعیت بسیار خوب است.

گوشی میان‌رده گوشی میان‌رده

خوشبختانه این موارد را می‌‌توان در مورد تصاویر ردمی نوت 13 پرو 5G نیز گفت. هرچند گوشی شيائومی در سناریوهای مختلف با اختلاف کم بهتر از نماینده سامسونگ ظاهر می‌شود. همچنین در حالت زوم ۲ برابری نیز ردمی تا حد زیادی کیفیت اولیه را حفظ می‌کند؛ اما تصویر گلکسی ای 55 کمی دچار نویز می‌شود و نرم به‌نظر می‌رسد.

شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G

مقایسه دوربین فوق‌عریض گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G به‌نفع نماینده سامسونگ تمام می‌شود. شیائومی از یک حسگر قدیمی برای گوشی خود بهره گرفته است. به‌همین‌خاطر تصاویر نرم هستند، جزئیات کافی را ندارند و رنگ‌ها بی‌جان به‌نظر می‌رسند. همچنین گستره داینامیک و کنتراست به‌بهبود نیاز دارد.

در سمت مقابل نماینده سامسونگ تصاویری با جزئیات و وضوح بالا را ثبت می‌کند. رنگ‌ها دقیق هستند و کنتراست نیز وضعیت خوبی دارد.

جمع‌بندی

در پایان مقایسه گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G باید به برتری‌های هر دو گوشی اشاره کرد. گوشی سامسونگ از نظر قدرت پردازشی، کیفیت صفحه‌نمایش، قدرت پردازنده، عمر باتری و دوربین فوق عریض عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. همچنین گلکسی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب دارد.

در طرف مقابل ردمی نوت 13 پرو 5G از نظر طراحی، سرعت شارژ باتری و کیفیت دوربین اصلی بر رقیب کره‌ای خود پیروز می‌شود. همچنین حسگر اثر انگشت ردمی عملکرد بسیار بهتری نسبت به گلکسی دارد. همچنین باید اشاره کرد که ردمی با برچسب قیمتی کمتر حافظه و رم بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

انتخاب شما سامسونگ گلکسی A55 است یا ردمی نوت 13 پرو 5G؛ نظر خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:
نکات مهمی که باید پیش از خرید پوکو X6 پرو بدانید نکات مهمی که باید پیش از خرید گوشی ناتینگ فون ۲ بدانید ویدیو مقایسه گلکسی A35 و گلکسی A55؛ کدام برنده جنگ خانوادگی سامسونگ است؟ نکات مهمی که باید پیش از خرید گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس بدانید مقایسه گلکسی S23 FE سامسونگ با شیائومی ردمی نوت 13 پرو پلاس

نظر شما