شناسهٔ خبر: 67380970 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به بهانه انتخاب بیست و دومین دبیر تئاتر فجر

ندا آل سید طیب

خیرالله تقیانی‌پور که امروز (چهارشنبه ۶ تیر ماه) حکم دبیر چهل و سومین دوره جشنواره تئاتر فجر را دریافت کرد، بیست و دومین کسی است که در این جایگاه قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جشنواره تئاتر فجر طی این سال‌ها دبیران گوناگونی را تجربه کرده است؛ برخی از آنان مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را بر عهده داشته‌اند، برخی بیشتر به عنوان کارگردان شناخته می‌شدند و تعدادی نیز به عنوان چهره‌ای دانشگاهی، این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اند.

این جشنواره همان گونه که از نامش پیداست، از جمله رویدادهایی است که به انگیزه پیروزی انقلاب اسلامی در دهه ۶۰ راه‌اندازی شده و نخستین دوره آن سال ۱۳۶۱ برگزار شده است.

در آن مقطع، دبیری جشنواره بر عهده مدیر کل هنرهای نمایشی بود و از آنجاکه در اولین دوره این جشنواره طاها عبدخدایی این مسئولیت را بر عهده داشت، دبیری جشنواره تئاتر فجر نیز به او سپرده شد. او از سال ۶۱ این مسئولیت را بر عهده داشت و تا ۵ دوره به صورت پیاپی، دبیر جشنواره تئاتر فجر باقی ماند؛ جشنواره‌هایی که متناسب با شرایط آن دوره و با رویکردی عموما انقلابی و به صورت ملی برگزار می‌شد.

با حضور علی منتظری به عنوان مدیری که بعد از عبدخدایی سکان‌دار مرکز هنرهای نمایشی شد، طبیعتا مسئولیت دبیری جشنواره تئاتر فجر نیز بر عهده او گذاشته شد تا او نیز همچون مدیر پیشین، به مدت ۵ سال در این جایگاه قرار بگیرد.

بدین ترتیب جشنواره تئاتر فجر طی یک دهه دو مدیری را تجربه کرد که هر دو مدیران وقت، مرکز هنرهای نمایشی بودند.

جشنواره تئاتر فجر در دومین دهه برگزاری خود شاهد حضور دبیرانی چون حسین جعفری، حسین فرخی، محمود عزیزی، رحیم نجفی برزگر، حسین سلیمی و مجید شریف‌خدایی بود.

بدین ترتیب، دوره یازدهم جشنواره با دبیری حسین جعفری در سال ۱۳۷۱ برپا شد که به مدت یک دوره این مسئولیت را بر عهده گرفت. حسین فرخی به مدت دو دوره یعنی دوره دوازدهم و سیزدهم، محمود عزیزی به عنوان دبیر دوره چهاردهم و رحیم نجفی برزگر به عنوان دبیر دوره پانزدهم هر یک برای یک دوره، بر صندلی دبیری جشنواره تئاتر فجر تکیه زدند.

با روی کار آمدن دولت اصلاحات و رونق‌گیری روابط بین‌المللی، حسین سلیمی که نخستین مدیر تئاتر در این مقطع زمانی است، به مدت دو دوره دبیری جشنواره فجر را نیز همزمان با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی بر عهده گرفت. او در سال‌های ۷۶ و ۷۷ دبیری جشنواره را عهده‌دار بود.

پس از او مجید شریف‌خدایی، دیگر مدیر این مرکز همزمان با این مسئولیت دبیری جشنواره فجر را نیز بر عهده داشت که این مسئولیت به مدت ۵ سال بر دوش او باقی ماند و جشنواره تئاتر فجر به سبب شرایط داخلی و خارجی کشور در آن مقطع، پررونق‌ترین دوره‌های خود را در این بازه زمانی تجربه کرد.

شریف‌خدایی از دوره هجدهم تا بیست دوم جشنواره، در جایگاه دبیری آن باقی ماند اما با رفتن او از مرکز هنرهای نمایشی و استقرار خسرو نشان به عنوان مدیر بعدی این مرکز (که بعدها به اداره کل تبدیل شد) فرهاد مهندس‌پور به عنوان دبیر بیست و سومین دوره حکم گرفت. هرچند پیش از او جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شد، مهندس‌پور، جشنواره بیست و سوم را به صورت غیررقابتی برپا کرد.

حسین مسافر آستانه، سعید کشن فلاح، مجید سرسنگی، حسین پارسایی، محمد حیدری و رحمت امینی دیگر دبیرانی بودند که برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره را بر عهده گرفتند.

جشنواره بیست و چهارم با دبیری حسین مسافر آستانه، جشنواره بیست و پنجم با دبیری سعید کشن‌فلاح، جشنواره بیست و ششم با دبیری مجید سرسنگی، جشنواره بیست و هفتم با دبیری حسین مسافر آستانه برگزار شدند و برگزاری جشنواره بیست و هشتم در سال ۸۸ به حسین پارسایی، مدیر کل وقت هنرهای نمایشی سپرده شد.

محمد حیدری در سال ۸۹ دبیری بیست و نهمین دوره جشنواره را بر عهده گرفت و جشنواره سی‌ام نیز با دبیری رحمت امینی در سال ۱۳۹۰ برگزار شد.

دوره سی و یکم جشنواره تئاتر فجر با دبیری سعید کشن فلاح برپا شد که برای دومین بار و با فاصله‌ای چند ساله این مسئولیت را در سال ۹۱ بر عهده گرفت.

  برای جشنواره سی و دوم ابتدا اسماعیل عالیزاد حکم گرفت اما مدت کوتاهی پیش از برگزاری جشنواره، از انجام این مسئولیت کناره‌گیری کرد و قادر آشنا، مدیر وقت اداره کل هنرهای نمایشی، خود دبیری این دوره را بر عهده گرفت.

سی و سومین دوره جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۹۳ خورشیدی برگزار شد و نام اردشیر صالح‌پور را به عنوان هفدهمین دبیر جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد.

اما جشنواره سی و چهارم در سال ۱۳۹۴ دبیری چون سعید اسدی را تجربه کرد که دبیری جشنواره سی و پنجم نیز به او سپرده شد.

 سال ۱۳۹۶ و در سی و ششمین دوره جشنواره، نام فرهاد مهندس پور برای دومین بار مطرح شد و او بعد از ۱۳ سال بار دیگر دبیری جشنواره را برای دومین بار بر عهده گرفت.

جشنواره‌های سی و هفتم و سی و هشتم هر دو با دبیری نادر برهانی مرند برگزار شدند. چهره‌ای که بیشتر به عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته می‌شد و سال ۹۸ یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های جشنواره را برگزار کرد.

مسئولیت جشنواره‌های سی و نهم و چهلم که به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دوران همه‌گیری کرونا برگزار شدند، به حسین مسافر آستانه سپرده شد. سی و نهمین دوره این جشنواره به دلیل همه‌گیری این ویروس، به صورت غیرحضوری برگزار شد.

سال ۱۴۰۱ و زمانی که جشنواره تئاتر فجر به چهارمین دهه زندگی خود رسید، کورش زارعی به عنوان دبیر دوره چهل و یکم، این مسئولیت را بر عهده گرفت و سال بعد از آن مهدی حامد سقایان دیگر چهره دانشگاهی بود به عنوان دبیر چهل و دومین دوره جشنواره، عهده‌دار این مسئولیت شد.

حالا خیرالله تقیانی‌پور که بیشتر به عنوان کارگردان شناخته می‌شود، به عنوان دبیر جشنواره چهل و سوم و در شرایطی که در چند ماه آینده با تغییر بدنه دولت رو به رو می‌شویم، حکم دبیری گرفته است.

انتهای پیام

   

نظر شما