شناسهٔ خبر: 67378821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ممکن است دیگر خویشتنداری نکنیم/ مسیر مذاکره برای دولت بعد هموار است

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص واکنش تهران به قطعنامه اخیر شورای حکام که با پشنهاد تروئیکای اروپایی عضو برجام به تصویب رسید گفت: در گذشته در مسیر مذاکرات(رفع تحریم‌ها) برخی خویشتنداری‌ها را نشان داده‌ایم که ممکن است دیگر این کار را نکنیم.

صاحب‌خبر -

علی باقری امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفگتو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص اینکه در درون نظام در خصوص نوع واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام که با مدیریت و پیشنهاد تروئیکای اروپایی عضو برجام بر علسه کشورمان به تصویب رسید تصمیمی اتخاذ شده و این پاسخ به چه شکل خواهد بود، گفت: ظرفیت های فنی هسته‌ای‌ و استهداد های ملی دانشمندان ما  در عرصه های مختلف بروز و نمود زیادی پیدا کرده و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نیازهای کشور و برنامه ملی که سازمان انرژی اتمی دارد و در چارچوب مقررات آژانس، پادمان هسته‌ای و ان‌پی‌تی تداوم دارد .

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان افزود:اما اینکه بگوییم یک اقدام ویژه ای را  رقم بزنیم نیست بلکه فعالیت عادی توسعه هسته‌ای کشور ما در مقابل این رفتارها ادامه خواهد داشت. ممکن است در چارچوب مذاکرات ما خویشتنداری هایی در گذشته از خود نشان داده باشیم و در  مقابل قطعنامه اخیر دیگر این خویشتنداری و صبر را ادامه ندهیم و اجازه دهیم فعالیت عادی هسته‌ای کشور مسیر خودش را ادامه دهد.

سرپرست وزارت امور خارجه تأکید کرد: برنامه توسعه صنعت صلح امیز هسته‌ای کشور یک برنامه مدن و افق روشن دارد و ما آنرا  منوط به رفتارها و اقدامات یک یا چند کشور خاص نخواهیم کرد. 

وی در بخش دیگری در جمع خبرنگاران با ااره به برگزاری اجلاس مجمع گفتگوهای همکاری آسیا در تهران به ریاست کشورمان با حضور 41 هیئت بلند پایه خرجی در سطح وزیر، معاون وزیر و فرستاده ویژه، گفت: 

این نشست نشان دهنده اقتدار و استحکام نظام و ثبات سیاسی در کشور است که در چنین شرایطی تهران میزبان این چنین نشست بین المللی است.

وی تصریح کرد: نشست‌های درون آسیایی اهمیت دارد چون این سیاست مورد تاکید شهید رئیسی بود و یکی از محورهای شهید امیرعبداللهیان، محوریت یافتن کشورهای آسیا بود. از این جهت این نشست اهمیت زیادی داشت بیانیه نهایی این نشست بر موضوعات سیاسی و بین المللی مهم از جمله غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم فلسطین و لزوم کمک رسانی به این مردم تاکید داشت. ملاقات‌هایی با وزرای خارجه یا نمایندگان دیگر کشورها انجام و مسائل دوجانبه دنبال شد.

باقری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره دستاوردهای اقتصادی این نشست برای کشورمان در امتداد سیاست همسایگی شهید رئیسی، اظهار داشت: نقطه شروع سیاست همسایگی آقای رئیسی، اعتماد متقابل بود و چهره جدیدی از ایران در کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کرد. از زمان تحلیف شهید رئیسی و ملاقات با این شهید، مشخص بود که رویکرد دولت سیزدهم برای آنها به درستی به تصویر کشیده شده است. این اعتماد باید با شیوه‌های اقتصادی دنبال شود تا منطقه رو به ثبات داشته باشیم. در بیانیه تهران، مسائل اقتصادی میان کشورهای آسیایی نیز مورد توجه قرار گرفت. در ملاقات دوجانبه، مسائل اقتصادی دنبال شد و نتایج خوبی داشت.

سرپرست وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم در دولت سیزدهم، گفت: سیاست همسایگی دولت سیزدهم هیچ معارضی در داخل و خارج کشور ندارد مگر اینکه دشمنان مخالف باشند. در مورد مذاکرات هسته‌ای، شهید رئیسی از همان ابتدا تاکید کردند هم مسیر خنثی سازی تحریم ها را دنبال می کنند و هم مسیر مذاکرات را.

باقری ادامه داد: مسیر مذاکرات جدی دنبال شد هر چند آمریکا در داخل کشور خود مشکل داشتند بخاطر انتخابات یا اروپایی‌ها سوء برداشت هایی از اغتشاشات ۱۴۰۱ داشتند ولی امروز همه شاهد هستند ایران مسیر درستی در مذاکرات دنبال کرده و در شرایط ممتاز در مذاکرات قرار داریم و دولت جدید با نیروی جدید می تواند در این بستر و مسیر هموار حرکت کند.

انتهای پیام

نظر شما