شناسهٔ خبر: 67374905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست آموزشی بیماری‌های طیور در ایلام

ویروس برونشیت عفونی چیست؟

رضا پاکزاد

محقق و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: برونشیت عفونی، بیماری ویروسی و عفونی دستگاه تنفسی است و  همواره در منطقه و کشور ما شیوع می‌یابد و به مژک‌های تنفسی پرنده آسیب می زند.

صاحب‌خبر -

«علی الله‌مرادی» امروز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳، در نشست آموزشی با عنوان بیماری‌های طیور گوشتی در بخش صالح‌آباد شهرستان مهران اظهار کرد: این بیماری هم اکنون در منطقه شیوع ندارد، ولی ویروس آن همواره وجود دارد و هر از چندگاهی در برخی از مرغداری‌های استان که شرایط ضدعفونی آغازین و پایانی دوره‌ پرورش و نیز مراقبت‌های رفت و آمد و قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، شیوع می‌یابد.

وی بیان کرد: ویروس برونشیت عفونی، ضعیف است که حتی با بیوفیلم‌زدایی لوله‌های آب آشامیدنی از بین می‌رود و انتقال عمودی یعنی انتقال از جنین مادری برای این بیماری گزارش نشده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام عنوان کرد: انتشار ویروس بسیار سریع است و ظرف ۳۶ تا ۴۸ ساعت در  ۱۰۰ گله نمایان می‌شود.

الله‌مرادی افزود: این ویروس در مراکز آلوده نظیر بازار پرندگان زنده، مرداب‌ها، مراکز دامپزشکی، داروخانه‌های دامپزشکی، مکان‌های کالبدگشایی پرندگان وجود دارد و رعایت نکردن قرنطینه، عدم آشنایی با مکان‌های آلوده منطقه و اشتباه در تهویه در ابتلا به این بیماری خطر آفرین است.

وی خاطرنشان کرد: شیوع این بیماری در مزارع مرغ گوشتی منطقه موجب هدر رفت دسترنج پرورش‌دهندگان می‌شود و هزینه‌های زیادی هم برای کنترل و مبارزه با این بیماری متحمل می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما