شناسهٔ خبر: 67374505 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طرح‌های پیشران منطقه‌ای با محور روستا‌ها و مناطق عشایری عملیاتی می‌شود

مراسم رونمایی از ۱۰ طرح پیشران اقتصادی در مناطق ۱۰ گانه شورای عالی جهاد سازندگی امروز برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هادی فلاحی، مدیرکل اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با حضور در برنامه سلام خبرنگار صبح چهارشنبه شبکه خبر، اعلام کرد؛ این طرح ها با هدف تحقق شعار سال؛ یعنی جهش تولید با مشارکت مردم برنامه ریزی شده و در پهنه های ۱۰ گانه ای که همه استان ها را در بر می گیرد، اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه گستره کشور بر اساس مطالعات شورای عالی جهاد سازندگی به ۱۰پهنه تقسیم شده است، افزود: در هر پهنه، دو تا سه استان بر اساس مشخصات اقلیمی و جغرافیایی قرار دارد و طرح های پیشران نیز مبتنی بر نیازها و ظرفیت های هر پهنه، برنامه ریزی و اجرا می شوند.

فلاحی با تاکید بر اینکه در همه این طرح ها یک نهاد و تشکل مردمی به عنوان مجری و یک دستگاه ذیربط دولتی به عنوان حامی حضور دارند، اظهار داشت: طرح ها در همه رسته ها راهبردهایی مانند امنیت غذایی را پیگیری می کنند و تلاش شده تا در هر پهنه، طرح ها بر اساس ظرفیت ها و نیازهای منطقه اجرا شود.

وی فعالیت های مختلف در زمینه دام سبک، گیاهان دارویی، دام سنگین و تولید شیر را از جمله رسته های مورد نظر در مناطق مختلف عنوان کرد و افزود: در مناطق جنوبی کشور طرح های آبزی پروری و در جنوب غرب، طرح هایی در زمینه نخیلات اجرا می شود.

مدیرکل اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم با بیان اینکه با اجرای این طرح ها ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود، تصریح کرد: این طرح های پیشران اقتصادی همه بخش های مختلف تولید تا مصرف را شامل می شود و در آنها، همه حلقه های زنجیره ارزش از تامین نهاده تا فروش با مشارکت نهادها و تشکل های مردمی تحت پوشش قرار می گیرد.

فلاحی با اشاره به محدودیت منابع برای تعمیم این طرح ها در همه نقاط کشور، اظهار داشت: در حال حاضر این ۱۰ طرح به عنوان الگو اجرایی می شود و برای به نتیجه رسیدن آنها تا پایان امسال برنامه ریزی شده است.

وی تصریح کرد: امسال بنا داریم منابع را روی چند زنجیره ارزش محدود متمرکز کنیم تا بهتر نتیجه بگیریم، اما به موازات این روند، به تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه های ذیربط برای گسترش فعالیت ادامه می دهیم.

اقدام برای احیای جهاد سازندگی و ساماندهی فعالیت های جهادی یکی از یادگارهای شهید رئیسی در سال های نخست دولت سیزدهم است.

<div id="video-display-embed-code_11251643"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4268441/11251643?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما