شناسهٔ خبر: 67373992 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

والیبال زنان گلستان اندر خم یک کوچه؛ دختران والیبالیست بی‌انگیزه شدند

گرگان- ایرنا- نیمی از جمعیت استان گلستان را بانوان تشکیل می‌دهند اما سهم آنان در اعتبارات ورزشی ناچیز است و در کنار این مساله، نداشتن حامی مالی مزید بر علت شده تا والیبال زنان با وجود استعدادهای فراوانی، فرصتی برای عرض‌اندام پیدا نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارشناسان، اهمیت ورزش زنان را سه برابر بیشتر از مردان می‌دانند اما زیرساخت‌های ورزشی پاسخگوی تقاضا و نیاز بانوان نیست و علاوه‌بر آن نگاه درمان‌محوری به جای نگاه پیشگیرانه، در حوزه سلامت بانوان نیز سایه انداخته است.

نقش پررنگ کشاورزی در گلستان باعث شده تا این خطه شمالی از کارخانجات و صنایع بزرگ محروم باشد و همین مساله دست استان را در پیداکردن حامی مالی تیم‌های ورزشی کوتاه کرده و به دنبال این اتفاق، برخی رشته‌های ورزشی در حسرت تیم‌داری روزگار می‌گذرانند و برخی تیم‌های ورزشی نیز خیلی زود منحل می‌شوند.

با وجود بهره‌مندی استان گلستان از استعدادهای سرشار در ورزش والیبال اما کمبود اعتبارات و نبود حامی مالی باعث شده، این رشته ورزشی هم در مسیر واقعی رشد و شکوفایی قرار نگیرد و استعدادهای بانوان والیبالیست قربانی این کمبودها شود.

از آنجا که نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و سلامت آینده فرزندان ما در گرو سلامت مادران و دختران این مرزوبوم است به دلیل اهمیت ورزش بانوان، گفتگویی را با «مرضیه ابراهیم‌زاده»، نایب رییس هیات والیبال گلستان ترتیب دادیم.

وی دارای مدرک کارشناس مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد مدیریت ورزش است و از نوجوانی پا به عرصه والیبال بانوان گذاشته و وقتی وارد مقطع متوسطه اول شد در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کرد.

او در دومین دهه از زندگی خود تصمیم گرفت فعالیت‌ خود در رشته والیبال را به بخش داوری اختصاص دهد لذا در ۲۰ سالگی مسابقات قهرمانی کشور را قضاوت کرد و از آن زمان تاکنون به مدت ۲۵ سال در مسابقات مختلف سوت زد.

وی همچنین به مدت ۱۳ سال در لیگ‌های جهانی به‌عنوان منشی الکترونیک فعالیت کرد. ابراهیم‌زاده داور بازنشسته و هم‌اکنون ناظر داوری در مسابقات والیبال کشور است و سرپرستی ملی تیم والیبال بزرگسالان ایران را هم در کارنامه دارد.

والیبال زنان گلستان اندر خم یک کوچه؛ دختران والیبالیست بی‌انگیزه شدند

والیبال بانوان را در استان گلستان چطور می‌بینید؟

ابراهیم‌زاده: ۳۰ سال به طور رسمی در عرصه والیبال حضور داشتم و در کمیته‌های مختلف شهرستان گرگان و استان گلستان فعالیت کردم و به جرات می‌توانم اعلام کنم تحولات والیبال گلستان در سال‌های اخیر و با ریاست آقای سنگدوینی در هیات والیبال گلستان چشمگیر بود.

از طرفی هیات والیبال استان جزو هیات‌های برتر کشور است و در ارزیابی انجام شده از سوی فدراسیون والیبال در چهار سال متوالی رتبه اول تا دوم را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر گلستان در ورزش والیبال بانوان چند بازیکن ملی‌پوش دارد؟

ابراهیم‌زاده: در گذشته «مهسا صابری» از کردکوی و «مونا آشفته» از گرگان ۲ بازیکن گلستانی عضو تیم ملی والیبال بودند که صابری پس از ۱۵ سال عضویت در تیم ملی والیبال، بازنشسته شد و مشغول مربی‌گری است و آشفته نیز در یکی از تیم‌های خارجی بازی می کند.

در حال حاضر پنج بازیکن گلستانی در تیم ملی والیبال مردان در رده‌های مختلف حضور دارند که بسیار خوب است و امیدواریم این حضور پررنگ در بخش بانوان هم عملیاتی شود.

چرا والیبال زنان همانند مردان نتوانست شکوفا شود؟

ابراهیم‌زاده: برنامه‌ریزی و سازماندهی فدراسیون در والیبال بانوان ضعیف‌تر از والیبال مردان است و این برنامه‌ریزی برای تیم ملی به صورت مقطعی انجام می‌شود حال آنکه باید قراردادها با مربیان خوب بومی یا غیربومی دنیا منعقد شود و این قرادادها متوالی و در بازه زمانی سه الی پنج ساله باشد.

والیبال رشته دشواری است و مدت زمانی که مربی با تیم کار می‌کند باید در مدت زمان طولانی‌تری باشد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید، علت موفقیت بیشتر والیبال مردان حضور مربیان خوب دنیا است که در تیم‌های ملی ما حضور داشتند به‌دنبال همین مزیت مربیان، بازیکنان و داوران در بخش مردان رشد کردند اما والیبال بانوان از این ظرفیت محروم بوده است.

مربیان خوبی با تیم ملی والیبال بانوان کار کردند اما باز هم کافی نیست، پتانسیل بازیکنان ما بسیار بالا است و علاوه‌بر مربی حرفه‌ای باید از کادر فنی خوب و قوی بهره‌مند باشد تا تیم والیبال بانوان به سمت موفقیت سوق پیدا کند.

استان گلستان در لیگ برتر والیبال بانوان تیم ثابت هم دارد؟

ابراهیم‌زاده: خیر، مانند ذوب آهن اصفهان و یا پیکان تهران به طور متمادی و با یک عنوان در لیگ برتر شرکت نکردیم. هر چند وقت از گلستان یک تیم منتخب به مسابقات اعزام کشوری می‌شود و با نام‌های گوناگون مسابقه می دهد. به دلیل تغییر مداوم حامی مالی، تنها یک سال در والیبال زنان گلستان سرمایه‌گذاری شد و در لیگ برتر حضور پیدا کرد.

استان گلستان در والیبال زنان، تیم منتخب دارد و امسال احتمالا بندرگز یک تیم به لیگ برتر اعزام کند.

چرا گلستان یک تیم ثابت ندارد؟

ابراهیم‌زاده: در بخش باشگاهی باید باشگاه‌ها و موسسات فرهنگی و ورزشی وجود داشته باشند تا بتوانند سالانه از طریق آن موسسه به طور متمادی در مسابقات شرکت کنند اما چنین موسسه‌ای در استان گلستان وجود ندارد.

شهرداری گرگان و گنبدکاووس تقریبا یک موسسه فرهنگی ورزشی سازمان یافته دارند که در گرگان ۹۹ درصد اعتبارات این موسسه به سمت بسکتبال و در گنبدکاووس به سمت والیبال مردان هدایت می‌شود.

سرریز شدن ۹۹ درصدی اعتبارات به سمت مردان از کجا نشات می‌گیرد و چرا ورزش بانوان سهمی از اعتبارات ندارد؟

ابراهیم‌زاده: خودمان هم دقیقا نمی‌دانیم که نبود حامی مالی و فقدان سرمایه‌گذاری در والیبال بانوان از کجا نشات می‌گیرد اما به دلایل فرهنگی و یا هر دلیل دیگری چنین اتفاقی برای والیبال بانوان افتاده است.

از سویی دیگر انعکاس مسابقات والیبال بانوان از طریق تلویزیون و شبکه‌های مجازی مساله مهمی است که در دیده شدن ورزش زنان تاثیر به‌سزایی دارد، سرمایه‌گذار که قصد حمایت مالی از تیم والیبال بانوان دارد از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های والیبال بانوان به طور دقیق اطلاع ندارد اما وقتی حضور بازیکنان در مسابقات و تلاش آنها را در زمین والیبال می‌بینید انگیزه بیشتری برای حمایت می‌گیرد.

در حال حاضر رقابت در والیبال بانوان در شهرهای بزرگ و کلان شهرها وجود دارد و می‌طلبد حمایت مداوم از والیبال بانوان در گلستان به وجود بیاید تا شاهد چنین اتفاق خوبی در استان گلستان هم باشیم.

وضعیت تیم ملی والیبال بانوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ابراهیم‌زاده: تیم ملی والیبال زنان ایران در آسیا رتبه ششم را کسب کرد که می‌توانست در جایگاه بهتری قرار بگیرد، متافانه سیاست‌های فدراسیون والیبال موجب شده که تیم ملی والیبال زنان از سال ۱۳۷۳ تاکنون همواره در جایگاه ششم تا هشتم آسیا بایستد و نتواند جایگاه بهتری را کسب کند.

تیم‌های قهرمان دنیا در حوزه والیبال بانوان در آسیا حضور دارند و همین مساله کار را برای تیم ملی والیبال بانوان ایران سخت کرده است.

تغییر سالانه مربیان و کادر فنی تیم ملی والیبال بانوان یک آسیب است، اینکه یک مربی برای دو سال متولی بتواند در تیم ملی بانوان فعالیت کند اتفاقی نادر است و این مساله همواره به تیم ملی آسیب می‌زند.

یکی از مهم ترین هدف های ما در بخش دختران تربیت بازیکن های حرفه ای با استعداد و علاقه مند است، ادامه تحصیلی، زندگی و ازدواج، فعالیت دختران والیبالیست را برای فعالیت در ورزش قهرمانی سخت می‌کند.

چالش‌های شما در بخش بانوان چیست؟

ابراهیم‌زاده: واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی در سال‌های اخیر موجب شده تا نگهداری و حفاظت سالن‌های ورزشی و امکانات آن دچار مشکل شود، سالن‌های ورزشی در حوزه بانوان از جهات مختلف از جمله تجهیزات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مشکل دارد و همین مساله از انگیزه ورزشکاران ما می کاهد.

از آنجا که بانوان با حجاب در سالن‌ها تمرین می‌کنند نبود سیستم‌های سرمایشی، دختران والیبالیست را دچار چالش می‌کند و همین مسائل آنها را از ورزش دور می‌کند، از سویی دیگر مسائل اقتصادی نیز مزید بر علت شده تا بازیکنان انگیزه لازم برای فعالیت نداشته باشند با توجه به اینکه بازیکنان والیبالیست به جز گرگان در دیگر شهرها امکان برگزاری جلسه تمرین ندارند برای رسیدن به آمادگی مطلوب ناگزیر راهی گرگان شده و پس از انجام تمرین به شهر خود باز می گردند که تکرار این کار علاوه بر نیاز به صرف هزینه زیاد، خستگی را برای ورزشکاران به همراه خواهد داشت.

هیات والیبال بانوان گلستان برای پیشرفت این رشته ورزشی در استان چه اقداماتی انجام داده است؟

ابراهیم‌زاده: از سال ۱۳۹۶ به عنوان نایب رییس هیات والیبال بانوان گلستان فعالیت خود را آغاز کردم و خوشبختانه در این مدت با تلاش عیسی سنگدوینی، رییس هیات والیبال استان اقدامات مهمی انجام شده است.

در ابتدای فعالیت در هیات والیبال، برای معرفی به کلاس‌های بین‌المللی از وجود مربیان واجد شرایط محروم بودیم و فعالان این بخش به ناچار باید پس از گذراندن کلاس های مربیگری درجه یک به دوره های مربیگری بین‌المللی می‌رفتند اما با اقدامات انجام شده، هفت نفر مربی بین المللی بانو از خطه گلستان تریبت کردیم که این روند ادامه‌دار است.

تمرینات استعدادیابی به طور مرتب در شرق، غرب و مرکز استان گلستان برگزار می‌شود تا استعدادهای والیبال بانوان را کشف کرده و برای آینده والیبال ایران در تیم ملی معرفی کنیم.

والیبال بانوان گلستان در سال‌هایی که گذشت عناوین مختلفی را در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ کشور به دست آورد که کسب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان از جمله آنها است.

با وجود همه کمبودها هر ساله یک نماینده از استان گلستان در لیگ‌های برتر، دسته یک و دسته دو در مسابقات لیگ قهرمانی کشور شرکت می‌کند، همچنین در سه سال گذشته تیم سریک گنبدکاووس به مقام نایب قهرمانی کشور رسید و تیم های دیگر نیز با فعالیت خود رتبه های خوبی را در این دوره از مسابقات کسب کردند.

والیبال زنان گلستان اندر خم یک کوچه؛ دختران والیبالیست بی‌انگیزه شدند

بخش زیادی از فعالیت شما به داوری والیبال اختصاص پیدا کرده در این بخش گلستان چه وضعیتی دارد؟

ابراهیم‌زاده: داوری والیبال و رقابت در کشور بسیار گسترده است، ما تلاش کردیم کسانی که پتانسیل حضور در مسابقات قهرمانی کشور را دارند معرفی کنیم که خوشبختانه پس از خودم که سال ها در لیگ‌های جهانی والیبال به عنوان منشی الکترونیک و در مسابقات لیگ برتر کشور و مسابقات دختران به عنوان داور قضاوت کردم اکنون «زهرا رضانژاد» داور جوان گلستانی در مسابقات قهرمانی کشور سوت می زنند.

ما سعی کردیم در هر مقوله ای یک نماینده از استان گلستان در فدراسیون و کشور داشته باشیم که «فاطمه ژند» به عنوان داور ملی بازنشسته به عنوان ناظر فنی و نماینده فدراسیون در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارند.

نکته پایانی..

ابراهیم‌زاده: باید به دختران امروز و مادران فردا که جامعه را می‌سازند بیشتر توجه شود و دولت و مسوولان باید از ورزش بانوان بیشتر حمایت کنند هر چه دختران سالم‌تری داشته باشیم جامعه سالم‌تری خواهیم داشت و گذران وقت در ورزش، ساعت‌هایی که به بطالت می‌گذرد را می‌سوزاند لذا فعالیت نوجوانان و جوانان در حوزه ورزش و سرمایه‌گذاری در این بخش آنها را از فضاهای مسموم در حوزه مجازی و حقیقی دور می‌کند.

همیشه فعالیت‌های ورزشی نیاز به حمایت دارد که این حمایت‌ها به صورت مادی و یا معنوی انجام می‌شود با توجه به اینکه مسابقات در سطح کشور برگزار می‌شود نیاز به سفر و اعزام تیم‌های ما وجود دارد و از آنجا که به صورت تیمی اعزام می‌شوند حداقل ۲۵ نفر باید به سفر ارسال شوند که با توجه به مسافت و هزینه‌های سفر، وجود حامیان مالی ضروری است.

انتظار می‌رود حامیان مالی همچون گذشته حمایت کنند تا دختران نوجوان و جوان ما در امر ورزش به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند.

نظر شما