شناسهٔ خبر: 67629783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیرجهان و المپیکِ نفرین شده!

امیررضا گچچی

رکورددار ۴۰۰ متر با مانع تبریزی ایران برای دومین بار متوالی، فرصت حضور در المپیک را از دست داد.

صاحب‌خبر -

سهمیه های دوومیدانی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مشخص شدند. به این ترتیب فرزانه فصیحی و حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر زنان و مردان تنها نماینده‌های دوومیدانی ایران در این دوره از بازی‌ها خواهند بود. در حالی که ایران شانس کسب ۶ سهمیه المپیک داشت اما آنها را به راحتی و با بی‌توجهی از دست داد.

تا چند ماه قبل از اعلام رنکینگ نهایی، ۶ دوومیدانی‌کار ایران در رنکینگ سهمیه المپیک حضور داشتند و می‌توانستند با شرکت در مسابقات مختلف امتیاز و رنکنیگ خود را ارتقاء دهند تا سهمیه خود را تثبیت کنند. اما هرچه زمان گذشت جایگاه ورزشکاران ایران در رنکینگ افت کرد و در نهایت هم تنها دو سهمیه به ایران تعلق گرفت تا در پرمدال‌ترین رشته المپیک حضوری کمرنگ و ناچیز داشته باشیم.

مهدی پیرجهان در میان، فرزانه فصیحی، حمیده اسماعیل‌نژاد، حسن تفتیان، مهدی صابری و حسین رسولی ۶ ورزشکاری بودند که می‌توانستند پرچمدار دوومیدانی ایران در پاریس ۲۰۲۴ باشند و فارغ از نتیجه‌ای که کسب می‌کنند با حضورشان در المپیک به این رشته جان تازه‌ای ببخشند تا دوومیدانی ایران بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، عدم ثبات مدیریتی باعث شد تا ورزشکاران نتوانند برنامه‌ای مداوم را دنبال کنند و در رقابتی نابرابر با ورزشکاران سایر کشورها قرار بگیرند که شاید از نظر دوومیدانی هم جایگاه بالایی در جهان نداشته باشند اما موفق به کسب سهمیه‌هایی زیادی شده‌اند. به گونه‌ای که هند حدود ۲۲ سهمیه المپیک در دوومیدانی کسب کرده‌ است، ‌بحرین ۱۱ سهمیه، ازبکستان ۴ سهمیه و قطر ۷ سهمیه به دست آورده‌اند. در حالی که اگر به دوومیدانی ایران بها داده می‌شد می‌توانست رقابتی پایاپای با این کشورها داشته باشد و سهمیه‌های بیشتری کسب کند.

در این میان مهدی پیرجهان، دونده شایسته تبریزی در بین بازماندگان جای گرفت. او که رویای المپیکی شدن در ۲۰۲۰ توکیو را به علت ابتلا به کرونا از دست داده بود؛ برای دومین بار متوالی از حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان باز ماند. رویدادی که گویی برای این دونده تبریزی نفرین شده است!

انتهای پیام

نظر شما