شناسهٔ خبر: 67370883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره قحطی در غزه

سازمان جهانی بهداشت درباره بحران گرسنگی و خطر قریب‌الوقوع قحطی در این باریکه هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در پی ادامه هشدارهای بین‌المللی درباره وضعیت فوق بحرانی بخش بهداشت غزه، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در گفتگو با الجزیره اظهار داشت: نیاز فوری به انتقال بیماران بد حال به خارج از نوار غزه داریم و این در حالی است که به دلیل بسته بودن گذرگاه‌ها، چنین امکانی وجود ندارد. در حاضر ۶۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه در شهر «العریش» مصر آماده ورود به نوار غزه است که به دلیل بسته بودن گذرگاه‌ها، نمی‌توانیم آنها را وارد کنیم.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: باید هرچه سریع‌تر راهی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه پیدا شود و بدون ارسال فوری کمک‌ها به غزه با خطر قریب الوقوع قحطی در این منطقه مواجه خواهیم بود.

درحالی که وضعیت امنیت غذایی در نوار غزه همچنان رو به وخامت می‌رود و شبکه سیستم‌های هشدار زود هنگام قحطی مستقر در ایالات متحده در آخرین گزارشی که در ۳۱ مه ۲۰۲۴ منتشر شد اعلام کرد که احتمالاً در آوریل امسال شاهد آغاز رسمی قحطی در غزه باشیم و انتظار می‌رود که این قحطی به شکل گسترده، حداقل تا ماه جولای ادامه پیدا کند؛ مگر اینکه تغییرات عمده‌ای در ارائه کمک‌های غذایی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش ۹ ماه بعد از گذشت جنگ غزه؛ تعداد شهدای فلسطینی در این منطقه از ۳۷ هزار نفر فراتر رفته است. توقف و کاهش عامدانه ورود مواد غذایی، آب و سایر کمک‌های بشردوستانه به غزه بیش از ۱.۱ میلیون نفر را با شرایط فاجعه باری مواجه کرده است. با تهاجم اخیر به رفح حدود یک میلیون فلسطینی در این شهر آواره شده‌اند که باید دوباره در جستجوی امنیت، به مکان‌های دیگر بروند.

پیش از این گذرگاه رفح و کرم ابوسالم در جنوب نوار غزه به عنوان نقطه اصلی دسترسی به کمک‌های بشردوستانه محسوب می‌شد؛ اما از زمان آغاز عملیات نظامی در رفح در اوایل ماه مه، کمک‌های وارد شده به غزه از این دو گذرگاه به کمترین میزان در طول جنگ کاهش یافته است. تأسیسات امدادی فعال در رفح نیز مجبور به تعطیلی عملیات‌های خود شده‌اند، به عنوان مثال سازمان ملل به دلیل نگرانی‌های امنیتی فزاینده، توزیع مواد غذایی در غزه را به حالت تعلیق درآورده است.

برچسب‌ها:

نظر شما