شناسهٔ خبر: 67370643 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ساخت ۶ میلیون مسکن با کدام تفکر؟

روزنامه جوان

دولت سیزدهم تصمیمی راهبردی برای ورود به بازار مسکن گرفت که به نوید ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی منجر شد. این تصمیم مشارکت مردم در ساخت‌وساز مسکن را تسهیل و به رفع کمبود مسکن در کشور کمک کرد، اما یکی از موانع اصلی تحقق ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی شبکه بانکی بوده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نمی‌توان اهمیت ادامه مسیر مسکن‌سازی در دولت چهاردهم ایران را نادیده گرفت. تهیه مسکن ارزان‌قیمت برای رفاه شهروندان ضروری است و ساخت واحد‌های مسکونی فرصت‌های شغلی ایجاد و رشد اقتصادی را تحریک می‌کند و استاندارد کلی زندگی را افزایش می‌دهد. برای رسیدن به این هدف، دولت آینده باید همچنان به تأمین زمین برای ساخت مسکن یک طبقه به مردم ادامه دهد و مشکل عدم‌همکاری شبکه بانکی را حل و رئیس‌جمهوری متعهد به ادامه مسیر ساخت مسکن را انتخاب کند. سرنوشت ۶ میلیون ثبت‌نام‌کننده نهضت ملی مسکن در دولت آینده با انتخاب درست رقم می‌خورد. 
 
دولت سیزدهم تصمیمی راهبردی برای ورود به بازار مسکن گرفت که به نوید ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی منجر شد. این تصمیم مشارکت مردم در ساخت‌وساز مسکن را تسهیل و به رفع کمبود مسکن در کشور کمک کرد، اما یکی از موانع اصلی تحقق ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی شبکه بانکی بوده است. اهمیت ادامه مسیر مسکن‌سازی در دولت چهاردهم ایران قابل اغماض نیست. بخش مسکن جزء حیاتی اقتصاد است و تأمین مسکن ارزان‌قیمت برای رفاه شهروندان ضروری است. ساخت واحد‌های مسکونی نه تنها سرپناهی برای افراد و خانواده‌ها فراهم می‌کند، بلکه فرصت‌های شغلی ایجاد و رشد اقتصادی را تحریک می‌کند و استاندارد کلی زندگی را افزایش می‌دهد. 
سرنوشت ۶‌میلیون ثبت‌نام‌کننده نهضت ملی مسکن در دولت آینده با انتخاب درست تفکر رئیس‌جمهور مذکور در ادامه راه و تعهدات دولت شهید رئیسی رقم می‌خورد، بنابراین انتخاب رئیس‌جمهوری که متعهد به ادامه مسیر ساخت‌وساز مسکن باشد و کارنامه اجرایی در تحقق وعده‌های مسکن داشته باشد، برای مردم ضروری است. 
با توجه به نگاه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به ساخت مسکن و همچنین حضور برخی از وزرای سابق مسکن که با نگاه مخالف دخالت دولت در حوزه مسکن و مزخرف‌خواندن مسکن مهر همراه است، هیچ تعهدی به ساخت مسکن برای ۶‌میلیون ثبت‌نام‌کننده نهضت ملی مسکن نخواهند داشت و برای اینکه ساخت مسکن برای این ثبت‌نام‌کنندگان نهضت ملی مسکن در دولت چهاردهم به وقوع بپیوندد، باید دغدغه و مسیر شهید رئیسی در عرضه زمین و ساخت مسکن و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تداوم یابد. 
 اگر مردم دخالت دولت در بازار مسکن و تسهیل ساخت مسکن را درست و اصولی می‌دانند، باید در انتخاب خود به طور کامل دقت کنند و با بررسی وضعیت نامزد‌ها رأی بدهند چراکه چهار سال آینده کشور در دست آن تفکر قرار خواهد گرفت و همچنین سرنوشت ۶‌میلیون ثبت‌نام‌کننده نهضت ملی مسکن در دولت بعدی با انتخاب صحیح تفکر رئیس‌جمهور مذکور در ادامه راه و تعهدات دولت شهید رئیسی مشخص خواهد شد. 

 برای ساخت مسکن اراده ملی، تجربه عملیاتی، همدلی و همکاری نیاز است
مهرداد گودرزوندچگینی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در مورد واگذاری زمین و ارائه تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن گفت: ساخت مسکن دستوری اتفاق نمی‌افتد، اما اراده دستگاه‌های دولتی در بحث واگذاری زمین‌های بلااستفاده به مردم می‌تواند کمک کند. بخشی نیز اراده دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دولتی است که کالا‌هایی ساختمانی دارند و باید با مردم همکاری کنند. متأسفانه ساخت مسکن برای مردم رؤیا شده و با توجه به هزینه‌های بالای ساخت مسکن و حقوقی که کارمندان در دایره پایین دریافت می‌کنند، این مشکل وجود دارد. 
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم به شرایطی خوب برسیم و مردم از آن‌ها استفاده کنند، باید بانک‌ها به سمت ارائه تسهیلات مناسب بروند. زمین نیز با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد تا آن‌ها صاحب خانه شوند، وگرنه اینطور که ما در بحث مسکن رفتار می‌کنیم به جایی نمی‌رسیم. 
گودرزوند تأکید کرد: ساخت مسکن اراده ملی، همدلی و همکاری می‌خواهد، وگرنه با بخشنامه کاری پیش نمی‌رود. دولت چهاردهم باید مسیر ساخت مسکن را تداوم بخشد. وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم به عنوان مجری باید اراده به خرج دهد و از دولت در مورد واگذاری زمین‌ها اختیار کامل بگیرد و در برنامه رئیس‌جمهور نیز تخصیص زمین به مردم فاقد مسکن باشد. 
نماینده مردم مجلس تأکید کرد: وسعت سرزمینی ما نسبت به جمعیت‌مان زیاد است. وسعت خانه‌سازی ما بالاست، اما نیازمند این است که دولت اراده کند و با قدرت بیشتر و شرایطی که بتواند شهرک‌سازی‌ها را توسعه دهد، اقدام کند. 

 توجه به عرضه زمین و تداوم ساخت مسکن
محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «جوان» در مورد سیاست دولت‌ها برای ساخت مسکن گفت: دولت می‌تواند موانع را برای ساختن خانه‌های تک‌واحدی و دو طبقه در مناطقی از شهر‌های کوچک بردارد و حتی امکان ساخت خانه‌هایی با طبقات بیشتر را در کلانشهر‌ها فراهم کند، البته باید وزارت راه و شهرسازی دقت کند که نظم و انتظام شهرسازی آسیب نبیند و این‌ها در قوانین شهرسازی صورت بپذیرد. 
وی اظهار کرد: باید بانک‌ها موظف شوند به تکلیفی که در قانون جهش تولید مسکن بر عهده آن‌ها گذاشته شده است، عمل کنند. الان در بعضی استان‌ها این اتفاق افتاده و به عده‌ای زمین داده شده است و مردم شروع به ساخت‌وساز کرده‌اند، در شهر‌های بزرگ نیز باید این اتفاق بیفتد و زمین را در اختیار مردم قرار دهیم تا با تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند، شروع به ساخت‌وساز کنند. 
این نماینده مجلس با بیان اینکه بحث جدی ما در بخش تولید، تولید مسکن است، گفت: رونق بخش مسکن باعث ایجاد اشتغال می‌شود و این خودش رشد اقتصادی را به همراه دارد. 
رشیدی بیان کرد: نیاز به مسکن در کشور نیاز جدی است و باید این نیاز مردم مرتفع شود. مجلس قانون جهش مسکن را مصوب کرد، دولت نیز باید این قانون خوب را اجرایی کند. وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های اقتصادی باید پای کار بیایند و حمایت کنند. امروز بانک‌ها به تکالیف‌شان در بحث پرداخت تسهیلات عمل نمی‌کنند که رئیس دولت آینده باید این قضیه را دنبال کند تا هماهنگی بین بانک‌ها و وزارت راه و شهرسازی در مورد این موضوع برقرار شود.

نظر شما