شناسهٔ خبر: 68058075 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در گفتگو با یک کارشناس انرژی مطرح شد

جایگزینی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک راهکار رفع ناترازی گازی 

روزنامه جوان

عدم تعادل صنعت گاز ایران موضوع مبرمی است که برای اطمینان از استفاده بهینه از منابع طبیعی و حمایت از رشد صنایع کشور باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها برای حل مشکل ناترازی مقطعی گاز صنایع، استفاده از بخاری‌های «هرمتیک» است که ثابت شده است مصرف گاز برای گرمایش خانه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این بخاری‌ها نه تنها به کاهش اتلاف انرژی کمک می‌کنند، بلکه امنیت بیشتری نیز نسبت به بخاری‌های با دودکش دارند و به جای تولید گاز CO خطرناک تولید شده از سوی بخاری‌های فرسوده با تولید گاز ۲CO ایمنی را نیز افزایش می‌دهند. با جایگزینی بخاری‌های فرسوده با مدل‌های «هرمتیک»، مصرف گاز در پیک مصرف گازی کشور، ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز کاهش می‌یابد که می‌تواند نیاز‌های صنایع کشور را تأمین و به رفع کمبود گاز کمک کند. 
 
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در مورد ناترازی گاز صنایع در زمستان به «جوان» می‌گوید: عدم تعادل صنعت گاز ایران موضوع مبرمی است که برای اطمینان از استفاده بهینه از منابع طبیعی و حمایت از رشد صنایع کشور باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد. با افزایش مصرف گاز در فصول سرد سال، بخش صنعتی اغلب با کمبود گاز مواجه است که منجر به کاهش تولید و زیان‌های اقتصادی احتمالی می‌شود. یکی از عوامل اصلی این عدم تعادل، استفاده ناکارآمد از گاز در سیستم‌های گرمایشی، به‌ویژه در خانه‌هایی است که بخاری‌های فرسوده هنوز در حال 
استفاده هستند. 
وی با اشاره به بخاری‌های فرسوده و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی می‌افزاید: در ایران قیمت پایین گاز باعث عدم توجه به راندمان مصرف گاز در بخاری‌ها شده است. در نتیجه، بسیاری از خانوار‌ها همچنان از بخاری‌های قدیمی و ناکارآمد استفاده می‌کنند که منجر به هدر رفت انرژی و افزایش مصرف گاز می‌شود. جایگزینی این بخاری‌های فرسوده با مدل‌های جدیدتر و کارآمدتر در رفع عدم تعادل صنعت گاز و اطمینان از استفاده بهینه از منابع طبیعی بسیار مهم است. 
جامع با اشاره به راهکار جایگزین برای حل ناترازی گازی صنایع و کاهش هدررفت گاز از طریق تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک تصریح می‌کند: یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها برای حل مشکل ناترازی مقطعی گاز صنایع، استفاده از بخاری‌های هرمتیک است که ثابت شده است مصرف گاز برای گرمایش خانه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این بخاری‌ها نه تنها به کاهش اتلاف انرژی کمک می‌کنند، بلکه امنیت بیشتری نیز نسبت به بخاری‌های با دودکش دارند و به جای تولید گاز CO خطرناک تولید شده از سوی بخاری‌های فرسوده با تولید گاز CO۲ ایمنی را نیز افزایش می‌دهند. با جایگزینی بخاری‌های فرسوده با مدل‌های «هرمتیک»، مصرف گاز در پیک مصرف گازی کشور، ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز کاهش می‌یابد که می‌تواند نیاز‌های صنایع کشور را تأمین و به رفع کمبود گاز کمک کند. 
وی تصویب دستورالعمل اصلاحی بخاری‌های هرمتیک در بخش مربوط به ماده ۱۷ مقررات ملی ساختمان را مسیر مورد حمایت بعدی وزارت راه و شهرسازی دولت در جهت به کارگیری بخاری‌های هرمتیک می‌داند و می‌گوید: با برآورد بازگشت سرمایه در یک سال، برنامه راهبردی جایگزینی ۵ میلیون بخاری فرسوده در ایران نه تنها از نظر مالی مقرون به صرفه است، بلکه برای ادامه رشد صنایع کشور ضروری است. تأثیر جایگزینی بخاری‌های فرسوده با مدل‌های کارآمدتر فراتر از کاهش مصرف گاز است. همچنین با تضمین دسترسی مداوم به گاز برای تولید صنعتی، از رشد صنایع صادرات محور حمایت خواهد کرد. این امر به نوبه خود تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی و درآمد‌های ارزی کشور خواهد داشت و آن را گامی مهم در جهت دستیابی به صنعت گاز متعادل‌تر و پایدارتر در ایران می‌سازد. 
جامع در پایان خاطرنشان می‌کند: اهمیت بالای تعویض بخاری‌های فرسوده برای رفع عدم تعادل صنعت گاز ایران قابل اغراق نیست. ایران با سرمایه گذاری در سیستم‌های گرمایشی کارآمدتر مانند بخاری‌های هرمتیک می‌تواند مصرف گاز را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، از رشد صنعتی حمایت کند و بهره‌وری انرژی را افزایش دهد. اجرای طرح راهبردی جایگزینی بخاری‌های فرسوده با مدل‌های جدیدتر نه تنها ضروری است، بلکه برای اقتصاد و محیط زیست نیز مفید است. زمان آن فرا رسیده که استفاده بهینه از منابع طبیعی را در اولویت قرار دهیم و از رشد صنایع در ایران با اتخاذ راهکار‌های گرمایشی مدرن و پایدار حمایت کنیم.

نظر شما