شناسهٔ خبر: 67366544 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی معایب و ایرادات خودرو جدید سایپا اطلس

صاحب‌خبر -

اطلس چگونه خودرویی است؟ برسی چند ماهه جدیدترین خودرو سایپا نشان از معایب خودرو اطلس در زمینه‌های مختلف دارد. با بررسی نواقص این خودرو همراه ما باشید.

این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، خودرو سایپا اطلس بیش از هر خودرو دیگری در خیابان‌ها توجه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. اطلس جدیدترین خودرو سایپا محسوب می‌شود که با طراحی جدید، کابین متفاوت و بهبود عملکرد فنی، پا به بازار گذاشته است. اما ظاهر جذاب این خودرو سبب نشده تا مردم تجربه استفاده از تیبا ۲ و کوییک را از یاد ببرند و با نگاهی دو به شک، نظاره‌گر این خودرو هستند.

با توجه به ورود چند ماهه این خودرو به بازار، امروز در آخرین اخبار خودرو گجت نیوز می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به عملکرد واقعی این خودرو با توجه به تجربیات مالکان اطلس داشته باشیم تا ببینم معایب خودرو اطلس چه هستند و آیا اطلس ارزش خرید دارد یا خیر؟

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

بررسی عملکرد خودرو اطلس؛ مزایا و معایب

اطلس جدیدترین خودرو اقتصادی در سبد محصولات سایپا محسوب می‌شود که در سال ۱۴۰۱ رونمایی و در اواخر ۱۴۰۲ در تیپ‌های مختلف راهی بازار شد. در همین مدت کم ورود این خودرو به بازار، مالکان از نواقص و مشکلات متعدد خوردو اطلس گلایه‌ دارند که در ادامه به مهم‌ترین ایرادات خودرو اطلس می‌پردازیم.

بررسی ایرادات خودرو اطلس؛ طراحی ظاهری

اولین چیزی که با نگاه کردن به اطلس در ذهن بیننده تداهی می‌شود، یکسان و قدیمی بودن پلتفرمی است که ورق‌های بدنه سایپا اطلس روی آن سوار شده‌اند. بله متاسفانه سایپا کماکان اصرار به استفاده از پلتفرم ایکس 200 دارد (این بار با نام q200 که نسخه ارتقا یافته پلتفرم ایکس ۲۰۰ محسوب می‌شود و با شاسی‌بندی جدید ادعا می‌شود که مقاومت بیشتری در تصادفات از خود نشان خواهد داد) و قصد تغییر دادن آن را ندارد.

طراحی اطلس را می‌توان به یک آش توصیف کرد که سایپا با مخلوط کردن مواد جدید با آش چندین سال گذشته، آن را پخته است. در دست‌پخت جدید سایپا، نماهای مختلف اصلا با یکدیگر هم‌خوانی ندارند و علت اصلی آن را می‌توان قدیمی بودن بیس‌ کار دانست. تیپ بدنه تخم مرغی سبک گرین هاوس، روف رک‌های نمادین بدون استحکام و عدم هم‌خوانی نمای جلویی خودرو با سایر جوانب آن، زیبایی و هم‌خوانی یک طراحی همگن که انتظار آن در سال ۲۰۲۴ پر توقعی محسوب نمی‌شود را ایجاد نکرده است.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

شاید طرفداران طراحی جدید اطلس از انتقاد ما خرده بگیرند و بگویند که سایپا با تولید اطلس، محصولی با ظاهری جذاب خلق کرده؛ اما باید به شما بگوییم که طراحی اطلس جز یک کپی‌کاری، چیز دیگری نیست. برای درک بیشتر این موضوع به مقایسه تصویر سایپا اطلس و فورد KA plus توجه کنید تا متوجه منظور ما شوید، حتی طراحی متفاوت جلوپنجره اطلس، از محصولات مرسدس بنز الهام گرفته شده است.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس
نمای جلویی اطلس
نمای جلویی KA plus نمای جلویی KA plus
نمای جلویی KA plus


کپی‌برداری و تقلید از برندهای مطرح جهانی نظیر فورد و بنز به‌نوبه خود مورد بدی برای صنعت خودرو ما که چندین سال از روند جهانی عقب افتاده، نیست؛ اما به‌دلیل تفاوت پلتفرم از لحاظ زیبایی‌شناختی طراحی، در منافات است.

یکی از ادعاهای سایپا در خصوص طراحی اطلس، الهام‌گیری از چهره کوسه در طراحی نمای جلویی خودرو است. البته به قول معروف، سایپا دست پیش را گرفته که پس نیفتد؛ چرا که اگر اندکی با دیزایزن خودروهای اروپایی و آمریکایی آشنا باشید، رد پای رخ مرسدس بنز شوتینگ cla را به‌وضوح در جلوپنجره این خودرو می‌بینید. خطوط استخوانی موجود روی کاپوت، تریم‌هایی با رنگ‌های متفاوت در اطراف سپر و چراغ‌های مه‌شکن، جای‌گذاری نامناسب آرم سایپا و درزهای محسوس از معایب خودرو سایپا اطلس محسوب می‌شوند.

کپی‌برداری تنها به نمای جلوی خودرو محدود نمی‌شود و با نگاه به قسمت پشتی خودرو بلافاصله متوجه شباهت زیاد این خودرو با نسل سوم رنو لوگان و تالیانت خواهید شد. در تصویر زیر می‌توانید شباهت ساختار و طراحی چراغ‌ها و همچنین سپر و دفیوزر اطلس با خودروهای نام‌برده شوید.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

نمای پشتی سایپا اطلس

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

نمای پشتی رنو تالیانت

به‌طور کلی از ایرادات ظاهری خودرو اطلس می‌توان به ایردات مونتاژی که سبب ایجاد درزهای نامتعارف شده، عدم هم‌خوانی طراحی جلو و عقب خودرو با نمای کناری، ظاهر تخم مرغی کسل‌کننده، کپی‌برداری از روی نمونه‌های خارجی و ادعای خلق محصولی جدید، عدم هم‌خوانی طراحی آینه‌ها با ساختار بدنه و رینگ‌های 14 اینچی اشاره کرد.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

درست است که اطلس ظاهر جدیدی دارد و احتمالا تا یکی دو سال آینده بیشتر از سایر محصولات سایپا در خیابان‌ها به چشم بیایید؛ اما در این خودرو از قواعد زیبایی‌شناختی استفاده نشده و در هر نما شاهد یک چهره متفاوت هستیم. این موضوع با توجه به وجود محصولی نظیر کوییک که در نماهای مختلف از طراحی یک دستی بهره می‌برد، یک پسرفت برای سایپا محسوب می‌شود.

مشکلات کابین خودروی اطلس

بالاخره بعد از سال‌ها شاید یک طراحی قابل قبول و متفاوت در محصولات اقتصادی سایپا برای کابین داخلی خودرو هستیم. کابین خودرو اطلس تا حدودی شیک‌تر از کوییک طراحی شده و المان‌هایی نظیر نمایشگر 7 اینچی مالتی‌مدیا، دی‌لایت، دریچه‌های هوای دایره‌ای کروم‌کاری شده و سانروف برقی به آن اضافه شده‌اند.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

اما با وجود طراحی جدید و تریم‌ رنگی متفاوت، کابین خودرو اطلس چه نواقصی دارد؟

مهم‌ترین مشکل کابین خودرو اطلس، جنس متریالی است که در ساختار آن به‌کار رفته و استفاده از پلاستیک خشک با تکسچرهای چیپ، سبب شده تا حتی بدون لمس کردن هم متوجه بی‌کیفیت بودن ساختار پلاستیکی آن شوید. از سوی دیگر، تریم رنگی با رنگ‌های روشن به‌سرعت از مد افتاده می‌شوند و احتمالا در چند سال آینده مورد انتقاد مالکان قرار بگیرند.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

مورد بعدی فضای کابین خودرو است. اگرچه این خودرو از محصولاتی نظیر 206 و 207 جادارتر محسوب می‌شود، اما کماکان فضای عقب آن برای افراد قد بلند مناسب نیست و به سرعت سبب خسته شدن آن‌ها می‌شود. البته کیفیت پایین صندلی‌ها هم به‌کمک فضای تنگ کابین می‌آیند تا هیچ حس رضایت‌بخشی از سوار شدن این خودرو به شما منتقل نشود.

موضوع بعدی باز هم به کیفیت مونتاژ برمی‌گردد. قالب بندی اجزا مختلف داشبورد و به‌خصوص رودری‌ها با دقت چندان بالایی صورت نگرفته و در برخی نواحی، علاوه بر وجود درز و شکاف‌های نامتعارف، شاهد زواید قالب‌بندی هم هستیم که به‌شدت توی ذوق می‌زنند.

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

مورد بعدی به صدای اجزای درون کابین برمی‌گردد که برای تمام سایپا سواران صدای آشنایی خواهد بود. احتمالا همچون سایر محصولات سایپا بعد از 40 تا 50 هزار کیلومتر متوجه افزوده شدن صدای قرچ و قروچ تمام اجرای کابین خودرو به صدای بلند پیشرانه خواهید شد. با تمام این اوصاف، نمی‌توان اطلس را گام سازنده‌ای از سوی سایپا برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی دانست. در مونتاژ و طراحی، شاهد موارد متعددی از نقص‌های خودرو اطلس بودیم و باید منتظر ماند و دید که آیا سایپا برنامه‌ای برای اصلاح این موضوع دارد یا خیر.

نقص های خودرو اطلس در بخش پیشرانه

اولین مسئله‌ای که با دیدن کاتالوگ مشخصات اطلس به ذهن می‌رسد آن که است که چرا سایپا دست از سر این موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ که راندمان پایینی دارد بر نمی‌دارد و به سراغ یک موتور 16 سوپاپ نمی‌رود؟

معایب خودرو اطلس معایب خودرو اطلس

البته موتور خودرو اطلس به نسبت نسل‌های قبل دست‌خوش تغییراتی نظیر بازطراحی قطعات سرسیلندر، پورت هوا و دود، بازنگری منیفولد هوا و بهبود وضعیت احتراق، افزوده شدن امکاناتی از جمله زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، بهینه‌سازی سیستم جرقه زنی و هدرز شده، اما عمده این تغییرات در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود سطح آلایندگی خودرو هستند و تاثیر آنچنانی روی راندمان قدرت و توان خودرو نمی‌گذارند.

بنابراین باید انتظار کیفیت رانندگی هم‌سطح کوییک را برای خودرو اطلس در نظر گرفت که در عمل هم با توجه به تجربه چند ماه مالکین، همین موضع به اثبات رسیده است. از نقص‌های خودرو اطلس در بخش فنی می‌توان به شتاب‌گیری ضعیف، صدای زیاد پیشرانه که به‌درستی عایق‌بندی نشده و لگ هنگام تعویض دنده اشاره کرد.

سیستم تعلیق خودرو هم همان چیزی است که سایپا برای کوییک تدارک دیده بود؛ در محور جلو سیستم تعلیق از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع تورشین بیم است که با توجه به وزن کم کابین خودرو و کیفیت پایین صندلی‌ها، تمامی ضربات چاله‌های سطح جاده به کابین خودرو منتقل می‌شوند.

یکی دیگر از نقص‌‌های خودرو اطلس که مالکان به آن اذعان داشته‌اند کیفیت پایین ترمزهای (ترمز‌های جلو دیسکی و عقب از نوع کاسه‌ای) این خودرو است؛ به‌گونه‌ای که این ترمز‌ها به‌سرعت داغ می‌شوند و در گردنه‌ها و پیچ‌ها به خوبی نمی‌توانند سرعت خودرو را مهار کنند.

مصرف سوخت اطلس نیز چیزی در حدود ۷.۸ لیتر ترکیبی در کاتالوگ اعلام شده است؛ اما مصرف واقعی این خودرو مقداری بیشتر از اظهارات سایپا بوده و به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر اندازه‌گیری شده است که این خودرو را از لحاظ مصرف سوخت هم‌سطح محصولی همچون شاهین قرار می‌دهد.

سایپا نسخه برقی اطلس را هم با پیشرانه الکتریکی معرفی کرده که در ویدیو زیر می‌توانید با ویژگی‌های این خودرو آشنا شوید.

معایب خودرو اطلس در بخش آپشن ها، امکانات و امنیت

به‌عنوان یک خودرو اقتصادی نمی‌توان انتظارات زیادی از سایپا اطلس داشت. همین که سایپا به علاقه و خواست مردم در خصوص سانروف و مانیتور توجه داشته را باید یک نکته مثبت در خصوص این خودرو دانست. آپشن‌ها و امکاناتی نظیر سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، دی‌لایت، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها و.. به این خودرو افزوده شده‌اند تا این خودرو بتواند استاندارهای ۸۵ گانه را پاس کند.

غیاب آپشن‌های ایمنی نظیر کروز کنترل در همه تیپ‌ها، محدود بودن ایربگ‌ها به 2 عدد، عدم وجود رادار نقطه کور و… انتقاداتی هستند که با توجه به قیمت اطلس، می‌توان بر آن وارد دانست. به‌طور کلی اطلس خودرویی لو آپشن بوده و نمی‌توان از آن انتظار امکانات رفاهی در خوری را داشت. البته سایپا اخیرا از سایپا اطلس آپشنال رونمایی کرده که در وضعیت بهتری به نسبت تیپ G قرار دارد.

جمع بندی

در این مطلب به تجربه چند ماهه مالکان از خودرو اطلس پرداخته شد و سعی شد معایب خودرو اطلس برای متقاضیان این محصول بیان شود. اطلس خودرویی اقتصادی با قیمتی غیر اقتصادی از سایپا محسوب می‌شود که توانایی رقابت با محصولات هم‌رده قیمتی خود را ندارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که یا با پرداخت هزینه بیشتر به سراغ خرید محصولات ایران خودرو یا شاهین سایپا بروید. اگر توانایی پرداخت هزینه بیشتر را ندارید اطلس تفاوت معناداری با کوییک ندارد و می‌توانید با خرید کوییک، مابقی بودجه خود را پس‌انداز کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
معرفی سایپا اطلس S؛ مشخصات فنی، آپشن ها و کاتالوگ رسمی + عکس سایپا اطلس آپشنال با امکانات جدید رونمایی شد مقایسه سایپا اطلس با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ؛ کدام را بخریم؟ مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس؛ کدام را بخریم؟

 

برچسب‌ها:

نظر شما