شناسهٔ خبر: 67615790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

حراج ربع سکه بازار را به هم ریخت/ راه دلار از قیمت طلا و سکه جدا شد/ بازار؛ در انتظار خبر مهم آمریکا

اقتصادنیوز:‌ امروز در بازار طلا و سکه معامله گران چشم انتظار آخرین آمار از داده های تورمی آمریکا بودند تا مسیر حرکت قیمت ها در روزهای آتی را پیش بینی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات امروز بازار طلا و سکه در حالی سپری شد که معامله گران شاهد حرکت خلاف جهت طلا و سکه نسبت به دلار بودند؛ موضوعی که به عقیده فعالان بازار از دو عامل مهم نشات گرفته است. تشدید میزان تسویه در بازار طلا و سکه به دلیل در پیش بودن تعطیلات دهه اول محرم اولین عاملی است که به عقیده معامله گران بر تغییر مسیر طلا و سکه از نزول به صعود اثرگذار بوده است. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز بازار از 23 تا 29 تیر به دلیل تعطیلات پیش رو تسویه نخواهد داشت و همین موضوع باعث شده تا معامله گران افزایش قیمت امروز بازار را ناشی از تمایل بسیار زیاد به تسویه بدانند.

دومین عامل از نظر معامله گران باز هم به تعطیلات هفته آینده باز می‌گردد،‌ معامله گران معتقدند بازار به دلیل تعطیلات به رکود خود ادامه خواهد داد و خبری از انجام معاملات در روزهای آینده نخواهد بود. به عقیده این گروه این روزها در بازار نه خریدار وجود دارد و نه فروشنده. روندی که بر نوسانات امروز بازار ارز هم اثرگذار بوده است و قیمت دلار در جریان معاملات امروز با عقب نشینی از حمایت اول خود که بازه 58 هزار و 600 تومان تا 58 هزار و 800 تومان بود عقب نشست و حدود 58 هزار و 350 تومان قیمت خورد که مرز حمایتی دوم و مهم اسکناس آمریکایی محسوب می شود.

امروز همچنین قیمت درهم امارات در جریان معاملات بازار مسیر نزولی را تجربه کرد و در نیمه دوم روز با عقب نشینی در کانال 16 هزار تومان، 16 هزار و 110 تومان معامله شد. حباب دلاری درهم به 460 تومان رسید که عدد قابل توجهی محسوب می شود.

تتر در سودای صعود قیمت

تتر، رمزارز موثر بر قیمت دلار هم امروز به مانند دلار مسیر نزولی را تجربه کرد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، چارت تکنیکالی تتر نشان می هد که این رمزارز از 15 تیر تا به امروز روند نزولی را تجربه کرده است و در حال حاضر هم در حمایت 58 هزار و 600 تومان قرار دارد که اگر بتواند در زیر این مرز تثبیت دهد؛ ریزش قیمت بیشتری را تجربه خواهد کرد. همچنین تحلیلگران معتقدند تتر مرز مقاومت 59 هزار تومان تا 59 هزار و 200 تومان را پیش روی خود دارد که اگر در شکستن آن موفق باشد؛ در کوتاه مدت از روند نزولی دست خواهد کشید.

بازار طلا و سکه در مسیر افزایش

اما بازار طلا و سکه امروز روند متفاوتی را تجربه کرد و قیمت ها خلاف روند حرکت دلار در مسیر صعودی قرار گرفتند؛ تغییر مسیری که می تواند ناشی از نوسان صعودی اونس طلا در جریان معاملات امروز باشد. اونس طلا امروز مسیر افزایشی را دنبال کرد و 2379 دلار قیمت خورد. معامله گران امروز نیم نگاهی به فدرال رزرو و اعلام داده های تورمی آمریکا دارند؛‌ از نگاه این گروه قیمت اونس طلا در روند کوتاه مدت می تواند به صعود خود ادامه دهد و وارد محدوده 2400 دلار شود. به عقیده برخی از فعالان بازار افزایش قیمت اونس احتمال نوسان در بازار طلا و سکه را بالا می برد. در این میان برخی از معامله گران همواره بر حرکت الاکلنگی اونس طلا و دلار تاکید دارند و معتقدند اگر قیمت اونس روند صعودی را در پیش بگیرد؛ کاهش قیمت دلار اتفاق خواهد افتاد و در نهایت نوسان اونس ارزش ذاتی طلا و سکه را هدف خواهد گرفت. اتفاق مهمی که امروز شاهد آن بودیم و در پی افزایش قیمت اونس طلا، سکه امامی در جریان معاملات امروز بالا رفت و در محدوده 40 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد.

همچنین طلای آبشده امروز در بازار مسیر افزایشی را دنبال کرد و از کف حمایتی مهم 14 میلیون و 300 هزار تومان تا 14 میلیون و 400 هزار تومان حمایت شد و در نهایت در محدوده 14 میلیون و 700 هزار تومان قرار گرفت. امروز افزایش قیمت طلای آبشده، حباب آن را پس از 4 روز مثبت کرد.

ربع سکه خلاف جریان شنا کرد

رشد قیمت در بازار طلا و سکه در حالی اتفاق افتاده است که ربع سکه خلاف روند حرکت بازار کاهش قیمت را تجربه کرده است و با افت ارزش 100 هزار تومانی،‌ 14 میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورد. به عقیده معامله گران افت فروش 9 هزار قطعه ای سکه در پانزدهمین حراج مرکز مبادله ایران نسبت به حراج چهاردهم،‌ بر قیمت امروز ربع سکه در بازار اثرگذار بوده است. در پی همین موضوع حباب ربع سکه دو درصد کاهش را تجربه کرد و به 76 درصد رسید که کمترین میزان از 10 اردیبهشت تا به امروز است.

امروز همچنین صندوق های طلا شاهد ورود 56 میلیارد تومان پول بودند؛‌ همچنین صندوق های درآمد ثابت ورود 473 میلیارد تومانی پول را تجربه کردند. اتفاقی که همواره در آستانه تعطیلات شاهد آن هستیم و پس از تعطیلات دوباره فرآیند معکوس خروج پول اتفاق خواهد افتاد.

ثبات قیمت دلار در بازار رسمی

امروز در بازار رسمی قیمت دلار نسبت به روز گذشته ثبات را تجربه کرده است. براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ دلار مبادله ای 46459 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 43379 تومان ارزش گذاری شد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 50234 تومان رسید و حواله یورو هم 46904 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران،‌ درهم امارات هم امروز 12650 تومان خرید و فروش شد و ارزش حواله آن هم به 11812 تومان رسید.

نظر شما