شناسهٔ خبر: 67366440 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سخنان دستیار پوتین درباره پیمان با کره شمالی

ایرنا

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور سیاست خارجی گفت:‌ پیشنهاد صلح ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به معنای واقعی کلمه به پایان فوری درگیری اوکراین منجر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یوری اوشاکوف دوشنبه در دهمین نشست بین‌المللی پریماکوف در مسکو افزود: پیشنهاد ویژه رئیس‌جمهوری روسیه فرصتی را برای پایان دادن به رویارویی مسلحانه و حل و فصل مسائل در عرصه سیاسی و دیپلماتیک فراهم می‌کند، از درگیری‌های مشابه وضعیت کنونی در آینده جلوگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: طرف روسی گزینه‌ای را روی میز گذاشته است که اگر طرف مقابل آماده پذیرش آن باشد، به ما اجازه می‌دهد تا به معنای واقعی کلمه به صورت فوریتی، خصومت‌ها را متوقف کنیم.

دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در امور سیاست خارجی همچنین گفت: اگر پیشنهاد پوتین با ذهن باز بررسی شود، فرصتی برای پایان عملیات جنگی و از دست دادن شهروندان خواهد بود.

امکان همکاری فنی و نظامی بین روسیه و کره شمالی

اوشاکوف همچنین با اشاره به سفر اخیر پوتین به پیونگ یانگ گفت: بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که پس از مذاکرات دوجانبه به امضا رسید، اهداف بلندپروازانه و چشم‌انداز بلندمدتی را برای توسعه طیف وسیعی از روابط دوجانبه و همچنین هماهنگی نزدیک بیشتر اقدامات دو کشور در عرصه بین‌المللی را فراهم می کند.

وی یادآور شد: در این سفر، موافقتنامه‌ای برای مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و کره شمالی امضا شد.

دستیار پوتین خاطرنشان کرد:‌ در این موافقتنامه دستورالعمل‌هایی برای توسعه همکاری‌ها از جمله در بخش امنیتی پیش بینی شده است و همانگونه که رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد، این موافقتنامه امکان همکاری‌های فنی و نظامی را فراهم می‌کند.

به گزارش منابع خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به پیونگ‌یانگ با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی،۳۰ خرداد ۱۴۰۳ توافق‌نامه‌ مشارکت راهبردی جامع که جایگزین اسناد مشابه در سال‌های ۱۹۶۱ و ۲۰۰۰ می‌شود را امضا کردند.

این مقام روس در بخش دیگری از سخنان خود گفت که سفرهای اخیر رهبر روسیه در کره شمالی و ویتنام بازتابی از سیاست خارجی چندجانبه فدراسیون روسیه است.

اوشاکوف ادامه داد:‌ سفر پوتین به چین در ماه می سال ۲۰۲۴ میلادی نیز به وضوح نشان داد که مسکو و پکن چقدر به توسعه و تقویت مشارکت و تعامل استراتژیک همه جانبه روسیه و چین اهمیت می دهند.

اوشاکوف با اشاره به سفرهای اخیر پوتین به ازبکستان و بلاروس نیز بر سیاست مسکو برای تقویت مناسبات با کشورهای همسایه تأکید کرد.

سلاح‌های صربستان در اوکراین

در حاشیه این نشست از دستیار رئیس‌جمهوری روسیه سوال شد: گزارش هایی مبنی بر اینکه سلاح های صرب فروخته شده به کشورهای غربی به اوکراین رسیده است، آیا برنامه‌ای برای تماس پوتین و رئیس‌جمهوری صربستان در این زمینه وجود دارد؟

اوشاکوف در پاسخ اظهار داشت: نه، چنین تماس هایی هنوز برنامه ریزی نشده است.

درباره پیشنهاد صلح پوتین

رئیس‌جمهوری روسیه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در دیدار با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه روسیه، پیشنهاد صلحی را برای حل و فصل مناقشه اوکراین مطرح کرد. وی ۲۰ ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ شرایط پیشنهادی فدراسیون روسیه برای حل و فصل مناقشه در اوکراین بسته به وضعیت میدانی تغییر خواهد کرد. پوتین افزود: روسیه آماده است به پیشنهاد مذاکرات درباره اوکراین «حتی فردا» پاسخ دهد، مهم نیست در کجا ممکن است انجام شود، پیشنهادات مسکو «روی میز است.»

وزیر امور خارجه روسیه نیز اول تیرماه ۱۴۰۳ در این باره گفت:‌ ابتکار صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، چهارمین پیشنهاد مسکو برای حل و فصل مناقشه اوکراین است.

سرگئی لاوروف با اشاره به پیشینه‌ای از مذاکرات حل مناقشه بین روسیه و اوکراین گفت:‌ اگر توافقنامه حل و فصل در فوریه ۲۰۱۴ شکسته نمی‌شد، اکنون اوکراین در مرزهای سال ۱۹۹۱ قرار داشت.

وی گفت:‌ در مرحله بعد، بار دیگر فرصت حفظ تمامیت ارضی اوکراین به نوعی از دست رفت؛ توافقنامه های استانبول در آوریل ۲۰۲۲ تمامیت ارضی اوکراین را نیز تضمین می کرد، اما بر اساس واقعیت هایی که قبلاً روی زمین ایجاد شده بود اما غرب، ولودیمیر زلنسکی را از امضای این توافقنامه‌ها منع کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: کسانی که از طریق کودتای خونین در اوکراین به قدرت رسیدند و اقدامات روس هراسی و نئونازی را دنبال کردند، تمامیت ارضی کشور خود را از بین برد. حال آنکه توافقاتی حاصل شد و اگر آنها اجرا می شدند اوکراین تمامیت ارضی خود را احیا می کرد، اما، البته، بدون کریمه، اما اوکراین نمی خواست تمامیت ارضی خود را به قیمت اعطای حقوق اولیه خودمختار به دونباس، لوهانسک و دونتسک از جمله حق صحبت به زبان مادری خود حفظ کند.

رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به این نشست تصریح کرد: پیشنهاد صلح ارائه شده توسط این کشور قادر به توقف درگیری در اوکراین و انتقال حل آن به یک کانال دیپلماتیک است.

ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد که در این نشست به پیشنهاد روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین توجه لازم صورت گیرد.

وی افزود: امیدوارم برخلاف بسیاری از سیاستمداران غربی که قصد ندارند ابتکاری که ما ارائه کرده‌ایم را مورد بررسی قرار دهند، شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی پریماکوف به بررسی اندیشمندانه و منطقی آن بپردازند و بررسی کنند که آیا این پیشنهاد می‌تواند مناقشه اوکراین را متوقف کند و آن را به سمت حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک سوق دهد.

دهمین دوره نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (پنجم تیرماه ۱۴۰۳) در مسکو آغاز به کار کرد. بنا بر اعلام برگزارکنندگان، افزون بر ۴۰ مهمان خارجی از ۱۸ کشور جهان در دهمین دوره این نشست در مسکو گردهم آمده‌اند تا درباره موضوعات مختلف با محوریت "روسیه در پس زمینه تحولات جهان" گفت و گو کنند.

بحث‌ها در این مجمع بر نقش بریکس در شکل‌دهی معماری جدید اقتصادی جهانی، سازکارهای همکاری میان کشورهای منطقه بزرگ اوراسیا، امنیت در منطقه بالتیک و تأثیر بحران‌های معاصر بر وضعیت آینده امنیت اروپا و همچنین نقش فرهنگ در روابط بین الملل متمرکز خواهد بود.

نشست بین‌المللی پریماکوف هر ساله با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود. این نشست نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار و به یاد یوگنی پریماکوف دیپلمات مشهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین روسیه نامگذاری شد.

یوگنی ماکسیموویچ پریماکوف یک سیاستمدار و دیپلمات روسی بود که از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ به عنوان نخست وزیر روسیه فعالیت داشت. وی، مسئولیت‌های دیگری همچون وزیر امور خارجه، رئیس شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی و رئیس سرویس اطلاعاتی نیز در دوره حیات ۸۵ ساله خود داشت.. پریماکوف یک استاد دانشگاه (عرب شناس) و عضو هیأت رئیسه آکادمی علوم روسیه بود.

نظر شما