شناسهٔ خبر: 67365847 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گذر متناوب امواج ناپایدار تا پایان هفته در اصفهان تداوم دارد

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با تداوم صدور دو هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه همرفتی همراه با وزش باد و گردوخاک، بارش‌های رگباری توأم با رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی گذر متناوب امواج ناپایدار از سطح استان به ویژه نیمه شمالی و غربی تا آخر هفته جاری است.

وی افزود: بر این اساس در بیشتر مناطق استان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب شرایط افزایش ابر، گاهی وزش باد و احتمال بارش رگباری و رعدوبرق به صورت محلی به ویژه در مناطق شمالی و غربی استان مورد انتظار است.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی شرایط تندباد موقت و طوفان لحظه‌ای همراه با گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا به ویژه طی امروز و روز پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی درباره صدور مجدد هشدار سطح زرد با وقوع دو پدیده جوی طی هفته جاری در استان، گفت: از بعدازظهر روز گذشته دوشنبه چهارم تا وقت پنجشنبه هفتم تیر به سبب تداوم فعالیت سامانه همرفت، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، تندباد لحظه‌ای، طوفان موقت و گردوخاک محلی مناطق مختلف استان را در بر خواهد گرفت.

معتمدی با بیان اینکه تداوم فعالیت سامانه همرفتی همراه با وزش باد و گردوخاک طی امروز در همه مناطق استان به ویژه مناطق مرکزی، شمال غرب و شرق اصفهان پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، مناطق شرقی خور و بیابانک، اردستان، ورزنه، مهاباد، انارک، چوپانان و نائین تحت تأثیر سامانه مذکور است.

وی نسبت به کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری به ویژه سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال، هشدار داد و افزود: به هموطنان و گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) توصیه می‌شود که طی روزهای پیش‌رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از محلول‌پاشی باغات و مزارع، استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی (دامداری‌ها و پرورش ماهی، گلخانه‌ها) تاکید می‌شود.

وی درباره صدور دومین هشدار سطح زرد با فعالیت سامانه همرفتی به صورت بارش‌های رگباری توأم بارعد و برق و احتمال ریزش تگرگ در استان، گفت: فعالیت این سامانه از از بعدازظهر روز گذشته دوشنبه تا اواخر وقت پنج‌شنبه هفته جاری همراه با احتمال ایجاد روان آب محلی و سیلابی شدن رودخانه فصلی، وقوع صاعقه، مه آلودی هوا و کاهش دید در مناطق شمال غرب، شمال، شرق و حتی بعضی نواحی مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.

معتمدی اظهار کرد: بارش‌های همرفتی طی روز گذشته در شهرستان‌های آران و بیدگل، بادرود، بویین میان دشت، خوانسار، شاهین شهر و میمه، فریدن (داران)، فریدونشهر، کاشان، گلپایگان، مهاباد، مورچه خورت، نطنز، نائین، ورزنه، کوهپایه پیش بینی شده است و روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در مناطق فریدن (داران)، فریدونشهر، خوانسار، شاهین شهر و میمه، بویین میان دشت و چادگان تداوم خواهد داشت.

وی نسبت به ایجاد روان آب و اختلال در تردد جاده‌ای و شهری و روستایی هشدار داد و افزود: شهروندان ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضرور و گردشگری در مناطق یاد شده، از کوهنوردی و چرای دام به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب خودداری کنند.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه امروز دمای هوای چهار شهرستان اصفهان بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: چوپانان و خوروبیابانک با دمای ۴۱ درجه سانتی‌گراد و بوئین میاندشت با کمینه دمای ۹ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

نظر شما