شناسهٔ خبر: 67365678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردم استان اردبیل عید غدیر را گرامی داشتند

اردبیل – ایرنا - مردم متدین و ولایتمدار استان اردبیل با برپایی آیین های جشن و سرور و چراغانی کردن معابر و میادین عید سعید غدیرخم را گرامی داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، به همین مناسبت روز گذشته و امروز ده ها مجلس جشن و سرور در شهرها و مناطق مختلف استان اردبیل برگزار شد.

در این جشن ها ابتدا تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه، کارشناسان مذهبی، واعظان و خطبا در مجالس مختلف در شهر و مناطق روستایی با تبریک عید بزرگ غدیرخم در خصوص امامت و ولایت و اهمیت غدیرخم مطالبی ارائه کردند.

همچنین در این مجالس که حضور نوجوانان و جوانان برجسته بود، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) به مناسبت دهه امامت و ولایت وعید سعید غدیرخم به مدیحه سرایی در وصف حضرت علی (ع) پرداختند.

در مراسم جشن سادات که روز سه شنبه در مسجد میرزا علی اکبر اردبیل برگزار شد، جمعی از مردم این شهر با روحانیون و سادات منطقه و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل دیدار و روبوسی کردند.

اعطای جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد، ایجاد ایستگاه های صلواتی و پخش نقل و شیرینی و نورافشانی و راه اندازی کاروان های شادی از جمله برنامه های ویژه این روز در شهر اردبیل بود.

برگزاری جشن ازدواج زوج‌های جوان، برگزاری مسابقات، برپایی نمایشگاه‌ عکس و کتاب و محصولات فرهنگی از دیگر برنامه‌های مهم جشن ولایت علوی در اردبیل بود.

جشن‌های دهه امامت و ولایت و عید غدیرخم همچنان با حضور گسترده آحاد مردم به خصوص جوانان و خانواده‌ها همراه با برنامه‌های متنوع در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزادگان اردبیل ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، در دیگر شهرستان های استان اردبیل از جمله پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، مشگین شهر، گرمی، خلخال، کوثر، نیر، نمین و سرعین نیز آیین ها و مجالس جشن و سرور به مناسبت عید ولایت برگزار و یا درحال برگزاری است.

عید غدیرخم برابر است با ۱۸ ماه ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری که یادآور ابلاغ پیام امامت و ولایت از سوی پیامبر اکرم(ص) به تمام مسلمانان جهان است، در این روز بزرگ رسول گرامی اسلام(ص) به امر الهی در مسیر بازگشت از مراسم حج در محلی به نام غدیر خم (برکه‌ای کوچک و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه) حضرت علی(ع) را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود به همگان معرفی کردند.

انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در روز غدیر خم ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام (ص) بود، عید سعید غدیرخم را عیدالله اکبر و عید آل محمد(ص) هم گفته‌اند که از جایگاه بسی عظیم برخوردار است به طوری که اعمالی متفاوت از سایر اعیاد برای آن توصیه شده است.

سال روز این واقعه عظیم در میان شیعیان به عید غدیر شهرت ‌دارد.

نظر شما