شناسهٔ خبر: 67365511 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

برگزاری باشکوه جشن عید غدیر در مکه مکرمه/ چند نکته درباره خطبه غدیر+ فیلم و تصاویر

جشن عید غدیر با حضور مسئولان حج و زیارت، سرکنسول ایران در جده و صدها زائر بیت‌الله الحرام در مکه مکرمه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید محمدباقر حیدری کاشانی» خطیب بعثه مقام معظم رهبری روز گذشته (دوشنبه، چهارم تیر) در جمع زائران ایرانی ساکن در هتل ویولت با اشاره به فراز‌های خطبه غدیر اظهار داشت: این خطبه در نهایت جامعیت و نورانیت است و تمام معارف دین از نظر توحید، نبوت، تولی و تبری و آیات بهشت و دوزخ در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: نورانیت و برکاتی که در خطبه غدیر است در جای دیگر نیست. این خطبه در منابع شیعی و اهل سنت در نهایت استحکام و قطعیت صادر شده است. این خطبه بیش از ۱۰۰ فراز دارد که با «معاشرالناس» آغاز می‌شود. در فرازی از این خطبه نام ۱۲ امام معصوم آمده است و در حقیقت امروز روز عید ۱۲ حلقه امامت و ولایت است.

برگزاری باشکوه جشن عید غدیر در مکه مکرمه/ چند نکته درباره خطبه غدیر+ فیلم و تصاویر

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی با تبیین معنای «مولا» گفت: در تشریح مولا آمده است که به معنی ولی و رهبر و امام است. در فراز‌های دیگر خطبه غدیر بر ویژگی‌های رهبری و ولایت تأکید شده است. 

وی با بیان اینکه در خطبه غدیر ولایت و امت اسلامی پایه‌گذاری می‌شود، افزود: امام خمینی (ره) می‌فرمایند که اگر دست شما از امام معصوم محروم شد به سراغ رهبری الهی بروید که تناسب و سنخیت با ولایت علوی داشته باشد. برای همین است که عهد نامه مالک اشتر را خطبه رهبری می‌دانند و این چنین مهم است.

خطیب بعثه مقام معظم رهبری با تشریح سایر فراز‌های خطبه غدیر تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که خاتمه بخش امامت و ولایت، مهدی موعود از ماست و او منهدم‌کننده کاخ‌های مستحکم و یار و یاور خداست و بعد از او هیچ امامی نیست چون حقیقت همراه اوست.

وی ادامه داد: حضرت محمد (ص) رسالت جهاد تبیین و‌ ابلاغ را بر دوش تمام کسانی که خطبه را شنیده‌اند قرار داده است و سه شبانه روز بیعت با‌ ایشان طول کشید، در این روز‌ها شیطان از این افراد مأیوس شد. برای همین شیطان خط انحرافی خود را علیه امامت حضرت علی (ع) تقویت کرده است.

<div id="video-display-embed-code_2509577" ><script type="text/JavaScript" src="https://defapress.ir/fa/news/play/embed/674805/2509577?width=400&height=300"></script></div>

حجت‌الاسلام و المسلمین حیدری کاشانی در پایان گفت: حقیقت حج، ولایت است و خداوند به‌واسطه امامت و ولایت ما را هدایت و راهی بهشت می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، «سید عباس حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت، «حسن زرنگار» سرکنسول ایران در جده و جمعی از معاونان حج و زیارت در جشن عید غدیر که در هتل «ویولت» برگزار شد، حضور داشتند و «امیر عارف» از ذاکران اهل بیت (ع) هم در مدح امام علی (ع) به مولودی‌خوانی پرداخت.

در بخش دوم این مراسم که با مولودی‌خوانی و جشن امامت و ولایت امیر مؤمنان همراه بود، ذاکران اهل بیت (ع) در بزرگداشت عید غدیر به مولودی‌خوانی پرداختند و کیکی به‌مساحت ۱۲ متر مربع در میان حجاج بیت‌الله‌الحرام برش داده و بین ضیوف‌الرحمان توزیع شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما