شناسهٔ خبر: 67364210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پنجمین مناظره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

سعید جلیلی: با چین می توانیم رقابت کنیم

سعید جلیلی گفت:ما می توانیم در پوشاک با چین رقابت کنیم که نیاز به برنامه دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین دور از مناظره‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد و سعید جلیلی درباره اولویت های دولت برای کارآمدسازی دولت پاسخ داد.

اهم صحبت‌های سعید جلیلی از قرار بود:

* دو اولویت اصلی وجود دارد که این دو اولویت را در برنامه کار قرارداده‌ام و به طور مشخص اگر آرزوی اشتغال و نگرانی از گرانی و ... داریم؛ ریشه حل آن در اشتغال و مدیریت و کنترل ارز است.

* نباید نسبت به روستاها نگاهی داشته باشیم که آنها محروم هستند چرا که روستاهای ما می‌تواند سلول جهش کشور باشد و فرصت برای کشور هستند.

*روستای لیقوان چندین هزار تن تولید لبنی دارد یا روستاهای همدان چندین کارخانه دارد بنابراین روستاهای ما یک فرصت عالی است.

*بسیاری از روستاها را در ۱۱ سال گذشته دیده‌ام که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند در تبریز روستای لیغوان ۱۰۰۰ میلیارد تولید لبنی دارد.

* در همدان به روستایی رفتم که ۵۰۰۰ جمعیت داشت و ۲۰۰ کارگاه در آنجا دایر بود.

*یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصاد دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است و ۴۰ سال بعد صادرات آن به بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار، این یک امر ممکن است.

*شهید رئیسی در دو، سه سال رکوردی را در صادرات غیر نفتی ایجاد کردند. روستاهای ما می‌توانند کاری انجام دهند که حتی در زمینه پوشاک با چین رقابت کنیم

این‌ها مجموعه برنامه‌هایی می‌خواهد و من چند برنامه که روی آنها بحث کردیم و کار انجام دادیم بیان می‌کنم، اول اینکه ساختار روستاهای ما به ویژه دهیاران ما باید در جایگاهی باشند که امنیت شغلی‌شان تضمین شود و بتوانند به برنامه‌های پیشرفت روستا به خوبی برسند.

*با وجود آنکه ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص کشور ما از روستاها و کشاورزی شکل می‌گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها اختصاص می‌یابد، ۶ درصد است و بودجه عمومی کشور ما ۴ درصد به این سمت است.

*باید این ارتقا پیدا کند، ۹ برنامه اجرایی در رابطه با عملیات آبخیزداری، اصلاح الگوی کشت، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، به کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، لایروبی قنوات و … دارم.

*باید توجه داشته باشیم که کشاورز ما باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی نباید مشکل داشته باشد دو روز قبل من در ارومیه بودم و در آنجا یک میلیون تن سیب تولید می‌شود و این یک فرصت است نه آنکه کشاورز ما عزا بگیرد که چگونه آن را به بازار برساند.

*اگر تسهیلات که عرض کردم ۶ درصد به روستاها داده می‌شود به خوبی استفاده شود می‌بینید که چه فرصتی ایجاد می‌شود.

*همین صنایع تکمیلی صنایع تکمیلی را با تسهیلات مناسب در روستاها شکل می‌گیرد و یک سری موانع اداری وجود دارد.

*امروز باید این فرصت را برای روزها ایجاد کنیم که با سند اراضی کشاورزی و گواهی صنایع تبدیلی و حتی دوات و ماشین‌های کشاورزی و حتی پروانه چاه و پروانه دامداری بتواند وام دریافت کند.

*اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیر ماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد.

*کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی مانند برنج، چای، چغندر قند و ذرت دیگر محصولات را دارد، نباید شاهد واردات این محصولات به کشور باشد و اولویت باید محصولات او باشد.

*اگر امروز یک یارانه‌ای را با واردات به دامدار خارجی می‌دهیم همین را باید به دامدار خودمان بدهیم. باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت شکل دهیم.

*ما اگر امروز یارانه به واردت کننده خارجی می دهیم باید به تولید کننده و کشاورز داخلی هم یارانه بدهیم.

نظر شما