شناسهٔ خبر: 67364199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

پورمحمدی: بورس در دولت سیزدهم قفل کرد /در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم الان زیر ۲۰۰ هزار نفر /۷۳ درصد مردم دغدغه اقتصادی دارند

مصطفی پورمحمدی گفت:در دولت سیزدهم، بورس قفل کرد. چند عدد می دهم، در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید دیروز که چک کردم ۳۳۵۰ بود یعنی صفر. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم الان زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین دور از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد و مصطفی پورمحمدی به سوال مطرح شده پاسخ داد.

پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

مجری برنامه از کاندیداها پرسید؛«اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟»

اهم اظهارات پورمحمدی را بخوانید؛

* این جلسه بیشتر بحث های اقتصادی و جمع بندی راه هایی است که اولویت برنامه های ما است.

*نموداری دوستان صداوسیما دادند که از مردم نظرخواهی شده مهمترین مشکل چیست؟ ۷۳ و نیم درصد گفتند مساله اقتصادی. این عدد مهمی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم دغدغه اقتصادی دارند.

*باید روی رشد اقتصادی تمرکز ویژه کنیم. ۴ اولویت و برنامه با فوریت خود را ارائه می دهم. البته برنامه های زیادی دارم اما ریز برنامه ها هستند.

*زیرساخت رشد اقتصادی و پیشرفت تولید در همه دنیا یک علامت و شاخص دارد. بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن هستند.

*بورس، علامت و کاملا دماسنج هر اقتصادی است. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد کرد اما بعد دچار حباب شد، مردم بسیار اشتیاق کردند ولی فروریخت.

*در دولت سیزدهم، بورس قفل کرد. چند عدد می دهم، در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید دیروز که چک کردم ۳۳۵۰ بود یعنی صفر. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم الان زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

*این شاخص اقتصاد است حواسمان باشد.

*نکته دوم ویژگی بازار بورس، عدم دخالت دولت است، ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است، انتشار شفاف اطلاعات بورس کامل نیست و حضور دولتی و شبه دولتی امکان رقابت را در بورس گرفته است.

*در گذشته سود بنگاه های تولید ۳۲ درصد بود و الان به ۱۳ درصد رسیده است. عدم دخالت دولت در بورس اهمیت دارد اما هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است و همچنین اطلاعات بازار بورس هنوز به طور شفاف متنتشر نمی‌شود.

*تعارض منافع در بورس مشهود است، در شورای بورس هم بانک مرکزی است، هم وزیر اقتصاد، هم وزیر صمت و همه اینا با هم تعارض دارند، یکی می خواهد قیمت را بالا ببرد یکی می خواهد پایین ببرد.

*همه مردم می دانند و می فهمند، درگیر بورس هستند و مثل روز روشن است، با بورس نبض اقتصاد را می سنجد.

* اینکه دائم ادعا کنیم اقتصاد درست است، مشکلی نداریم، زیرساخت ها درست است و از رکورد خارج شدیم که جای فرار ندارد و شرایط بورس روشن است.

*در گذشته سود بنگاه های تولید ۳۲ درصد بود و الان به ۱۳ درصد رسیده است. عدم دخالت دولت در بورس اهمیت دارد اما هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است و همچنین اطلاعات بازار بورس هنوز به طور شفاف متنتشر نمی‌شود.

*در دولت آینده بورس، شاخص روشن، شفاف و گزارش بابرنامه اقتصاد ایران است. در یک سال جهش کلی و تراز کاملا مثبت را به بازار سرمایه اعطا خواهیم کرد.

۲۷۲۷

نظر شما