شناسهٔ خبر: 67362503 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری مراسم عید مبارک غدیر در «بلگراد»

تهران- ایرنا- مراسم جشن به مناسبت عید سعید غدیر با حضور جمعی از هموطنان مقیم به ویژه دانشجویان ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این مراسم که در شب نورانی و پربرکت عیدالله الاکبر برگزار شد، «رشید حسن‌پور بائی» سفیر جمهوری اسلامی ایران، «امیر پورپزشک» رایزن فرهنگی و «سعید خلیلویچ» مدیر مرکز علوم اسلامی قم بلگراد سخنرانی کردند.

در ابتدای برنامه و پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش کلیپ، حسن‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی ضمن تبریک این عید بزرگ گفت: عید غدیر، عید ولایت و امامت حضرت علی علیه‌السلام در ادامه رسالت و ماموریت حضرت محمد (ص) محسوب می شود. آیات نازل شده به این مناسبت حکایت از این دارند که در این روز کافران از نابودی و زوال دین اسلام مأیوس شدند. دین خدا به اکمال رسید، نعمت خداوند کامل و اسلام به عنوان دین برگزیده شد.

وی افزود: متاسفانه هنوز پیامبر گرامی اسلام دفن نشده بودند که عده ای از اصحاب در سقیفه گرد هم آمدند و با استفاده ابزاری از اصل شورا، خلیفه و جانشین پیامبر را انتخاب و تاریخ را از ریل و مدار ولایت و امامت خارج کردند. انحراف و بدعتی که مسیر تاریخ را تغییر داد و منجر به فجایع بزرگ در تاریخ اسلام و مسلمانان شد. خلافت به سلطنت تبدیل شد و در اختیار بنی امیه قرار گرفت. علی (ع) خانه نشین و جنگ های سه گانه صفین، جمل و نهروان در دوره کوتاه خلافت ایشان تحمیل شد. در مسجد کوفه شمشیر جهل بر فرق مبارک شان فرود آمد و بعد از پنجاه سال در قالب و هیات حماسه عاشورا ظاهر شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان در بخش دیگر سخنانش از هموطنان مقیم دعوت کرد که برای سربلندی کشورمان مسئولانه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و رای سرنوشت ساز خودشان را در صندوق بیاندازند. ایشان همچنین با عنایت به در پیش بودن اربعین شهدای خدمت، یاد و خاطره ماندگارشان را گرامی داشت.

سپس امیر پورپزشک رایزن فرهنگی نیز با تبریک عید مبارک غدیر، گفت: غدیر حساس ترین و مهمترین واقعه در اسلام پس از بعثت پیامبرصلوات االله علیه است که سرنوشت همه مسلمانان تا امروز از آن متاثر است. غدیر نشانه ‏ای است از تداوم خط نبوت و نیز عصاره، نتیجه و چکیده مکتب وحی و اساس دین است.

وی با اشاره به مناسبت های مختلف پیش رو از جمله اربعین شهدای خدمت، حادثه هفتم تیر و ولادت امام موسی کاظم (ع) و انتخابات ریاست جمهوری، افزود: شهید رئیسی منشاء خدمات بسیاری بود. او مظلوم بود، همانند دکتر بهشتی که مظلوم زیست و مظلوم رفت. همچون جدشان امام موسی کاظم (ع) که مظلومانه به شهادت رسیدند و این مناسبت ها یک امر بزرگ را به ما یادآوری می کنند. مسئولیت ما در این شرایط حساس به خصوص مسئولیت و تکلیف ملی ما، شرکت در صحنه انتخابات و مشارکت در تعیین سرنوشت کشور است.

رایزنی فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود برخی از دستاوردهای دولت شهید رئیسی به ویژه در حوزه فرهنگ و آموزش را تشریح کرد.

سعید خلیلویچ مدیر مرکز علوم اسلامی قم بلگراد نیز در سخنان خود اظهار داشت: عید غدیر، عید ولایت و ایمان است و ایمان زمینه تکوین و رشد دو خصوصیت نور و رحمت را در انسان فراهم می سازد.

وی ادامه داد که امام رضا(ع) در حدیثی شریف می فرماید: «فالمؤمن... ابوه النور و امّه الرحمة»؛ در این حدیث، نور به روشنایی علم و عقل نظری و رحمت به عواطف و عقل عملی انسان اشاره دارد. در حقیقت، جوهره انسان از این دو قوه تشکیل شده است. چنان که گفتیم، تقوا و ایمان مولد علم و نور هستند. در قرآن کریم در دو آیه شریفه آمده است: «واتقوا الله و یعلمکم الله» و همچنین «إن تتقوا الله یجعل لکم فرقاناً». نتیجه می گیریم که عید غدیر و نعمت ولایت، ایمان و تقوا، انسان ساز است و موجب ارتقای فراست مؤمن می شود. لذا در روایت می خوانیم: «فاتقوا فراسة المؤمن فإنه ینظر بنور الله الذی خلق منه».

در پایان از خانم «فرزانه فصیحی» قهرمان دوومیدانی که در مسابقات قهرمانی اسلوونی به مقام اول رسید و به المپیک پاریس راه یافت، تجلیل شد و وی مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

همچنین برای معرفی این عید بزرگ، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید محتوا به زبان صربی در سایت ها و شبکه های اجتماعی کرد و با ارسال پیام، این عید بزرگ را به هموطنان مقیم تبریک گفت.

نظر شما