شناسهٔ خبر: 67361699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گزارش روزنامه «دووآر» فرانسه می‌خوانیم:

جنگ غزه و ریشه‌دار شدن اختلاف میان بایدن و نتانیاهو

بسیاری معتقدند ادامه جنگ غزه موجب تعمیق اختلافات میان آمریکا و اسرائیل شده تا جایی که نخست وزیر اسرائیل به دنبال شکست بایدن در انتخابات است.

صاحب‌خبر -

بیش از هشت ماه جنگ و کشتار وحشیانه مردم فلسطین در غزه، به بروز چالش عمیق میان تل‌آویو با متحدان به‌ویژه واشنگتن منجر شده است. در این رابطه روزنامه فرانسوی «دووآر» گزارشی نوشته و در آن به افزایش اختلاف میان آمریکا با اسرائیل به ویژه در سطح سران پرداخته است. 

در گزارش روزنامه دووآر فرانسه می‌خوانیم: جو بایدن در روز‌های اخیر ظاهر شد تا اظهاراتی را که در مورد بنیامین نتانیاهو در مصاحبه با مجله تایم انجام داده بود، کم اهمیت جلوه دهد، جایی که گفته بود همه دلایل برای این نتیجه گیری وجود دارد که نخست وزیر اسرائیل جنگ در غزه را برای بقای سیاسی خود کشیده است.

این مصاحبه قبل از آن صورت گرفت که رئیس جمهور آمریکا که روابطش با نتانیاهو از زمان جنگ غزه بسیار پیچیده است، پیشنهادی را به عنوان پیشنهاد اسرائیلی برای آتش بس در غزه اعلام کرد و نخست وزیر اسرائیل با سردی از آن استقبال کرد.

بایدن در این مصاحبه که اخیراً منتشر شده، در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است بنیامین نتانیاهو جنگ را برای منافع سیاسی خود به طول می‌کشد یا خیر، گفت: بله.
او گفت: هر دلیلی وجود دارد که مردم به این نتیجه گیری برسند. 

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: اواخر روز سه‌شنبه، در کاخ سفید، به نظر می‌رسد که دموکرات ۸۱ ساله در پاسخ به این سؤال که آیا نتانیاهو در «محاسبات سیاسی» شرکت می‌کند، از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد.

او در جمع رسانه‌ها گفت: فکر نمی‌کنم، او تلاش می‌کند این مشکل بزرگی را که دارد حل کند. 

با این حال، رهبر آمریکا در مصاحبه با تایم به داشتن «اختلاف عمده» با او درباره دوران پس از جنگ در خاک فلسطین اعتراف کرد و گفت که اسرائیل در جریان درگیری‌های ناشی از حمله حماس در ۷ اکتبر «رفتار نامناسب» داشته است. 

این رئیس جمهور دموکرات گفت: «اختلاف بزرگ من با نتانیاهو این است که پس از پایان [درگیری در]غزه چه اتفاقی می‌افتد». وی ادامه داد: [سرزمین فلسطین]به چه وضعیتی بازخواهد گشت؟ آیا نیرو‌های اسرائیلی به آنجا باز می‌گردند؟ پاسخ این است که اگر اینطور باشد، نمی‌تواند فکر صحیحی باشد.

شرورها

به طور گسترده‌تر، بایدن، رئیس‌جمهوری که نامزد دور دوم انتخابات در ماه نوامبر بود، گفت که نسبت به رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ، موقعیت بهتری دارد تا مطمئن شود که ایالات متحده «قدرت جهانی» باقی می‌ماند؛ بنابراین او سلف خود را که تهدید به لغو اتحاد‌های سنتی آمریکا و نزدیک شدن به رهبران اقتدارگرا در طول دوره مسئولیت خود کرده بود، مورد انتقاد قرار داد.

بایدن گفت: همه افراد بد از ترامپ حمایت می‌کنند.نام یک رهبر را به من بدهید، به غیر از [نخست وزیر مجارستان]ویکتور اوربان و [ولادیمیر]پوتین [رئیس جمهور روسیه]که فکر می‌کند ترامپ باید رهبر جهان در ایالات متحده باشد.

آقای بایدن که حمایت از اوکراین را در مواجهه با تهاجم روسیه به یکی از ثابت‌های سیاست خارجی خود تبدیل کرده است، گفت که برای ادامه این دفاع از آقای ترامپ موقعیت بهتری دارد.

او در ادامه استدلال کرد که ارتش روسیه کاملاً نابود شد . اما نظریه پیوستن اوکراین به ناتو را کم اهمیت جلوه داد.

او گفت: آنچه صلح به نظر می‌رسد این است که اطمینان حاصل شود که روسیه هرگز، هرگز، هرگز، هرگز اوکراین را اشغال نخواهد کرد؛ و این بدان معنا نیست [که]آنها بخشی از ناتو هستند.

در مورد چین که روابط با آن همچنان پرتنش است، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده در کنار تایوان خواهد ایستاد و گفت که واشنگتن تلاشی برای تغییر وضعیت موجود ندارد.ما به دنبال استقلال تایوان نیستیم [اما]در صورت تلاش چین برای تغییر وضعیت به صورت یکجانبه، در دفاع از تایوان نیز شکست نخواهیم خورد.

در داخل کشور، علیرغم نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد رای‌دهندگان نگران سن بایدن هستند، دموکرات‌ها تاکید کرده‌اند که او نامزد بهتری است.او در پاسخ به این سوال که آیا برای یک دوره دوم کامل که در پایان آن ۸۶ ساله می‌شود، مناسب است یا خیر، پاسخ داد: من می‌توانم بهتر از هر کس دیگری کار کنم.

تمامی مواردی که در بالا و در روزنامه فرانسوی زبان دووآر به آن اشاره شده است از جمله چالش‌های این روز‌های رئیس جمهور آمریکاست که به نظر می‌رسد بیش از همه اختلاف وی با سران اسرائیلی بیش از پیش پر رنگتر شده است. آخرین چشمه علنی از این اختلافات، پیام صوتی بنیامین نتانیاهو خطاب به مقامات آمریکا بود. اظهارات نخست‌وزیر رژیم اشغالگر مبنی بر اینکه دولت بایدن به‌طور گسترده از حمایت نظامی اشغالگران در بحبوحه جنگ مداوم با حماس در غزه خودداری می‌کند، سبب سردرگمی، خشم و ناامیدی در سراسر واشنگتن شد و مقام‌های کاخ سفید به‌صراحت این اتهامات را رد کردند و حتی بلینکن گفت ما فقط جلو ارسال یک محموله از بمب‌های سنگین ۲هزار پوندی ارسالی به اسرائیل را گرفته‌ایم!

روزنامه دووآر فرانسه نوشت علت بروز اختلاف میان دو متحد دیرین، آن هم در این مقطع را می‌توان در چند مسئله دید:

 نخست اینکه برای نخستین بار آمریکایی‌ها در چند هفته اخیر، خود بانی شده و پیشنهاد آتش‌بسی درباره تحولات غزه ارائه دادند؛ این رویکرد برخلاف روند گذشته بود که ایالات متحده قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو می‌کرد. این مسئله مورد پسند نخست‌وزیر جنگ‌طلب اسرائیل نبود. در ادامه، کناره‌گیری بنی‌گانتس از کابینه جنگ نتانیاهو بود که آن هم پس از رفت‌وآمد‌هایی که وی با آمریکا داشت، صورت پذیرفت و از این رو، به نظر می‌رسد این تصمیم، بازی در زمین واشنگتن و علیه نتانیاهو بود. 

دوم؛ سفر آنتونی بلینکن به منطقه غرب آسیا و مشخصاً سرزمین‌های اشغالی گواه عمق اختلافات تل‌آویو و واشنگتن است. صحبت‌های وی به شکلی نگرانی ایالات متحده از واکنش‌های جهانی به ادامه جنگ غزه را نشان می‌داد. این در حالی است که با وجود نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شخص نخست‌وزیر اسرائیل علاوه بر جنگ در رفح، تهدیداتی مبنی بر حمله به لبنان مطرح کرده است.

سوم؛ روند قضایی علیه شخص بنیامین نتانیاهو در دادگاه لاهه و همچنین اعتراض‌های مردمی که به درون کاخ سفید نیز رسیده، نگرانی‌ها را افزایش داده و یکی از علت‌های مخالفت آمریکا با شریک  عقیدتی-راهبردی خود، در این زمینه است. تا همین جای کار هم آمریکایی‌ها به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ، ضربات سیاسی و اقتصادی زیادی را دریافت کرده‌اند. آسیب به تجارت دریایی ایالات متحده و تحریم بنگاه‌های غول‌پیکر تجاری همچون رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد در کشور‌های مختلف توسط گروه‌های مردمی، نمونه‌هایی از این دست است.

مترجم: سمیه خلیلی

نظر شما