شناسهٔ خبر: 67360758 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غدیر؛ جشنی به میزبانی سادات

رشت – ایرنا – ۱۸ ذی الحجه عید غدیر خم عید وحدت و همدلی از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در گیلان به عید سادات معروف است و سادات استان به همراه ۳۸۳ بقعه متبرکه استان در این روز میزبان مردمان دور و نزدیک هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، میزبانی سادات، عقد اخوت (برادری و همدلی در دنیا و دستگیری از همدیگر) و سفره اطعام از آئین‌های عید ولایت در گیلان است؛ بازار چراغانی، عروسی و نقل و نبات داغ است و سفره اطعام در مسجد و محله به راه است.

گیلان از استان‌هایی است که در غرب آن در سرزمین طوالش، شیعه و سنی با یکدلی و اتحاد کنار یکدیگر زندگی می کنند؛ برگزاری آئین‌ها و مراسم خاص مذهبی در گوشه و کنار منطقه تالش از چند روز مانده به عید غدیر آغاز شده و نوای جشن و سرور را حاکم ساخته است.

اگرچه همواره سادات در بین تالش‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند اما در این روز تکریم و تجلیل سادات از جمله برنامه هایی است که تالشی‌ها به آن همت می گمارند.

رسم در گیلان و از جمله تالش در جشن غدیر بر این است که در شب و صبح روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) می روند و به سادات ادای احترام می کنند؛ سادات نیز ضمن پذیرایی با شربت و شیرینی و اعطای هدیه ای به رسم یادبود از مهمانان قدردانی می کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری تالش گفت: به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیرخم امروز سه‌شنبه در میدان امام خمینی (ره) این شهرستان بیش از هشت هزار پرس غذای نذری پخت و بین مردم توزیع خواهد شد.

سعید قسمت پور با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم که یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است، گفت: همزمان با عید غدیرخم علاوه بر برگزاری جشن‌های متنوع در سطح شهرستان، بیش از هشت هزار پرس غذای نذری توسط موکب کرامات حضرت رسول اکرم (ص) و پیامبر اعظم(ص) در میدان امام خمینی (ره) این شهرستان پخت و توزیع خواهد شد.

همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان از برگزاری جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی در۳۸۳ بقعه متبرکه استان خبر داد.

حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در روز عیدسعید غدیر پخت و توزیع غذای نذری در ۴۳ بقعه شاخص گیلان انجام می‌شود افزود: تجلیل از سادات خادم در برنامه‌های فرهنگی بقاع متبرکه، اجرای مراسم عهد اخوت و برادری در آستان مقدس امام‌زادگان، قرائت خطبه غدیر و پذیرایی از مهمانان از محل موقوفات و کمک‌های مردمی در ایستگاه‌های صلواتی از دیگر برنامه‌ها به مناسبت عید غدیر است.

در بخش فرهنگ عامه کتاب گیلان به سرپرستی ابراهیم اصلاح عربانی آمده است: در سرزمین گیلان باورهای بیخته در غربال هزاره های زمان که هنوز رگ و ریشه اندیشه های کهن را در خود دارند، در کنار اعتقادات ادوار بعدی تا امروز استمرار یافته اند و در موارد بسیار این تلفیق کهنه و نو بسی جاندار شده است کهنه هایی که توانسته اند خود را با نو همساز کنند و در جریان زنده حیات تا به امروز پیش بیایند جلوه های زیبایی از جریان اندیشه گردیده اند، تار و پود فرهنگ مردم را جان بخشیده و شیرینی و لطفی دلچسب داده اند.

غبار روبی مساجد، خانه تکانی، میزبانی سادات، عقد اخوت (برادری و همدلی در دنیا و دستگیری از همدیگر) و سفره اطعام از آئین‌های عید ولایت در گیلان است و بازار چراغانی، عروسی و نقل و نبات داغ است و سفره اطعام در مسجد و محله به راه است.

نظر شما