شناسهٔ خبر: 67360311 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بیمه‌ها به خاطر تصادفات ورشکسته‌اند؛ سالانه ۲۲هزار میلیارد تومان دیه پرداخت می‌کنند

یک کارشناس ارشد حوزه ترافیک گفت: طی چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضوع «ترافیک» و مسائل مرتبط با آن جایی در برنامه نامزدها نداشته است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ عین‌الله جهانی گفت: من بیش از ۳۵ سال در پلیس راهور کشور سابقه خدمت دارم و در این سال ها تاکنون در هیچکدام از کاندیداهای ریاست جمهوری ندیده‌ام که درباره حوزه حمل و نقل و پیشگیری از تصادفات که بسیار موضوع مهمی است، صحبت کرده یا برنامه ای در این زمینه ارایه کنند.

وی از نامزدهای انتخابات خواست با توجه به اینکه موضوع تصادفات و تلفات ناشی از آن و همچنین مساله ترافیک مساله بسیار مهمی است در برنامه های تبلیغی و اجرایی خود به حوزه عبور و مرور توجه کنند زیرا بر اساس آمار حدود ۱۹ هزار نفر در سال در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. همچنین حدود ۴۰۰ هزار نفر مجروح و برخی ها تا پایان عمر ویلچرنشین می‌شوند و از این رو لازم است که یک رئیس جمهور در این حوزه نیز برنامه داشته باشد.

هزینه درمان و نگهداری از معلولان تصادفات بر دوش دولت

معاون اجتماعی پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اشاره به مجروحان تصادفات رانندگی نیز گفت: در برخی موارد هزینه درمان و نگهداری از معلولان و مجروحان تصادفات بسیار سنگین است که این هزینه را مراکزی مانند بهزیستی و بیمارستان ها و بیمه‌ها و خانواده‌ها پرداخت می‌کنند و در واقع این‌ها باری است بر دوش دولت.

وی افزود: تعدادی از این مجروحان به خاطر ضایعات نخاعی تا پایان عمر ویلچرنشین شده یا توان حرکتی خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید به پیشگیری از تصادفات و عواقب پس از تصادفات توجه کرد زیرا در بیشتر مواقع به این حقیقت تلخ می‌رسیم که تازه پس از تصادفات، عواقب ناشی از آن گریبان خانواده‌ها، مردم و سازمان‌های مختلف حمایتی و درمانی را می‌گیرد.

جهانی گفت: بسیاری از افرادی که بر اثر تصادفات دچار معلولیت های مختلف می‌شوند؛ خانواده‌هایشان توانایی نگهداری از آنان را ندارند به همین دلیل به مراکز بهزیستی منتقل می‌شوند و علاوه بر هزینه‌های درمان، هزینه نگهداری از آن ها نیز بر دوش دولت تحمیل می‌شود در صورتی که اگر برنامه مناسبی برای پیشگیری از تصادفات اجرا شود هم کسی جانش را از دست نمی‌دهد و هم کسی دچار جراحات غیرقابل جبران نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت بیمه ها افزود: همچنین مساله بیمه نیز درباره تصادفات بار مالی بسیاری دارد. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت که برای هرکدام از ۱۹ هزار نفر فوت شده در تصادفات حداقل مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دیه پرداخت می‌شود که مضرب این عدد مبلغ کلانی خواهد شد.

این حقوقدان و کارشناس ارشد حوزه ترافیک ادامه داد: همچنین مجروحان نیز مبلغ بیمه جراحات و صدمات را دریافت می‌کنند که در برخی موارد بخصوص افرادی که قطع نخاع می‌شوند؛  دو تا سه برابر یک فرد کشته شده، مبلغ دیه پرداختی به آنان است به همین دلیل بیشتر مراکز بیمه‌ای به خاطر بیمه‌های شخص ثالث، اعلام ورشکستگی می‌کنند؛ زیرا سالانه مبالغ بالایی را باید به عنوان دیه تصادفات بدهد.

جهانی گفت: متاسفانه پژوهش ها نشان می‌دهد سالانه هفت درصد  تولید ناخالص ملی کشور، صرف تصادفات می‌شود. بر اساس همین آمار، اهمیت حوزه تصادفات محرز می‌شود. بنابراین نامزدهای ریاست جمهوری باید به این مساله حیاتی توجه ویژه‌ای داشته باشند تا ان‌شاءالله شاهد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در کشور باشیم.

وی افزود: به گفته مسئولان یکی از بیمارستان‌های شلوغ پایتخت، یک سوم ظرفیت بیمارستان، تنها مخصوص به تصادفات موتورسیکلت هاست. یعنی اگر تنها این بخش از تصادفات حذف یا کم شوند؛ ظرفیت بسیاری از بیمارستان ها آزاد می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که یعنی یک سوم از تجهیزات، هزینه‌ها و خدمات پزشکان و سایر پرسنل بیمارستان‌ها تنها صرف این تصادفات می‌شود که وضعیت اسفباری است.

تعداد پرونده‌های کیفری و حقوقی تصادفات بسیار بالاست

جهانی درباره گره تصادفات با دستگاه قضا نیز گفت: در تصادفات منجر به جرح یا فوت، پرونده‌های پرشمار قضایی تشکیل و روند حقوقی و کیفری تصادفات بخش عمده‌ای از ظرفیت محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف را به خود اختصاص می‌دهد. به همین سبب، تعداد پرونده‌های کیفری و حقوقی که به خاطر تصادفات در مراجع قضایی تشکیل می‌شود نیز بسیار بالاست که یکی دیگر از دلایل اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد.

معاون اجتماعی پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تاکید کرد که به خاطر وقوع تصادفات، سازمان‌هایی چون پلیس، دستگاه قضا، سیستم درمانی کشور، سازمان بهزیستی و بیمه‌ها درگیر این مساله می‌شوند که هزینه‌های زیادی را برای دولت‌ها و خانواده‌ها درپی خواهد داشت. همچینن خانواده‌های بسیاری به خاطر تصادفات داغدار می‌شوند و تا پایان عمر خسارات ناشی از آن را متحمل می‌شوند.

راهکار کاهش میزان تصادفات چیست؟

این کارشناس ارشد حوزه ترافیک با اشاره به موضوع فرهنگسازی افزود: ما در زمینه فرهنگ رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه در جامعه نقص داریم بنابراین با اجرای برنامه‌های فرهنگی با روش‌های مختلف و از طریق کانال‌های متفاوت مانند صداوسیما، فضای مجازی، مدارس و دانشگاه ها فرهنگ درست رانندگی و ترافیک را به همگان آموزش دهیم.

جهانی گفت: موضوع دوم در حوزه تصادفات، سیستم صنایع و خودروسازی ماست. من معتقدم بیشتر وسایل نقلیه‌ای که در کشور تولید یا مونتاژ می‌شوند استحکام و استاندارد مورد نیاز را ندارند و در تصادفات شاهد هستیم که چه بلایی به دلیل ضعف اسکلت و اتاق خودروها بر سرنشینان خودرو نازل می‌شود . چه دلیلی دارد که ما اصرار داریم خودرویی در کشور تولید کنیم که حتی در تصادفات با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز چند مجروح برجای می‌گذارد؟

وی افزود: امیدوارم در زمینه خودروسازی به جایی برسیم که خودروها ایمن‌تر شوند و کیفیت قطعات آن ها ارتقا یافته و شاهد نباشیم که با یک واژگونی همه سرنشینان از بین بروند و با یک سرعت متوسط در برخوردها، خودرو مچاله شود.

معاون اجتماعی پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: خودروسازی در کشور ما  باید به سمت استفاده از آخرین امکانات و علوم به روز دنیا برود؛ من مطمئنم این امر در کشور ما شدنی است اما متوجه نمی‌شوم که چرا مسئولان ما اصرار به تولید همین خودروهایی دارند که می‌بینید به خاطر آتش سوزی که نباید در خودرو رخ دهد؛ خانواده‌ای نابود می‌شود اما اقدامی انجام نمی‌دهند.

جهانی با بیان اینکه جاده و راه استاندارد نیز سومین موضوع در حوزه ترافیک است؛ گفت: منظور من از استاندارد سازی راه ها این نیست که همه جاده‌های کشور به اتوبان‌های شیک تبدیل شوند تا ایمن شوند؛ منظور من این است که در گام نخست نقاط حادثه خیز همین جاده‌های موجود مرتفع شوند.  سال هاست که حدود ۵۲۰۰  نقطه حادثه خیز شناسایی شده. تعدادی از آن ها رفع شده‌اند اما هنوز تعداد زیادی از آن ها باقی مانده و متاسفانه امکانات و اعتبارات مورد نیاز برای این امر تخصیص داده نشده است.

این حقوقدان ادامه داد: ما در مهندسی ترافیک این مساله را در نظر داریم که فرضا اگر راننده‌ای خطا کرد یا پشت فرمان خوابش برد؛ اگر خودرو  از جاده خارج شود باید راه بخشنده باشد و خطای راننده را جبران کند، مثلا گاردریل‌ها یا موانع استاندارد یا .... ضایعات حادثه را کاهش دهد. این‌ها مواردی است که تماما بر عهده دولت است.

جهانی گفت: به عنوان مثال برخی گاردریل‌ها انقدر ضعیف نصب شده‌اند که با کوچکترین برخورد از جاده جدا می‌شود یا خود گاردریل وارد خودرو می‌شود که به اینصورت خسارات ناشی از تصادف تشدید می شود به جای اینکه باعث کاهش شود. همچنین در برخی جاده‌ها علایم، تابلوها و خط کشی‌ها نیز کافی نیستند که باید این مسائل مدنظر مسئولان قرار گیرد. همچنین چاله‌های بسیاری نیز در معابر وجود دارد که موجب آسیب به خودروها می‌شود.

معاون اجتماعی پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: شورایعالی ایمنی ترافیک نیز باید با حضور رئیس جمهور آینده بصورت مستمر تشکیل شود، با برگزاری این جلسات همه دستگاه ها در مقابل رئیس جمهور پاسخگوی اعمال خود باشند تا امور خیلی بهتر و سریع تر پیش بروند.

جهانی در پایان گفت: همه کارشناسان پلیس بخصوص پلیس راهور و کارشناسان رسمی دادگستری در بخش وسایل نقلیه کاملا آمادگی دارند که با رئیس جمهور آینده کشورمان در اجرای برنامه های پیشگیری از تصادفات، همکاری لازم را انجام دهند.

نظر شما