شناسهٔ خبر: 67358799 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری تهران

شاید برایتان جالب باشد اگر بخواهیم از جاذبه‌های گردشگری شهری بگوییم که مدام در آن زیست می‌کنیم بی‌آن‌که بدانیم تا چه اندازه جاهای تاریخی و دیدنی و شگفت‌انگیز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رویداد۲۴، بسیاری از ما در تهران زندگی می‌کنیم و بسیاری دیگر هم از شهرها و حاشیه این شهر هر روز به آن برای کار و درس و بسیاری مسائل دیگر رفت‌وآمد می‌کنند.

 همه در تهران شتاب‌زده‌اند از این سو به سوی دیگر می‌دوند تا بتوانند کارشان را هرچه زودتر پیش برند. همین شتاب‌زدگی شاید بسیاری از ما را از جاذبه‌های گردش‌گری این شهر دور کرده باشد و شاید حتا بسیاری ندانند در این شهر تا چه اندازه جاهای دیدنی و آثار تاریخی و باستانی وجود دارد.

در این نوشته شما را به این اماکن می‌بریم تا اگر سرتان کمی خلوت شد و یا در روزی تعطیل به این جاها سر بزنید و کمی دیدتان را به این شهر تغییر دهید؛ با ما همراه باشید.

معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری تهران
کاخ گلستان

تهران کاخ‌های بسیار زیبایی دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. یکی از بهترین و زیباترین این کاخ‌ها که در فهرست میراث یونسکو هم قرار دارد و اثری جهانی و پرآوازه است کاخ گلستان است.

این کاخ به اندازه‌ای زیبا با معماری منحصر به‌فرد است که به هنگام بازدید از آن می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید و این خاطره را برای خودتان ثبت کنید.

این بنای ارزشمند در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کاخ گلستان در بافت قدیمی شهر تهران و در میدان ارگ قرار دارد درواقع با رفتن به کاخ گلستان می‌توانید در کوچه و پس‌کوچه‌های تهران قدیم هم قدم بزنید و لذتی خاص از این شهر ببرید لذتی که تا پیش از آن از تهران سراغ نداشتید.

این کاخ از بخش‌های گوناگونی همچون ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل شده است.

قدیمی‌ترین بخش این کاخ ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی مربوط به دوران کریمخان زند است.
مجموعه کاخ سعدآباد

در تاریخ معاصر ایران یکی از مهم‌ترین مکان‌های کاخ سعدآباد است جایی‌که آخرین پادشاهان ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی در آن زندگی می‌کردند و امروز بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آن دوران و پادشاهانش را به یاد می‌آورند.

مجموعه کاخ سعدآباد شامل کاخ‌های گوناگونی ازجمله کاخ شهوند (کاخ موزه)، کاخ سفید (کاخ موزه)، کاخ اختصاصی سعدآباد (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، کاخ اسود (موزه هنرهای زیبا)، کاخ شمس (موزه پوشاک سلطنتی)، کاخ اشرف (موزه ظروف سلطنتی) و... است.

این بناها در باغی پردرخت قرار دارند که قدم‌زدن در آن را بسیار لذت‌بخش می‌کنند.

مجموعه کاخ سعد آباد در شمالی‌ترین بخش شهر تهران و روی کوهپایه توچال است بنابراین با کاخ گلستان زمین تا آسمان متفاوت است. جایی که کاخ سعدآباد قرار گرفته است اصلا خبری از بافت قدیمی شهر تهران نیست.
کاخ نیاوران

یکی دیگر از کاخ‌های زیبا و مشهور شهر تهران کاخ نیاوران است که شامل کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، موزه جهان نما، موزه کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ موزه کتیبه‌هاست.

این کاخ هم در شمال تهران و در آب‌وهوایی ییلاقی و خوب قرار گرفته است.

کاخ نیاوران ییلاق خانواده محمد رضا شاه پهلوی بود.کاخ نیاوران تهران در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه ایران باستان

یکی دیگر از جاهایی که در تهران حتما باید ببینید موزه ایران باستان است.

موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود.

در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه‌سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است.

جالب است بدانید این موزه موزه مادر و نخستین موزه رسمی ایران است. اگرچه فکر تاسیس و ایجاد موزه در ایران در زمان آغاز مشروطیت از طرف فردی به نام صنیع الدوله مطرح شد، این ایده در آن دوره به اجرا در نیامد تا این‌که در زمان احمد شاه قاجار به همت مرتضی خان ممتازالممالک؛ وزیر وزارت معارف وقت مجموعه‌ای از اشیا گردآوری و در یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون با نام موزه ملی نگهداری شد. سپس در دروه پهلوی اول در سال ۱۳۰۴ موزه ملی به تالار آینه عمارت مسعودیه در میدان بهارستان منتقل شد.

برچسب‌ها:

نظر شما