شناسهٔ خبر: 67358449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

صدور حکم دادگاه برای پذیرش دانش‌آموز باحجاب در مدرسه فرانسوی

براساس حکم دادگاهی در مغرب، یک مدرسه فرانسوی در شهر مراکش مجبور به پذیرش دانش‌آموزی شد که به خاطر حجابش از ورود به مدرسه منع شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از i24news، دادگاه مراکش به نفع دانش‌آموزی محجبه رأی داد که از ورود به یک مدرسه فرانسوی در شهر مراکش منع شده بود. 

براساس این حکم، این مدرسه فرانسوی مجبور شده است که به این دانش‌آموز اجازه دهد تا با داشتن حجاب در مدرسه حاضر شود.

صدور این حکم دادگاه از نگاه فعالان حقوق بشر یک پیروزی برای دانش‌آموزان محجبه و آزادی مذهبی است.

این مدرسه که وابسته به نمایندگی فرانسه در مغرب است، برخلاف قوانین آموزشی فرانسه، از ورود دانش‌آموز به دلیل حجاب بودن او جلوگیری کرده بود.

با این حال، دادگاه بدوی در مراکش حکم به اجازه ورود او داد، در حالی که به ازای هر روز تأخیر در اجرای این تصمیم، 5000 درهم مراکش (503 دلار) جریمه برای مدرسه تعیین کرد.

به گزارش وب سایت محلی Hespress، دادگاه حکم خود را براین اساس صادر کرده است که توافقنامه همکاری و توسعه فرهنگی بین مراکش و فرانسه حاوی متنی برای ممنوعیت پوشیدن لباس مذهبی نیست.

فعالان حقوق بشر مراکشی از این حکم استقبال کردند و آن را یک پیروزی برای آزادی عقیده و بیان دانستند؛ عادل چیکیتو، رئیس اتحادیه دفاع از حقوق بشر مراکش گفت: این حکم در مورد این دانش‌آموز محجبه منصفانه بود و یک پیروزی برای آزادی عقیده و انتخاب مذهبی به حساب می‌آید.

ادریس سدراوی، رئیس انجمن شهروندی و حقوق بشر مراکش نیز گفت: این حکم مرحله جدیدی از احترام به قانون را در رابطه بین مدارس هیئت‌های خارجی و بین دانش‌آموزان و والدین آن‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: ممانعت از ورود یک دانش‌آموز محجبه به یک مؤسسه آموزشی وابسته به نمایندگی فرانسه یک روند افراطی است که با روح آزادی‌های مدنی و فردی که کشوری مانند فرانسه از آن حمایت می‌کند، در تضاد است.

انتهای پیام

نظر شما