شناسهٔ خبر: 67317462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شورای روابط آمريکايی اسلامی، محدودیت سنت‌های اسلامی در تاجیکستان را محکوم کرد

شورای روابط آمریکایی، اسلامی تصویب لایحه ممنوعیت حجاب و اعمال محدودیت بر سنت‌های اعیاد اسلامی در تاجیکستان را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از cair، شورای روابط آمریکایی، اسلامی تصویب لایحه ممنوعیت حجاب و اعمال محدودیت بر سنت‌های اعیاد اسلامی در تاجیکستان را محکوم کرد.

هدف این لایحه محدود کردن پوشیدن لباس‌هایی است که دولت تاجیکستان آن را لباس‌های بیگانه می‌نامد و انتظار می‌رود که در درجه اول حجاب و سایر پوشش‌های اسلامی را هدف قرار دهد.

کوری سیلر، مدیر تحقیقات شورای روابط اسلامی، آمریکایی در این باره گفت: ممنوعیت حجاب نقض آزادی مذهبی است و چنین ممنوعیت‌هایی برای پوشش مذهبی نباید در هیچ کشوری که به حقوق مردمش احترام می‌گذارد، جایی داشته باشد. ما این قانون ظالمانه و سرکوبگر را محکوم می‌کنیم و از دولت تاجیکستان می‌خواهیم که این تصمیم را لغو کند.

وی خاطرنشان کرد که شورای روابط اسلامی، آمریکایی قبلاً هم پیشنهاد ممنوعیت حجاب در تاجیکستان را محکوم کرده بود.

تاجیکستان با وجود داشتن ۹۸ درصد جمعیت مسلمان، لایحه ممنوعیت حجاب را تصویب کرده و در آخرین اقدام خود برای مهار نفوذ اسلام جریمه‌های سنگینی را اعمال کرده است.

این لایحه که در ۱۹ ژوئن در مجلس اعلای پارلمان تصویب شد، پس از سال‌ها سرکوب غیررسمی حجاب در این کشور با اکثریت مسلمان ارائه شده بود.

بر اساس قانون جدید، افرادی که حجاب دارند یا سایر لباس‌های مذهبی ممنوعه به سر می‌کنند ممکن است با جریمه‌های سنگین تا حدود ۷۰۰ دلار مواجه شوند. همچنین شرکت‌هایی که به کارکنان اجازه می‌دهند لباس‌های ممنوعه بپوشند، تا سه هزار و ۵۰۰ دلار جریمه می‌شوند.

این لایحه همچنین شرکت کودکان در جشن‌های اسلامی  و سنت‌های هدیه دادن مرتبط با تعطیلات اسلامی عید فطر و عید قربان را محدود می‌کند.

مقامات دولتی تاجیکستان مدعی هستند که هدف از این اقدامات تضمین آموزش و ایمنی مناسب کودکان در طول تعطیلات است.

تاجیکستان در سال‌های اخیر شاهد حضور لباس‌های اسلامی از خاورمیانه بوده است که مقامات آن را مرتبط با افراط‌گرایی و تهدیدی برای هویت فرهنگی این کشور می‌دانند.

قانون جدید نشان‌دهنده تشدید محدودیت‌های غیررسمی تاجیکستان در پوشش اسلامی است. از سال ۲۰۰۷، حجاب برای دانش‌آموزان ممنوع شد و بعد این ممنوعیت به تمام مؤسسات عمومی تعمیم یافت.

سازمان‌های حقوق بشر از ممنوعیت حجاب تاجیکستان به عنوان نقض آزادی مذهبی انتقاد کرده‌اند.

با توجه به اینکه مسلمانان بیش از ۹۸ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اجرای این قانون احتمالاً با مخالفت قابل توجهی در جامعه تاجیکستان مواجه شود.

انتهای پیام

نظر شما