شناسهٔ خبر: 67358405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

زاکانی در مناظره:بریکس و شانگهای آرزوی یک عده‌ای بود - اکونیوز

اقتصاد ایران: نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بریکس و شانگهای آرزوی یک عده‌ای بود که در دولت شهید رییسی به ثمر رسید.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ چهارمین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع «سیاسی»  آغاز شد.

در ابتدای این برنامه سوالات کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح ذیل بیان شد:

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ابتدای این برنامه گفت: ما در یک کتابی با عنوان "سیاست خارجی" ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خود را ترسیم کردیم و با چارچوب مشخص مبتنی بر قدرت داخلی و انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی منطقه‌ای و جهانی ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کرده و جایگاه جدیدی را برای ایران درعرصه منطقه وجهان ثبت کنیم.

وی تصریح کرد: مبانی سیاست خارجی سه چیز است، یکی رهنمودهای مقام معظم رهبری است. مفروضات ما این است که دوران گذار است و قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی است و جهان در حال تغییر است و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی درستی برای قدرت در عرصه جهانی داشت.

زاکانی اظهار کرد: 5 گام را نیز تعریف کردیم که در ابتدا ارتقای کرامت انسانی است یعنی بازیابی پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان است. امروز زمانی که از آزادسازی قدس صحبت می‌کنیم در آمریکا نیز خریدار دارد.

.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: نکته دیگر ارتقای منزلت تصویر جهانی ایران است، این حصاری که در ایران کشیدند و سیاه نمایی‌ها باید شکسته شوند و بهترین پیام آور برای در این بخش ایرانیان خارج از کشور هستند.

وی گفت: محور سوم فعالیت سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت است. ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم که به زعم دشمنان در منطقه غرب آسیا ایران قدرت برتر است به ویژه بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد‌: نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است و از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و داخلی خود باید استفاده و دیگران را به خود وابسته کنیم.

زاکانی با اشاره به ظرفیت‌های درون کشور خاطرنشان کرد:‌  36 کشور به ایران در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار به ایران وابستگی دارند و این برای ایران قدرت تولید می‌کند. زمانی که در جهان و در قدرت‌های نوظهور ارتباطات کارهایی از جمله حضور در بریکس و شانگهای که آروزی یک عده‌ای بود در دولت شهید رییسی به ثمر رسید، فرصت‌های جدیدی خلق می‌شود.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول در وزارت خارجه و نیاز به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در سراسر جهان دارد که اتفاق بیافتد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: موقعیت ژئوپولوتیک ایران در جهان باید منزلت یابی جدیدی شود و این فرصت‌ها، فرصتی نیست که بشود آن را از دست داد. با ایده محوری و منزلت‌جویی باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله‌های جهان بنشانیم.

ادامه دارد...

برچسب‌ها:

نظر شما