شناسهٔ خبر: 67358130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سیاستمدار اصلاح‌طلب در دانشگاه شیراز مطرح کرد:

تأثیر انتخابات در مسائل مختلف جامعه قابل انکار نیست

میثم محجوبی

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری بدون شک در وضعیت جامعه تأثیر دارد، این تأثیر را غیرقابل انکار توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به همت انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز و  انجمن اسلامی مدرسین این دانشگاه، امروز، ۴ تیرماه یک نشست انتخاباتی با عنوان  «چرا پزشکیان؟» در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شد. 

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس که به‌عنوان سخنران ویژه در این مراسم حضور داشت، با اشاره به اینکه کشور با حادثه تلخ سقوط بالگرد ریاست جمهوری در شرایط ویژه‌ای قرار گرفت و حالا در شرف یک انتخابات غافلگیرانه هستیم، گفت: اینکه نظام مدیریت کشور مطابق وظایف قانونی به سرعت کارها را سامان داد و مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کرد، جای قدردانی داردـ

وی افزود: اصلاح‌طلبان به سرعت راهبرد خود را مشخص کرده و از طریق مشارکت فعال، تصمیم به معرفی کاندیدا و حضور در عرصه انتخابات گرفتند.

صادقی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری بدون شک در وضعیت جامعه تاثیر دارد و رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری، بالاترین قدرت اجرایی کشور است گفت: نمی‌توان تاثیر انتخابات را در مسائل مختلف جامعه انکار کرد و نتیجه آن موثر و معنادار است. 

استاد دانشگاه تربیت مدرس، یکی از چالش‌های بزرگ اصلاح‌طلبان را تردید در خصوص میزان مشارکت اعلام کرد و گفت: خوشبختانه روز به روز شاهد اقبال بیشتر و اعلام موضع هستیم اما این گرایش باید به بدنه جامعه تسری پیدا کند و اگر مشارکت از ۵۵ درصد بیشتر شود، پیروزی نماینده اصلاحات حتمی خواهد بود. 

صادقی در ادامه به برنامه‌ها و دیدگاه‌های کاندیدای اصلاحات پرداخت و گفت: پزشکیان به دلیل خصوصیات اخلاقی خود سعی می‌کند وعده ندهد و به جزئیات برنامه‌ها اشاره نکند اما بدون شک برنامه‌های مشخص و دقیقی برای اداره کشور دارد.

تأثیر انتخابات در مسائل مختلف جامعه قابل انکار نیست

نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه پزشکیان متعلق به گفتمان اصلاحات است، اظهار کرد: این گفتمان، تا آنجا که مجال داشته قوه اجرایی کشور را به دست بگیرد، کارنامه مشخصی دارد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه بخشی از مردم بر خلاف گذشته از اصلاح‌طلبان روی گردان شده‌اند و چه تضمینی وجود دارد که رئیس جمهور آینده اگر از این طیف باشد، بتواند کشور را به سمت و سوی خوبی ببرد، گفت: علل افول سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان و اصولگراها و به‌طور کلی نظام سیاسی جامعه، نیاز به مطالعه دارد و شکی نیست که اصلاح‌طلبی از خطا مبرا نبوده است، اما پزشکیان با موقعیت مناسبی که در نظام حکمرانی و اعتمادی که از سوی شخص مقام معظم رهبری دارد، ظرفیت ویژه‌ای را ایجاد کرده تا با گفتمان و شیوه جدید و البته پشتوانه ملی، بتواند با تعامل و پرهیز از تنش در مناسبات قدرت، به یک توازن در هرم قدرت دسترسی پیدا کند.

صادقی با بیان اینکه پزشکیان تاکید بر علم‌گرایی و عقلانیت در برنامه‌ها دارد، گفت: او ضرورت استفاده از نخبگان در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و صرفنظر از گرایش‌های صرفا ایدئولوژیک را درک می‌کند و تاکید اصلی او بر اجرای قانون است که یکی از اصول اصلی حکمرانی خوب در تمام کشورها به‌شمار می‌رود.

وی، تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل را یکی از راهبردهای اصلی دولت احتمالی پزشکیان دانست و گفت: نمی‌گوییم او می‌تواند معجزه کند، چون ساده‌اندیشی است و هر دولتی با گرفتاری‌های بسیاری مواجه خواهد بود. اما هر کسی موفق شد، نباید او را فقط تا درب پاستور بدرقه کنیم، بلکه مشارکت، پشتیبانی، نظارت و حمایت را باید به‌طور مستمر ادامه دهیم. 

نماینده پیشین مجلس گفت: اگر پزشکیان روز نهم تیر، رئیس جمهور شود، می‌تواند با تداوم تعامل با مجلس فعلی، برنامه‌های اصلاحی خود را پیش ببرد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چطور می‌توان نسل جدید را به حضور در انتخابات ترغیب کرد، گفت: اصلاح‌طلبان به‌خاطر انعطاف‌پذیری بیشتر، می‌توانند با نسل معروف به نسل زد، ارتباط بیشتری برقرار کنند و کاندیدای ما هم در ادبیاتش پذیرفته که باید این نسل را به‌طور ویژه ببیند.

صادقی بیان کرد: پزشکیان می‌تواند از همه سرمایه‌های اجتماعی به خوبی بهره ببرد و این روحیه را به خوبی در مناظره‌ها هم شاهد هستیم که پزشکیان هیچ‌گاه نمی‌خواهد بازی را به‌هم بزند و تعامل خوبی که با مقام معظم رهبری هم دارد، بیشتر به این مساله کمک می‌کند.

نماینده پیشین مجلس در انتهای جلسه امروز در پاسخ به این سئوال که اصلاح‌طلبان در این انتخابات به دنبال چه چیزی هستند، گفت: اصلاح‌طلبان به دنبال نوسازی و به‌روزرسانی گفتمان خود هستند و اصلاح رویکردها و عملکردهای دستگاه‌های حاکمیتی، بزرگترین دغدغه این طیف است.

انتهای پیام

نظر شما