شناسهٔ خبر: 67357457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۱)

چهارمین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۱)
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، چهارمین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، شبکه خبر، جام‌جم، سلامت با رابط ناشنوایان، سامانه تلوبیون و رادیو ایران پخش شد.

مقدمه مجری: بر اساس قرعه کشی که پیشتر انجام شده ترتیب حضور نامزد‌های محترم در برنامه چهارم بر این اساس است: نامزد محترم شماره یک، جناب آقای محمدباقر قالیباف، نامزد محترم شماره دو جناب آقای مسعود پزشکیان، نامزد محترم شماره سه، جناب آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نامزد محترم شماره چهار، جناب آقای مصطفی پورمحمدی، نامزد محترم شماره پنج جناب آقای سعید جلیلی و نامزد محترم شماره شش جناب آقای علیرضا زاکانی. 

همانطور که پیشتر هم اطلاع رسانی شده به جهت این که ما کمتر از یا حدود تقریبا ۱۳ ساعت تا برنامه بعدی مناظره که فردا ساعت ۱۲ و نیم تقدیم حضور بینندگان عزیز خواهد شد فرصت داریم برای این که نامزد‌های محترم فرصت کافی برای تجدید قوا برای حضور در برنامه آخر و مناظره پنجم را داشته باشند امشب بنا داریم که برنامه را کمی زودتر حدود یک ساعت تقریبا زودتر به پایان ببریم این باعث شد که برنامه دستخوش برخی تغییرات بشود البته خیلی تغییرات ویژه‌ای نیست، صرفا سه مرحله‌ای که در برنامه‌های قبلی داشتیم تبدیل به دو مرحله شده، هر نامزد محترم در هر مرحله و در دو نوبت ۵ دقیقه‌ای فرصت پاسخگویی خواهند داشت که مجموعا ۱۰ دقیقه در هر مرحله خواهد بود و در پایان مراحل دوگانه مجموعا ۲۰ دقیقه هر نامزد فرصت صحبت و پاسخگویی به سوالات را خواهند داشت بعد از پایان مراحل دوگانه صرفا چند دقیقه‌ای فرصت استراحت خیلی کوتاه است بدون ترک استودیو و البته با امکان حضور یکی از مشاوران برای هر یک از نامزد‌های محترم که در حدود ۴-۵ دقیقه این فضای مشاوره فراهم خواهد شد و بلافاصله بعد از آن انشاالله فرصت جمع بندی ۶ دقیقه برای هر یک از نامزد‌ها فراهم خواهد بود که مجموعا زمان اختصاصی افتاده به هر نامزد در این برنامه ۲۶ دقیقه خواهد بود، ضمن این که امشب هم در برنامه مناظره به مانند برنامه قبل اعضای محترم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در استودیوی مجاور استودیوی شماره ۱۵، حضور دارند و از آغازین لحظات این برنامه تا انتها بر روند و فرآیند برنامه مناظره دقت خواهند داشت و اگر نیاز به مداخله‌ای از سمت مجری در این برنامه باشد با تشخیص کمیسیون بررسی این اتفاق خواهد افتاد که پیشتر از این بابت اگر مداخله احتمالی صورت گرفت از حضور یکایک نامزد‌های محترم عذرخواهی می‌کنم. درخواست ما این است که، چون برنامه امشب برنامه حوزه سیاسی هست در چارچوب سوالات پاسخ بفرمایید که مخاطبین محترم بتوانند در مقام قیاس برنامه‌های نامزد‌های محترم بربیایند و نکته آخر این که فارسی را پاس بداریم و قطعا قند شیرین فارسی به زبان و ادبیات فارسی ما کمک خواهد کرد. امشب برنامه مناظره سیاسی است در دو محور تقدیم حضور شما خواهد شد عنوان اصلی برنامه امشب ایران در جهان امروز است در فرصت اول راجع به فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی صحبت خواهیم کرد و در نوبت دوم و مرحله دوم موضوع تهدید‌ها و چالش‌های سیاست خارجی را پیش خواهیم کشید. در بخش اول مناظره امشب همانطور که اشاره شد به موضوع فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازیم، همانطور که مستحضر هستید در برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است در این بخش از مناظره نامزد‌های محترم راهکار‌های خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد، در ابتدا سوالات کارشناسان را خواهیم دید و بعد فرصت ۵ دقیقه‌ای هر یک از نامزد‌ها شروع خواهد شد. 
 
سوالات کارشناسان: 
محسن پاک آیین کارشناس سیاست خارجی: برنامه‌های دولت شما برای بهره مندی از فرصت‌ها و مزایای توافقنامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشور‌هایی نظیر چین و روسیه چیست؟ 
سیدمحمدکاظم سجادپور (رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه): خواستم از نامزد‌های محترم بپرسم چگونه می‌خواهند مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنند؟ 
کامبیز میرکریمی (عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه): پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد که چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران بشود؟ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشور‌های دیگر و با مناطق دیگر چیست؟ 
یحیی آل اسحاق (رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق): یک فرصتی هست در منطقه یعنی ۱۵ تا کشور همسایه ما، چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعاملات شان با هم هست، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم، چقدر است؟ عزیزمان برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی دارد؟ 
محمدرضا رئوف شیبانی (سفیر سابق ایران در سوریه): با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت جریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاورد‌هایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاورد‌ها چیست؟ 

مجری: برنامه شما برای تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و تقویت پیوند‌های اقتصادی با اولویت همسایگان چیست؟ جناب آقای قالیباف جنابعالی ۵ دقیقه فرصت دارید.

اولویتم در دیپلماسی خارجی مصوبات نظام است
قالیباف:
سوالاتی که عزیزان مطرح کردند در سوالات شان بحث فرصت‌ها و تهدیدهاست، شهید سلیمانی باورش این بود و اینگونه هم عمل می‌کرد که می‌گفت فرصت‌های ما در دل تهدیدات است، تهدیدات هر چقدر هم بزرگ باشند فرصت‌های آن هم بزرگ هستند، اجازه بدهید من از این منظر به موضوع بپردازم، بهرحال امروز، اولویت بنده در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و سیاست‌هایی است که مصوبه نظام هست و طبیعتا دستگاه دیپلماسی ما باید این کار را انجام بدهد و پیش برود.

در داخل و خارج نیاز به اجماع داریم / پرونده‌های باز و نیمه باز بین‌المللی را می‌بندیم
ما تعداد قابل توجهی ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده یا اگر بسته شده اجرا نشده، سالهاست ادامه دارد که بعضی از نمونه‌های آن را اشاره کردم، اولویت اول مان این است که برویم به سمتی که پرونده بازی نداشته باشیم، برویم سراغ آنها و آنها را پیگیری کنیم و حل و فصل کنیم، به نظر من مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند ما را موفق بکند در این موضوع، این است که ما بتوانیم یک اجماع ایجاد بکنیم. ما در سطح ملی نیازمند یک اجماع هستیم نیازمند وحدت هستیم.

ما حتما مذاکره می‌کنیم و حتما به توافق می‌رسیم
لذا این اجماع ضرورت کار است چه در داخل و چه در خارج، به دلیل این که اصلا سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی و بالعکس است لذا بنده به طور روشن در حوزه مذاکره معتقدم که ما حتما مذاکره می‌کنیم، همین طور که شهید رئیسی ادامه مذاکرات را دنبال کرد و حتما به توافق می‌رسیم چه توافقی؟ توافقی در چارچوب قانون و سیاست‌های کلان که در همین قانون راهبردی بند ششم آن را گفته و باید آن را مبنای کار قرار بدهیم، چگونه ما هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی داشته باشد گام به گام آن را در مقابل اقدام انجام می‌دهیم که در مورد بعد من این را دنبال می‌کنم و در کنار آن در حوزه داخل هم به خنثی سازی تحریم که با آن ۵ فوریتی که من اشاره کردم آن را دنبال خواهیم کرد.

ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح می‌کند که احساس نگرانی می‌کنیم
اما نکته مهم اینجاست و من مخصوصا این روز‌ها این سوال مطرح شد برای من و حتما برای مردم عزیزمان که این اولویت که می‌خواهیم دنبال کنیم گفتیم اجماع و وحدت می‌خواهد، جناب اقای دکتر پزشکیان برادر عزیزم بر این موضوع خودشان هم همیشه تاکید داشتند ولی این روز‌ها ما می‌بینیم که ستاد ایشان و مشاورین ایشان نکاتی را مطرح می‌کنند که یک مقدار احساس نگرانی داریم، یعنی نشان می‌دهد که در گفته‌ها، در میتینگ‌ها دیگر کمتر توجه به آن اجماع نظر و وحدت پیش می‌آید، حالا چه در برنامه تلویزیونی من موردی را دیدم چه در این میتینگ‌هایی که آنجا بود، این‌ها باعث می‌شود که یک تنشی بین مردم با مردم، بین مجموعه دستگاه‌ها با هم، افراد با هم، چون ما این جا واقعا وحدت می‌خواهیم برای این، در این چه ثمره‌ای دارد؟ ثمره اش این است که صدای مردم گم می‌شود، شنیده نمی‌شود حل مشکلات مردم به آن توجه نمی‌شود، در همین بحث مربوط به قانون راهبردی با صراحت مشاور جناب آقای دکتر گفتم ما اصلا این قانون را مانع رفع تحریم می‌دانیم اصلا این خودش مانع است، خب اگر مانع است و این هم قانون است، چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟ این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما است مبنای تعیین تکلیف است بهرحال این تضاد و این دوگانه را چگونه می‌خواهیم دنبال کنیم؟ چگونه می‌خواهیم این را پیش ببریم.
یعنی اگر از همین الان این بحث‌ها مطرح شود طبیعتاً این برای آینده می‌شود یک بهانه‌ای که بگوییم باز نگذاشتند، مثل حالا واکسن هم من در همین روز‌ها شنیدم که نگذاشتند واکسن وارد شود اینها باز مردم را خسته می‌کند کشور را دو مرتبه برمی‌گرداند دهه ۹۰ را ما تکرار می‌کنیم دهه ۹۰ دهه تلخی بود اولویت ما بحث‌های اقتصادی است و از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و این جا هرچه ما از آقای دکتر شنیدیم وحدت و انسجام بود ولی در میدان اتفاق دیگری دارد می‌افتد.

برای حل مشکلات بین‌المللی و اقتصادی باید اجماع داشته باشیم
 سوال: ممنون، آقای پزشکیان بفرمایید.

 پزشکیان: عید سعید غدیر را خدمت بینندگان عزیز تبریک عرض می‌کنم و بر این مبنا از حضرت علی علیه السلام در رابطه با همین مشکلاتی که وجود دارد یک دستورالعمل‌هایی که به مالک نوشته اند را خدمت شما عرض می‌کنم، حضرت علی می‌فرمایند کسی که بیشتر از همه باید دوست داشته باشد این است که وسط حق را عمل کنی، عدلی که همه را فراگیر باشد و همه را پوشش بدهد و آن چیزی که رضایت همه مردم را در آن ببینید و این چیزی که ما الان در داخل مشکل داریم و این بحث‌هایی هم که آقای دکتر فرمودند زاییده نوع بی‌عدالتی‌هایی است که در سیستم دارد شکل می‌گیرد، بحث‌هایش مفصل است بعد می‌فرمایند عمود دین، حالا یک عمود دین به عنوان فرد است که می‌گوید نماز عمود دین است که برای من عمود است، یکی برای جامعه است که می‌گوید ستون دین عِده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم هستند نه یک گروه، نه خواص و می‌فرمایند که خواص پر مدعا هستند و نباید زیاد به آنها توجه کرد ما باید به عموم مردم توجه کنیم.
اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بین‌المللی خودمان را حل کنیم همین بحثی که الان اشاره فرمودند باید اجماع و عموم مردم را راضی نگه داریم ما این جا مشکل داریم حالا بحث‌هایی که تا حالا کردند را من وارد نشدم، در رابطه با بحث‌های اقتصادی همین برجام برای همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است و از آن نقد می‌کنند و الان هم دنبال این هستند که این برجام را حل کنند حالا به هر شکلی که قرار است انجام بدهند پس برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته توانست این کار را بکند ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند، دعوا سر این است که به اسم من نباشد به اسم شما باشد این هم یک اختلافی است که وجود دارد و این اختلاف‌ها باعث شد که آن مدتی که دولت برجام را وارد شد که حل کند داشت حل می‌شد، داشت همه چیز جلو می‌رفت وقتی که جلویش اختلافات مشکل ایجاد کرد روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان هم مردم می‌بینند که در چه حالتی است.

هم با خودمان دعوا داریم هم با بقیه
الان مزیت‌های اقتصادی در کشور ما نفت و گاز است و از این طرف وضعیت ژئوپلیتیکی که ما در منطقه داریم یعنی ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم، می‌توانیم بیشترین مزیت را در گردشگری و در نفت و در گاز برای مردم و کشورمان به ارمغان بیاوریم چرا نتوانستیم این کار انجام بدهیم؟ مسئله خیلی روشن است ما هم با خودمان دعوا داریم هم با کسان دیگر که همسایه ما هستند، کاری که شهید رئیسی انجام دادند قابل قدردانی است تلاش کردند که مشکل با همسایگان را حل کنند تلاش کردند که برجام را نهایی کنند ولی ما در این روند باز به خاطر مشکلات داخلی نگذاشتیم آن اتفاق بیفتد.

 باید FATF را یک روز نهایی کنیم
 اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مملکت ما حل شود، ارتباط ما با دنیا حل شود تا بتواند رونق پیدا کند باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلفی که وجود دارد حل کنیم ما باید FATF را یک روز نهایی کنیم، چون در همین وضعیتی که الان هستیم گران می‌خریم ارزان می‌فروشیم کلی از این پول‌های ما معاملات ما همین توافق‌نامه‌هایی که انجام دادیم کی ما توافقنامه‌ای را با چین انجام دادیم که بیاید کاری بکند چرا انجام نمی‌دهند؟ برای این که تا ما مشکلمان را در رابطه با این ارتباطات بین‌المللی حل نکنیم آنها هم کاری با ما نمی‌کنند خیلی روشن است با شعار دادن هم مشکل مملکت حل نمی‌شود ما باید مشکلات را همان چین، همان عراق، همان روسیه اگر قرار باشد با ما مشکل را حل کنند باید برویم آن ضوابط بین المللی را درست کنیم، نوشتیم ولی چرا آنها در رابطه با معاملات ۳۰۰ -۴۰۰ میلیارد دلارف ۱۳۰۰ میلیارد دلار برای ما ۲۰۰ -۳۰۰ میلیون دلار است یعنی اصلاً قابل قیاس نیست این معاملاتی که ما انجام می‌دهیم ما سهم مان را از بازار با گفتگو با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و با وحدت و از انسجامی که در داخل باید ایجاد کنیم باید حل کنیم من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث‌هایی بشوم که هی دارند نقد می‌کنند، گروه شما، جریان شما همه کسانی که پیش من آمدند خودشان آمدند.

 سوال: ممنون، آقای قاضی‌زاده هاشمی بفرمایید.
قاضی زاده هاشمی: عید سعید غدیر را عرض تبریک دارم. ما این روز‌ها وقتی که خدمت مردم می‌رسیم بین مردم هستیم و مورد لطف قرار می‌گیریم از یک نظر مردم انتقاد می‌کنند که شما چرا واضح صحبت نمی‌کنید چه در این برنامه چه در برنامه‌های دیگری که تلویزیون برگزار می‌کند و اعضای رسمی ستاد‌ها و مشاورین نامزدها آنجا در حضور نامزدها بعضاً اظهار نظر‌هایی می‌کنند اینها پاسخ داده نمی‌شود و به آن پرداخته نمی‌شود. من از آنجایی که برخی از این موضوعات به دولت شهید رئیسی عزیز و شخص شهید رئیسی عزیز برمی‌گردد حقیقتاً امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی‌تر موضوعات را عرض کنم. در حوزه همسایگان سیاست ایران همیشه برقراری صلح و آرامش و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است ما ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم باید از مداخلات فرا منطقه‌ای جلوگیری کنیم گرچه بعضی مواقع این سیاست متاسفانه مختل شد. شما یادتان است که دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود اوضاع ما و همسایگان شرقی ما به چه ترتیب بود؟ با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم تنش ما بالا گرفته بود پایگاه‌های آمریکا آنجا حاضر بودند تهدیدات جدی از سمت افغانستان آنجا وجود داشت جالب این است که جریان رسانه‌ای و مهندسی افکار عمومی همین آقایان در ابتدای دولت شهید رئیسی و روی کار آمدن طالبان قصد داشت جامعه را جوری تحریک کند که به بهانه موهوم یک جنگ بی‌ثمر با طالبان شروع شود، بماند که در دولت اصلاحات که آقای پزشکیان عزیز خودشان را امتداد آن می‌دانند و معرفی کردند هم دیپلمات‌ها و عناصر رسانه‌ای ما در مزارشریف مظلومانه به شهادت رسیدند و ما در آستانه یک جنگ قرار گرفتیم.

حامیان پزشکیان تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند
دلیل این اتفاقات این است که حامیان آقای پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند هر وقت این جریان سرکار آمده سایه جنگ بر سر کشور افتاده و حتی امنیت ما را هم می‌خواستند گدایی کنند، شهید رئیسی این تابو را شکست و با وعده صادق و با اقتدار در کنار دلاوری رزمندگان سایه جنگ را از سر کشور ما دور کرد و دشمن صهیونیست را هم سر جای خودش نشاند، دوستانی که دنبال برجام دو و سه بودند دست ما را از همین قدرت می‌خواستند خالی کنند حتی دیپلمات‌های دولت آقای روحانی که در زندان‌های اروپا بودند آقایان اسدی و نوری با اقتدار دیپلماتیک ایشان آزاد شدند. یادتان رفته که آقای الهام علی اف اواخر دوره آقای روحانی برای ایران خط و نشان می‌کشید و کار به جایی رسیده بود که تاجیکستان و ترکمنستان هم با ما قهر بودند، رابطه ما با کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم در دوره دولت قبل چه اوضاعی پیدا کرده بود، بحرین و جیبوتی هم با ما روابطشان را قطع کرده بودند شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره هستند می‌گفتند بدون اذن کدخدا امکان تعامل با هیچ کس و هیچ جا نیست، اما هم روابط با عربستان اصلاح شد به طوری که آقای بن سلمان به دنبال ارتقا روابط شخصی خودش با شهید رئیسی عزیز بود، هم بعد از ۴۰ -۴۵ سال یخ ارتباطی مصر با ما آب شد و هم تنش آذربایجان تمام شد و هم قرارداد‌های معطل مانده در کریدور‌ها و مسیر‌های شمال - جنوب با هند و روسیه و چین به بعضاً قرارداد‌های عملیاتی رسید، به بریکس و شانگهای هم پیوستیم و دیدیم که وقتی ضایعه شهادت رئیس جمهورمان رخ داد ایران آن قدر مورد توجه بود که ۸ کشور جهان با جمعیت ۲ میلیارد نفر عزای عمومی اعلام کردند.

سوال: ممنون از شما، آقای پورمحمدی بفرمائید.

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است
پورمحمدی:
بنده هم تبریک عرض می‌کنم این عید بزرگ را، انشاالله که همه ما از پیروان حضرت علی (ع) باشیم، همه می‌دانیم سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم از هرجهت می‌توانیم اهدافمان را در عرصه بین المللی هم تثبیت و محقق کنیم، اما یک بحث و سوال جدی من دارم، الان بحث انتخابات ریاست جمهوری است و موضوع مهمی است که ما دورش جمع شدیم و الان هم در حال برگزاری مقدمات انتخابات هستیم این مناظره هم مناظره سیاسی است، کجا بحث سیاست داخلی شد؟ این همه میزگرد، این همه جلسات گفتگو و صحبت‌ها حرفی از سیاست داخلی به میدان نیامد، همین دوستان ما هم خیلی خوب بود این سه بزرگواری هم که تاکنون صحبت کردند بخش زیادی از فرمایشاتشان سیاست داخلی است ما چرا نمی‌خواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟ موضوع مهم کشور امروز انتخابات است و انتخابات مشارکت مردم است، رهبری فرمودند با مشارکت، اقتدار ملی تولید می‌شود و با اقتدار ملی هم دفع خطرات دشمن را می‌توانیم دور کنیم و هم مشکلات داخلی را حل کنیم، همه تلاش کنیم برای افزایش مشارکت، اما متاسفانه این ۷-۸-۱۰ روزی که همه داریم تلاش می‌کنیم افزایش مشارکت نمی‌بینیم نظرسنجی‌ها این نیست، همان اعداد و ارقام اولیه نزدیک به همان است با جا به جایی برخی تعداد سهم و سهم افراد همان چیز‌هایی بوده که در سبد‌های قبلی وجود داشته، ما هیچ حس و حال جدیدی در جامعه نمی‌بینیم این مسئله عمده امروز ایران است و ما باید به این جدی برگردیم.

انتخابات ناموس سیاسی ایران است
بحث انتخابات ناموس سیاسی کشور است، جمهوری اسلامی با مردم و رای مردم شکل گرفته، با حضور مردم و از روز اول امام بزرگ ما بحث انتخابات را جدی مطرح کردند، من وقتی وزیر کشور شدم دیدم مشکل انتخابات مشکل جدی است هرسال انتخابات داریم باید به این فکر کنیم یک نامه‌ای اوایل سال ۸۷ خدمت مقام معظم رهبری نوشتم، مشکلات انتخابات را مطرح کردم از ایشان تقاضا کردم این قصه جدی بررسی شود دستور بفرمائید، ایشان لطف کردند به مجمع تشخیص ارجاع دادند که بررسی شود و مجمع تشخیص هم تائید کرد پیش مسائل و دغدغه‌های من را، گفتند موضوع جدی است حتی بحث معظل مطرح کرد از باب معظل بررسی شود، بعد خدمت رهبری فرمودند نه از باب سیاست کلی، هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود، من آن جا اعتراض کردم به مرحوم آقای رفسنجانی که این موضوع مهم انتخابات چرا عقب می‌افتد، گفتند سال ۸۸ که مطرح شد در سطح آن دوره یک عده‌ای گفتند نه وضع کشور این جور است و مصلحت نیست و از این حرف ها، هشت سال، سال ۹۵ تصویب شد سیاست‌های کلی تا امروز هنوز قانون انتخابات کامل نوشته نشده هم مجلس فکر می‌کنم دهم و هم مجلس یازدهم که آقای قالیباف بودند هنوز ما قانون جامع انتخابات که براساس سیاست‌های کلی باشد ننوشتیم، معلوم است من معتقدم سال ۸۸ بسیاری از گرفتاری‌هایی که داشتیم به خاطر این که سیاست‌های انتخاباتی ما درست نبود و این مسئله بسیار مسئله جدی است و نمی‌شود از آن براحتی گذشت، همین الان انتخابات، این انتخابات جاری ما، این مسئله جدی است و نمی‌شود از آن گذشت، تعدادی از این آقایان تائید نشدند آقای جهانگیری، آقای لاریجانی، آقای دکتر حسینی که در مجلس نماینده است، برخی از افراد با ما چه فرق می‌کنند؟ چه تفاوتی بین ما و آن‌ها است، چرا ما باشیم و آن‌ها نباشند؟ دغدغه است بین جامعه، مسئله است باید حل شود. البته من به اعضای شورای نگهبان، دوستان خودم حق می‌دهم آن‌ها می‌گویند ما قاضی هستیم و قانون به ما گفته ما حق داریم من هم، چون قاضی بودم این را می‌فهمم.

مساله انتخابات حل نشود وفاق و اجماع حاصل نمی‌شود
من مشکل با ساختار و برخی قوانین دارم، ما نباید قوانین انتخاباتیمان شناور باشد، تعیین صلاحیت شناور باشد، قوانین انتخاباتی در دنیا جز قانون اساسیشان است، جز قانون‌های پایدار و ثابت غیر قابل تغییر است، الان دوستان ما اینجا نشستند اصلاً مسئله مهمی است اینجا الان بگوییم جناب آقای قالیباف دوستان ما نماینده کدام جریان سیاسی مشخص هستیم خودمانیم فقط، اگر خوب عمل کردیم رای آورده‌ایم، خوب عمل کردیم خودمان موفقیم نبودیم، کسی از کسی نمی‌تواند سوال کند پشتوانه ما کیست، حتی این آقای پزشکیان که نماینده جریان به نام فرد مشخص ایشان برنامه خودش را دارد، همین الان هم در این برنامه ایشان گفت که یک عده به من روی آوردند، ببینید اینها مسئله و دغدغه‌های جدی و مهم کشور است، اصلاً نمی‌خواهیم به این مسائل بپردازیم و تا اینها حل نشود آن وفاق و آن اجماع و آن یخی که امروز در فضای سیاسی جامعه می‌بینیم و عدم اشتیاق به مشارکت این متاسفانه باقی می‌ماند و این تا باقی بماند نه مسائل اقتصادی منحل می‌شود و نه مسائل بین‌المللی مان و انشاالله بقیه بحث‌ها را هم در دور دوم خواهم گفت.

بهترین فرصت‌ها در روابط سیاست خارجی است
سوال: خیلی متشکرم جناب آقای جلیلی بفرمایید؟ 
جلیلی: بسم الله الرحمن الرحیم عید سعید غدیر را تبریک عرض می‌کنم، ببینید ما وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش‌های مهم این فرصت‌ها در سیاست خارجی است، سوال مردم این است که این فرصت‌های سیاست خارجی چگونه به زندگی ما می‌رسد؟ من این را توضیح بدهم در سیاست خارجی فرصت چگونه شکل می‌گیرد، فرصت اینگونه شکل می‌گیرد که کشور‌ها با هم یک اشتراکاتی دارند از آن تعامل به دست می‌آید و از آن تعامل فرصت به دست می‌آید به ویژه در زمینه اقتصادی اگر ما صحبت می‌کنیم از اینکه می‌خواهیم فرصت‌ها را استفاده کنیم باید بدانیم در روابطمان با کشور‌های جهان چه اشتراکاتی داریم و از آنها چه فرصت‌هایی به دست می‌آید.

ایراد این است که فقط به چند کشور توجه کنید
اولین ایراد اینجا این است که شما فقط دو سه تا کشور را بهش تمرکز کنید که اتفاقاً آن دو سه کشور بیشترین اختلاف را با شما دارند و با شما نه تنها فرصت تولید نمی‌کنند بلکه تهدید تولید می‌کنند این یک، پس شما باید تمام دنیا رو ببینید ما در دنیا کشور‌های فراوانی داریم که زمینه‌های مشترک کار با ما را دارند به ویژه در عرصه اقتصاد اینجا شما باید اولویت بندی داشته باشید بدانید که هدف در اقتصاد چیست اولین بحثی که اینجا وجود دارد این است که در بحث‌های اقتصادی، چون سوال جلسه ما امروز این است که فرصت‌های اقتصادی در سیاست خارجی را چگونه به دست بیاوریم.

هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد

ما امروز دو تا موضوع اصلی در کشور داریم یک اشتغال دو ارزآوری این دو تا باید عملیاتی شود بیاید و عملاً در سیاست خارجی خودش را نشان بدهد، سیاست خارجی موفق است اگر ابتدای سال این کار شروع شد ابتدای دولت معلوم شود، در پایان آن سال در پایان آن دولت چه میزان به ارزآوری ما اضافه شد، چقدر اشتغال ما را زیاد کرد، چقدر توانست اقتصاد ما را رشد بدهد، این اولین لازمه‌اش این است که شما باید اقتصادت را جانمایی کنی در آن زنجیره اقتصادی که وجود دارد اولویت‌ها را باید اینجا مشخص کرد شما باید ببینید در کشور‌های همسایه که اولین اشتراک را با شما دارند چگونه می‌خواهید از این استفاده کنید من یک مثال بزنم برخی اوقات فقط از اشتراک شما با دیگران نیست که این به دست می‌آید از اختلاف آنها با هم هم برای شما بعضی وقت‌ها فرصت تولید می‌شود همین روسیه با اتحادیه اروپا دچار اختلاف شد یک زمانی ۱۱ میلیارد دلار صیفی جاتش را از آنجا وارد می‌کرد به دلیل این اختلاف این فرصت برای شما ایجاد شد که ۱۱ میلیارد دلار صیفی جاتتان را صادر کنید به روسیه خب این یک فرصت است یا با همسایگان شما شرایطی وجود دارد که تحریم نمی‌تواند در آن اثر بگذارد در زمانی همین کسانی که ادعا‌هایی دارند ما با همین ترکمنستان روابطمان ۶ میلیارد دلار بود به دلیل اینکه اولویت‌ها را نمی‌شناختند ارزآوری برایشان مهم نبود این رسید به ۲۰۰ میلیون دلار این معلوم است که به اقتصاد کشور لطمه می‌زند، من عرضم این است هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد هر سفارت شما باید برایش ماموریت تعریف شود در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور اگر این نگاه باشد آن موقع هر سفر سیاسی و دیپلماتیک شما در سطوح مختلف که می‌رود باید همراه با خودش عده‌ای از فعالان اقتصادی و بازرگانان را ببرد در جا‌های مختلف ببینید ما در دنیا هرجا که فرصتی است آن را نباید بگذاریم کنار از آمریکای لاتین گرفته، آفریقا گرفته همسایگانمان گرفته، همین کشور‌های حوزه مقاومت گرفته، همه اینها برای ما کلی می‌توانند فرصت ایجاد کنند ما در زمانی من معاون آمریکای لاتین اروپا آمریکای وزارت خارجه بودم در همان زمان ما با دو سه کشور آمریکای لاتین توانستیم صادراتمان را به چند میلیارد دلار برسانیم این چند میلیارد دلار یعنی کلی ارزآوری کلی اشتغال و کلی فعالیت‌های اقتصادی و حضور ما در آنجا همین شهید رئیسی عزیز در آخرین سفرش چی را به رخ کشید رقم نیم میلیارد دلار رفت در سریلانکا صادرات خدمات فنی ما را به رخ کشید، این را باید برنامه داشت، من معتقدم آن وقت بعد این علاوه بر بحث‌های جغرافیایی بحث‌های موضوعی هم وجود دارد شما امروز در گردشگری در سلامت در آموزش در مسائل فرهنگی در کنار اقتصادی همه اینها می‌توانید با دیپلماسی‌های مرتبط با آنها کلی برای کشور فرصت ایجاد کنید ما اگر صحبت از فرصت می‌کنیم و می‌گوییم یک جهان فرصت واقعاً امروز در جهان این فرصت وجود دارد ما الان در منطقه در همین منطقه مقاومت که ما بیشترین همکاری‌ها را داشتیم جوانان ما رفتند آنجا به حق ایستادند و دفاع کردند از مقاومت امروز باید روابط اقتصادی ما در همین سطح باشد متناسب باشد یعنی ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشور‌های همسایه مثل پاکستان مثل سوریه داشته باشیم نه اینکه برخی کشور‌های دیگر بیشتر از ما داشته باشند، من عرضم این است ما امروز در برخی از کشور‌ها فرصت‌های کم نظیری داریم فقط بازار پتروشیمی و صنایع پایین دستی پتروشیمی منطقه ۱۳۵ میلیارد دلار از سهم ما خیلی کم است، ما باید اینجا حضور فعال داشته باشیم. 

دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول در وزارت خارجه دارد
سوال: خیلی متشکرم جناب آقای زاکانی بفرمایید؟ 
 زاکانی: بسم الله الرحمن الرحیم تبریک عرض می‌کنم فرا رسیدن عید سعید غدیر را ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه ایده‌های خودمان را ترسیم کرده‌ایم و با یک چهارچوب مشخصی که مبتنی بر قدرت داخلی انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای و جهانی این ظهور و بروز قدرت ایران را بتوانیم بیشتر کنیم و یک جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم مبانی سیاست خارجی ما سه چیز است یکی مکتب امام یکی منطق درستی برای جهانیان دارد رهنمود‌های رهبری معظم انقلاب و تکیه به مردم است بر اراده مردم تکیه کنیم مفروضاتمان هم این است که دوران گذار است، قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی شده و جهان در حال تغییر است با مدل‌های قبلی و با مدل‌های در حقیقت سوخته نمی‌شود، جایابی درستی برای قدرت در عرصه منطقه‌ای و جهانی داشت پنج گام را هم تعریف کرده‌ایم ابتدا ارتقاء کرامت انسانی است یعنی بازیابی آن پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان این پیام امروز با همه وجود شنیده می‌شود امروز وقتی شما از آزادسازی قدس صحبت می‌کنید از ظلم بر مردم فلسطین صحبت می‌کنید در خود آمریکا هم پدیدار دارد، چون ما مبتنی بر آن یافته‌های که بر اساس کرامت انسانی است تکیه زده انقلاب اسلامی و برترین‌های آن را بیان کرده نکته دوم ارتقاء منزلت تصویر جهان ایران است این حصاری که دور ایران کشیدند و این سیاهنمایی را که کرده‌اند باید شکسته شود، بهترین پیام آور برای این موضوع ایرانیان خارج از کشور هستند و عقبه مستضعفین و حق مداران در سراسر جهان خاصه در محور مقاومت محور سوم فعالیت ما سیاست همسایگی است و ارتقاء محور مقاومت.

حصاری که دور ایران کشیده اند و سیاهنمایی کردند باید شکسته بشود
ما ظرفیت بی‌نظیری داریم در منطقه بدون ایران که به زعم بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است این قدرت برتر امروز یک تجلی ویژه پیدا کرده به ویژه بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که اصلاً معادلات منطقه‌ای تغییر کرده لذا از همه این ظرفیت‌ها باید استفاده کرد از سیاست همسایگی باید بهره برد و نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است ما از همه ظرفیت‌های جهانی و منطقه‌ای و داخلی‌مان باید استفاده کنیم دیگران را به خودمان وابسته کنیم به جای اینکه به دیگران وابسته باشیم این خیلی امر مهمی است شما وقتی در درون کشور ظرفیت‌هایی را خلق می‌کنید که ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می‌کنند این فوق العاده قدرت برای ایران ایجاد می‌کند، وقتی شما در منطقه آثارت جوری است که بدون شما نمی‌توانند تصمیم بگیرند برای شما قدرت در منطقه ایجاد می‌کند، وقتی شما در جهان در قدرت‌های نوظهور ارتباطات و مواردی را دنبال می‌کنید در بریکس در شانگهایی که آرزوی یک عده بود در دولت شهید رئیسی به ثمر رسید شما برای خودتان فرصت‌های جدیدی خلق می‌کنید که یک نمونه‌اش را سرور عزیزم راجع به اوراسیا صحبت کردند لذا دیپلماسی اقتصادی نیاز به یک تحول در وزارت خارجه دارد و نیاز به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در سراسر جهان و فرصت‌های آن دارد که این اتفاق بیفتد نهایتاً موقعیت ژئوپلیتیک ایران باید در منطقه و در جهان یک منزلت‌یابی جدید شود این فرصت‌ها فرصت‌هایی نیست که بشود آن را از دست داد، لذا با ایده محوری با منزلت جویی ما مسیری را باید برویم که در این مسیر ایران را بر قله‌های جهان بنشانیم.
عرض کردم ما باید به مکتب امام به رهنمود‌های رهبری معظم و به مردم خودمان تکیه کنیم و از تمام ظرفیت‌ها نهایت استفاده را بکنیم برای چی برای اینکه ارتقاء کرامت انسانی را داشته باشیم و اعتلای اهداف انقلاب اسلامی در سراسر جهان و از طرفی هم بازیابی قدرت خودمان را در منطقه و جهان مجدد انجام بدهیم. 

سوال: خیلی متشکرم بسیار خوب در نوبت دوم هر یک از نامزد‌ها به مدت ۵ دقیقه فرصت دارند که نظرات دیگر نامزد‌ها را نقد کنند جناب آقای قالیباف ۵ دقیقه جنابعالی از همین حالا شروع شد؟ 

مذاکرات را پیگیری می‌کنم
 قالیباف:
من در بخش دوم این را توضیح بدهم البته من واقعاً متوجه نشدم به هر حال جناب آقای پزشکیان در این حوزه که ستاد ایشان برای مذاکره چه پیشنهادی دارند و چطوری می‌خواهند رفع تحریم را انجام بدهند، با توجه به اینکه قانون اقدام راهبردی را مانع تحریم می‌دانند و سیاست‌های کلان را هم گفتند قبول نداریم این به هر حال روشن شود من به هر حال به این موضوع بپردازم که خود من وقتی می‌گویم مذاکره را قبول دارم و پیگیری می‌کنیم منطبق بر ماده ۶ به ما این فرصت را می‌دهد که اقدام متقابل انجام بدهیم و قدم به قدم پیش برویم، یعنی ما الان پروتکل الحاقی را که با قانون اهبردی متوقف کرده‌ایم او در مقابل آزادسازی نفت ما ما می‌توانیم مجدد آن را برقرار کنیم یعنی یک اقدام آنها یک اقدام ما مثلاً ما الان غنی سازی ۶۰ درصد را بر اساس اقدام راهبردی اقدام شده اگر آنها در حقیقت بنادر ما را آزاد کنند بیمه را آزاد کنند بانک مرکزی را اجازه بدهند کارش را انجام بدهد ما حتماً برمی‌گردیم یعنی پایاپای این کار را باید انجام بدهیم به هر حال وقتی ما با یک دشمنی روبرو هستیم که صادقانه نیست رفتار ترامپ را دیده‌ایم طبیعتاً باید خیلی حساب شده این کار را انجام بدهیم و من مطمئن هستم که در حوزه رفع تحریم این موضوع را به طور جد دنبال می‌کنیم.

۲۴ میلیارد دلار پرونده‌های باز اقتصادی با کشورها داریم
اما در حوزه خنثی سازی تحریم و فرصت‌های خیلی بزرگی داریم ما همین الان عزیزان اشاره کردند اوراسیا بحث شد شانگهای بحث در همین جا در رابطه با بریکس همین الان ما ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قرارداد‌هایی که در همین چهارچوب کشور‌های نوظهور است و همه اینها هم مخالف آمریکا هستند با ما هم می‌توانند کار کنند اینها باز نشان می‌دهد که ما اینجا در داخل یک انسجام و یک وحدت رویه نداریم اختلاف است بین دستگاه‌ها حتی اختلاف میان دستگاهی من در آن پیشنهادی که داشتیم که اینها را حل و فصل کنیم در ۵ کار یکیش در حوزه سیاست خارجی است که من معتقدم این بسیار کار کلیدی و اساسی است در میز گرد سیاسی قبل من اشاره کردم نشان دادم که چگونه ایران ما در حوزه ترانزیت هوایی چگونه ما را دور می‌زنند آن را من نشان دادم که همه می‌آیند از اطراف ایران عبور می‌کنند ما از درآمد بزرگ محرومیم که این در کمتر از یک سال قابل انجام است باز من به مردم عزیزمان این را نشان می‌دهم نگاه کنید اینها مسیر‌هایی است که الان دارد کارش انجام می‌شود یعنی از جنوب ایران از هند مستقیم آیمک می‌آید و می‌رود به سمت اروپا از مسیر عربستان و از شمال ایران. این خطوط قرمز که می‌بینید ایران را دور زده است، این بزرگ‌ترین موقعیت ژئوپلیتیکی ما را دارد و بزرگترین موقعیت درآمد اقتصادی ما را از بین بردند در شمال و جنوب.

۲۵ درصد راه آهن‌ها هیچ منفعتی ندارد
پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ که گفتیم در چابهار چه کاری انجام دهیم و پایگاه و پایتخت دوم اقتصادی مان در آن جا می‌گذاریم، پایتخت دوم ایران را، این نقشه نگاه کنید، این‌ها مسیر‌های حمل و نقلی است که الان بخش قابل توجهی هست، متاسفانه به خاطر سیاست‌های غلطی که یا هماهنگی‌های غلط یا نبود  توافق‌های اساسی در اجرای سیاست‌ها که می‌گویم ضعف مدیریت در این جا خودش را نشان می‌دهد.
ما راه آهن‌هایی که داریم حدود ۲۵ درصد راه آهن‌های ما برای ما هیچ منفعت اقتصادی ندارد و حتی به اندازه هزینه خودش هم نمی‌آورد و اگر آن‌ها در مسیر این سیاست دنبال کرده بودیم، امروز وضعمان بهتر بود.
امروز با این طرح ۱۴۱۴ در حوزه چاربهار، شما چند سال حرف چاربهار را می‌شناسید و حرف از سرمایه گذار ۱۰۰ میلیون دلار و ۸۰ میلیون دلار است در شرایطی که ۲۴ میلیارد دلار بدونی که مشکل‌ای اف تی اف و بدون مشکل مربوط به تحریم از تحریم هسته‌ای آمریکا داشته باشیم، می‌توانیم انجام دهیم. این جاست که توافق، این جاست که مدیریت قوی، این جاست که تصمیم درست و ما به حول و قوه الهی در برنامه هفتم و در ادامه آن این ان شاءالله کار عظیم را برای یک درآمد دائمی برای کشور فراهم خواهیم کرد.

مجری: آقای پزشکیان بفرمایید.

من یک اصولگرا هستم اما کاملا به اصلاحات معتقدم
پزشکیان:
من یک اصولگرا هستم، اما به شدت باید برای این که به اصول برسیم اصلاحات و کاملا به اصلاحات معتقد هستم، اصولی که معتقدم حق هست و عدالت و همان چیزی که درجامعه می‌بینیم حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانون‌هایی که باید همه مشارکت کنند. دیده نشده است.
در نتیجه برای این که این اتفاق بیافتد و همه مشارکت کنند باید کشور از این که یک جریان، یک دسته، یک گروه بخواهد اداره کند بیاییم بیرون.

 آنها که سفارت عربستان را آتش زدند الان پست گرفته‌اند
غیر ممکن است مملکت توسط یک جناح، یک دسته و یک گروه بتواند اداره شود، تا مشکلات داخلی خودمان را حل نکنیم تمام این حرف‌هایی که می‌زنیم قابل اجرا نیست. کی از سفارت انگلستان رفت بالا و آن جا بست، اصلاح طلب‌ها این کار را کردند، کی سفارت عربستان سعودی آتش زد و بعد نماز خواندند و در روزنامه‌هایی که مال این‌ها بود گفتند ما دستاورد بزرگی آوردیم و بعد باعث شد تمام سفارت خانه جمع کنند و بروند و یا رابطه شان را با ایران به شدت کاهش دهند. ما‌ها که معلومه است، از آن آدم‌هایی که از سفارت خانه بالا رفتند پست‌های دولتی گرفتند چرا جلوی آن‌ها را نگرفتند، ما داریم با هم دعوا می‌کنیم بهتر است صادق باشیم و صادقانه بگوییم، می‌خواهیم بگوییم ما نکردیم، کی این بچه‌ها را  روندی ایجاد کرده است که از کشور خارج می‌شوند. ما‌ها یعنی این روند را واقعیت را ببینیم.

مگر نمی‌گفتند گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد؟ پس چرا قیمت این‌قدر بالا رفت؟
از روز اول وقتی که آمدم ثبت نام کردم گفتم که بنده آن چیزی که پیگیری خواهم کرد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است. الان می‌توانم بگویم که قبول ندارم، یکی یک چیزی گفته که این برنمی گردد به دیدگاه من، بنده نجات کشور را در همان سیاست‌های کلی می‌بینیم که مال نظام است و رفتم به آن طرف. مگر نمی‌گفتند مثلا پول گوشت، مرغ و این‌ها به برجام ربط ندارد، مگر نمی‌گفتند دلار این جوری نمی‌شود، چطور شد گوشت، مرغ شد ۱۰۰ هزار تومان، گوشت ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان این‌ها که برجام ربط نداشت چرا اتفاق افتاد.
در تئوری بگوییم خیلی راحت است، چرا نتوانستیم بکنیم، ما گفتیم که برجام نباشد، اف‌ای تی اف هم نباشد این‌ها مشکل داخلی ماست و حل می‌کنیم چرا حل نکردیم.
واقعیت این است که در داخل اول این اختلافات را حل کنیم نه پشت تریبون و این حرف‌ها، بشینیم یک جا، حضرت امیر در خطبه ۱۶ می‌فرماید بروید توی خانه‌های تان قایم شوید، اول این اختلافات خودتان را حل کنید، هیچ ملامت کننده ملامت نکند مگر خودش و هیچ حمد کننده را بزرگ نداند مگر خدایش را.
چیزی که گرفتار آن هستیم، ما می‌گوییم شما نتوانستید، شما می‌گویید ما نتوانستیم، به کجا می‌رسد، در همین اول مجلس قراربود تورم را درست کنیم، زندگی مردم را اصلاح کنیم، چرا نتوانستیم بکنیم، حرف زدن که هزینه ندارد، باید مشکلات داخلی را حل کنیم، امکان ندارد اگر برجام، ارتباط مان حتی به این کشور‌های منطقه درست کنیم، اگر‌ای اف تی اف و برجام را شهید رئیسی خودش به شدت پیگیری بود که برجام را حل کند، خوب محال است که بچرخانیم که ما کردیم و شما نکردید. باید دست به دست هم دهیم و با دنیا مشکل مان را حل کنیم، ما باید دست به دست هم دهیم و اختلاف داخلی را حل کنیم و این در جلساتی که باید با هم بشینیم. وگرنه آن‌ها به من طعنه بزنند و من به آن‌ها طعنه بزنم، من معتقدم اگر سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری که سیاست‌های نظام است اگر قدرت مدیریت داشتیم و توان اجرایی داشتیم و کارشناسان مان را احترام می‌گذاشتیم و پرونده برایشان درست نمی‌کردیم و حذف شان نمی‌کردیم و برخورد ناشایست با این‌ها نمی‌کردیم، ما مردم ایران، شایستگان و نخبگان قادر هستند که ما را به جایی برسانند که در سیاست‌های کلی دیده شده است، مشکل دعوایی است که هی همدیگر را محکوم می‌کنیم. معلوم است که این کار‌ها را کرده است و لازم نیست الان همدیگر را محکوم کنیم.

مجری: آقای قاضی زاده هاشمی بفرمایید.

دوستان پزشکیان می‌خواهند مردم را بترسانند

هاشمی:
آقای دکتر پزشکیان مطالب درستی می‌فرمایند، ولی در مقام بیان چه حضرت ایشان، چه مشاورانشان در برنامه‌ها، چه سخنران‌های کمپ‌های تبلیغاتی ایشان، توصیه می‌کنم اگر گوش نمی‌کنند سخنرانی‌ها دوستانشان حداقل مرزبندی کنند با این حرف ها، با حرف‌هایی که اساس نظام و انقلاب و دستاورد‌های نظام و انقلاب را هدف گرفته و زیر سوال می‌برد.
ما با همسایگانمان دوست هستیم و پیشرفت آن‌ها را پیشرفت خودمان می‌دانیم و عمق استراتژیک همسایگان هستیم و تا اقتصاد آن‌ها درست نشود، اقتصاد ما درست نمی‌شود، ولی به عنوان یک ایرانی که نگاه خود تحقیری داشته باشیم و مشکلات زیادی داریم، باید این‌ها را حل و فصل کنیم ولی نباید آدرس غلط دهیم، در مناظرات اقتصادی کثرت جاده‌های ترکیه بعضی از دوستان بدون چه نهضت بزرگ جاده سازی بود که مجبور شدم یادآور شوم به رخ کشیدند.
آقای پزشکیان یادتان هست یک روزی رئیس جمهور ایرانی وقتی به ترکیه می‌رفت، خیابان‌های ترکیه، خیابان استانبول بسته می‌شد و مردم ترکیه به رئیس جمهور شان می‌گفتند این شعار ما می‌توانیم دولت ایران را یاد بگیرید و پیش روی تان قرار دهید و از آن پیروی کنید، متاسفانه وقتی که دولت دوازدهم، یازدهم روی کار آمد ما دچار سراشیبی شدیم عقب افتادیم، چون آن نهضت فعالیت، نهضت ساخت و ساز و جهشی که در بخش‌های مختلف بود، متوقف شد، الان هم که شهید رئیسی عزیز آمدند این کار را دوباره راه اندازی کنند، یک جمع زیادی از این دوستان که الان فرصت حرف زدن پیدا کردند، طلبکار شدند متاسفانه.
ما دنبال احیای قدرت ایران بودیم در دولت شهید رئیسی و موفق شدیم که این کار را انجام دهیم، ایران همیشه الهام بخش کشور‌های منطقه و امروز الهام بخش کشور‌های جهان است، رئیس جمهور‌های ما حضرت آقا وقتی می‌رفتند به کشور‌های مختلف، شهید رئیسی می‌رفت، حتی رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم و نیویورک و کشور‌های مختلف، اخیرا رفتن شهید رئیسی به پاکستان بیینید بعد از این که ما درگیری پیدا کرده بودیم، چه استقبال باشکوهی از ایشان شد. ما نباید تن به خود تحقیری دهیم و داشته‌های مان را خیلی ارزان بفروشیم. 

مردم دوگانگی‌ دیدند دچار تردید شدند
نکته‌ای که در مورد سیاست خارجی آقای پورمحمدی فرمودند ما تا قبل از دهه نود مسئله مشارکت مردم و قهرمردم با صندوق این گونه که الان هست، نداشتیم، مردم کمتر، بیشتر اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است، چرا بعد اتفاقی افتاد که مردم کم کم با صندوق‌ها قهر کردند و این گونه فکر کردند بخشی از مردم که فایده‌ای ندارند، که الان دوستان آقای دکتر پزشکیان با انواع و اقسام ترفند‌ها یک جوری مردم را دعوت کنند و بترسانند مردم را، که اگر نیایید چنین می‌شود و چنان می‌شود، با ترساندن مردم از امور موهوم، اموری که متاسفانه خودشان رقم زننده اش بودند در دولت آقای روحانی، تلاش می‌کنند این اتفاق بیافتد.
چرا مردم قهر کردند، چون مردم دوگانگی دیدند، رفقایی که الان هستند در ستاد آقای پزشکیان، وزیر مسکنی که مسکن نساخت خونه خودش توی باستی هیلز بود و مسکن نساخت و موقعی که می‌رفت افتخار کرد که مسکن نساخت و این را اعلام کرد با صدای بلند، این‌ها سرکار باشند مردم نجیب چه فکر می‌کنند، می‌گویند ما به چه کسی مراجعه می‌کنیم و یا به چه کسی رجوع می‌کنیم، یا فساد‌هایی که وجود داشت، نمی‌خواهم بپردازم، یا اتفاقی که سر بنزین افتاد سال ۹۸، رفتاری که با مردم شد، فارغ از گرانی که اتفاق افتاد، نحوه تعامل دولتمردان، قبل از آن هم دولت‌های مختلف قیمت‌ها را تعدیل می‌کردند با رابطه قوی با مردم، قضیه اینترنت، نه تلگرام، سال ۹۸ اینترنت جهانی را بست، الان مسئولیت دارد قائم مقام ستاد آقای پزشکیان، مسئولیت دارد، کسانی که پناه آوردند، این دوگانگی‌ها را مردم می‌بینند که دچار تردید می‌شوند.

مجری: آقای پورمحمدی بفرمایید.

احزاب و گروه‌ها باید شناسنامه داشته باشند

پورمحمدی:
بله باز هم بحث خارجی است ولی، چون اساس سیاست داخلی است باز برمی گردد مباحث ما به سیاست داخلی، توضیح می‌دادم که به هر حال ببینید نظام ما با مردم به این جا رسیده است ولی متاسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند، تلاش هم آن چنان نمی‌کنند مردم خوشبین شوند و حضور پیدا کنند، حالا با تفسیر‌های مختلف، ببینید یکی از ساختار‌های روشن برای جلب مشارکت مردم و سازماندهی و پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت‌های سیاسی که جلوی فعالیت‌های هرج و مرج طلبانه، نامشخص و مافیایی و پنهان در عرصه سیاسی گرفته شود، فعالیت حزبی است، تحزب است، یک واقعیت، ما دویست و هفتاد - هشتاد حزب داریم، تازه ۱۱۰-۱۲۰ تا توانستند مقدمات را فراهم کنیم ولی الان جریان تحزب در کشور وجود دارد که اصلا گروه‌ها،نامزدها شناسنامه داشته باشند، مانیفست برنامه داشته باشند، آرمان‌های شان مشخص باشد، کجا می‌خواهند بروند، تعریف شان، تحلیل شان از شرایط بگویند، وقتی به طور مشخص در این جلسه، دوستانی تحزب و فعالیت سازمان یافته سیاسی را قبول ندارند، ما می‌توانیم امیدی داشته باشیم که یک سامان سیاسی منظم داشته باشیم.

سمن‌ها قدرت نظام هستند
این برادر آقای جلیلی من وزیر کشور بودم، دیدم که باید سامان دهیم هم به جریان سیاسی، هم به جای تشکل‌های مردمی به خصوص، سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، وقتی دیدیم وضعیت سازمان‌های مردم نهاد نظم و قاعده پیدا کند، ایشان معاون من را خواست و گفت این چه کاری می‌خواهید بکنید، سازماندهی می‌خواهید بکنید، می‌خواهید انقلاب مخملی و انقلاب رنگی توسط این سمن‌ها و انجیو‌ها صورت بگیرد و من گفتم این حرف‌ها را قبول نکن، قدرت ایران در تاریخ طبقه متوسطش هست، ما تسلیم دیکتاتور‌ها خیلی نشدیم، نظام ایران خیلی آن فضای دیکتاتوری شدید بر آن حاکم نشده است، چرا مردم، چون طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است، علما، دانشمندان، فرهنگیان، هنرمندان، اصناف، بازاریان، پیشه وران، پیله وران، ما قدرتمندترین طبقه متوسط تاریخ را داشتیم، از همین است که دیکتاتوری در ایران ضعیف بوده است.
امروز هیئت‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه که بسیار گسترده و بسیار مفید است، این سمن‌ها و اِن‌جی‌او‌ها قوت نظام ماست. اینها مدنیت نظام ما را تأمین می‌کنند. حالا ما می‌خواهیم سازمان‌دهی کنیم، کسی که قبول ندارد مردم را به آن معنا، مردم باید حضور داشته باشند، حرف بزنند. نقش‌آفرین باشند و بتوانند با سازمان‌دهی و با تشکل در نظام سیاسی مشارکت کنند. حالا، چون بحث دیپلماسی است یک خرده آن بحث را باز کنم. یکی از مقولات مهم دیپلماسی؛ بحث همان چه که گفتیم؛ دیپلماسی اقتصادی است.

چرا حاضر نیستید با متهم اصلی کرسنت مناظره کنید
به هر حال، چون بحث اقتصادی خیلی مهم است باید سمت و سوی اقتصادی خود را مشخص کنیم. توافقات منطقه‌ای که الحمدلله در دولت شهید رئیسی هم خوب جلو رفت. بازار‌های مشترک که فعال شده، دیگر نمی‌خواهم بگویم، چون دوستان گفتند، نیاز به توضیح ندارد. قرارداد‌های اقتصادی، تجاری، صادرات خدمات مهندسی، گردشگری و چیز‌هایی که انجام شده، مهمتر از همه اجرای طرحهای مشترک است، مثل انتقال آب، انتقال خطوط نفت و گاز، انتقال برق و کار‌های دیگر. من یک مثال مصداقی روشن می‌خواهم بزنم، چون مهم است و در این جلسه هم مطرح شده، نیاز به توضیح دارد. بحث کرسنت و SFO، کرسنت سال ۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب می‌شود، بنا شده از یک حوزه میدان مشترک گازی به نام سلمان که بین ما و امارات است برداشت مشترک شود، ما قرار شد سهم خودمان را استخراج کنیم، به اماراتی‌ها بفروشیم در طول ۳۰ سال. قرارداد انجام شد، آنها هم سهم خود را بردارند، چون حوزه مشترک است. قرار شد انجام شود، شروع شد که مقدمات، سر اختلاف در قیمت بود و یک حرف‌هایی در حاشیه آن بود، این یک خرده طول کشید، بعد هم که بحث قیمت و اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات هم ورود پیدا کرد و قرار شد که نسبت به این قصه تصمیم بگیرد. من هم هیچ نقشی نداشتم، چون من آن موقع دفتر رهبری بودم؛ سال ۸۱. ۸۷ هم من رفتم سازمان بازرسی، دیگر این که سؤال می‌شود به من ارتباطی ندارد، ولی اطلاعات را می‌خواهم به مردم بدهم. این طرح قرار بود گاز را بفروشیم؛ پول دریافت کنیم. ضمناً امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم. ضمناً سهم خود را از میدان گازی مشترک برداریم، چرا جلوی آن را گرفتیم تا امروز؟ ۲۲ سال است، چند سال اول مذاکره بوده، ۱۵ تا ۱۶ سال است یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان متهمش کردند؛ آقای جلیلی و دوست برادرمان، یا دوستانی که جلوی اجرای قرارداد را گرفتند. من امروز به ملت ایران اعلام می‌کنم؛ این قرارداد میلیارد‌ها دلار منافع ملت را از دست ما گرفت، میلیارد‌ها دلار خسارت بر ما وارد کرد، ۱۸ میلیارد دلار تقاضا کرده، چند میلیارد دلار تصویب شده در دادگاه‌ها، سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره با آقای جلیلی داده، چرا جواب نمی‌دهد؟ حق با ایشان است یا حق با ایشان است، یا ایشان خائن است، به ملت خیانت کرده، باید پاسخ دهد. من از سازمان صداوسیما می‌خواهم جلسه علنی بگذارد، مناظره بگذارد، تکلیف مردم روشن شود. این است که سیاست داخلی دیکته می‌کند بر سیاست خارجی، منافع ما را به خطر می‌اندازد. در این گروکشی‌ها، گرفتاری‌ها و خط‌کشی‌ها، این مسأله کشور است و امثال این ما زیاد داریم در موضوعات مختلف. حل بکنیم اینها را، می‌گذاریم استخوان لای زخم، بعد هم تبعات آن را در کشور می‌بینیم، همان چیزی که الان متأسفانه ما شاهدیم، دلسردی مردم نسبت به مشارکت سیاسی و حضور جدی در انتخابات است. 

در حکمرانی یک تشخیص غلط میلیون‌ها نفر را متضرر می‌کند
جلیلی:
بحث‌های خوبی شد، به نظرم در بحث‌هایی که اگر ما صحبت می‌کنیم از اداره کشور و به ویژه شخص رئیس جمهور، یکی از موضوعات مهم این است که رئیس جمهور باید موضوعات را خوب بداند، اشراف داشته باشد، با یک جمله که در راهرو و این طرف و آن طرف می‌شنود تصمیم نگیرد، که حالا چند تا آقای پورمحمدی گفتند، خیلی جالب است. من چند نکته عرض کنم؛ در پزشکی حتماً دوستان بهتر می‌دانند، اگر شما یک تشخیص غلط بدهید، به تبع آن، تجویز شما هم درست نخواهد بود، ولی آن جا اگر خدای ناکرده تشخیص و تجویز غلط باشد، شاید جان یک نفر به خطر بیفتد، اما در سیاست و حکمرانی؛ یک تشخیص غلط باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از آن متضرر شوند. این بحثی که فرمودند وفاق مثلاً در سیاست خارجی حتی در مسائل ملی، بحث خیلی مهمی است. وفاق چگونه صورت می‌گیرد؟ این است که اولاً شما راجع به موضوع تشخیص درست داشته باشید. شما دارید تشخیص غلط می‌دهید، شما موضوعات را اشتباه مطرح می‌کنید، اصلاً نکاتی که مطرح می‌کنید، من حاضرم با خود شما چند ساعت مناظره کنم. موضوعات را اصلاً نمی‌دانید موضوع آن چیست؟ 

پورمحمدی: با طرف‌تان مذاکره کنید، من که طرفتان نیستم. 
جلیلی: در موضوع همین FATF می‌خواهم عرض کنم. شما جمله‌ای را راجع به FATF بیان کردید آن روز، حالا نمی‌دانم خواب‌نما شده بود یا چیز دیگری که بحث اصلاً موضوعی که الان در FATF مانده، اصلاً موضوع؛ آن نیست. اصلاً آن سالی که شما گفتید؛ اصلاً بحث قرارداد FATF؛ آن نبود، سه سال بعد از آن پیش آمد. اصلاً آن زمانی که بود موضوع کنوانسیون، دقیقاً بحث من این است، شما می‌خواهید رئیس جمهور باشید، وقتی که موضوع را اصلاً نمی‌دانید، چطور؟
پورمحمدی: من بهتر از شما می‌دانم، بگذار تلویزیون مناظره بگذارد که من درباره FATF و کرسنت صحبت کنم. نمی‌خواهم اینجا ادعا کنم.
جلیلی: اجازه است صحبت کنم؛ همین طور است دیگر، FATF؛ خود او می‌گوید ۴۱ بند با شما امضا کرده، همان آقای طیب‌نیا شما دارید آن را اجرا می‌کنید. شما هنوز این را نمی‌دانید. ۳۹ بند آن را دارید اجرا می‌کنید، بعد کار‌ها می‌بینید پیش نمی‌رود، بعد رئیس دولت، سخنگوی دولت شما می‌گوید؛ این را ببینید؛ می‌گوید تحریم و FATF مانع خرید واکسن؛ تیتر، روزنامه دولتی، ایران. سخنگوی دولت، بعد میلیون‌ها نفر از این ضرر می‌کنند، چون نمی‌دانید. الان مگر FATF امضا شده است؟ مگر الان این حل شد؟ پس چرا هنوز واکسن را ما توانستیم بخریم؟ چون تشخیص غلط می‌دهیم. تشخیص غلط، یعنی تجویز غلط. این را من واقعاً یا دوستمان می‌فرمایند در قضیه برجام مگر این کار انجام نشد، مگر نمی‌گفتند با یک توافق حل می‌کنیم، می‌رویم مشکلات حل می‌شود، هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد، هم چرخ اقتصاد بچرخد، رفتند چه کار کردند؟ رفتند همین کار را انجام دادند. توافق کردند؛ ۱۵ بار خود آژانس گفت اجرا کردند، خیلی هم خوب اجرا کردند، تازه بیشتر هم اجرا کردند که مدیون نباشند. نتیجه آن چه شد؟ این که طرف کلاً خارج شد. کلاً عمل نکرد، بعد آن موقع تازه شما می‌آیید کشور را متهم می‌کنید، این جالب است. شما تمام بند‌های FATF را آن نکاتی که همین آقای طیب‌نیا رفت امضا کرد؛ اجرا می‌کنید، عوض این که طلبکار باشید، می‌آیید ملت و کشور را اینجا بدهکار می‌کنید.

در کرسنت فساد صورت گرفته است
در قضیه کرسنت جالب‌تر است. موضوع کرسنت چیست؟ در کرسنت یک فساد صورت گرفته به سمن بحث، کشور را رفتند یک اموال و سرمایه کشور را قرارداد بستند، فلان شده، بله باید با آن برخورد شود، باید دادگاه محکوم کند، بعد فردی که در این قضیه باید متهم شود، شما برای چه می‌روی به دادگاه شکایت می‌کنی، می‌گویی این قضیه در آن فساد بوده، به خاطر این فساد ما باید مدعی باشیم و این را نمی‌توانیم اجرا کنیم، چون به سرمایه ملت ما لطمه زده است، بعد در دادگاه می‌دانید چه می‌گوید؟ می‌گوید پس چرا این رئیس جمهور شما آمد؛ همان کسی که در این قضیه متهم است، دوباره به عنوان وزیر نفت آن را معرفی کرد؟ این را جواب دهید. این رفتار را جواب دهید؟ این یعنی چه؟ راجع به سمن شما می‌گویید، راجع به سمن‌ها نمی‌دانم خواب‌نما شدید که چه کسی آمده، چه کسی به شما چه گفته؟ اگر بحث‌تان این است؛ بله شما بگویید آن سمن‌هایی که شما می‌گفتید من می‌خواهم کمک کنم، چند تا ریشه در فرهنگ ملی ما داشت؟ خود شما گفتید هیئت‌ها و جلسات ما، ما بسیاری از نهاد‌های مردم‌نهادی داریم که شکل خارجی ندارد. شما آمدید بودجه‌های فراوان به کسانی که فقط شکلی است؛ مثل همین شرکت‌های صوری، شرکت‌های قراردادی آمدند ثبت کردند، یک امتیاز می‌گیرند، انجام می‌دهند، این اسمش می‌شود؛ کار ملی؟ این اسمش می‌شود کار اجتماعیِ سیاسی؟ این معلوم می‌شود که دقیقاً مسأله را نمی‌دانید. وقتی که مسأله را نمی‌دانید، طبیعتاً نمی‌توانید تجویز کنید. تشخیص غلط، تجویز غلط می‌آورد. من این جا عرضم به مردم این است که رئیس جمهور باید بفهمدمی‌خواهد چه کار کند.

مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم
زاکانی
: به نظرم خیلی از مواردی که مطرح می‌شود، مال بی‌برنامگی است، چون برنامه ندارند، اینجا می‌نشینند یک صحبت‌هایی می‌کنند، ما را هم مجبور می‌کنند یک حرف‌هایی بزنیم بعداً خجالت‌زده می‌شوند. بعداً گله نکنید از ما، خجالت‌زده می‌شوید. آقای روحانی بنا شد عزت را به پاسپورت ما برگرداند، اما ۶۴ دانشجوی ما را از نروژ اخراج کردند، بانوان ما را در استانبول زدند، کودک ایرانی را در فرودگاه امریکا دستبند زدند و به خود نماینده ایران در سازمان ملل ویزا ندادند، بنزین هواپیمای آقای ظریف هم بهش داده نشد یعنی وزیرامورخارجه مان، مشکل ما چیست مشکل ما این است که می‌رویم گدایی غرب می‌کنیم برای این که داخل کشور مشکل را حل کنیم.
آقای ظریف مشاور عزیز جناب آقای پزشکیان ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ در شورای روابط خارجی امریکا ما روندی را شروع کردیم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی است اگر با وجود تلاش‌های ما بی نتیجه بماند مردم ۱۶ ماه بعد انتخابات پارلمانی پاسخ می‌دهند. سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ هم توافق‌هایی کردیم و توسط اروپا رد شد مردم با انتخاب رئیس جمهور متفاوت پاسخ دادند من هم بازنشسته کردند حالا باردیگر من احیا شدم غرب در انتقال پیام به ایران دقت کند گدایی از غرب نمی‌شود کرد.

مشکل ما جریان تحریف است
این جا ما مشکلمان چیست ما مشکلمان مردم عزیز جریان تحریف است تا جریان تحریف شکست در این کشور نخورد جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد نمونه واکسن کرونا که اخیرا مشاور ایشان و رئیس جمهور سابق خیلی به در و دیوار دارند می‌زنند این نامه آقای ظریف است به آقای رئیسی خب چرا به مردم خلاف می‌گویید این امضای آقای ظریف است چرا به مردم خلاف می‌گویید چرا به مردم دروغ می‌گویید خوب نیست مردم می‌فهمند خوب نیست خنده ام می‌گیرد از این نحوه برخورد ناظر به برجام گفتید.

کارنامۀ من ادارۀ کمیسیون برجام در مجلس است
اولا بنده کارنامه دارم کارنامه بنده اداره کمیسیون برجام است آقای پزشکیان خودشان هم تشریف داشتند در این کمیسیون برجام را نخوانده بودند اظهارنظر می‌کردند و آن جا گفتیم خواندید صادقانه گفتند من نخوندم گفتم چرا شما اظهارنظر می‌کنید آقای پزشکیان وقتی برجام را نخوانید گفت اطمینان می‌کنم، این برجام که این گزارش را در مجلس هم خواندیم بند به بندش، بند به بندش امروز حکایت از این دارد که ما درست گفتیم هم نکات مثبت را گفتیم هم نکات خسارت بار را گفتیم، اما برجام چیزی نبودش که رهبر معظم انقلاب بخواهند من گفتم آن دفعه مذاکره را رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌خواستند و بعدا هم با دانشجویان فرمودند خطوط قرمز رعایت نشد در برجام چرا خدای ناکرده تحریف می‌کنیم واقعیت‌های تاریخ را لذا در برجام کارنامه داریم و موضوع آن هم کاملا معلوم و مشخص است گزارش‌ها خواهش می‌کنم گزارشات ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۹ ماهه آقای ظریف را به مجلس شما بخوانید الان نیست برای به سال ۹۵ است تمام می‌گوید که نشد نشد نشد نشد خب چرا ما یادمان رفته یادمان می‌رود که ثبت تاریخ می‌شود این گزارشات لذا برجام نکته‌ای است که ما مثبت و منفیش را گفتیم و حقیقت معلوم و آشکار شد یک عده نمی‌خواستند مردم متوجه بشوند خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود بعدا بندی شرمن خندید گفت شما انگلیسی بلد نیستید کسانی که مدعیند ما که گفتیم این تعلیق موقت بود نه تعلیق دایم رئیس جمهور پشت تریبون آمد صحبت کرد، وزیرخارجه این مملکت آمد پشت تریبون صحبت کرد و متهم کرد لذا برجام اتفاقا الان نیاز به نقدکردن دارد و بهتر از هر کسی آیت الله رئیسی آن را نقد کرد و دنبال مذاکره ندوید دنبال نقدکردن بود ما وظایفمان را در داخل انجام دادیم آن‌ها انجام ندادند لذا آقای رئیسی توانست قدرت منطقه‌ای و جهانی ما را افزایش بدهد هفت و نیم برابر افزایش فروش نفت داشته باشیم پول‌های بلوکه شده ما را آزاد کند. نکته‌ای در مورد چین گفتید آقای پزشکیان برادر عزیزم آقای پورمحمدی چین را بنده رفتم در همین تحریم سیزده میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتم الان قریب دو میلیارد یورو قرارداد نوشتم ضمانتنامه اش دست بنده است مگه می‌تونید این را کتمانش کنید نمی‌توانید کتمان کنید لذا این هم نکته بعد. 

زاکانی: در مورد کرسنت گفتید کرسنت دیگه این جا بنده مدعیشم این جا دیگه کسی که نشسته همه ابعاد خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته و مشکل آقای پورمحمدی هم این است که اس اف او وقتی که اسناد را از دفتر عباسی یزدان پناهی یزدی درآورد ایشان در مجموعه خودش بایگانی کرد در مورد کرسنت هر کی خواست در این کشور آقای روحانی، کرسنت دستپخت آقای خاتمی است دولتی که ایشان بهش افتخار می‌کند دستپخت آقای زنگنه است، دستپخت آقای روحانی است، بنده در آن روز در مجلس سخنرانی داشتم ایشان هم آن پایین نشسته بود داشت من را نگاه می‌کرد و در سخنرانیم گفتم این خیانت صورت می‌گیرد ولی متاسفانه این خیانت انجام شد. 
 

نظر شما