شناسهٔ خبر: 67357254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی در چهارمین مناظره انتخاباتی:

در دولت روحانی و دوره اصلاحات در آستانه جنگ با طالبان قرار داشتیم

قاضی‌زاده هاشمی در چهارمین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام سیاست‌های دولت روحانی باعث شد که سایه جنگ بر کشور رخ دهد اما دولت آقای رئیسی سایه جنگ را دور کرد و دشمن صهیونیست را سر جای خود نگه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما این روزها وقتی خدمت مردم می‌رسیم از یک نظر مردم انتقاد می‌کنند که چرا واضح صحبت نمی کنید. امشب می‌خواهیم کمی مصداقی صحبت کنم. برنامه سیاست خارجی ایران جلوگیری از دخالت بیگانگان است. گرچه این سیاست مختل شد. شما یادتان است دولت روحانی وقتی به دولت آقای رئیسی رسید، جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود.

وی افزود: با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم، جالب اینکه جریان رسانه‌ای مهندسی افکار عمومی در ابتدای دولت رئیسی جامعه را جوری تحریک کرد تا جنگ با طالبان رخ دهد. در دوران اصلاحات هم بعد از ماجرای مزارشریف ما در آستانه جنگ با طالبان قرار داشتیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کارشناسان و نمایندگان سیاست خارجی آقای پزشکیان تعادلی در برنامه سیاست خارجی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می کنند. تمام سیاست‌های آنان باعث شد که سایه جنگ بر کشور رخ دهد اما دولت آقای رئیسی سایه جنگ را دور کرد و دشمن صهیونیست را سر جای خود نگه داشت.

قاضی زاده هاشمی گفت: در زمان آقای روحانی، دیپلمات‌هایی مانند آقای اسدی و نوری در زندان‌های اروپا بودند که با اقتدار آقای رئیسی آزاد شدند. آقای علی اف در آذربایجان برای ما خط و نشان می کشیدند، بحرین و جیبوتی هم با ما قهر کردند. آقای امیرعبداللهیان استاد تمام مذاکره بودند . حالا مصر بعد از چهل و پنج سال و عربستان بعد از هفت سال با ما وارد ارتباط شدند، تنش آذربایجان برطرف شد کریدور شمال و جنوب از روسیه تا هندوستان به امضا رسید و بعضی از این قراردادها عملیاتی شد. شما دیدید که وقتی فاجعه شهادت رئیسی اتفاق افتاد برخی از همسایگان ما عزای عمومی اعلام کردند.

تا قبل از دهه ۹۰ این چنین قهر با صندوق رای نداشتیم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود در مناظره تلویزیونی گفت: جناب آقای پزشکیان مطالب درستی می فرمایند اما حرف مشاوران و کارشناسان ستاد آقای پزشکیان دستاوردهای انقلابی را هدف گرفته و آن را زیرسوال می برد. همسایگان ما عمق استراتژی ما هستند تا امنیت آنان درست نشود امنیت ما درست نخواهد شد. من شرمنده‌ام که خودتحقیری داشته باشم. در قسمت مناظره اقتصادی؛ جاده‌های ترکیه را به رخ کشیدند. اما زمانی که در دولت نهم رئیس جمهور ایران به ترکیه می رفت خیابان ترکیه بسته می‌شود و مردم ترکیه به مسئولین خود گفتند شعار ما می توانیم را از ایران یاد بگیرید پیش کار خود قرار دهید.

وی افزود: وقتی دولت آقای روحانی سرکار آمد وارد مسیر سراشیبی شدیم و عقب افتادیم و نهضت ساخت و ساز متوقف شد اما در دولت رئیسی این موضوع احیا شد. ما به دنبال احیای قدرت ایران بودیم. ایران الهام بخش کشورهای منطقه و جهان است. ببینید وقتی آقای رئیسی به نیویورک می‌رفت و بعد از ماجرای موشک باران پاکستان و  آن درگیری چه استقبالی از  آقای رئیسی در پاکستان شد. بنابراین نباید خود تحقیری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما تا قبل از دهه ۹۰ این چنین با صندوق رای قهری نداشتیم. اوج مشارکت مردم در سال ۸۸ بود. چه اتفاقی افتاد که مردم قهر کردند. دوستان آقای پزشکیان مردم را می ترسانند که اگر  جناح موجود بیاید چنین و چنان می شود. رقبایی در ستاد پزشکیان حضور دارند که افتخار می‌کنند که مسکن نساختند و زمانی که خودش در باستی هیلز بود به این موضوع افتخار کرد. اگر این افراد سر کار باشند به چه کسانی امیدی داشته باشند. در موضوع گرانی بنزین چه اتفاقی در سال ۹۸ افتاد که چه رفتاری با مردم داشتند؟ وزیر ارتباطاتی که الان قائم مقام ستاد آقای پزشکیان است اینترنت جهانی را بست.

آقای پزشکیان، صحنه گردان ستاد شما روحانی است

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم سخنان خود در مناظره تلویزیونی گفت: آقای پزشکیان خیلی به موضوع سفارت‌ها اشاره کردند اما بگویند در اول انقلاب چه کسانی از سفارت آمریکا بالا رفتند. در دوران آقای روحانی حمله به سفارت عربستان صورت گرفت، چرا دولت توانی برای جلوگیری آن نداشت؟ آیا نمی توانست جلوی آن را بگیرد. در حالی که قوه قضاییه با آنان برخورد کرد.

وی افزود: من درباره برخورد با تحریم ها بگویم که آقای پزشکیان، مشاور سیاسی شما و وزیر خارجه وقت در تلویزیون حرف‌های عجیبی زد اما در دولت آقای رئیسی نفت فروخته شد اما دلیل آن شل کردن پیچ تحریم توسط بایدن بود و بگذارید ترامپ بیاید خواهید دید چقدر نفت خواهید فروخت. فارغ از این تحلیل سوال پیش می‌آید با روی کار آمدن بایدن او پیچ تحریم را شل کرد اما برای رئیسی و امیرعبداللیهان پیچ تحریم را شل کردند. آیا آقای رئیسی عرضه وادار کردن آنها به شل کردن پیچ را داشت یا دیگران نداشتند؟ 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای روحانی با تمسخر می گفتند در سیاست خارجی زبان دنیا را بلد نیستید در حالی که زبان مردم خودتان را بلد نیستید. در حالی که صحنه گردان ستاد شما آقای روحانی است، فهمیدید چه کسی زبان دنیا را شناخته است؟ بعد از آنکه تحریم لغو نشد، ارزش پول ملی ۱۰۰۰ درصد کاهش پیدا کرد. حالا امروز اعضای ستاد پزشکیان به دنبال ترساندن ملت بزرگ از جمهوری خواهان آمریکا هستند. آیا این افراد کاسب تحریم هستند یا بچه های انقلاب؟ ما آن‌هایی هستیم که می‌توانیم با ترامپی مذاکره کنیم و خواست خودمان را تحمیل کنیم.

وی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی ۳۰۰۰ مدیر در روزگار فقر مردم بالای ۵۰ میلیون حقوق حرام گرفتند. آیا کاسبان تحریم ما هستیم یا این حضرات؟ در این دولت هشتاد میلیارد دلار نفت فروخته شد و با کاری که آقای رئیسی در زمینه واکسن انجام داد در دو سه ماه موضوع کرونا جمع شد و بعد این آقایان می‌آیند خیانت را توجیه می‌کنند؟

برجام خسارت محض است

قاضی‌زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: مشکل ما این است به جای آنکه آقای پزشکیان به سوال جواب دهند اما سوال جدیدی مطرح کنند. عزیزان مرد باشند از عملکردشان دفاع کنند تا مردم تشخیص دهند. در جایی باشیم که گذشته را کنار نگذاریم. کدام دولت مردم را کنار گذاشتند. چه کسی مردم را محدود کرد؟ چه کسی بخش تعاونی را محدود کرد؟ ۴۵ سال تاریخ وجود دارد. اینکه خطاب به مردم بگویند ما مظلوم شدیم درست نیست. بیشترین مردمی سازی را در دولت سیزدهم انجام دادیم. واگذار کردن  اقتصاد به مردم و نقش دادن به مردم قابل قیاس نیست.

وی افزود: در موضوع واکسن، زمانی که بعضی‌ها دوز دوم واکسن فایزر را زدند گفتند ما اجازه نمی دهیم مردم موش آزمایشگاهی  واکسن خارجی شوند. اگر می‌توانستید کار واردات واکسن را انجام می‌دادید تا اسم واردات واکسن به نام آقای رئیسی نخورد. آقای پزشکیان اگر آقای رئیسی از برجام خارج می‌شد خود شما نمی‌گفتید چرا آقای رئیسی با خروج از برجام کنار نتانیاهو و ترامپ قرار گرفت؟ از لحاظ حقوق بین الملل در وضعیتی قرار گرفتیم که نمی‌توانیم کار دیگری بکنیم و بنابراین مجبوریم حداکثر استفاده را ببریم تا فضا را کنترل کنیم وگرنه برجام خسارت محض است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست. بلکه دیپلماسی استقامت و امتیاز گرفتن است که آقای امیرعبداللهیان انجام داد. همان شهید امیرعبداللهیانی که در دولت آقای روحانی کنار گذاشته شد اما در دولت آقای رئیسی وزیر امور خارجه شد و با همه ارتباط برقرار کرد، با شرق و غرب از موضع قدرت با تکیه بر قدرت درون زا مذاکره کرد و آن را به نتیجه رساند. اینکه ما می‌توانیم فروش نفت داشته باشیم، سناتور آمریکایی به وزیر خارجه آمریکا گفت چطور فروش نفت از ۳۰۰ هزار به ۲ میلیون بشکه رسیده است؟ وزیر خارجه آمریکا گفت به دلیل آنکه رئیسی مرد مصممی بود و دیپلماسی جای آدم مصمم است.

بعضی از آقایان معتاد توافق هستند

قاضی‌زاده هاشمی در بخش جمع بندی خود در پایان چهارمین مناظره تلویزیونی گفت: سیاست خارجی جای ایده رویاپردازی و ایده‌آل‌ایسم هپروت نیست. سیاست خارجی بین المللی ملت هفت هزار ساله با توجه به محدودیت‌ها و معذوریت‌ها یک واقعیت است. تحریم نه بی تاثیر است و نه آخر دنیا است. باید مذاکره کرد و آثار تحریم را را از بین برد. همین‌جا به شما قول می‌دهم کسانی که وعده لغو تحریم را می‌دهند هرگز نمی‌توانند تحریم را لغو کنند. تحریم بخشی از سیاست راهبرد آمریکا است اما با وجود اقدام خارج از برجام ما در برنامه هسته‌ای هرگز تحریم لغو نشد. عمل کردن به وعده‌های لغو تحریم توسط کسانی است که امروز صحنه گردان ستاد  آقای مسعود پزشکیان هستند اما آن ستاد آقای روحانی است. این موضوع اثبات شد و نشان داد امکان پذیر نیست.

وی افزود: تحریم آمریکا بر دو نقطه تاکید داشت داشت، منابع ارزی و فروش نفت. شهیدان ما بدون کاسبان تحریم در سکوت مطلق از فروش نفت با ۳۰۰ هزار بشکه به فروش ۲ میلیون نفت رساند و درآمد ۸۰ میلیاردی را به کام خشک ملت رساندند. اگر تحریم نعمت نداشت آیا ما شاهد این بودیم که خودروی وارداتی شود پلاک شود؟ آیا می‌خواهید دولت سوم روحانی مجددا این روند را در نطفه خفه کند؟

این نامزد انتخابات ریاست با بیان اینکه رئیسی زبان دنیا را شناخت، گفت: اگر می خواهید پیچ تحریم‌ها شل بماند این کشور محتاج راه زیرکانه و واقع بینانه شهید رئیسی است. خطر آمریکا چه با ترامپ و بایدن قابل کتمان نیست. شما در مسیر توافقات باید در مقابل دشمن بایستید بعد آن را به عقب برانید تا بتوانید امتیاز بگیرد. اما بعضی از آقایان معتاد توافق هستند اما یک معامله موفق نداشتند. ما باید روی اشتراکات همسایگان سرمایه گذاری داشته باشیم. در بسیاری از کشورهای غربی عدالت و خانواده بی ارزش است اما ما می‌توانیم با فرهنگ و ایران ۷۰۰ میلیونی پروژه اقتصادی را با کشورهای همسایه دنبال کنیم و ما می‌توانیم با دیپلماسی انرژی مشکلات را رفع کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما