شناسهٔ خبر: 67355765 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آثاری از کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان نیست

فرمانده کل انتظامی گفت: امروز آثاری از کاهش کشت دیده نمی‌شود. یکی از دلایل افزایش کشت در کشور همسایه ما (افغانستان) که بیشترین درگیری‌ها را در بحث مبارزه با مواد مخدر را با آن داریم، آثاری ناشی از حضور آمریکایی‌ها در آن کشور بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ضمن تبریک ایام، خاصه عید غدیرخم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه شهید رئیسی و هیئت همراه ،اظهار کرد: روز جهانی مبارزه با مواد مخدر را گرامی می‌داریم.

وی افزود: سپاسگزارم از دکتر مومنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور خود باعث تسریع در روند امورات مبارزه با مواد مخدر شده و امیدوارم که دینی که شهدا به خصوص شهدای مواد مخدر به گردن ما دارند را بتوانیم ادا کنیم.

سردار رادان یادآور شد:‌ امروز افتخار داریم که در جهان، جمهوری اسلامی ایران با تقدیم 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر به سر می‌برد، ما حصل این جانفشانی‌ها کشف چندین هزار تن مواد مخدر و البته تقدیم بخشی از آرامش و آسایش به مردم جهان بوده است.

وی ادامه داد: اگر روزی را به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر انتخاب کردند دلیل آن این است که در حقیقت جهان در موضوع مواد مخدر درگیر شده و از این به بعد هم درگیر خواهد بود. وجود میلیون‌ها نفر معتاد در جهان و وجود میلیون‌ها نفر آسیب‌دیده ناشی از اثرات مواد مخدر در جهان نشان از آن دارد که مشکلات کشورها در بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به موضوع مواد مخدر است و باید یکی از کارکردهای اصلی آن مبارزه با مواد مخدر در همه حوزه‌ها باشد.

سردار رادان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کشفیات ما حکایت از آن دارد که این مسیر برای رسیدن مواد مخدر به کشورهای دیگر مورد استفاده بوده است، گفت: اگر مبارزه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت زنانی چون خانواده‌های شهدا، همسران، مادران، فرزندان، پدران و برادران شهدا نبود، قطع به یقین امروز کشورهای دنیا و به‌ویژه کشورهای اروپایی، درگیری شدیدتری با موضوع مواد مخدر داشتند و جوانان بیشتری را در این حوزه از دست می‌دادند و به سمت اضمحلال در جامعه حرکت می‌کردند.

فرمانده کل انتظامی کشوربا بیان اینکه امروز افتخار داریم که یکه‌تاز بی‌بدیل در امر مبارزه با مواد مخدر هستیم، تاکید کرد: امروز آثاری از کاهش کشت دیده نمی‌شود. یکی از دلایل افزایش کشت در کشور همسایه ما که بیشترین درگیری‌ها را در بحث مبارزه با مواد مخدر را با آن داریم، آثاری ناشی از حضور آمریکایی‌ها در آن کشور بود. نه‌تنها در مدتی که آمریکایی‌ها در این کشور حضور داشتند شاهد کاهش کشت نبودیم، بلکه افزایش چشمگیر کشت مواد مخدر را داشتیم. در حقیقت حضور آمریکایی‌ها در کشور همسایه سرآغازی برای نابودی جوان‌های کشورهای دنیا در حوزه مواد مخدر بود.

وی ادامه داد: در حقیقت با افزایش کشت تمایل به افزایش ترانزیت و مصرف صورت گرفت و جوانان و کشورهای بیشتری را درگیر کرد؛ این قصه همواره استکبار است که غیر از تباهی و نیستی چیز دیگری را به ارمغان نمی‌آورد و فقط با دروغ و عملیات روانی ذهن مردم دنیا را به سمتی دیگر، به غیر از واقعیت سوق می‌دهد.

سردار رادان با بیان اینکه در کشورمان این تجربه را داریم که هیچگاه اسیر عملیات روانی آنها نشویم و واقعیت را کشف و با آن مبارزه کنیم، تاکید کرد: امروز در ایران، همه از هنرمندان و اهل کار و کاراندوزان و همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا گوشه‌ای از امر مبارزه را در اختیار بگیرند تا سربازانشان در مرزها و در عمق این مبحث بتوانند امر مبارزه را انجام دهند.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: اگر این تلاش مردم و رزمندگان ما در جمهوری اسلامی ایران نبود، بدانید که قطعا درگیری‌های شما در این موضوع در کشورتان بیش از پیش صورت می‌گرفت و می‌توانست جوان‌ها و قدرت فکر و اندیشه کشور شما را به مخاطره جدی بیندازد.

سرد ار رادان با اشاره به اینکه در امر مبارزه با مواد مخدر هم جمهوری اسلامی ایران در تحریم ظالمانه به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: به ما می‌گفتند صاحبان تحریم، هوشمند هستند، اما عجیب است که در این امر نه‌‌تنها هوش و ذکاوتی از صاحبان تحریم ندیدیم بلکه عکس آن را مشاهده کردیم. در حقیقت صاحبان تحریم با تحریم ما در امر مبارزه مواد مخدر، خود را تحریم کردند و چون در تحریم‌ به سر می‌بریم، شاید در گوشه‌هایی امر مبارزه با مواد مخدر با کاستی‌هایی روبرو شود. ضرر بیشتر این کاستی‌ها، متوجه کسانی شد که ناآگاهانه ما را تحریم کردند و در حقیقت خودشان را در ورطه‌ای از اشکال گذاشتند.

بیشتر بخوانیدکشف 25 تن مواد مخدر در تهران/ 85هزار معتاد جمع‌آوری شدند
وی ادامه داد: اگر این تحریم‌ها برداشته شود، اگرچه ما در امر مبارزه با مواد مخدر توفیقات بیشتری خواهیم داشت، اما بیشترین سود آن شامل کسانی خواهد شد که کشورمان مقصد ترانزیت مواد مخدر است. برداشتن تحریم باز هم کمکی به خود و کشور خودشان است که باید این مهم انجام شود.

فرمانده کل انتظامی کشور یادآور شد:‌ طی مدتی که ایران مبارزه با مواد مخدر را شروع کرده است، جوانان عزیزی در اقصی نقاط کشور از دست دادیم تا شعاری که رهبر معزز انقلاب اسلامی را که فرمودند امر مبارزه با مواد مخدر خدمت به بشریت است، ثابت کنیم.

وی با بیان اینکه ما در این ماموریت برای خدمت به کل بشریت و مردم دنیا ثابت قدم هستیم و به این امر افتخار می‌کنیم، افزود: امروز کشور ما حافظ جوانان کشورهای مختلف در حوزه مواد مخدر است؛ این مسیری که در امر مبارزه آغاز کردیم، مسیری بسیار طولانی و سخت است که رزمندگان و مردان غیور حوزه مبارزه با مواد مخدر در مرزهای جمهوری اسلامی و در عمق شهرها و روستاها با از خودگذشتگی، عاشقانه و مجاهدانه در این امر ظاهر شدند.

سردار رادان با اشاره به کشفیات بیش از 130 تن مواد مخدر در سال جاری، گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که همچنان کشت مواد مخدر رو به افزایش بوده و ورود در حال انجام است. اگر برای این امر تلاشی نشود ما این مسیر را به تنهایی ادامه خواهیم داد. ما امسال نیز در مسیر مبارزه با مواد مخدر شهید دادیم، سال گذشته از شهدای ما، بالغ بر 20 نفر از شهدای مبارزه با مواد مخدر بودند و امسال نیز اولین شهید ما، شهید امر مبارزه با مواد مخدر بود.

فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرد: انتظار داریم دبیرکل سازمان ملل بتواند این واقعیت را با تلاش و همت به جایی برساند که اگر قرار است مبارزه جهانی باشد، پیوسته و هم بسته با هم باشد. مبارزه‌ای که پیوستگی و همبستگی نداشته باشد نمی‌تواند آن تلاش را به حد اعلای موفقیت برساند. ما در این کارزار انجام وظیفه ایثارگرانه انجام می‌دهیم.

گفتنی است، در این مراسم(وبیناری) بیش از 16 تن انواع مواد مخدر مکشوفه غیردارویی در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و 5 نیز در فرماندهی انتظامی خراسان رضوی امحاء شد و ضمن تجلیل از خانواده شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر از نقشه راه سفیران زندگی رونمایی شد.

نظر شما