شناسهٔ خبر: 67354292 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کالباس خانگی را با این روش آسان و بدون دردسر در منزل درست کنید!

کالباس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای آماده است که طرفداران زیادی دارد و شما می‌توانید آن را با روشی آسان و سالم در منزل درست کنید.

صاحب‌خبر -

فراروـ   کالباس نوعی محصول گوشتی از خانواده سوسیس است که معمولا به صورت سرد و برش خورده مصرف می‌شود. تاریخ تولید سویس و کالباس در ایران به سال ۱۳۰۷ شمسی بر می‌گردد، زمانی که یک فرد روسی به نام افونامو در شهر بندر انزلی با استفاده از یک ماشین دستی کوچک به تولید سوسیس و کالباس پرداخت تا هم وطنانش بتوانند به راحتی این محصول را در ایران تهیه کنند. بعد‌ها این صنعت در ایران رونق پیدا کرد و سوسیس و کالباس مورد توجه ایرانیان قرار گرفت. کالباس یک فرآورده غذایی خوشمزه و محبوب در میان همه افراد است که هم به صورت خام در انواع ساندویچ‌ها مصرف می‌شود و هم برای تهیه انواع پیتزا، فست فود‌ها و غذا‌های مدرن و امروزی از آن استفاده می‌شود. مصرف کالباس البته خطراتی هم برای سلامتی دارد و باید همیشه برند‌های معتبر و مورد اطمینان آن را تهیه کرد که بسیار هم گران هستند. شما می‌توانید در منزل با یک روش ساده و مواد لازم در دسترس کالباس خانگی خوشمزه و درعین حال سالم را تهیه کنید و با خیال راحت از خوردن آن لذت ببرید. اگر دوست دارید این کالباس خوشمزه را در منزل با روشی آسان و بدون دردسر تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

سینه مرغ: ۸۰۰ گرم
هویج درشت: ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای: نصف ۱ عدد
قارچ: ۵ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۴ حبه
پودر ژلاتین: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، پاپریکا، پودر هل، چوب دارچین و ادویه مرغ دودی: به میزان لازم

طرز تهیه

کالباس خانگی

برای درست کردن این کالباس خانگی و خوشمزه ابتدا تکه‌های مرغ را همراه با پیاز، سیر، ۱ عدد هویج، کمی نمک، فلفل و پاپریکا و چوب دارچین داخل یک قابلمه مناسب بریزید و ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا مرغ بپزد. بعد از پخت، مواد را آبکش کنید و مرغ و پیاز و سیر و تکه‌های هویج را داخل دستگاه غذاساز بریزید. پودر ژلاتین را با دو قاشق غذاخوری آب مرغ حل کنید و روی بخار آب جوش بگذارید تا به روش بن ماری حل شود، سپس به مواد بالا اضافه کنید. مقداری پاپریکا، نمک، ادویه دودی و ۲ قاشق غذاخوری آب مرغ بریزید و دستگاه را روشن کنید تا مواد با هم میکس شوند.

حالا هویج و قارچ و فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد کنید و به خمیر کالباس اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. حالا یک شیشه نوشابه مناسب را انتخاب کنید و سر شیشه را با چاقو ببرید. خمیر کالباس را داخل بطری بریزید و چندبار بطری را روی کابینت بکوبید تا هوای اضافه آن گرفته شود. روی بطری را با سلفون کاملا بپوشانید و بطری را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا کالباس آماده شود. بعد از این مدت زمان، کالباس را از یخچال خارج کنید و شیشه را وارونه کنید تا کالباس از شیشه بیرون بیاید و بعد با چاقو کالباس را به صورت حلقه‌ای برش بزنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ـ این کالباس، چون مواد نگه‌دارنده ندارد، بهتر است زود مصرف شود و بیشتر از یک هفته آن را داخل یخچال نگهداری نکنید.

۲ـ فلفل دلمه‌ای و قارچ قابل حذف کردن است و اگر دوست ندارید، می‌توانید آن را از دستور حذف کنید.

۳ـ هر دو هویج را بپزید، یکی را با دستگاه غذاساز همراه با مرغ میکس کنید و یکی را خرد کنید و همراه با قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده به مواد اضافه کنید.

۴ـ قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

۵ـ ژلاتین ماده‌ای بدون رنگ و مزه است و از کلاژن گرفته می‌شود که در بخش‌هایی از بدن حیوانات وجود دارد. برای حل کردن پودر ژلاتین همیشه از روش بن‌ماری استفاده کنید. به این صورت که ظرف حاوی پودر ژلاتین و آب را روی بخار آب جوش بگذارید. توجه داشته باشید که اگر ژلاتین را در دمای خیلی بالا آب کنید، بوی بدی از آن متساعد خواهد شد. همچنین یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین معادل ۴ ورق ژلاتین است. پودر ژلاتین را باید در یک ظرف در بسته و حتماً در مکان خشک و خنک نگه‌داری کنید. پس از اینکه بسته حاوی پودر ژلاتین را باز کردید، تا ۶ ماه فرصت استفاده از آن را دارید و بعد از این مدت خاصیت خود را از دست خواهد داد.

نظر شما