شناسهٔ خبر: 67352967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انعقاد قرارداد براي آغاز بخش دوم فاز 2 پالايشگاه آبادان

صاحب‌خبر -
انعقاد قرارداد براي آغاز بخش دوم فاز 2 پالايشگاه آبادان

خبرگزاری آریا-قرارداد تامین مالی و اجرای بخش دوم فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به امضای حکیم قیم مدیرعامل این شرکت و فرهاد احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان وزارت نفت رسید تا آغاز همکاری این 2 شرکت و شرکت طراحی و ساختمان نفت، مثلثی برای اجرایی شدن بخش دوم ابر پروژه احداث فاز 2 پالایشگاه آبادان باشد.

به گزارش خبرگزاری آریا از آبادان؛این پروژه واحدهای بهبود کیفیت فرآورده‌ها و طرح‌های زیست‌محیطی را شامل می‌شود و مدت اجرای آن 42 ماهه تعیین‌شده است.

حکیم قیم مدیرعامل پالایشگاه آبادان در حاشیه آیین انعقاد این قرارداد، گفت: در سالروز ولادت امام دهم دورهم جمع شدیم تا اعلام کنیم بخش اول پروژه فاز 2 پالایشگاه که اجرای آن در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفت در چند روز آینده با راه‌اندازی آخرین واحد که واحد هیدروکراکر است، پایان می‌یابد و امروز با انعقاد قرارداد اجرای بخش دوم به وعده‌ای که در آیین افتتاحیه بخش اول در سال 1402 توسط وزیر نفت داده شد، عمل می‌کنیم.

وی افزود: اعتبار اجرای این پروژه 1.8 میلیارد یورو است که منابع مالی آن از افزایش ظرفیت و از محل فروش محصولات تولیدی پالایشگاه آبادان تامین می‌شود که این موضوع در بودجه 1403 نیز مصوب شده است و همین امر می‌تواند عاملی کاهنده در تورم کشور باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان راه‌اندازی آن 10 میلیون لیتر بنزین، 15.5 میلیون لیتر در روز نفت گاز و 5.7 میلیون لیتر نفت سفید همگی باکیفیت یورو 5 در پالایشگاه آبادان تولید خواهد شد که این محصولات باارزش می‌توانند در رفع نا ترازی سوخت کشور نقش موثری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان وزارت نفت نیز در این آیین گفت: قرار است بخش تکمیلی فاز 2 پالایشگاه آبادان با انعقاد این قرارداد اجرایی شود که با توجه به تجربه بخش اول این پروژه انتظار می‌رود این بخش نیز در زمان کوتاه‌تری وارد مدار شود.

فرهاد احمدی بابیان اینکه بخش دوم فاز 2 پالایشگاه آبادان یک پروژه معمولی نیست به تشریح برخی واحدهایی تعریف‌شده در این پروژه پرداخت و اظهار کرد: واحد نفت گاز این بخش، 2 ظرفیت 45 هزار بشکه‌ای و درمجموع 90 هزار بشکه ظرفیت خواهد داشت و بزرگ‌ترین واحد نفت کراکر کشور با ظرفیت 65 هزار بشکه در روز، همچنین واحد CCR تولید بنزین با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز را نیز شامل می‌شود و به‌نوعی در خاورمیانه از بزرگ‌ترین‌ها خواهد بود.

به گفته او با تکمیل و راه‌اندازی فاز 2 پالایشگاه آبادان تمام فراورده‌های تولیدی در این پالایشگاه از استاندارد روز دنیا برخوردار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان وزارت نفت، ایجاد اشتغال برای بیش از 7 هزار نفر، بهره‌گیری بیشتر از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی تجهیزات را از دیگر مزایای اجرایی شدن بخش کیفی سازی پالایشگاه آبادان دانست.

 

 

پایان پیام./

نظر شما