شناسهٔ خبر: 67602726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان:

سهم ایران از واردات به افغانستان ۲۷ درصد است/ ارتقای نرخ برابری افغانی در برابر دلار

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: سهم ایران از واردات به افغانستان ۲۷ درصد است در حالی که رکورد واردات ۴۰ درصدی را نیز داشته ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسين روستايي رایزن بازرگانی ایران در افغانستان در نشست تخصصي با بازرگانان استان کرمان در خصوص صادرات به افغانستان  گفت: افغانستان کشوری محصور در خشکی است که صرفا از بندر کراچی پاکستان و چابهار ایران به آب‌های آزاد دسترسی دارد و بیش از ۹۰ درصد نیاز‌های خود را از طریق واردات به ویژه از ایران تامین می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده است، اظهار کرد: دولت افغانستان کمترین مداخله را در تجارت این کشور دارد و بخش خصوصی با همت خود کار را پیش می‌برد.

او به روند رشد صادرات محصولات ایرانی به افغانستان را با ۱۴ درصد رشد در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و ادامه داد: سهم ایران از واردات به افغانستان ۲۷ درصد است در حالی که رکورد واردات ۴۰ درصدی را نیز داشته ایم. 

روستایی افزود: در حال حاضر دولت افغانستان بهره برداری و تولید معادن را به طور جدی در دستور کار قرار داده و ۲ کشور می‌توانند در این رابطه وارد همکاری‌های اقتصادی شوند.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان بیان کرد: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در کل کشور افغانستان، سیاست جایگزینی واردات با تولیدات داخلی، شفاف سازی در وزارت مالیه، ارتقا نرخ برابری افغانی در برابر دلار و بهبود ثبات اقتصادی از جمله شرایط و مواردی است که برای توسعه اقتصاد در این کشور در نظر گرفته شده که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری با کشور‌های مختلف منجر شود.

 

*کشور‌های رقیب ایران در بازار افغانستان

سپس رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه کرمان و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمان نیز گفت: در سال‌های اخیر به دلیل تحولات سیاسی در کشور افغانستان، کاهش توان خرید مردم، خروج ارز و کاهش کمک‌های سایر کشور‌ها به افغانستان؛ موجب کاهش مبادلات تجاری دو کشور به ویژه در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شده است. 

سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: کشور‌های رقیب ایران در بازار افغانستان شامل پاکستان، آمریکا، هند، قزاقستان و چین و مهمترین کالا‌های ایرانی دارای مزیت صادر شده به بازار افغانستان نیز شامل شوینده ها، موادغذایی، مصالح ساختمانی و بهداشتی، محصولات دارویی، پلاستیک، سوخت مایع و گاز، موکت و فرش ماشینی هستند. 

در ادامه عضو دیگر هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی کرمان نیز گفت: در نشستی با حضور فعالان اقتصادی در محل اتاق ایران، وزیر صمت کشور افغانستان از تجار ایرانی برای همکاری با افغانستان دعوت و امنیت فعالیت‌های تجاری را تضمین کرد.

محمدعلی محمدمیرزائیان بیان کرد: علاوه بر حوزه معدن به عنوان بهترین گزینه فعالیت تجاری با افغانستان، حجم زیادی از دو محصول پسته و خرمای استان کرمان نیز به افغانستان صادر می‌شود، اما صادرکنندگان ما همواره در مرز میلک با مشکلاتی از جمله معطلی کامیون‌ها روبرو هستند.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان پرسش‌های لازم برای تجارت با افغانستان را مطرح و پاسخ‌های لازم را دریافت کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما