شناسهٔ خبر: 67352956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اسلامی تاکید کرد:

توصیه به حضور رای‌دهندگان با کارت ملی

سخنگوی ستاد انتخابات کشور به آمار مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰کل شعب اخذ رای اشاره کرد و گفت: ۳۴ هزار و ۵۵۲ شعبه اخذ رای شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعب روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ مجموع شعب ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعب سیار در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

صاحب‌خبر -

نشست خبری ستاد انتخابات کشور

 

به گزارش خبرنگار ایکنا، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نکاتی پیرامون انتخابات پیش‌ رو  گفت: انتخابات این دوره به اضطرار اصل ۱۳۱ در این بازه زمانی درحال انجام است.

وی با اشاره به آغاز انتخابات راس ساعت ۸ صبح، جمعه، هشتم تیرماه در داخل و خارج از کشور، افزود: مدت زمان اخذ رای انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ۱۰ ساعت است و تشخیص تمدید این فرایند براساس نظر وزیر کشور است. احراز هویت رای‌دهندگان براساس قانون با کارت ملی یا شناسنامه انجام می‌شود.   

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ۳۴۴ شعبه اخذ رای در خارج از کشور است، ادامه داد: اخذ رای در خارج از کشور و احراز هویت با گذرنامه صورت می گیرد. توصیه ستاد انتخابات کشور این است که رای‌دهندگان با کارت ملی برای اخد رای حضور داشته باشند.

اسلامی بیان کرد: در این انتخابات تعرفه‌های کاغذی مبنای رای دهی است. با توجه به محدودیت قانون انتخابات ریاست جمهوری و استقبال خوب در شیوه الکترونیک در انتخابات مجلس اما در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، صرفا تعرفه‌های کاغدی مبنا است. در شعب اخد رای یک دستگاه احراز هویت رای دهندگان است که مشخص می‌کند رای‌دهنده، دارای شرایط سنی رای دادن است و این دستگاه از رای تکراری رای‌دهندگان جلوگیری می‌کند. 

وی ادامه داد: پس از احراز هویت رای‌دهندگان و تایید امکان رای، تعرفه کاغذی با طراحی ایرانی اسلامی و مکانی برای درج نام نامزد و کد شناسایی نامزد از همکاران در شعب دریافت می‌شود. 

اسلامی با تاکید بر اینکه رای‌ها در صندوق‌هایی با درب‌های آبی اخذ می‌شود، گفت: توزیع تعرفه‌ها و اقلام شعبه چه در داخل و خارج از کشور انجام شده است. همچنین دستورالعمل‌های لازم به فرمانداران داده شده است. توجه داشته باشید تبلیغات انتخاباتی تا ساعت ۸ صبح هفتم تیرماه به پایان می‌رسد. نامزدها مطلع باشند تا این زمان فرصت تبلیغات دارند. 

وی در ادامه به توصیه‌های لازم به هیئت‌های اجرایی، فرمانداری و بخشداری‌ها برای رعایت بی‌طرفی و جانبداری از نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد.

اسلامی در ادامه به ضرورت رعایت سلامت انتخابات با تاکید رهبری بر ۴ راهبرد انتخاباتی تصریح کرد و گفت: در شعب همکاران متعددی اعم از اعضا و متصدی حضور دارند. در مجموع و طبق قانون اعضا و متصدی شعبه، ۵ تا ۷ نفر متشکل از نماینده فرماندار، ناظر شورای نگهبان، مامورین حفاظت فراجا و برخی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری و سایر هستند. براساس قانون ماده واحده مصوب ۳۰ مرداد سال ۷۹ نامزدها می توانند در هر شعبه یک نفر نماینده داشته باشند. 

وی به امکان حضور نمایندگان نامزدها از ساعت ۶ صبح و آغاز آماده‌سازی شعب تا انتهای فرایند رای‌گیری و شمارش آرا اشاره کرد و ادامه داد: پس از اعلام پایان رای گیری از سوی ستاد انتخابات، همکاران شعب، پلمپ را باز می‌کنند و آرا شمارش می‌شود و نماینده نامزدها شمارش آرا را مشاهده می‌کنند اما فیلمبرداری به دلیل ملاحظات انجام نمی‌شود. البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی صدا و سیما در چند شعبه برای نمایش فرایند انتخابات، بدون زوم بر روی تعرفه، فیلمبرداری انجام و پخش شد چون رای مردم باید مخفی باشد. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه نمایندگان نامزدها در هیئت اجرایی در بخشداری و فرمانداری بودن دخالت در امر اجرا حضور دارند، تا انتخابات با دقت و سلامت دنبال شود، افزود: صورتجلسه شعب ثبت رای برای ثبت فراینده روز انتخابات درنظر گرفته شده است که همکاران فرایندهای روز رای گیری را در این صورتجلسه ثبت می‌کنند. سایز صورتجلسه تغییر کرده و در ۱۰ برگه خلاصه شده است.   

اسلامی تصریح کرد: صندوق شعبه با حضور مجموع کسانی که مسئولیت دارند؛ مسئول شعبه و نمایندگان، بست و پلمپ می‌شود. شماره بست به عنوان مجری و ناظر در صورتجلسه قید می‌شود. رنگ بست مجری، سفید و رنگ بستی که در اختیار ناظر است، زرد می‌باشد.کمبودها در شعبه، تاخیر در آغاز فرایند رای‌گیری و یا حضور نماینده فرماندار و بخشدار و اعضای شعبه در صورتجلسه ثبت می‌شود تا ما به درستی بتوانیم این موارد را رصد کنیم. سپس صورتجلسه توسط اعضای اجرایی و نظارتی امضا خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه پس از اعلام زمان پایان رای‌گیری، در صورتجلسه باید همکاران نسبت به ثبت فرایند و تعداد آرای هر نامزد به ترتیب حروف الفبا با کد شناسایی اقدام کنند، افزود: آماری متشکل از تعداد تعرفه‌های مصرف شده، تعداد رای‌دهندگان و ... نیز در قالب پرینت از دستگاه احراز هویت اخذ و در صورتجلسه درج می‌شود. همچنین آرای ماخوذه فاقد خوانش، ارای سفید، ارای باطله شمارش و تفکیک می‌شود.   

سخنگوی ستاد انتخابات با تاکید بر اینکه این فرایند توسط هیئت نظارت و افراد مسئول به دقت جلو می‌رود، افزود: افراد در زمان کوتاهی از ورود به شعبه، احراز هویت، دریافت تعرفه، رای خود را در صندوق می‌اندازند اما شاکله اصلی، شمارش آرا است که با دقت و زحمت در شعبه، تمام ِرا باید تفکیک شود. ارای ماخوده باطله و سفید باید با ثبت عدد تفکیک شود و در دستگاه احراز ثبت شود. 

وی با اشاره به تهیه سه نسخه از صورتجلسه تهیه برای مجری، ناظر و شورای نگهبان، تاکید کرد: حتی نسخه‌ای از صورت جلسه پس از شمارش آرا، با آرای تفکیک شده در صندوق اخذ رای با پلمپ، قرار می‌گیرد. صندوق اخذ رای با ۵ بست و پلمپ ناظر یعنی شورای نگهبان و مجری، نماینده فرماندار، مهر و موم می‌شود. همچنین پس از ثبت داده‌ها در دستگاه احراز، اطلاعات به سامانه جامع در فرمانداری و بخشداری متتقل می‌شود. بخشدار و فرماندار اطلاعات را با حضور ناظران می‌بیند و پس از تایید فرمانداری به ستاد انتخاب وزارت کشور منتقل می‌شود که این فرایند تجمیع در سامانه جامع انتخابات قابل مشاهده است و به محض وصول تجمیع پس از تایید ناظر، اطلاع‌رسانی صورت خواهدگرفت. این فرایند شفاف و بادقت پیش می‌رود.

سخنگوی انتخابات کشور به آموزش لازم اعضای شعب اخذ رای اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف فرهنگیان و سایرین در فرایند انتخابات و بخش‌های مختلف اجرایی و نظارتی ما را کمک می‌کنند تا بتوانیم فرایند اجرایی با دقت انجام و تکمیل شود. عوامل اجرایی شعب امروز نهایی شد. همچنین اطلاعات اعضا و عوامل اجرایی شعبه اخذ رای و اسامی نامزدها در دستگاه احراز ثبت شده است‌ پیکربندی هر دستگاه مختص به آن شعبه است. لازم بذکر است اطلاعات دستگاه‌های احراز هویت مجلس خبرگان و شورای اسلامی پس از تایید شورای نگهبان امحا شده است و برای انتخابات پیش رو آماده است. 

 اسلامی به امار کل شعب اشاره کرد و افزود: ۵۸ هزار و ۶۴۰کل شعب اخذ رای است. ۳۴ هزار و ۵۵۲ شعبه اخذ رای شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعب روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ مجموع شعب ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعب سیار در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. 

 اسلامی درباره تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به این صورت است که هر نامزدی که اکثریت مطلق آرا را بدست نیاورد به دور دوم کشیده می‌شود. در انتخابات مجلس، آرای ماخوذه صحیح مبنا است اما بنابر اصل ۱۱۷ قانون اساسی در انتخابات ریاست جمهوری مبنا اکثریت مطلق آرای ماخوذه یعنی کلیه آرای ماخوده چه صحیح چه باطل است. 

وی با اشاره به اینکه در هشتم تیر، متولدین ۸ تیر سال ۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، بیان کرد: در صورتی که به مرحله دوم کشیده شود، چون زمان پیش‌بینی در نظر گرفته، ۱۵ تیرماه است پس متولدین ۱۵ تیر ۸۵ به قبل می‌توانند در ان شرکت کنند. همچنین مشارکت رای‌دهندگانی که در مرحله اول شرکت نکردند در دور دوم بلامانع است.  

اسلامی در پایان از حضور دو نماینده از هر نامزد در ستاد انتخابات کشور در روز هشتم تیر خبر داد. 

یادآور می‌شود، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که می‌بایست خردادماه سال آینده برگزار می‌شد، پس از شهادت رئیس‌جمهور آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه، براساس قانون به صورت زودهنگام برگزار می‌شود که زمان اخذ رای، جمعه، هشتم تیرماه شده است.

انتهای پیام

نظر شما