شناسهٔ خبر: 67351918 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت سیزدهم ۱۰۱ همت طرح اقتصادی را در خراسان رضوی به ثمر نشاند

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۰۱ همت (هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم برای اجرای طرحهای اقتصادی استان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

حسن نوری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی استان خراسان رضوی افزود: ۱۵۳ طرح اقتصادی با سرمایه‌گذاری ۱۱۳.۸ هزار میلیارد تومان اکنون در استان در حال اجرا است که پیشرفت ۱۰ درصدی دارد.

وی اظهار کرد: در استانداری خراسان رضوی به تجمیع همه دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در قالب طرح "یادگار ابراهیم" پرداخته شد که در این طرح ۵۷ دستاورد شاخص حوزه اقتصاد استان مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، این دستاوردها در بخش‌های صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، زیارت و گردشگری، دانش بنیان و شاخص‌های اقتصادی کلی دسته بندی شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، تولید بیش از ۱۰۰ محصول دانش‌بنیان توسط ۹۸ شرکت استان، راه اندازی ۱۱ ناحیه و ساختگاه انرژی خورشیدی به ظرفیت ۴۵۰ مگاوات برق در راستای رفع ناترازی انرژی، ساخت ۲۴۰ کالای وارداتی با هدف جلوگیری از خروج ۴۲۰ میلیون دلار ارز، احداث ۵۹۳ واحد صنعتی جدید با سرمایه‌گذاری ۹۲ هزار میلیارد ریال و توسعه ۵۵۹ واحد تولیدی صنعتی با سرمایه گذاری ۲۲۹ هزار میلیارد ریال را از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی استان در دولت سیزدهم ذکر کرد.

دولت سیزدهم ۱۰۱ همت طرح اقتصادی را در خراسان رضوی به ثمر نشاند

نقشه‌برداری پهپادی از معادن برای نخستین بار در کشور

نوری زاده گفت: برای نخستین بار در کشور در دولت سیزدهم نقشه‌برداری پهپادی از ۷۷ معدن خراسان رضوی در گستره ۴۰ هزار مترمربع و ژئوفیزیک هوایی ۱۹ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی انجام شد.

وی با اشاره به کمبود زیرساخت ها و ضعف در اکتشاف معادن خراسان رضوی افزود: در این مدت 190 پروانه عملیات اکتشاف در گستره سه هزار و ۷۷۶ مترمربع در استان صادر شد که نسبت به دولت قبل رشد ۱۴۶ درصدی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی اظهار کرد: آغاز تولید «کاتد مس» برای اولین بار در استان به میزان ۹۵۰ تن در چهار واحد و صدور مجوز احداث ۳۰ واحد عمده فرآوری مواد معدنی با برآورد سرمایه گذاری ۷۶.۷ هزار میلیارد تومان از دیگر دستاوردهای معدنی دولت سیزدهم در استان بوده که این طرحها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی مجموع سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در بخش معدن خراسان رضوی را ۲۵۰ هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: راه‌اندازی ۹۹ واحد جدید صنایع معدنی با سرمایه گذاری ۱۴۴ هزار میلیارد ریال و توسعه ۱۰۰ واحد صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری ۶۸ هزار میلیارد ریال از اتفاقات خوب در این مدت بوده است.

نوری زاده افزایش پنج برابری دریافت حقوق معدنی از معادن خراسان رضوی و رشد ۲۰ درصدی پذیرش شرکت های استان در بورس و فرابورس را از دیگر توفیقات دولت سیزدهم در اقتصاد خراسان رضوی ذکر کرد.

دولت سیزدهم ۱۰۱ همت طرح اقتصادی را در خراسان رضوی به ثمر نشاند

تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یکی از بزرگترین توفیقات دولت سیزدهم در این استان را که برای چندین سال معطل مانده بود، تبدیل مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری-صنعتی برشمرد.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ۱۲ کشور جدید از جمله لیبی، تانزانیا، ایرلند، فیلیپین و آفریقای جنوبی به مقاصد صادراتی استان اضافه شدند و میزان صادرات کالا از ۱.۳ میلیارد دلار به ۱.۷ میلیارد دلار در استان رسید.

به گفته وی، بخش ترانزیت استان نیز توانست از ۱.۶ میلیون تن به ۳.۱۴ میلیون تن کالا برسد که نشان دهنده رشد ۱۱۲ درصدی در این بخش است.

نوری زاده در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در سه سال گذشته ۱۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان انجام که منجر به رشد ۲۰ درصدی در تولیدات کشاورزی، احیای ۲۶۱ واحد تولیدی راکد، ایجاد ۳۰۲ واحد تولیدی دام و طیور و افزایش ۲۹ درصدی کشت گلخانه ای شد.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم با اجرای سیستم های جدید آبیاری و انتقال در سطح ۱۳ هزار هکتار از مزارع کشاورزی خراسان رضوی، ۱۱.۳ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب رخ داد و بدین ترتیب میزان تولید ناخالص ملی در استان از ۶۴ هزار میلیارد تومان به ۲۰۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

دولت سیزدهم ۱۰۱ همت طرح اقتصادی را در خراسان رضوی به ثمر نشاند

سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی در حوزه زیارت خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی زیارت و گردشگری را بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد خراسان رضوی دانست و گفت: در دولت سیزدهم ۱۷ هزار میلیارد تومان در حوزه گردشگری و زیارت استان سرمایه‌گذاری شد و حضور زائران خارج در استان به ۱۰۱ درصد رشد رسید که نشان دهنده نتیجه تعاملات مثبت دولت سیزدهم در روابط خارجی است.

وی ادامه داد: در همین مدت در بخش زیارت و گردشگری خراسان رضوی، بهره‌برداری از ۱۰۰ واحد اقامتی و ۶۸ واحد خدماتی، احیا ۹۰۰ واحد اقامتی و خدماتی، صدور مجوز برای احداث ۷۲ طرح اقامتی با سرمایه گذاری ۹۰ هزار میلیارد تومان در استان انجام گرفته است.

نوری زاده راه‌اندازی چهار پردیس دانش بنیان با موضوعات معدن، کشاورزی و سلامت را بخش دیگری از دستاوردهای اقتصادی استان در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در حال حاضر شرکتهای دانش بنیان استان از ۲۶۰ شرکت به ۵۵۶ شرکت رسیده و در این زمینه شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بوده‌ایم.

وی بیان کرد: امروز شاهد کاهش نرخ بیکاری (۶.۳ درصد) و مقرری بگیران بیمه بیکاری، همچنین افزایش نرخ مشارکت اقتصادی (۴۳.۱ درصد) و آمار اشتغال (۲۰۰ هزار اشتغال) و شناسایی مودیان مالیاتی جدید در خراسان رضوی هستیم که شاخص‌های اقتصادی استان را ارتقا داده است.

به گفته وی، مجموعه نمایندگان دولت سیزدهم در استان خراسان رضوی در سه سال گذشته همگام با سایر استان ها تلاش کردند تا نقش واقعی خود را در بهبود اقتصاد استان به سرانجام برسانند.

نظر شما