شناسهٔ خبر: 67351818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

قالیباف: مذاکرات را پیگیری می‌کنم/ جلیلی: با جمله‌ای که در راهرو می‌شنوید تصمیم نگیرید/ پزشکیان: اگر برجام بد است بگویند برجام را نمی‌پذیریم

چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار در حال برگزاری است. گویا به دلیل فاصله کوتاه این مناظره با مناظره بعدی مدت زمان برگزاری مناظره سوم کوتاهتر باشد و از ساعت ۲۰ تا ۲۳ مقرر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، مناظره امشب شامل دو بخش پرسش کارشناسان است و هر نامزد به جای ۴ دقیقه، ۵ دقیقه فرصت پاسخگویی خواهد داشت. همچنین فرصت کوتاه استراحت میان برنامه حذف شده است.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ خواهند داد.
 
واکنش‌ها به نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری: بی‌رمق، حوصله‌بر  و فاقد برنامه اقتصادی | Euronews
 
سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:
 
پاک آیین: برنامه‌های شما برای بهره‌مندی از فرصت‌های توافقات با چین و روسیه چیست؟
 
سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می‌کنید؟
 
میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟
 
آل اسحاق: ۱۲۰۰ میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه‌ای دارید؟
 
رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟
 

در میتینگ‌های پزشکیان به اجماع و وحدت تاکید نمی‌شود

 
قالیباف به عنوان اولین نامزد پاسخگو به سوالات گفت: اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است. شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت‌های ما در دل تهدیدات است. بنده در دولت چهاردهم اولویتم دیپلماسی و سیاست‌هایم مصوبات نظام است.
 
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی، ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که بسته نشده یا اجرا نشده است؛ ما اولویت اولمان این است که برویم به سمت اینکه پرونده بازی نداشته باشیم و آنها را حل و فصل کنیم.
 
قالیباف گفت: مهمترین موضوع برای موفقیت ما این است که بتوانیم یک اجماع در سطح ملی ایجاد کنیم. قالیباف: ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح می‌کنند که احساس نگرانی می‌کنیم
 
محمدباقر قالیباف افزود: آقای پزشکیان بر اجماع تاکید دارد ولی این روزها می‌بینیم ستاد آقای پزشکیان چیزهایی مطرح می‌کند که از این بابت نگرانی داریم.
 
وی ادامه داد: اینها باعث می‌شود که تنشی بین مردم با مردم و یا مجموعه دستگاه‌ها با هم و افراد با هم ایجاد شود. اینها چه ثمری دارد؟ صدای مردم گم می‌شود و به حل مشکلاتشان توجه نمی‌شود.
 
او تصریح کرد: قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می‌گوید مانع می‌بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه میخواهند دنبال کنند؟
 
وی افزود: این حرفهایشان می‌شود بهانه‌ای که مثل گذشته گفتند که نگذاشتند و نشد! و می‌شود مثل ماجرای واکسن که می‌گفتند نگذاشتند واکسن وارد کنیم. دهه ۹۰ دهه تلخی بود و نباید آن موضوعات تکرار شود.
 

پزشکیان: برجام برای همان دولتی است که برادران می گویند بد است 

 
مسعود پزشکیان به عنوان دومین نامزد پاسخگو در رابطه با سوالات گفت: ستون دین در برابر دشمنان عموم مردم هستند و نه فقط خواص. اگر میخواهیم مشکلات اقتصادی و بین المللی خود را حل کنیم باید اجماع کنیم و عموم مردم را راضی کنیم. ما اینجا مشکل داریم.
 
وی ادامه داد: برجام برای همان دولتی است که برادران می گویند بد است و نقد می کنند ولی الان دنبال این هستند که برجام را نهایی و حل کنند. برجام مزیت دولت گذشته بود ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند. دعوا بر سر این است که به اسم چه کسی باشد!
 

قاضی‌زاده: مردم از واضح حرف نزدن ما انتقاد می‌کنند

 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پاسخ به سوالات گفت: مردم این روزها انتقاد می کنند که چرا واضح صحبت نمی‌کنید؟ چه در این برنامه و  چه برنامه‌های دیگر که اعضای رسمی ستادها در حضور کاندیداها اظهارنظر می کنند بهش پرداخته و جواب داده نمی‌شود.
 
وی افزود: امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی تر موضوعات را عرض کنم. در حوزه همسایگان سیاست ایران همیشه برقراری صلح و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است. یادتان هست که دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود.
 
قاضی‌زاده: گفت جایگاه ما در پایان دولت روحانی نامطلوب بود. با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم؛ تهدید جدی از سمت پایگاه‌های آمریکا در افغانستان بود. اما جریان رسانه‌ای این آقایان می‌خواست جامعه را به نحوی تحریک کند که جنگ با طالبان را آغاز کنیم!
 
وی افزود: حامیان جناب برادرم پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می کنند. هر وقت این جریان بر سر کار آمده سایه جنگ را داشتیم و حتی امنیت را می خواستند گدایی کنند.
 
قاضی زاده گفت: آقایان نوری و اسدی با سیاست خارجی دولت شهید رییسی آزاد شدند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: دیپلمات های دولت روحانی، آقایان اسدی و نوری هم با اقتدار دیپلماتیک آقای رئیسی آزاد شدند. علی اف اواخر دولت آقای روحانی برای ایران خط و نشان می کشید؛ بحرین و جیبوتی هم روابط را با ما قطع کرده بودند.
 
وی افزود: شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره‌اند. هم روابط با عربستان اصلاح شد؛ نوعی که بن سلمان به دنبال ارتقای روابط شخصی با شهید رئیسی بود. موضوع مصر حل شد و قرادادهای هند و روسیه و چین به بعضاً قراردادهای عملیاتی رسید و به بریکس و شانگهای هم پیوستیم. هشت کشور جهان با جمعیت دو میلیارد نفر پس از شهادت آیت‌الله رئیسی عزای عمومی اعلام کردند.
 

پورمحمدی: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

 
مصطفی پورمحمدی سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است؛ اگر در داخل توانمند باشیم می توانیم اهدافمان را در عرصه بین المللی محقق و تثبیت کنیم. چرا در مناظرات و گفتگوها حرفی از سیاست داخلی نمی شود؟ چرا نمیخواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟؟ موضوع مهم کشور امروز انتخابات است.
 
پورمحمدی گفت: باید همه برای افزایش مشارکت تلاش کنیم. چرا هیچ حس و  حال جدیدی در جامعه نمی بینیم و مشارکت از ابتدای این رقابت‌ها تا الان حرکت اساسی نکرده است؟ این مشکل جامعه ماست.
 
وی گفت: وقتی وزیر کشور شدم اوایل نامه 87 نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشتم و مشکلات انتخابات را مطرح کردم؛ ایشان لطف کردند و به مجمع ارجاع دادند؛ مجمع تایید کرد و گفت از باب معضل بررسی شود.  
 
وی افزود: هشت سال طول کشید تا سیاستهای کلی انتخابات نوشته شود. من به آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کردم که چرا اینقدر عقب می افتد؟ گفتند مصلحت نیست و ...
 
او تصریح کرد: سال 98 تصویب شد ولی تا الان قانون درست نشده است؛ هنوز قانون جامع انتخابات که بر اساس سیاستهای کلی باشد را ننوشته‌ایم. بسیاری از گرفتاری های سال 88 بخاطر درست نبودن سیاست های انتخاباتی مان بود. تعدادی از آقایان تائید نشدند آقای لاریجانی و جهانگیری چه تفاوتی بین ما و آنهاست
 
مصطفی پورمحمدی بیان کرد: الان تعدادی از آقایان مثل جهانگیری و لاریجانی و دکتر حسینی نماینده تایید نشدند. چه تفاوتی بین ما و آنهاست که آنها نیستند و ما تایید شدیم؟ مشکل را از ساختار و برخی قوانین می بینم. قوانین انتخاباتی در دنیا جزو قانون اساسی و غیرقابل تغییر است. الان دوستان بگویند نماینده کدام جریان سیاسی مشخص هستند؟ خودمانیم فقط! حتی این آقای پزشکیان!
 

جلیلی: در روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصتهایمان توجه کنیم

 
سعید جلیلی گفت: وقتی صحبت از فرصتها می کنیم یکی از بخشهای عمده این فرصتها در سیاست خارجی است. فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی.
 
وی افزود: ر روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصتهایمان توجه کنیم. اولین ایراد این است که فقط به ۲-۳ کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند برای شما و نه فرصت. باید تمام دنیا را ببینید. امروز ۲ موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری.
 
سعید جلیلی گفت: در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه های مشترک کار با شما بویژه در عرصه اقتصاد را دارند. امروز ۲ موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری. این دو باید در سیاست خارجی خود را نشان دهد.باید مشخص شود چه میزان به ارزآوری و اشتغال افزودیم با سیاست خارجی درست؟
 

زاکانی: بزرگان دشمن محور مقاومت را قدرت برتر می‌داند

 
علیرضا زاکانی بیان کرد: کاری که در عملیات وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه تغییر  کرده است. باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم و دیگران را به خود وابسته  کنیم نه اینکه وابسته دیگران باشیم.
 
زاکانی گفت:  ایده‌های سیاست خارجیم را در یک کتاب معرفی کرده‌ام. در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام. جهان در حال تغییر است و با مدلهای قبلی و سوختی نمیتوان جایابی درستی برای قدرت در منطقه  و جهان داشته باشیم.
 
زاکانی بیان کرد: با بریکس و شانگهای فرصت جدیدی برای کشور ایجاد شد. دیپلماسی اقتصادی نیازمند تحول در وزارت خارجه است. برای موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان باید منزلت یابی جدید اتفاق بیفتد.

قالیباف: مذاکرات را پیگیری می‌کنم

محمدباقر قالیباف گفت: واقعاً متوجه نشدم که آقای پزشکیان ستادش در حوزه رفع تحریم‌ها چه می خواهد بکند! وقتی می گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می دهد قدم به قدم پیش برویم. 
 
وی افزود: اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم. داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم.
 
وی افزود: حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می کنند. ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم.
 
محمدباقر قالیباف گفت: در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم شده ایم که این در یک سال قابل جبران است. پایتخت دوم اقتصادی مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد. 5 درصد راه آهن های احداثی ما هیچ منفعتی برای ما ندارد. اگر آن را در قالب سیاست درستی اجرا کرده بودیم وضع ما بهتر بود
 
قالیباف افزود: داخل کشور وحدت رویه نداریم. حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می کنند.
 
وی تصريح کرد: ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم.
 

پزشکیان: من یک اصولگرا هستم

 
مسعود پزشکیان گفت: من یک اصولگرا هستم اما برای رسیدن به اصول باید اصلاحات کنیم. اصولی که معتقدم حق است و عدالت. اما در جامعه حق مردم و عدالت در تقسیم منابع و کانونهایی که باید همه مشارکت کنند دیده نشده است. برای مشارکت همه، کشور را باید از اینکه یک گروه و جریان اداره کند خارج کنیم.
 
پزشکیان: افزود باید بپذیریم اول در داخل مشکلات را حل کنیم. بنده از روز اول گفتم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را قبول دارم. الان می‌توانم بگویم قبول ندارم؟ حالا اگر کسی (از حامیان و ستادم) آمده حرفی زده درست نیست.
 
وی ادامه داد: باید بپذیریم اول در داخل مشکلات را حل کنیم؛ نه در پشت تریبون؛ بلکه جایی بنشینیم و حل کنیم. شهید رئیسی خودش به شدت پیگیر حل برجام بود. باید دست به دست هم بدهیم و مشکلمان با دنیا را حل کنیم.
 
او تصریح کرد: با طعنه زدن به یکدیگر مشکلی حل نمی شود. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست های کلی مقام معظم رهبری را رعایت میکردیم و مدیریت داشتیم و بیخود کسی را حذف نمیکردیم و برخورد ناشایست نمیکردیم، مردم ایران و نخبگان قادر بودند مشکلات را حل کنند و ما را به جایی برسانند که در سیاست های کلی دیده شده است.
 
مسعود پزشکیان گفت: کی از سفارت انگلیس بالا رفت و آنجا را بست؟ اصلاح طلبان؟ کی سفارت عربستان را آتش زد و نماز هم خواندند و بعد در روزنامه گفتند دستاورد داشتیم! کی این کار را کرد؟ الان از همین آدمها که از سفارتخانه بالا رفتند در پستهای دولتی هستند. چرا جلوی اینها را نگرفتیم؟
 

قاضی‌زاده: پزشکیان با حرف‌های اطرافیانش مرزبندی کند

 
امیرحسین قاضی زاده هاشمی بیان کرد: آقای پزشکیان مطالب درستی می‌فرماید ولی در مقام بیان چه ایشان و چه مشاورانشان و چه اعضای کمپینشان... حداقل مرزبندی کند آقای پزشکیان با حرفهایی که اساس انقلاب را زیر سوال می برد.
 
قاضی زاده گفن: برخی از مسئولان دولت روحانی الان طلب‌کار شده‌اند. الان که شهید رئیسی دوباره این نهضت سازندگی را درست کرده، برخی آقایان که فرصت حرف زدن یافته‌اند طلبکار بوده اند.
 
وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم. ایران همیشه الهام بخش کشورهای منطقه بوده و امروز الهام بخش کشورهای جهان است.
 
او تصریح کرد: درباره صحبتهای آقای پورمحمدی بگویم که تا قبل از دهه ۹۰ مسئله مشارکت مردم و قهر مردم از صندوق را نداشتیم؛ اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است. اما  چرا اینطور شد بعد از ۸۸؟ که حالا اینطور اعضای ستاد آقای پزشکیان مردم را ازمور موهوم بترسانند و بگویند اگر نیایید چه می شود!
 
وی افزود: چرا مردم قهر کردند؟ چون دوگانگی دیدند. وزیر مسکنی که مسکن نداشت و خودش در باستی هیلز بود و الان در ستاد آقای پزشکیان است؛ مردم نجیب ما وقتی اینها را می بینند چه فکری می کنند؟ یا اتفاقی که بر سر بنزین در سال ۹۸ رخ داد؛ رفتاری که با مردم شد و نحوه تعامل دولتمردان با مردم، چه اتفاقی رقم زد.
 
او تصریح کرد: سال ۹۸ چه کسی اینترنت را کلا بست؟ الان مسئولیت دارد در ستاد آقای پزشکیان و قائم مقام ستاد اوست. مردم اینها را می بینند دچار تردید می شوند. بعنوان یک ایرانی از خود تحقیری‌ها شرمنده‌ام.
 
وی افزود:اقتصاد وامنیت همسایگان را امنیت و اقتصاد خود می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام اگر نگاه خودتحقیری داشته باشیم!برخی بحث جاده های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده سازی دولت نهم، دهم، سیزدهم به رخ کشیدند.
 
قلضی‌زاده گفت: یک زمانی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می رفت خیابانهای استانبول بسته می شد و مردم آنجا به مسئولانشان می گفتند از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولتهای یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم.
 

سال ۹۸ چه کسی اینترنت جهانی را بست

 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: چرا مردم قهر کردند؟ چون دوگانگی دیدند. وزیر مسکنی که مسکن نداشت و خودش در باستی هیلز بود و الان در ستاد آقای پزشکیان است؛ مردم نجیب ما وقتی اینها را می بینند چه فکری می کنند؟
 
وی افزود: یا اتفاقی که بر سر بنزین در سال ۹۸ رخ داد؛ رفتاری که با مردم شد و نحوه تعامل دولتمردان با مردم، چه اتفاقی رقم زد. سال ۹۸ چه کسی اینترنت را کلا بست؟ الان مسئولیت دارد در ستاد آقای پزشکیان و قائم مقام ستاد اوست. مردم اینها را می بینند دچار تردید می شوند.
 

پورمحمدی: جلیلی معاونم را به انجام انقلاب رنگی متهم کرد

مصطفی پورمحمدی گفت: آقای جلیلی وقتی من وزیر کشور بودم و میخواستم سازمانهای مردم نهاد را سامان بدهم ایشان معاون من را خواست و گفت میخواهی انقلاب رنگی راه بیندازی؟

 

احزاب و گروه‌ها باید شناسنامه داشته باشند

 
مصطفی پورمحمدی افزود: متاسفانه عده‌ای نقش مردم را باور ندارند و تلاش هم نمی‌کنند که مردم خوش بین شوند و حضور یابند.چرا جریان تحزب در کشور وجود ندارد که فعالیت های سیاسی در کشور شناسنامه دار شود؟برخی افراد دوستان تحزب و رفتار سیاسی سازمان یافته را قبول ندارند.
 
پورمحمدی گفت: مردم باید با تشکل در سیاست کشور مشارکت کنند. ما قدرتمندترین طبقه متوسط تاریخ را داشتیم و برای همین دیکتاتوری در ایران ضعیف بوده است.سمن ها قوت نظام ماست و مدنیت را تضمین می کند. وقتی می خواهیم سازماندهی کنیم برخی قبول نمی‌کنند.
 
وی افزود: یکی از مقولات مهم دیپلماسی، دیپلماسی اقتصادی است.  توافقات منطقه‌ای الحمدلله در دولت شهید رئیسی خوب جلو رفته است. من هیچ نقشی در کرسنت نداشتم. من هیچ نقشی نداشتم و در دفتر رهبری بودم آن موقع. سال ۸۷ هم رفته بودم سازمان بازرسی.
 
وی افزود: قرار بود گاز بفروشیم و پول بگیریم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم. چرا جلویش را گرفتیم تا امروز؟ ۲۲ سال است! یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان متهمش کردند (آقای جلیلی و  ..) یا دوستانی که جلوی قراردادش را گرفتند.
 
او تصریح کرد: این قرارداد میلیاردها دلار خسارت  وارد کرد؛ ۱۸ میلیارد دلار تقاضا کردند و چند میلیارد دلار تصویب شده. سه سال است که آقای زنگنه میخواهد با آقای جلیلی مناظره کند؛ چرا مناظره قبول نمی شود؟ باید تکلیف مشخص شود.
 

جلیلی: با جمله‌ای که در راهرو می‌شنوید تصمیم نگیرید

 
سعید جلیلی: (با اشاره به صحبت‌های مصطفی پورمحمدی): رئیس‌جمهور باید موضوعات را خوب بداند و با جمله‌ای که در راهرو می‌شنود تصمیم نگیرد.حاضرم با پورمحمدی درباره اف ای تی اف مناظره کنم.
 
سعید جلیلی بیان کرد: اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود.اصلاً نکاتی که دارید مطرح می‌کنید (آقای پورمحمدی) غلط است؛ نمیدانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی مطرح کردید که غلط است.
 
جلیلی بیان کرد:  رییس جمهور باید بفهمد که می خواهد چه کار کند. در کرسنت فساد صورت  گرفته و به ثمن بخس اموال کشور را قرارداد بستند. فردی که باید در این قضیه متهم باشد... دادگاه می دانید چه می گوید؟ می گوید پس چرا فرد متهم را وزیر کشور کردید؟
 
(خطاب به آقای پورمحمدی): راجع به سمن ها هم فکر کنم خواب نما شدید. شما بودجه های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مثل این شرکت های صوری میخواستید بدهید؛ این می شود کار سیاسی؟ این یعنی مساله را نمیدانید لذا تشخیص غلط تجویز غلط به بار می آورد.
 

زاکانی: مشکل این است گدایی غرب را می‌کنیم

 
زاکانی گفت: خیلی از مواردی که مطرح می شود برای بی برنامگی است. ما را هم مجبور می کنند که چیزهایی مطرح کنیم که خجالت زده می شویم. بعداً گله نکنید! به نماینده ایران در سازمان ملل ویزا ندادند؛ بنزین هواپیمای آقای ظریف را ندادند! 
 
وی افزود: مشکل ما این است که می رویم گدایی غرب را می کنیم. بعد از برهم خوردن برجام عده‌ای کشور را متهم کردند. شما نمیدانید ۳۹ بند FATF را دارید اجرا می کنید! این را نمی دانید! الان مگر FATF حل شده؟ پس چطور واکسن خریدیم؟ این یعنی تشخیص غلط و تشخیص غلط شما یعنی تصمیم غلط!
 
وی افزود: مگر نمیگفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؟ رفتند توافق کردند نتیجه اش چه شد؟ طرف کلاً عمل نکرد و خارج شد! بعد آنوقت شما می آیید کشور را متهم میکنید؟ جالب است! عوض اینکه از طرف مقابل طلبکار باشید ملت را متهم می کنید؟
 

زاکانی: مشکلات ما جریان تحریف است

 
علیرضا زاکانی گفت: مشکلمان مردم عزیز جریان تحریف است؛ تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم هم حل نخواهد شد. آقای ظریف درباره واکسن به آقای رئیسی نامه زده بود؛ پس چرا این آقایان الان دارند دروغ می گویند؟ کرسنت دستپخت روحانی و خاتمی و زنگنه است
 
علیرضا زاکانی گفت: من مدعی کرسنت هستم؛ خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد SFO را در دفتر خودش بایگانی  کرد. کرسنت دستپخت آقایان روحانی و خاتمی و زنگنه است.
 

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای انتخابات

 
عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می‌شود؟ 
 
سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟
 
جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین‌المللی یا میان این دو؟ 
 
عباس عراقچی: خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم‌ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه‌های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟
 
صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین‌الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می‌شود؟
 

قالیباف: دیپلماسی میدان یک ابزار است

 
محمدباقر قالیباف گفت: دیپلماسی و میدان هردو یک ابزارند. مذاکره روش مبارزه است. این الگوی نظام جمهوری اسلامی است. شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی کرد. موضوع را استحاله نمیکرد. مثل آشغال زیر فرش نمی برد مشکلات را.
 
وی افزود: قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه می‌گوییم را ایجاد می کرد. بارها و بارها در جلساتی با آقای شهید سلیمانی می رفتیم؛ او فقط برای اجماع سازی و هم نظر کردن جریانات، در شبانه روز سه ساعت هم استراحت نمیکرد. یادداشتهایش در این چند روز، گویی برای فعالیت یک سال یک نفر بود. اینقدر پرحجم بود کارها.

 

قالیباف: مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند!

 
محمدباقر قالیباف گفت: با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبونها حرف نزنیم و اینها را جای دیگری صحبت کنیم. اگر اینجا گفتم، بخاطر این بود که بین مردم مطرح کردند و مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند!
 
قالیباف بیان کرد: شهید سلیمانی به دنبال دوقطبی‌سازی کاذب نبود. شهید سلیمانی یک الگویی است برای ما در همین موضوعات رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه ای و فرصت و تهدید. همه‌ی اینها درس است. در ۲۰ سالی که مسئول نیروی قدس بودند با ایشان از نزدیک همکاری داشتیم.
 
وی افزود: ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی رفت و اصلاً بحث میدان دیپلماسی نداشت. حاج قاسم با همان کسی که میجنگید همزمان حرف هم میزد.
 

پزشکیان: من می‌فهمم که نمی‌فهمم

 
مسعود پزشکیان گفت: آقای جلیلی در جلسات بحث می‌کرد، من گفتم خب برجام را نپذیریم؛ ولی اگر نپذیریم راه حل بدلیمان چیست؟ گفتند نقشه‌ای نداریم. الان هزاران میلیارد داریم ضرر می‌کنیم و به جایش به یکی گیر میدهیم که اینجوری است.
 
وی ادامه داد: روزانه شاید بیش از چندین هزار میلیارد به خاطر تصمیماتمان ضرر می دهیم. من می فهمم که نمیفهمم؛  مشکل برخی دوستان این است که این را نمی فهمند که نمیفهمند. چون می‌فهمم می گویم که باید کارشناسان مشکل را حل کند.
 
قالیباف بیان کرد: هم باید رفع تحریم را پیگیری کنیم هم رشد اقتصادی را. امروز در امنیت با همکاری همسایگانمان جلوی دخالت آمریکا را در اینجا  گرفتیم و هژمونی او را به هم زدیم؛ باید از فرصت اقتصادی این موضوع هم استفاده  کنیم. هم باید رفع تحریم را پیگیری کنیم و حقمان را بر اساس بند 6 قانون اقدام راهبردی بگیریم و هم برای خنثی سازی تحریم، رشد اقتصادی را پیگیری کنیم.
 

پزشکیان: کار را باید با کارشناسان حل کرد

 
مسعود پزشکیان گفت: کار را باید با کارشناسان حل کرد؛ تا مشکلاتی که الان هست را با این نگاه حل نکنیم، مشکلات تحریمی را نمی شود به سادگی حل کرد.درباره بحثی که آقای زاکانی درباره جلسات برجام گفتند، من گفتم سوادش را ندارم؛ اما مشکل این بود که اینها هم سوادش را نداشتند!
 

پزشکیان: اگر برجام بد است بگویند برجام را نمی‌پذیریم

 
مسعود پزشکیان گفت: اینها چقدر دوره دیده اند و چه مشکلی را حل کرده اند که الان نسخه می‌دهند؟اگر میگویند برجام بد است خب رسما بگویند این را ادامه نمی دهیم؛ ولی بگویند چه راه حل دیگری دارند؟چه فرقی بین ترامپ که می  گفت برجام را آتش می زنم با این آقایان که در مجلس برجام را آتش می زدند وجود دارد؟چه کسی از دیوار سفارتخانه ها را بالا رفت و این مشکلات را ایجاد کرد؟
 
وس ادامه داد: باید بپذیریم که کارشناسان تصمیم بگیرند. باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد. نه اینکه افرادی که سوادش را ندارند بهشان توهم دانایی دست بدهد. من استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می‌فهمم که در چه چیزهایی حرف نزنم؛ ولی اینها میگویند نه! این بلا را چه چیزی بر سر کشور آورده است؟ همین تصمیمات آقایان.
 
او گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند نظر بده؛ من صادقانه نظرم را می‌دهم. الان هم نظرم این است که برجام مزایا و معایبی داشت ولی اینکه آتشش بزنیم و این کار را با سفارتخانه‌ها بکنیم را قبول ندارم.
 

قاضی‌زاده: پزشکیان بگویید چه کسی به سفارت آمریکا حمله کرد

 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: چون آقای دکتر پزشکیان به سفارتخانه ها اشاره کردند؛ بفرمایند چه کسانی لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کردند؟
 
وی افزود: ایشان نقشی داشته یا نه؟ در دوره کدام دولت سفارت عربستان و انگلستان مورد تعرض  قرار گرفت و دولت وقت چرا مدیریت  نکرد؟ توانش را نداشت که جلوی ۴ نفر را بگیرد؟ رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است!
 

قاضی‌زاده: ستاد پزشکیان کنتراتی به دولت روحانی سپرده شده است

 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گقت: درباره نحوه مواجهه با تحریم‌ها به آقای پزشکیان که کنتراتی ستادشان را به دولت روحانی سپرده اند می گویم که مشاور سیاسی شما که وزیر خارجه کابینه آقای روحانی بود، حرفهای عجیبی در میزگرد زد. او پذیرفت که دولت شهید رئیسی میلیاردها دلار نفت فروخته ولی عجیب اینکه گفت بایدن پیچ را شل کرده است!
 
وی افزود: فارغ از نادرست بودن اساس تحلیل او، سوال من این است که آیا بعد از سقوط ترامپ و آمدن بایدن، چرا بایدن پیچ را برای دولت آقای روحانی شل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که شهید رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریمها را داشت ولی این آقایان در دولت آقای روحانی نداشتند؟
 

قاضی‌زاده: برخی در دولت روحانی ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند!

 
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: روحانی منتقدان را متهم می کرد که زبان دنیا را بلد نیستید؛ اما شما خودتان زبان ملت خودتان را هم بلد نیستید. آیا الان فهمیدید که چه  کسی زبان دنیا و زبان مردم خودش را بلد است؟
 
وی ادامه داد: این ما هستیم که با همین ترامپ که شما مردم را از او می ترسانید می توانیم مذاکره کنیم و خواست کشور را به او تحمیل کنیم. برخی در دولت آقای روحانی، به قیمت دلار فعلی، ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند!
 

پورمحمدی: ادعای دانستن همه چیز را ندارم

 
مصطفی پورمحمدی گفت: بحث تحزب یک مسئله جدی است؛ بحث سازماندهی نهادهای مردمی یک مسئله جدی است. دوستان همین الان بگویند قبول دارند یا ندارند؛ پیچش ندهیم. اگر حزبی مشکل امنیتی دارد دستگاه امنیتی جلویش را بگیرد.
 
پورمحمدی گفت: آقای جلیلی شما مانع قرارداد کرسنت شدید. شما که می‌دانید و سالیان سال دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید، بفرمایید درباره مسائل کرسنت و ... چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟
 
وی ادامه داد: من در سازمان بازرسی هرچه اطلاعات آمد درباره کرسنت، افتخار می‌کنم برای هیچکس پرونده‌ای را  کنار نگذاشتم و نبستم. علت درگیری من با خیلی از افراد مشهور، همین است.
 
 
پورمحمدی خطاب به سعید جلیلی گفت: هفده هجده سال از کرسنت گذشته و جریمه ۱۸ میلیارد دلاری دارد برای این ملت پرونده ساخته می‌شود؛ چرا حاضر نیستید بحث کنید با متهم؟ مگر نمی‌گویید که جنایتکار است؟
 
وی ادامه داد: می گویند خواب نما شدم! بعضی که هنوز هم از خواب بیدار نشده‌اند و یا دیر بیدار شده‌اند! شما در بند ۴ نامه‌تان نوشتید که به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم. نمی‌خواستم وارد این بحثها شوم.
 
وی ادامه داد: اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست؛ این مسائل جای بحث دارد؛ شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید که بدانیم عمل شما چیست؟ شما دو تا مذاکره قوی و موفق داشتید؟ با شعار که نمی‌شود. بخاطر همین است که مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.
 

جلیلی: پورمحمدی در مناظره قبل گفت جلیلی برنامه خوبی دارد

 
سعید جلیلی گفت: آقای پورمحمدی پریشب بعد از برنامه گفتند برنامه های خوبی دارید به ما بدهید اگر دولت داشتیم استفاده  کنیم.برای دولت زنبیل نگذاشته ایم هفده هجده سال.
 
وی گفت: ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت را دارد؛ وقتی می گوییم ایفای نقش پرشکوه برای هر ایرانی برای این موضوع است. امروز بزرگ‌ترین فرصت‌‌های ما در سیاست خارجی است.
 
سعید جلیلی بیان کرد: من در ۲-۳ سال اخیر گفته‌ام هر دانشگاه یک دولت در سایه؛ آن سمن واقعی این است. نه اینکه بگویم دولت سایه چیست! باید دولتها را با تصحیح و تکمیل باید کمک کرد.
 
وی گفت: امروز بزرگترین فرصت‌هایمان در سیاست خارجی است مردم عزیز؛ ولی عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم!
 
سعید جلیلی بیان کرد: کدام یک از حرف‌های ما در آن ۶ جلسه نقد برجام در کمیسیون ویژه برجام غلط از آب درآمد؟ آن زمان برخی نوشتند ظریف می‌گوید میشود جلیلی می‌گوید نمی‌شود؛ حالا چه شد؟ شد یا نشد؟ هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید.
 
وی ادامه داد: امروز دارید از پرونده‌های بین فساد دفاع می‌کنید؟ اول باید برود دادگاه و حکمش را بگیرد و نه اینکه در تلویزیون بیاید مناظره کند! البته هیچوقت ایشان (زنگنه) نگفته که بیاید با من مناظره کند. نمی‌دانم از کجا این الهامات به شما می‌شود! از این به بعد هر متهمی باید بیاید و بگوید من بروم در تلویزیون مناظره کنم؟!
 

جلیلی: امروز بزرگ‌ترین فرصت‌‌های ما در سیاست خارجی است

 پورمحمدی باید جوابگوی فسادهای زمان اولین نامه را خود آقای روحانی در زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت که این (کرسنت) مشکل دارد؛ شما سازمان بازرسی بودید جواب بدهید که چرا پیگیری نکردید؟
 
وی افزود: بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و میدانم که امثال شما (پورمحمدی) صدایشان درخواهد آمد! بحث سیاست خارجی باید سرمایه‌های ملت را ارتقاء دهد نه به باد دهد. با این رفتارها سلیمانی عزیز ما را شهید کردند و گفتند کاپ اخلاق گرفتید این ریاست جمهوری می‌شود؟!
 

زاکانی: آقای پزشکیان برنامه‌ای دارم که ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است

 
علیرضا زاکانی گفت: آقای پزشکیان! ما امروز کارنامه ای داریم که امروز ۱۰۰ درصد درست از آب درآمده است. (اشاره به مذاکرات کمیسیون ویژه برجام) ما حرفهای آقایان ظریف و صالحی و عراقچی و آقای جلیلی را -همه را- شنیدیم.
 
وی افزود: نهایتاً جمع بندی ای کردیم که امروز صددرصد درست از آب بیرون آمده است؛ حال این غیرکارشناسی است و آن پیامهای بدون پشتوانه که دیگران داشتند کارشناسی است؟
 
 
علیرضا زاکانی بیان کرد: چه کسی گفته است که برجام را آتش بزنیم؟ مردم عزیز! برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی می‌خواهند رای بگیرند؛ این کار درستی نیست. آقای پزشکیان ما رفیقیم! با منطق و استدلال و آگاهی که دارم می‌دهم دفعه پیش گفتم که نمیگذارم (رئیس جمهور شوی)
 
 
علیرضا زاکانی افزود: آقای پورمحمدی من یکی از بزرگترین احزاب کشور را راه انداخته‌ام و بزرگترین تشکل دانشجویی کشور را سازماندهی کرده‌ام؛ اما نمی‌شود از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۸۰و دهه ۷۰ عزیزی بیان داشت که معتقدیم مردم هدایت شده از صندوق بیرون بیایند و آنچیزی که ما می‌خواهیم بیرون بیاید.
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری کاملاً مخالف این دیدگاه بود.در دوره خاتمی که پزشکیان وزیر بود، بزرگترین خیانت‌های نفتی شد. آنچه در سیاست خارجی شما (آقایان پورمحمدی و پزشکیان) میگویید را ما عمل کرده‌‌ایم در چین و بروکسل.
 
وی ادامه داد: درباره کرسنت تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضعی گرفت! از او بعید بود.  در دوره خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانتهای نفتی شد؛ توتال، کرسنت و استات اویل. گزارشی تحت عنوان زالو آماده  کرده ایم که خوب است مردم بروند ببینند.
 
زاکانی بیان کرد: بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم نششته بود(زنگنه) و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می خوریم!
 
وی افزود: ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و... از این اتفاق برای کشور هزینه به بار آمد. تعجب می کنم چطور رویتان می شود حرف بزنید. هرکسی خواست، آقای روحانی، آقای زنگنه یا آقای خاتمی؛ هرکدام خواستند همین فردا مناظره کنیم تا بگویم که چه جنایتی در کشور اتفاق افتاد. ما فریاد زدیم و گوش نکردند. در این باره من بارها دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ملت! نمیگذارم عده‌ای حق شما را به یغما ببرند.
 

قالیباف: مردم امروز در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند

 
محمدباقر قالیباف گفت: بعد از  دهه ۹۰ مردم ما در حداقلهای زندگی شان تحت فشار هستند. همیشه دغدغه‌مند دغدغه مردم بوده‌ام.حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم و کار ماندگار درست کنیم.
 
وی ادامه بدید: اما مردم در شرایطی هستند که نجابت به خرج داده اند ولی طاقتشان سر آمده لذا باید مشکلاتشان را در کوتاه مدت حل کنیم. لذا اولین کارم این است که یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنم.
 
محمدباقر قالیباف بیان کرد: آنها که حقوق ثابت دارند ولی تورم بیش از افزایش حقوق است، فاصله این را باید حتماً جبران کنیم. هر فردی که منزل ندارد ۲۰۰ متر زمین می‌دهیم. امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، میتوانیم این را کنترل کنیم.
 
وی ادامه داد: خیلیها وام مسکن  گرفته اند و سررسید قسطشان شده ولی مسکن نگرفته اند.به هر کس که مسکن ندارد ۲۰۰ متر زمین می دهیم که کاربردی مسکن داشته باشد؛ اگر اینطور شود مشکل حل می شود. در همه روستاها و بیش از ۸۰ درصد شهرهای ما این امر شدنی است.
 

قالیباف: هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم

 
محمدباقر قالیباف بیان کرد: ما هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم؛ بارها صحبت کردم؛ صنعت خودرو از ما رانت می گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. حتماً باید واردات خودرو را داشته باشیم. هم در خودرو سنگین و هم سبک. سهم زیادی از خودروهای سنگین کشور الان اسقاطی هستند.
 
مسعود پزشکیان گفت: اگر برجام و اف ای تی اف را حل نکنیم باید انسجام داخلی را ایجاد کنیم. اگر برجام را نپذیریم و یا نخواهیم آن را حل کنیم و اگر نخواهیم FATF را حل کنیم،‌ بالاخره باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. یعنی مردم سرمایه ما هستند و باید با این مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند حالا تقصیر این یا آن است، به هرحال مردم با ما مشکل دارند.
 
وی ادامه داد: از اتاق بازرگانان سوال کنید که برجام را خوب می دانند یا بد می‌دانند؟ بروید صحبت کنید ببینید چه بلایی سر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ما آمده است. می‌گفتند نمی‌توانیم با این وضعیت ادامه دهیم.
 
مسعود پزشکیان افزود: بفرمایید که در میادین مشترک نفتی و گازی چقدر داریم ضرر می کنیم؟ همین قطر و امارات و عمان و کویت، در میادین مشترک سهمشان را می برند ولی ما عین خیالمان نیست. سرمایه مان را داریم از دست می دهیم.
 
مسعود پزشکیان بیان کرد: فرق شما با اسرائیل و ترامپ که آنها هم نمی‌خواستند برجام باشد چیست؟ قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.
 
مسعود پزشکیان طی سخنانی اظهار داشت: ما اگر برجام را نپذیریم و اگر FATF ‌را حل نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. راه حل این است که انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم.
 
وی افزود: شما از اعضای اتاق بازرگانی بروید بپرسید که برجام را خوب می‌دانند یا بد. اینها در جلسه هم به ما می‌گفتند که ما نمی‌توانیم بدون برجام کار را ادامه دهیم اما حالا الان می‌گویند می‌توانیم ادامه دهیم.
 
پزشکیان گفت: ما در ذخایر نفت و گاز در مجموع اول دنیا هستیم اما در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و در تابستان برق نداریم و برق مراکز صنعتی را قطع می‌کنیم. ما در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ همین قطر، عمان و امارات در میادین مشترک سهم خود را می‌برند ولی ما عین خیالمان نیست.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: اینها بگویند اگر برجام را نپذیرفتند این وفاق داخلی را چطور می‌توانند درست کنند. تازه این دوستان با آدم‌هایی دعوا دارند و آنها را خائن خطاب می‌کنند که مقام معظم رهبری می‌گفتند اینها صادق‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها هستند.
 
وی افزود: ترامپ و اسرائیل هم می‌گفتند که ما نمی‌گذاریم برجام به نتیجه برسد و این دوستان هم دقیقا همین حرفها را می‌زنند. خب مردم می‌گویند فرق بین این دوستان و دشمنان ما چیست؟
 
پزشکیان خاطرنشان کرد:‌ قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.
 

قاضی‌زاده: دیپلماسی جای مردان مصمم است نه جای مردان سازشکار

 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: مشکل ما این است که آقای پزشکیان بجای پاسخ به سوالات سوال جدید طرح می‌کنند. ما اینقدر مرد هستیم که از دولت محدودی که در اختیارمان بوده‌ دفاع کنیم و عزیزان هم مرد باشند از دولت‌هایی که از آنها حمایت کردند، دفاع کنند.
 
وی افزود: کدام سیاست دولتگرای مطلق موجب خارج  کردن مردم از عرصه‌های مختلف شد؟ چه کسی فعالیت بخش خصوصی را محدود و نابود کرد؟ ما که ادعای دولت مردمی داریم، بیش از 10 سال روی مدل مردمی سازی دولت کار کردیم و چیزی که الان در حوزه مردمی‌سازی در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاده قابل مقایسه با قبل نیست.
 
قاضی‌زاده با اشاره به موضوع واردات واکسن گفت: در آن زمان بعضی از عزیزان که دوز اول واکسن فایزر خود را زده بودند می‌گفتند که ما اجازه نمی‌دهیم مردم موش آزمایشگاهی شوند. خوب شما دو هفته زودتر واکسن وارد می‌کردید و نمی‌گذاشتید که دولت شهید رئیسی این افتخار بزرگ(واردات واکسن) را به نام خود ثبت کند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستان می‌گویند چرا شما از برجام خارج نشدید؟ آقای پزشکیان اگر ایشان(شهید رئیسی) از برجام خارج شده بود شما ایشان را متهم نمی‌کردید تو کنار ترامپ و نتانیاهو هستی؟ برجام را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند و به لحاظ حقوق بین الملل دست و پای ایران را بستند. کاری کردید که امروز باید حداکثر استفاده را ازبرجام ببریم و بهانه دست دشمن ندهیم.
 
وی ادامه داد: شما آمدید قدرت ملی و موفقیت جوانان را ارزان فروشی کردید. دیپلماسی، خندیدن و امتیاز دادن نیست بلکه هوشمندانه عمل کردن است. کاری که شهید امیرعبداللهیان انجام داد را ببینید. برای اینکه بتواینم با دولتهای منطقه کار کنیم ایشان از وزارت خارجه اخراج شد اما وقتی سرکار آمد همان کسی که برای ارتباط با کشورهای منطقه اخراج شده بود،‌ باکشورهای منطقه عزتمندانه ارتباط بر قرار کرد. دیپلماسی امیرعبداللهیان ایجاد ارتباط با تکیه بر قدرت درون زای ما بود.
 
قاضی زاده به اشاره به افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم گفت: امروز نماینده سنای آمریکا از وزیر خارجه آمریکا در باره افزایش فروش نفت ایران سوال می‌کند و وزیر خارجه آمریکا پاسخ می‌دهد که «رئیسی مرد مصممی» بود. دیپلماسی جای مردان مصمم است نه جای مردان سازشکار.

زاکانی: احمدی نژاد 2 بار خواست پرونده‌ها را پیگیری کند

مصطفی پورمحمدی خطاب به برخی از نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرد: دوستانی که خیلی جایگاه مناسب و دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند و این روزها می‌گذرد!
 
وی افزود: عجیب است قراردادی در سال 1381 بسته شده است و ما در 1387 به سازمان بازررسی رفتیم و 2 گزارش که توسط دیوان محاسبات انجام شده بود و ما فقط کارهای منظم کردن آن را انجام دادیم و فرستادیم.
 
پورمحمدی تصریح کرد: آقای احمدی نژاد 2 بار خواست مشکل را حل کند و همه پرونده فساد تعقیب شود و فاسدین محکوم شوند و هم این قرارداد اجرا شود و در قیمتش تمام شود و این خسارت عظیم در 18 سال جلوی آن گرفته شود اما با شعار، دادن زدن و اتهام زدن مشکل حل نخواهد شد.

آقای زاکانی؛ شما به زنگنه اتهام خیانت زدید!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خطاب به زاکانی خاطرنشان کرد: خوب شد آقای زاکانی حرف از مناظره زدند. شما اتهام خیانت به آقای زنگنه زدید و او هم می‌گوید که شما مانع اجرای قرارداد شدید و ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید و ما از دادگاه تقاضا داریم زودتر این موضوع را رسیدگی کند.
 
وی با طرح این پرسش چه کسی از برجام دفاع می‌کند؟ ادامه داد: من همان زمان هم درباره برجام حرف داشتم. قطعنامه‌ها در سازمان ملل تصویب شده است که ملت را بیچاره کرده است. چرا شما که مسئول بودید جلوی صدور قطعنامه را نگرفتید و امروز می‌گویید چرا امروز مذاکره می‌کنید؟
 
پورمحمدی تصریح کرد: 15 سال به ملت ایران خسارت وارد شده است و مردم مشکلات زیادی دارند. چرا قدرت دانش و مذاکراتی شما عمل نکرد و قطعنامه پشت سرهم صادر شد و امروز باید با دریوزگی fatf  و برجام را قبول کنیم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: امام به ما استقامت را یاد داد. 45 سال ندای امام و ملت ایران جهانگیر شد و امروز جوانان عالم فریادهای حقانیت ملت ایران درباره حقوق ملت فلسطین تثبیت شد. امروز می‌توانیم ادعا کنیم هم غزه، هم لبنان، هم یمن، هم عراق، هم عمان، هم قطر و جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و قهرمانان وطن.
 
 
تاکنون سه مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روی آنتن رفته است. پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدها نیز قرار است فردا؛ سه‌شنبه (۵ تیر 1403) با موضوع «کارآمدسازی دولت» (اقتصادی) برگزار می‌شود.
 
انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیداها ممنوع خواهد شد.

نظر شما