شناسهٔ خبر: 67335490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته انتخاباتی ایمنا؛

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

چهار روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از برگزاری سه مناظره با موضوعات اقتصادی و فرهنگی، سفرهای انتخاباتی ۶ نامزد شدت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با مرور اخبار انتخاباتی امروز _یکشنبه سوم تیر_ می‌خوانیم:

رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه ما نامزد درجه یک و دو نداریم، گفت: نامزدهای انتخابات می‌توانند تا ۳ نفر در ستاد انتخابات کشور نماینده داشته و از قبل شروع انتخابات تا پایان حضور داشته باشند.

محمدتقی شاهچراغی با بیان اینکه ما برای برگزاری انتخابات آماده هستیم، گفت: چهار راهبردی که رهبری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین کردند در اجرای انتخابات ریاست‌جمهوری برای ما ملاک است. رقابت بین نامزدها مشهود است و این رقابت ادامه دارد، ولی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نامزدها مراقبت کنند که برای جلب آرا، سخنان دشمن شاد کن مطرح نکنند که موجب یاس مردم شود. در حال حاضر میدان رقابت فراهم است و مردم بر اساس برداشتی که از برنامه‌ها و تبلیغات نامزدها دارند، به تشخیص خود عمل می‌کنند.

استاندار تهران با تاکید بر توجه مردم به «مشارکت» و ایجاد «رقابت» توسط نامزدهای انتخاباتی گفت: برای تأمین «امنیت» و «سلامت» انتخابات به مردم پایتخت قول می‌دهم.

همچنین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تاکید کرد که شورای نگهبان به عنوان «مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی» با هوشیاری کامل از آرای مردم صیانت و به عنوان امانت از آن پاسداری خواهند کرد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز توصیه‌هایی را برای نحوه تشخیص اخبار درست انتخاباتی در فضای مجازی ارائه کرد و از مردم خواست که در مورد عضویت در گروه‌های انتخاباتی با دقت بیشتری عمل کنند.

همزمان با ایام برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نمایشگاه گروهی کارتون «رأی جمهور» در گالری خانه کاریکاتور ایران افتتاح شد.

برنامه تبلیغاتی امروز نامزدهای انتخابات عبارت است از:

_برنامۀ «بدون تعارف» مصطفی پورمحمدی، ساعت ۲۰:۴۵ شبکه ۲

_مستند تبلیغاتی مسعود پزشکیان، ساعت ۲۲:۰۰ شبکه یک

_مستند تبلیغاتی سعید جلیلی، ساعت ۲۲:۳۰ شبکه یک

_برنامۀ «گفت‌وگوی ویژه خبری»، علیرضا زاکانی، ساعت ۲۲ شبکه خبر

_مستند تبلیغاتی قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۲۳:۰۰ شبکه یک

تاکنون سه مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روی آنتن رفته و قرار است ۲ مناظره انتخاباتی باقیمانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

بر این اساس مناظره چهارم با محوریت سیاست خارجی با عنوان «ایران در جهان امروز» و مناظره پنجم (آخر) با موضوع «کارآمد سازی دولت» (اقتصادی) روی آنتن خواهند رفت.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

رئیس ستاد انتخابات سید امیرحسین قاضی‌زاده با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: خبری در راه است.

میرشمسی با الصاق پاکتی که روی آن نوشته شده تقدیم به خانواده ایرانی از مخاطبانش خواست، این خبر را حدس بزنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس ۴ هدف دولت خانواده را تشریح کرد و نوشت: ۱- تمام نیروهای شرکتی باید تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم شوند. ۲- به هر زوج جوانی یک میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه می‌دهیم. ۳- خانه داری شغل است و از خانم‌های خانه دار پشتیبانی می‌کنیم. ۴- ماده ۴۱ قانون کار را اصلاح می‌کنم و دستمزد مطابق نرخ تورم شود.

قاضی‌زاده هاشمی در توییت دیگری از طرح یک سوال در صداوسیما گلایه کرد و نوشت: صداوسیما ملزم به رعایت اصل بی‌طرفی در برخورد با همه کاندیداهاست. تکرار دائم سوال «آیا تا آخر انتخابات می‌مانید؟» از سوی مجریان در برنامه‌های مختلف بی‌طرفی صداوسیما را زیر سوال می‌برد.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

محمد باقر قالیباف در جریان سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی، آیت‌الله شهرستانی، نماینده آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی و آیت‌الله کریمی‌جهرمی از اساتید حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد و در مسجد امیرالمومنین (ع) و در جمع حامیان خود حاضر شد و به ایراد سخن پرداخت.

در پی انتشار توییتی با محتوای کناره‌گیری قالیباف، سخنگوی ستاد تبلیغاتی این نامزد تاکید کرد که توئیت منتسب به قالیباف جعلی است و صحت ندارد. متأسفانه برخی رسانه‌ها به نقل از یک اکانت جعلی در شبکه اجتماعی ایکس، خبری را در خصوص کناره‌گیری آقای دکتر قالیباف به نفع آقای جلیلی کار کرده‌اند که صحت ندارد.

علی نیکزاد رئیس ستاد انتخابات محمدباقر قالیباف هم در گردهمایی زاگرس نشینان حامی این نامزد، گفت: ضمن احترام به همه عزیزانی که وارد عرصه انتخابات شدند و آبروی خود را ارائه و خود را عرضه کردند می‌گوئیم که برای ادامه خط انقلاب، آقای دکتر محمدباقر قالیباف این توان را دارد و این راه را ادامه می‌دهد.

امروز همچنین جلسه هم‌اندیشی ستاد ملی آینده‌سازان ایران محمدباقر قالیباف با حضور جمعی از اعضای این ستاد و نخبگان سیاسی در سالن فردوسی مرکز همایش‌های نور تهران برگزار شد.

قالیباف هم با انتشار پستی در صفحه شخصی خود با تاکید بر اینکه با فیلترینگ به شیوه کنونی مخالفم، نوشت: وقتی ملاحظات امنیتی برهه‌های خاص برطرف شد، استمرار فیلترینگ توجیهی ندارد.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

پس از آنکه در یکی از رسانه‌ها مدعی شده بود بخشی از مستند دوم علیرضا زاکانی شب گذشته از سیما پخش نشده است، ستاد انتخابات سازمان صداوسیما اعلام کرد: هیچ بخشی از مستند دوم علیرضا زاکانی حذف نشده است.

مسعود پزشکیان هم با انتشار توییتی از رنگ انتخاباتی خود رونمایی کرد.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

محمد خوش چهره عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در تحلیل خود از ادامه فعالیت نامزدهای اصولگرا معتقد است که قطعاً اصولگرایان به یک یا دو کاندیدا می‌رسند.

وی با بیان اینکه منطق می‌گوید که {کاندیداهای اصولگرا} نمی‌توانند جلوی هم بایستند، افزود: این برای جناح یک نفره هم فرصت و هم تهدید است. اگر بتواند خوب مدیریت کند، فرصت است. اگر آنها بد عمل کنند و ایشان مظلوم قرار بگیرد، از نظر فرهنگی مردم بیشتر به مظلوم گرایش پیدا می‌کنند.

آیت‌الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اعلام همایت خود از کاندیداتوری پزشکیان برای انتخابات ریاست جمهوری، بر اصلح بودن و شایستگی مسعود پزشکیان برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری ایران تاکید کرد.

همچنین در پی سوالات مکرر از علی مطهری درباره نامزدها و نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری، وی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از مسعود پزشکیان را اعلام کرد و نوشت: ایشان را فردی باتقوا و متدین و دلسوز و پاکدست و ساده زیست و متخصص در رشته خود و آشنا با مسائل کلان کشور و کسی که می‌تواند توازن میان دو جناح سیاسی کشور برقرار کند می‌دانم و با توجه به شرایط موجود کشور و احتمال روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و ضرورت وجود یک رئیس‌جمهور عاقل و باتدبیر در ایران که بتواند در سیاست خارجی توازن میان غرب و شرق ایجاد نماید، از نظر اینجانب آقای مسعود پزشکیان نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری است.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

محسن رضایی با انتشار توییتی در صفحه خود با تاکید بر ضرورت اجماع جریان انقلابی نوشت: مشارکت بالا، تقویت جمهوری اسلامی و رأی به آن است. هر شش نفر فرزند ایران هستند؛ اما اجماع جریان انقلابی یک ضرورت ملی برای کارآمدی و شتاب در پیشرفت کشور پس از انتخابات است.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

سید محمود نبویان با انتشار پستی در توئیتر خود از هواداران جلیلی خواهش کرد که به میتینگ‌های جواد ظریف نروید و این تجمعات را به درگیری نکشانید.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

در برخی کانال‌های خبری سوال جالب مادر آذری جهرمی از پزشکیان منتشر شده است.

در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی نوشته است: مادرم در جهرم زندگی می‌کند. برای مردم جهرم، بیش از آن‌که مادر محمد جواد آذری جهرمی باشد؛ مادر ۲ فرزند شهید و جانباز است. صبح وقتی فهمیدند که آقای پزشکیان به شیراز می‌آیند دستم را محکم گرفتند و گفتند من سوال مهمی از آقای پزشکیان دارم! گفتم مادر سخت است؛ جمعیت زیادی می‌آید؛ به من بگو از ایشان حتماً می‌پرسم. هر چه‌قدر اصرار کردم نگفت! گفت خودم و چشم در چشم باید بپرسم. و سوال ایشان این بود: «آقای پزشکیان می‌تونی همانطور که بعد از فوت همسرت پای بچه‌هات موندی، پای مردم ایران هم بمونی؟» پای ایران بمانیم…

عباس عبدی از فعالان سیاسی هم با انتشار توییتی با اشاره به افزایش رأی پزشکیان در سه روز اخیر نوشته است: بحث انصراف جدی شده ولی به چند دلیل نتیجه‌ای ندارد ‏ ۱. تأثیر منفی بر مردم ‏۲. قدرت‌طلبی شدید دو طرف ‏۳. فقدان اثرگذاری اطمینان بخش ‏۴. دستکاری شدن نظرسنجی‌ها ‏۵. از همه بدتر؛ آنکه دومی باید به سود سومی کنار برود. ‬پس از باخت هم دعوا می‌کنند.

۴ روز تا انتخابات؛‌ اوج‌گیری سفرهای انتخاباتی/پیش‌بینی‌ها درباره اجماع

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانه‌ای اعلام کرد که از محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم حمایت می‌کند.

در بخشی از متن این بیانیه آمده است: حزب مؤتلفه اسلامی پس از بررسی تحولات جهانی منطقه‌ای، واکاوی شرایط این برهه حساس، با احترام کامل به همه نامزدهای محترم، جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف را بر اساس سوابق خدمت و مدیریت، توانایی‌های ایشان و تبعیت از ولایت امر مسلمین و تجربیات در حوزه‌های مختلف با اکثریت قوی آرای شورای مرکزی مؤتلفه اسلامی و نظر دبیران حزب در استان‌ها مورد حمایت قرار داد.

فراکسیون روحانیت مجلس هم در بیانیه‌ای خطاب به مردم توصیه کرد: اگرچه همه کاندیداهای انقلابی و مردمی ریاست جمهوری به ملاک‌های انقلاب نزدیک هستند اما مقام معظم رهبری فرمودند کسی را انتخاب کنید به ملاک‌های انقلاب نزدیک‌تر باشد. امید است ملت بزرگ و قهرمان ایران فردی را انتخاب کنند که منافع ملت ایران را بیشتر از دیگران تأمین کند. ز

در فضای مجازی به نقل از یک عضو ستاد اجماع نیروهای انقلاب خبر مهمی درباره احتمال اجماع نامزدهای اصولگرایان منتشر شد که پیش‌بینی کرده است: تا قبل از عید سعید غدیر یک نامزد انتخاب و نتیجه اجماع اعلام شود.

در روزنامه‌ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

کیهان با تیتر «نامزدها از اظهارات دشمن شاد کن پرهیز کنند»، اعتماد با تیتر «خروش ایرانیان»، دنیای اقتصاد با تیتر «توشه سیاسی دولت آتی»، همدلی با تیتر طرح‌های «پوپولیستی در برابر منابع محدود»، جوان با تیتر «دشمن پسند حرف نزنید»، ابرار با تیتر «کسانی رجل سیاسی انتخاب شده‌اند که با اخلاقیات بیگانه‌اند»، آرمان ملی با تیتر «هجمه‌های هدفمند با چه نیتی؟»، آرمان امروز با تیتر «پزشکیان، مظلوم‌ترین طرف مناظره»، کار و کارگر با تیتر «دولت چهاردهم باید همسان سازی و متناسب سازی را سریعاً اجرا کند»، خراسان با تیتر «پرهیز از اظهارات دشمن شاد کن»، مردم سالاری با تیتر «رونمایی از شور انتخاباتی در مناظرات»، شرق با تیتر «خیزشی ماندگار برای مشارکت»، رسالت با تیتر «سخن دشمن پسند، ممنوع»، ستاره صبح با تیتر «توفان دوباره ظریف»، شهروند با تیتر «نامزدها از اظهارات دشمن شاد کن پرهیز کنند»، تجارت با تیتر «چالش وعده‌های انتخاباتی بدون پشتوانه»، هفت صبح با تیتر «کسی فیلترینگ را گردن نمی گیرد»، ایران با تیتر «نامزدها از سخن دشمن پسند پرهیز کنند»، همشهری با تیتر «خط قرمز رقابت، شاد کردن دشمن»، وطن امروز با انتشار گزارشی درباره دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای انتخاباتی با تیتر «درباره اقتصاد چه گفتند؟»، فرهیختگان با تیتر «معنای سه قطبی انتخابات»، صبح نو با تیتر «قالیباف، پیشتاز نظرسنجی ها»، هم میهن با تیتر «مردم تعیین می کنند» در صفحات اول خود به موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد، اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رأی بدهند.

نظر شما