شناسهٔ خبر: 67350802 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پایان رژیم های سخت؛ کشف ژن مقاوم در برابر چاقی

محققان چینی ژنی کشف کرده‌اند که به افراد کمک می‌کند در مقابل چاقی مقاومت کند.

این کشف به درک بهتر انسان از چگونگی تاثیرگذاری ژن ها بر چاقی کمک می کند و ممکن است به کشف راه های جدیدی برای درمان و جلوگیری از آن منجر شود. هرچند رژیم غذایی و توسعه اقتصادی اهمیت زیادی در گسترش چاقی دارند، اماپژوهشی جدید به رهبری جین لی و ژنگ هانگشیانگ از دانشگاه فودان چین نشان می دهد ژنتیک نیز نقش پررنگی در چگونگی اجتناب افراد از چاقی دارد.

به گزارش مهر، این پژوهشگران ۲۸۷۷ نمونه از جمعیت ایالت های گوانگشی، جیانگسو و هنان را بررسی کردند. آنها متوجه نوعی از دی ان ای میتوکندریایی(mtDNA)رایج در جنوب چین و جنوب شرق آسیا شدند که به مقابله با چاقی کمک می کند.

جین در این باره می گوید: میتوکندری که بیشتر اوقات از آن به منبع انرژی سلول یاد می شود، ۸۰تا ۹۰ درصد انرژی مورد نیاز برای رفتارهای انسانی را تامین می کند. ارتباط عملکرد میتوکندری از مدت ها قبل آشکار بوده است.

mtDNA برخلاف هسته دی ان ای که از هر ۲والد به ارث می رسد، به طور معمول از طریق مادر به فرزند منتقل می شود و بیشتر در معرض جهش ژنتیک مفید در تحلیل های تکاملی قرار دارد.

جین و همکارانش تحلیلی مرتبط با ۱۶تک گروه mtDNA پایه انجام داند که در حقیقت به خانواده های ژنتیکی با یک اجداد مشترک مربوط بودند. آنها متوجه یک گروه خاص به نام M۷ شدند که به طور مداوم با ریسک کاهش یافته چاقی مرتبط است. تحلیل های بیشتر یک گروه زیر مجموعه ای به نام M۷b۱a۱ را به عنوان منبع احتمالی تاثیر محافظتی در مقابل چاقی مشخص کرد.

محققان معتقدند کاهش عملکرد میتوکندری نشان می دهد چراM۷b۱a۱ ریسک چاقی را کاهش می دهد. جین در این باره می نویسد: کاهش عملکردهای میتوکندری نشان دهنده تبدیل کمتر انرژی و تولید گرمای بیشتر است که احتمالا سبب می شود افزایش وزن کمتر شود.

همچنین پژوهشگران متوجه شدند M۷b۱a۱ حدود ۱۵ هزار سال قبل در جمعیت گسترش یافته است. جین معتقد است این توسعه تاریخی از فرضیه آنها پشتیبانی می کند و M۷b۱a۱ قابلیت تولید گرمای بیشتری را دارد که احتمالا به دلیل انطباق پذیری با آب وهوای سرد عصر یخبندان ایجاد می شود.