شناسهٔ خبر: 67350683 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرزین:

یارانه معیشتی به کاهش فاصله طبقاتی کمک کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از علل رشد در دولت سیزدهم، پرداخت ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان یارانه معیشتی به مردم از سال ۱۴۰۱ بود که به کاهش ضریب جینی (فاصله طبقاتی) کمک کرد.

صاحب‌خبر -

یارانه معیشتی به کاهش فاصله طبقاتی کمک کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا فرزین، امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک دولت، اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی در سال قبل به ۴.۵ درصد به نرخ پایه و با نرخ ۵ درصد به نرخ بازار رسید که در منطقه بالاتر از کشور‌ها بود.

فرزین با توجه به افزایش تشکیل سرمایه ثابت، تصریح کرد: در آینده، این روند رو به رشد ادامه خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۵۰ درصد رشد مربوط به بخش خدمات است.

فرزین اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی اول دولت ۴۲.۸ درصد و پایه پولی ۳۹.۱ درصد بود و اکنون ۲۴.۳ درصد و ۲۸.۱ درصد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی از ۲۵ درصد هدف‌گذاری کمتر شد و به ۲۴.۳ درصد رسید. در ۲۵ سال که میانگین ۲۸.۲ درصد و در ۶۲ سال عمر بانک مرکزی ۲۵.۷ درصد بود که کمتر از میانگین بلند مدت است.

فرزین گفت: در دولت قبل، نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان بود و آن را به نرخ بالا از بازار می‌خریدند و با ۳۴۰ همت (۳۴۰ هزار میلیارد تومان) افزایش پایه پولی به این نرخ می‌دادند، اما در دولت شهید رئیسی با ۲۸۵۰۰ تومان خریداری شد و به کالای اساسی اختصاص یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ مشارکت نیروی کار در بازار بیشتر شده است، اظهار داشت: نرخ بیکاری از ۱۲.۱ درصد در سال ۹۷ به ۸.۱ درصد رسید.

فرزین تصریح کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ هزینه بخش خصوصی کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی، گفت: یکی از علل رشد در دولت سیزدهم، پرداخت ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان یارانه معیشتی به مردم از سال ۱۴۰۱ بود که به کاهش ضریب جینی کمک کرد.

نظر شما