شناسهٔ خبر: 67349984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) مطرح کرد؛ حفظ و صیانت از باغات شیراز با تبدیل به مناطق گردشگری و فرهنگی

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) گفت: با توجه به اهمیت حفظ باغات تاریخی شیراز، پیشنهاداتی برای تبدیل این باغات به مناطق گردشگری فرهنگی، تفریحی و ورزشی مطرح شده است. این اقدامات می‌تواند ضمن حفظ باغات، موجب تولید ثروت برای مالکان و رونق گردشگری شود.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدرضا هاجری در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور بیان داشت: آرامستان دارالسلام شیراز، جزو بزرگترین و قدیمی ترین آرامستان های جهان اسلام است. مدفن علما و اولیای الهی است، ظرفیت بی نظیری در حوزه گردشگری و زیارت می باشد. می تواند از آرامستان تخت فولاد اصفهان بیشتر و بهتر دیده شود.

او افزود: با وجودی که ساماندهی دارالسلام طرح جامع و کاملی دارد، اختلاف نظر شهرداری، اوقاف و میراث فرهنگی عامل شده به سرانجام نرسد. تقاضا دارم با برگزاری جلسه ای با حضور نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار فارس، فرماندار شیراز، نمایندگان  مجلس شیراز، مسئول دستگاه قضائی، شورا و شهرداری و اوقاف و میراث فرهنگی،تکلیف به سرانجام رساندن طرح را مشخص و با تقسیم کار، این ظرفیت بی نظیر از پاتوق کارتن خواب ها ، معتادان متجاهر و … خارج و به رونق حوزه گردشگری و زیارت با مدیریت کارآمد برسانند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین یکی از راه های حفظ و صیانت از باغات داخل شیراز، تبدیل باغات به منطقه گردشگری فرهنگی، تفریحی و هنری و ورزشی دانست و گفت: باغ پرندگان، باغ موزه قرآنی، باغ شعر، باغ موزه نگارگری، باغ ورزش باستانی، باغ کتاب، باغ رستوران، باغ گل، باغ آموزش شهروندی، باغ کودک، باغ سالمند و دهها نمونه دیگر که بعضی مصوبه اجرایی دارد و بعضی نیاز به مصوبه دارد؛ می توان با استفاده از ظرفیت مشارکت مردم محلات مربوطه، باغ ها را فعال، حفظ و گسترش داد.

او با بیان اینکه می بایست باغات برای مالکینش تولید ثروت کنند تا میل به حفظ و صیانت از آنها تقویت شود، گفت: بی توجهی به مطالبه، توقعات و خواسته های باغ ها که بعضی میراث اجدادی آنهاست راه به جایی نمی برد. لذا باید از طریق بودجه های ملی، زمین های تفکیکی منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی، شهرداری، طرح جامع، میدانی،کاربردی و… تهیه تا باغات سبز افتخار آمیز شیراز حفظ و صیانت شود.

هاجری اضافه کرد: بدون مشارکت و توجه به خواسته باغداران، نمی توان قدم از قدم برداشت، شورا و شهرداری با اختصاص بودجه بیش از 1000 میلیارد تومان به صحنه آمده، منابع دیگر هم به کمک بیایند تا در عمل، شاهد حفظ و صیانت از باغها باشیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شهر مقدس شیراز در حوزه حافظین و قاریان برجسته قرآنی از دیگر شهرهای ایران، عقب مانده، می بایست با تلاش مضاعف در سطح کمی و کیفی در این دو حوزه کار شود تا زیبنده شهر مقدس شیراز باشد.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع)؛ عدم حضور و امتیاز آوری و رتبه فارسیان و شیرازی ها در مسابقات قرآن سراسری که توسط سازمان اوقاف برگزار می شود، نشان می دهد متولیان مربوطه یا باترک فعل مواجه یا کم کاری نموده، نتوانستند آنگونه که زیبنده شهر مقدس شیراز می باشد وارد شوند. جزیره ای عمل کردن و عدم تقسیم کار در این حوزه می بایست رفع گردد.

هاجری ادامه داد: شورا و شهرداری با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و بسیج و سپاه در استان برگزاری محافل انس با قرآن در محلات و مساجد ورود میدانی پیدا نموده، لازم است همه دستگاه های مربوطه مشارکت نمایند تا وضعیت نامطلوب فعلی را بتوانیم به وضعیت مطلوب قرآنی تغییر دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان خاطرنشان کرد: رعایت عفاف و حجاب توصیه الهی و قانونی جامعه است. حکم و دستور الهی توسط خداباوران زمین نمی ماند، لجاجت با توصیه الهی زیبنده هیچ کس نیست. از طرح نور و تلاش های متعهدانه نیروی انتظامی در سراسر کشور در کمک و حمایت از طرح نور با جان و دل حمایت نموده، دراجرای قانونی و بستر سازی موفقیت این طرح نیکو،کاربردی و اثرگذار شورا وشهرداری تمام قد بعنوان نماینده مردم در صحنه بوده،از طرح و ضابطین عزیز و جهادی دستگاه قضائی حمایت می کنند، با احکام الهی نمی توان بازی سیاسی کرد و سبک زندگی اسلامی – ایرانی را قربانی سبک زندگی غربی نمود،آری خدا محوری پیشه نموده و بدان افتخار می کنیم.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما