شناسهٔ خبر: 67348536 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تصادف‌های ساختگی مازندران در ایستگاه کُشته‌سازی

ساری- ایرنا- مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: شگرد متقلبانه تصادف ساختگی از جراحت سازی شدید برای دریافت دیه به مرحله جدید با عنوان کُشته سازی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر علی عباسی روز دوشنبه به مناسب گرامیداشت هفته قوه قضاییه در نشست با خبرنگاران، از شناسایی ۲ باند تصادف های ساختگی با دریافت ۲۸۰ میلیارد ریال خسارت از بیمه های استان طی سال گذشته خبر داد و افزود: این ۲ باند خانوادگی تصادف ساختگی سال گذشته بیش از ۱۰۰ پرونده را در پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه تشکیل دادند.

وی با توضیح این که تا ۶۰ درصد افراد اجیر شده این ۲ باند غیر بومی بودند، توضیح داد: به طور یقین تعداد پرونده های تصادف ساختگی در استان بیشتر از این آمار است که پزشکی قانونی با همکاری نیروی انتظامی کشف کرده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران تصریح کرد: تا کنون در تصادف ساختگی دست و پا، دندان و بینی افراد با شدید ترین وضعیت همراه با شکستگی های متعدد وجود داشته است، اما سال گذشته در شناسایی این ۲ باند خانوادگی تصادف ساختگی یک فوتی در اثر شدت بالای جراحات به ثبت رسیده است.

عباسی گفت: مشکل اینجاست که پزشکی قانونی در بررسی های خود به ساختگی بودن تصادفات پی می برد ولی به دلیل این که تا حدود زیادی کار به صورت حرفه ای انجام می شود، هنوز دستگاه قضایی و پلیس در انجام ماموریت ها به این نکته توجه جدی ندارند.

وی با اظهار این که پلیس راهنمایی و رانندگی باید به برخی از نکات مهم در نوع آسیب دیدگی تصادفات دقت بیشتری کند، افزود: در برخی از پرونده های تصادفات ساختگی منجر به جراحات سنگین، ما متوجه شدیم که به راننده خودرو آسیبی وارد نشده، ولی سرنشینان آن به کلی دچار شکستگی دندان، بینی و استخوان دست و پا شدند که با ارجاع موضوع به پزشکان متخصص معتمد مشخص شد که جراحات ناشی از تصادف نبوده است.

تصادفات ساختگی به تصادفاتی گفته می شود که با قصد و نیت قبلی و با هدف دریافت دیه و خسارت از شرکت های بیمه برنامه ریزی می شود. در تصادفات ساختگی افراد با شکستن دندان، بینی و سایر نقاط بدن یا ایجاد جراحات سطحی یا عمیق، وقوع تصادف را با زدن خودرو به دیوار، گاردریل و یا با خودروها دیگر صحنه سازی می کنند، اورژانس و ماموران راهنمایی و رانندگی را به صحنه فرا می خوانند و با اخذ کروکی و دیگر مدارک گام در مسیر دریافت خسارت و دیه می گذارند.

موضوع تصادفات ساختگی علاوه بر اینکه یک آسیب اجتماعی است که فرد به صورت عمدی به جسم و روان خود آسیب وارد می کند، حتی عده ای در قالب پیمانکاران تصادفات ساختگی موجبات آسیب عمدی به افراد می شوند. یکی از راه‌های سوء استفاده این افراد از شرکت‌های بیمه‌ای است که با افزایش چشمگیر مبالغ دریافتی دیه، افراد سودجو به دنبال سوء استفاده از بیمه‌ها و بیت المال هستند.

تصادف ساختگی به مرحله کُشته سازی در مازندران

تشکیل ۱۷ پرونده قصور پزشکی در مازندران

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت که سال گذشته ۱۷ مورد پرونده قصو پزشکی در استان تشکیل شد که ۱۰ مورد از این پرونده ها منجر به فوت فرد شده است.

عباسی مسمومیت با قرص برنج را همچنان معضلی جدی برای استان های شمالی به خصوص مازندران دانست و ادامه داد: قرص برنج و معضل دسترسی آسان در شمال عامل مسمومیت است، موضوعی که سبب شد تا سال گذشته ۱۷۸ نفر در مازندران جانشان را از دست بدهند.

بررسی آماری از پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد که از چهار سال گذشته روند مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج در مازندران افزایشی است، بنابر آمار سال ۱۴۰۱، ‌ ۱۴۰ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ که ۱۲۷ نفر بودند ۱۰ درصد افزایش داشت. سال ۱۳۹۹ تعداد ۷۵ نفر و سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۲۱ نفر بر اثر مصرف قرص برنج در استان جان باخته بودند.

از آن جایی که استفاده از قرص برنج که حاوی فسفید آلومینیوم است در کشاورزی بویژه در بین شالیکاران شمال به دلیل کارآیی بالای آن در از بین بردن آفات انباری برنج از چند دهه پیش مرسوم شد. سهولت استفاده و رسوب نکردن در محصول از جمله ویژگی هایی دیگری است که سبب شد تا استفاده از آن در داخل گونی های برنج داخل آشپزخانه ها در نقاط مختلف کشور هم سرایت کند.

نگهداری برنج، بدون استفاده از مواد آفت براندازی مانند قرص فسفید آلومینیوم، سبب می شود تا آفت ' شپشک ' که مازندرانی ها به آن ' ایزی ' می گویند، به خاطر شرایط رطوبتی هوا و زمین بسرعت فعال و تکثیر شود. مقابله با این آفت تنها پیش از فعال شدن امکان پذیر است و پس از فعال شدن تقریبا بی فایده یا بسیار پرزحمت است.
شپشک از هسته برنج تغذیه می کند و در مقدار زیاد تکثیر می شود و در صورتی بی توجهی می تواند با حرکت نامریی از انبار یا آشپزخانه به سایر نقاط منزل رسوخ پیدا کند.

نظر شما