شناسهٔ خبر: 67346716 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عبدالعلی‌زاده:

پزشکیان در ۸۰ درصد نتایج نظرسنجی‌ها جایگاه نخست را دارد

عبدالعلی‌زاده: رئیس ستاد مرکزی مسعود پزشکیان گفت: طبق نظر خبرگزاری‌ها و نظرسنجی‌هایی که بررسی کردیم آقای پزشکیان در ۸۰ درصد این نتایج جایگاه نخست را دارد و این بسیار خوب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد مرکزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز پیش از ظهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

عبدالعلی‌زاده در این نشست گفت: خوشبختانه روند چهاردهمین دوره انتخابات تا به این لحظه خوب طی شده و به دقیقه ۹۰ رسیدیم. اولین نکته اینکه با تلاش دست اندرکاران شورای نگهبان و همکاری ستادهای نامزدها فضای انتخابات خوب و با آرامش دنبال شده و تخلفاتی رخ نداده است و امیدواریم این دو سه روز هم با همین روند بگذرد.

وی افزود: در این انتخابات مشارکت پای صندوق رای باید بیش ار ۵۰ درصد باشد و امیدواریم این مشارکت به بیش از ۶۰ درصد برسد. آقای پزشکیان هم مانند سایر نامزدها اعتقاد دارند که مشارکت باید بیشتر باشد و رئیس جمهور باید با پشتوانه مردمی بالا انتخاب شوند.

عبدالعلی زاده یادآور شد: طبق نظر خبرگزاری‌ها و نظرسنجی‌هایی که بررسی کردیم آقای پزشکیان در ۸۰ درصد این نتایج جایگاه نخست را دارد و این بسیار خوب است. امیدواریم با کمک دستگاه‌های دولتی و انتظامی و رسانه‌های رسمی و نمایندگان نامزدها این روند را به خوبی پیش ببریم. اعضای ستاد توانستند با زمان محدود و امکانات محدودی که داشتند توجه زیادی را به نامزد خودمان جلب کنند.

وی با بیان اینکه وقتی به زمان آخر تبلیغات می‌رسیم چند ابهام وجود دارد، گفت: معمولاً رسم است وقتی به انتهای تبلیغات می‌رسیم شبهاتی مطرح می‌شود. مثلاً از کجا معلوم که انتخابات مهندسی نمی‌شود و صحیح برگزار خواهد شد؟ اما همه مسئولان به ویژه رهبر انقلاب در فرمایشاتی که داشتند تاکید کردند که انتخابات باید سالم و با شکوه‌ برگزار شود و‌ ما هم مطمئنیم انتخابات باشکوه و‌ درست برگزار خواهد شد. من به همه مردم ایران این اطمینان می‌دهم که اگر با دقت بنویسید مسعود پزشکیان در همه صندوق‌ها رای پزشکیان، پزشکیان خوانده شود. مردم باید این فرآیند را با نیت خیر خودشان و همراهی مردم درست طی کنند تا حق به حق‌دار برسد.

رییس ستاد پزشکیان گفت: ما نمایندگانی داریم که به آنان اعتماد داریم. نزدیک روزهای آخر شاید بعضی از طرفداران نامزدهای انتخاباتی متوسل به کارهای مغایر با تبلیغات شوند. ما در چارچوب مقررات پیش خواهیم رفت و هیچ دلیلی ندارد در جهت مشوش کردن انتخابات پیش برویم از هرگونه کار مجرمانه با نام آقای پزشکیان حمایتی نخواهیم کرد و از ستاد انتخابات می‌خواهیم با این موارد برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی با اشاره به وعده برخی تردد در میادین شهر بدون حجاب و همراه با شعار گفت: ما با این کارها مخالف هستیم. هرکار و اعتراض و همراهی باید در چارچوب زمان و‌ مکان خود باشد و هرگونه اقدامی در چارچوب حمایت از نامزدها باید قانونی باشد تا با انتخابات پرشور و با نشاط همراه باشد و طرفداران انتخاباتی از این فضا استفاده کنند و آن‌هایی که می‌خواهند رای ندهند را مجاب کنند که رای دهند.

عبدالعلی زاده افزود: الان در روزهای آخر هر شهروند دو رای است. یعنی آن کس که خودش رای می‌دهد در بین اطرفیان خود هم یک نفر را همراه خود بیاورد. افراد با اطرفیان خود صحبت کنند و دیگران را مجاب کنند تا رای دهند. ۸ تیر موعدی است که مردم باید انتخاب کنند با توجه به اینکه با تدبیر مسئولان نظام و کشور فضای بازی ایجاد شده و انتخابات رقابتی شده و دو گروه عمده کشور نامزد دارند، قرار است برنده انتخابات آینده نسل جوانان و زندگی آنها را بسازد و آنها را از مشکلات و چالش‌هایی که در مسائل سیاست خارجی کشور وجود دارد، عبور دهد. رئیس جمهوری که بتواند با رای بالا انتخاب شود می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد و وفاق ملی ایجاد کند.

وی گفت: در میان این شش نامزد یک نفر رئیس جمهور همه ملت است و علاوه بر مجموع آرا نتیجه هم مهم خواهد بود. ۶۰ درصد مشارکت نتیجه خوبی خواهد شد.

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارزیابی شما از حضور آقای پزشکیان در مناظرات تلویزیونی گفت: ارزیابی من مثبت است و ایشان سعی کردند که شعارهای کلی نظیر حق، عدالت و پیروی از قانون را باز کنند و بیشتر توضیح دهند. بعد از هر مرحله مناظره و حتی میزگردهایی که با کارشناسان برگزار شده در نظرسنجی‌ها دیدیدم که چند پله بالاتر رفتند و امروز هم رسیده‌اند به رتبه نخست. این نشان می‌دهد که مردم پیام ایشان را دریافت کرده‌اند. طبیعی است در کشوری که مشکلات معیشتی مردم حاد است و از آن رنج می‌برند، وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری مثل بیکاری جوانان می‌تواند برای مردم خوشایند باشد و در به کار بردن آنها بعضاً نامزدها زیاده‌روی می‌کنند اما آقای دکتر پزشکیان از همان ابتدا گفتند که برنامه‌ای ندارم و برای تهیه آن از کارشناسان و ذی‌نفعان هر حوزه استفاده می‌کنم.

وی افزود: می‌بینیم که در هر مناظره با اشاره به حق و عدالت سعی داشتند که از کلی گویی جلوگیری کنند. ما رنگین‌کمانی از اقشار و اقوام متفاوتی داریم و موظفیم به هرکدام خدمات برابری ارائه دهیم که آقای دکتر این موارد را شفاف و صادقانه بیان کردند. بعضی از نامزدهایی که به دادن زمین رایگان و استخدام و غیره متوسل شده‌اند به نظرم باید از طریق قانونی برخورد شود. چه طور ممکن است افزایش حقوق و دستمزد معادل نرخ رسمی تورم انجام دهند در حالی که اینها قانون می‌خواهد و طبیعتاً قانونگذار رضایت به انجام این کار نمی‌دهد. دیدیم که بعضی‌ها وعده ساختن میلیون‌ها مسکن را داده‌اند و از سال ٨۴ دیدیم که تاکنون تعداد مسکن‌های ساخته شده به ٢ میلیون هم نمی‌رسد. جامعه اگر کم سواد و کم ظرفیت بود ممکن بود با این وعده‌ها رای بیاورند اما در جامعه‌ای که افراد تحصیل کرده داریم امکان پذیر نیست. نکته دیگر در ارزیابی، ادب و اخلاق آقای پزشکیان است که بازتاب خوبی داشته است. خویشتن‌داری ایشان در مواجهه تند با دیگر نامزدها و رعایت ادب، احترام و متانت ایشان در پاسخ به نامزدها واقعاً پسندیده و بازتاب گسترده‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: آنچه شما در انتخابات می‌نویسید آن خوانده خواهد شد. هیچ دلیلی ندارد دنبال مشوش کردن انتخابات و نگران کردن جامعه باشیم. از هرگونه رفتار خلاف قانون پرهیز می‌کنیم. به طور رسمی کارهای خلاف قانون هیچ ارتباطی به ستاد انتخابات پزشکیان نخواهد داشت. ما هیچ حمایتی از خاطیان در انتخابات نخواهیم داشت.

حمایت از کاندیدا در دوران انتخابات باید در چارچوب قوانین باشد

رییس ستاد مرکزی انتخابات پزشکیان بیان کرد: یک عده‌ای زمزمه کردند در روزهای آخر انتخابات برخی از خانم‌ها به صورت دسته جمعی در خیابان‌های پر رفت و آمد اقدام به برداشتن حجاب کنند و شعار دهند ما این اقدام را نمی‌پسندیم. حمایت از کاندیدا در دوران انتخابات باید در چارچوب قوانین باشد.

عبدالعلی زاده خاطرنشان کرد: برای رفع تحریم‌ها و مشکلات کشور نیازمند نمایش قدرت مردم در انتخابات هستیم. هرکسی رئیس جمهور شود رئیس همه مردم است چه کسانی که به او رای داده‌اند و چه رای نداده‌اند.

وی اضافه کرد: ارزیابی شخص بنده از حضور آقای پزشکیان در مناظرات مثبت است. هدف از مناظرات کمک می‌کنیم مردم برنامه‌های ما را بهتر دریافت کنند و به مرحله تصمیم گیری برسند. در پایان هر مناظره شاهد بودیم آقای پزشکیان رتبه‌شان بالاتر رفته است این نشان این است که جامعه پیام‌های ایشان را دریافت کرده است.

رییس ستاد مرکزی پزشکیان تاکید کرد: هر شهروند دو رای یعنی یک نفر خودش و یک نفر هم که نمی‌خواست رای بدهد با خود به صندوق رای بیاورند.

عبدالعلی زاده اذعان داشت: شعار ایشان در مناظرات این است که «من از حق دفاع خواهم کرد و به قانون عمل کردم». شهروند درجه یک و دو نداریم و این تقسیم بندی غلطی هست. ما رنگین کمانی از اقوام و ادیان داریم و همه در برابر قانون یکسان هستند. در جذب نیرو در ارگان‌ها اصل برای ما شایسته سالاری است. این پیام‌های خیلی خوب در جامعه بود که آقای پزشکیان فرستاد.

وی ادامه داد: برخی از نامزدها که وعده‌های آن‌چنانی مثل زمین رایگان و افزایش حقوق معادل نرخ رسمی تورم داده‌اند باید هیات نظارت با آنها برخورد کند.

رییس ستاد مرکزی انتخابات پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون نقش کلیدی زنان در دولت پزشکیان گفت: فقط فرهنگ نیست. در کدام زمینه‌ها خانم‌ها پیشتاز هستند؟ باید دید با موفقیت آقای پزشکیان در این رقابت، آیا زنان در جامعه تغییری در دیده شدنشان و جایگاه و حقوق شهروندی شان ایجاد می‌شود؟ قطعاً همین طور است. آقای پزشکیان یک فرد کاملاً مذهبی و مسلط به منابع دینی است و واقعاً به ان اکرمکم عندالله اتقاکم ایمان دارند.

وی اضافه کرد: بارها ایشان گفتند تقوا یعنی برنامه داشتن و درست اندیشیدن. همه اینها در واژه تقوا جای می‌گیرد. در قانون اساسی فرقی میان زن و مرد وجود ندارد. هر که بیشتر تابع مقررات و منظم تر باشد بهره مند می‌شود. تصور من این است در جامعه ما با حضور دکتر پزشکیان شاهد تغییر فرهنگی بالا خواهیم بود. چه در بعد هنر چه نویسندگی و سایر نشانه‌های فرهنگی شاهد رفع ناترازی خواهیم بود و جایگاه بانوان بهتر خواهد شد. و در سطح مدیریت کلان و خرد جایگاه بیشتری در اختیار زنان قرار خواهد گرفت.

عبدالعلی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چهره‌های حاضر در دولت پزشکیان قرار است از کدام طیف باشند؟ گفت: بدنه کارشناسی از گروه کارشناسان نخبه خواهد بود. کارشناس با مدیر فرق می‌کند. جایگاه اداری و کاری مدیر بالاتر از کارشناس است. کارشناس حتی از مدیر میانی هم سطح پایین‌تری دارد. به این دلیل که کارشناس کار مدیریتی نمی‌کند. به کارشناس می‌گویند خشکسالی شده کار کارشناسی انجام دهید که خسارت‌های ناشی از آنچه میزان است.

وی ادامه داد: کارشناس با داده سر و کار دارد و این داده‌ها را جمع می‌کند و بعد بررسی می‌کند که این داده‌ها چه ارتباطی با هم دارند. ما فاجعه زلزله بم با آن میزان خسارت را داشتیم. اولین مسأله محل دفن فوت شدگان بود. این کار کارشناسی است. وقتی متوجه ارتباط داده‌ها با هم می‌شویم باید ارزیابی صورت گیرد که چه اقداماتی باید صورت گیرد.

رییس ستاد مرکزی انتخابات پزشکیان تصریح کرد: فرق مدیر با کارشناس در این است که برای مثال میان آقای عبده تبریزی و میدری کارشناس هستند. قدرت دکتر این است که همان جا می‌گوید من اسیر یک مرجع فکری نیستم. ممکن است بگویند دولت اقتصاد رفاه به پایان رسیده و باید با اقتصاد آزاد مدیریت شود. ما در بست در اختیار یک نفر نخواهیم بود و با کارشناسان مختلف کار خواهیم کرد. این از جسارت مدیر است.

عبدالعلی زاده در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با انفعال ستاد پزشکیان پیرامون اتفاقی که در میزگرد فرهنگی در خصوص فاضلی اتفاق افتاد، گفت: ما عکس العمل عاقلانه نشان دادیم و به شورای نظارت صدا و سیما نامه نوشتیم و شاکی شدیم که کارشناس منتخب صدا و سیما بحث کلی در رابطه با اخراج اساتید را منحصر به فردی که در جلسه حضور داشت کرد. این خلاف آشکار بود که عملاً توهین به نامزد هست. مجری فقط برای نوبت دادن نیست.

وی اضافه کرد: مجری باید جلوی بحث موردی را بگیرد و بگوید تخلف کرده است. باید راهنمایی کند که اجازه طرح این موضوع در آن جلسه هست یا نه. ضعف مجری هم به مسأله کمک کرد که آقای فاضلی که اعصابش به هم ریخته بود آن عکس العمل را نشان دهنده در کل نه کار کارشناس صدا و سیما درست بود نه رفتار آقای فاضلی. این واقعیت وجود دارد که ایشان باید صبوری می‌کرد. آقای پزشکیان خونسردی خود را حفظ کرد که معرکه جمع شود.

رییس ستاد مرکزی پزشکیان گفت: وزیر شدن آسان نیست. وزیر را رزومه اش باید تعیین کند. دیمی انتخاب کردن نباید صورت گیرد. وزیر اگر مراتب را طی کرده باشد چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. یک بار در ایام تبلیغات عصبانی نشدم چون کار من عصبانی شدن نیست، کار من جمع کردن است تا گرفتار این مسائل نشویم. نیاز داریم کارشناس پخته وارد عمل شود.

عبدالعلی زاده در رابطه با اینکه مهمترین رقیب پزشکیان در میان کاندیداها مدام فرد است و اینکه آیا انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟ گفت: مهمترین رقیب آقای پزشکیان تا چند روز قبل آقای قالیباف بود. در نظر سنجی ها آقای جلیلی بالاتر آمدند. در روزهای آخر تبلیغات باید منتظر تحول آرا و ائتلاف‌ها بود. اینکه به مرحله دوم کشیده می‌شود یا نه دست مردم است. اگر مردم بیایند ما اول هستیم با چند درصد اختلاف. اگر مشارکت به ۶۰ درصد برسد بی بر و برگرد ما برنده هستیم. هر که از این به بعد مشارکت کند از طیف خاکستری است که به سایرین رای نمی‌دهد. اگر دور دوم رفت به معنای جدی بودن رقابت است.

وی در رابطه با اینکه انتخابات پیش رو ارتباطی با انتخابات سال ۸۸ دارد، این تحلیل‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در صورتی که ایشان منتخب مردم نباشند چه رفتاری از ایشان می‌بینیم؟ گفت: این مقایسه بی انصافی است. چرا با سال ۷۶ مقایسه نمی‌شود. این انتخابت علی رغم آرامش با شادی همراه است. در سال ۷۶ برد با تبلیغات خیابانی بود. همه سعی می‌کردند کف خیابان دیده شوند. روزنامه‌ها به نسبت آن سال چه وضعیتی دارد؟ الان فضای مجازی جای آنها را گرفته.

رییس ستاد مرکزی پزشکیان در ادامه تاکید کرد: نامزدی که تیم رسانه‌ای فضای مجازی بهتری داشته باشد بیشتر محتوا منتقل می‌کند. در فضای مجازی هر لحظه حرف جدید زده می‌شود. به جای تصویر ثابت فیلم و کلیپ می‌گذارند. در نتیجه فضای تبلیغاتی کنونی از انتخابات گذشته وسیع‌تر است. من و آقای پزشکیان با هم عهد بستیم که هفتاد و شیشی هستیم. یا برنده می‌شویم و به رقابتی خود احترام می‌گذاریم. به محض بازنده شدن به برنده تبریک خواهیم گفت.

عبدالعلی زاده در رابطه با برنامه ستاد برای جذب آرای خاکستری تصریح کرد: چند روزی هست که روان شدن طیف خاکستری و آب شدن یخ آنها خودش را نشان داده است و طبیعی هست که به تدریج اتفاق بیوفتد. حضور آقای خاتمی در دوره‌های قبل اعلام عدم مشارکت می‌کردند اما همین اعلام مشارکت باعث شد یخ خاکستری‌ها آب شود. عوامل موثر دیگری هم در آن دخیل بودند.

وی افزود: برای مثال در دوره‌های قبل نامزدها همه از یک حزب بودند. با این جمع بندی که خیلی هم برای ما گران تمام شد و شورای نگهبان با تدبیر و پیرو نامه جبهه اصلاحات انعطاف به خرج داد تا از دو جناح کاندیدای مطلوب حضور داشته باشد. اگر تعداد جبهه اصلاحات بیشتر بود نشاط بیشتر و رقابت بالاتر می‌بود. چهره‌های مشهور ورزشی، هنری و فرهنگی که در گذشته دعوت به عدم مشارکت می‌دادند الان می‌گویند به میدان می آیند و گزینه همه آقای پزشکیان است. ممکن است کل اینها نیایند اما اگر مشارکت به ۶۰ برسد برای تعیین قطعی مرحله اول کافی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما