شناسهٔ خبر: 67346641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعطای دومین نشان عالی دانش به ۱۱ دانشمند/ خرازی و صالحی تجلیل شدند

تهران- ایرنا- دومین آیین اعطای نشان عالی دانش به ۱۱ چهره برجسته علمی کشور در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت؛ از جمله کمال خرازی و علی‌اکبر صالحی اعطا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، دومین آیین اعطای نشان عالی دانش امروز (دوشنبه) همزمان با بزرگداشت یکهزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سالگرد سنت آموزش عالی در ایران و نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران با حضور محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، فناوری و تحقیقات، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش برگزار و این نشان عالی دانش از سوی رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر سینه این چهره‌ها نصب شد.

کدام دانشمندان مفتخر به دریافت نشان عالی دانش شدند؟

استاد دکتر کمال خرازی استاد و عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران؛

استاد دکتر علی اکبر صالحی عضو هیات علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شرف؛

استاد دکتر محمدعلی آذرشب پژوهشگر برتر دانشگاه تهران در زبان و ادبیات عرب؛

استاد دکتر محمد رضا حافظی استاد دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری و طراح برج میلاد تهران؛

استاد دکتر جواد فیض استاد ممتاز دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق و کامپیوتر و عضو پیوسته فرهنگستان علوم؛

استاد دکتر باقر ساروخانی جامعه‌شناس و دارای بیش از ۱۹۰ کتاب و مقاله در زمینه جامعه‌شناسی ارتباطات و رسانه‌؛

استاد دکتر علی‌اکبر صبوری استاد دانشگاه تهران، متخصص بیوفیزیک و از دانشمندان یک درصد برتر جهان در حوزه بیوشیمی و بیوفیزیک

استاد دکتر سید حمیدرضا صادقی استاد دانشگاه تربیت مدرس در رشته مهندسی حفاظت خاک و آب و آبخیزداری؛

استاد دکتر یحیی عقیقی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته روماتولوژی کودکان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران و استاد دکتر علی خیرالدین استاد ممتاز مهندسی عمران دانشگاه سمنان، استاد نمونه کشوری دانشمندانی بودند که در این مراسم نشان عالی دانش را دریافت کردند.

اعطای دومین نشان عالی دانش به ۱۱ دانشمند برجسته/ خرازی و صالحی تجلیل شدند

دانشگاه تهران فرهنگ‌سازی کرد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تهران با برپایی آیین اعطای نشان عالی دانش به دانشمندان فرهیخته، در این زمینه به‌خوبی فرهنگ‌سازی کرد.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: این ایده و آیین نوید بخش و ایجاد انگیزه برای جوان ایران اسلامی و در راستای هویت سازی آنها است.

وزیر علوم تحقق مرجعیت علمی را یکی از اهداف جمهوری اسلامی دانست و گفت: وقتی دانشمندی متفکری در هر جا قرار بگیرید آنجا گلستان می شود.

وی افزود: وقتی تلاش کنید و نتیجه آن منجر به اهتزاز پرچم پرافتخار کشور شود پس حرص زدن در حوزه علم مقدس است و این اقدام رئیس دانشگاه تهران و اعضای هیأت مدیره در معرفی چهره های دانشمند اقدامی ارزشمند است.

زلفی گل ارزوی امیدواری کرد خدا انسان های بزرگ را بر سر راه جوانان ایران قرار دهد و گفت: انتخاب چنین دانشمند بزرگی این پیام را دارد که ما قدر بزرگان را می دانیم.

به گزارش ایرنا، روند بررسی صلاحیت نامزدهی دریافت نشان عالی دانش با ۱۱ مولفه در پرونده علمی و حرفه‌ای اساتید انجام شده است که «داشتن اثر نوآورانه علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی در مرزهای دانش»، «تأثیرگذاری اجتماعی»، «داشتن اثر نوآورانه علمی پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد موج نو»، «داشتن جایزه بزرگ بین‌المللی در زمینه‌های علمی و پژوهشی در رشته تخصصی استاد منتخب»، «داشتن شهرت ملی و جهانی در تخصص خود»، «داشتن اثر علمی و پژوهشی در جهت تحقق اهداف علوم انسانی»، «دارا بودن آثاری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان»، «کارآفرینی در سطح ملی شاگردپروری و هدایتگری علمی و به گونه‌ای که دانشجویانی از سوی استاد به عضویت هیأت علمی در آیند»، «شخصیت متین رشد یافته و دارای تراز علمی و همسو با نظام جمهوری اسلامی» از جمله این شاخص‌هاست.

استادان دکتر اعظم ایرجی زاد، دکتر عباس بازرگان، دکتر احمدرضا دهپور، استاد علی‌اکبر رشاد، دکتر عباسعلی زالی، دکتر حسین صفایی، دکتر سید کاظم علوی‌پناه، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد، دکتر اردشیر قوام‌زاده، دکتر محمدمهدی کیانی، دکتر محمود مهرداد شکریه و دکتر محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش کشور سال گذشته شدند.

نشان عالی دانش یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که به صورت سالانه در ۶ گروه و شاخه علمی به دانشمندان و اساتید ایرانی و غیرایرانی دارای مرجعیت علمی که با پژوهشگران ایرانی و مراکز و نهادهای علمی ایران همکاری مؤثر دارند، اعطا می‌شود.

نظر شما