شناسهٔ خبر: 67343987 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقیمی:

دانشمندان نماد تمدن ملی هستند  

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران دانشمندان را نماد تمدن ملی دانست و گفت: اگر می‌خواهیم نقش علم در جامعه تداوم یابد و پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی بشر باشد، راهی جز این نیست که علم و دانشمند در صدر قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، تالار علامه امینی تهران امروز (دوشنبه) میزبان دومین آیین نشان عالی دانش به ۱۱ چهره برجسته علمی در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران بود.

این آیین همزمان با بزرگداشت یکهزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سالگرد سنت آموزش عالی در ایران و نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم و رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

سید محمد مقیمی در این مراسم گفت: هدف از اعطای نشان عالی دانش در راستای نقشه راه رهبر معظم انقلاب است که در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کرده اند. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، انتظارات مقام معظم رهبری از جوانان در حوزه علم و پژوهش بیان و تکلیف برای سیاست‌گذاران روشن شد.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم نقش علم در جامعه تداوم یابد و پاسخگوی نیازی های مادی و معنوی بشر باشد راهی جز این نیست که علم و دانشمند در صدر قرار بگیرد.

حجت السلام خسروپناه هم در این آیین گفت: علم نزد خداست. علم در رتبه ایمان است و علم و ایمان با هم تعالی بخش است. صاحبان علم نزد خداوند درجات دارند همانطور که در قرآن به مرتبه بالای آن اشاره شده است.

دانشمندان ستون نماد تمدن ملی هستند  

مهمترین سرمایه ۴۴ ساله  انقلاب اسلامی نیروی انسانی متخصص 
رئیس فرهنگستان علوم نیز در این مراسم مهمترین سرمایه ۴۴ ساله  انقلاب اسلامی را نیروی انسانی متخصص دانست و گفت: دانشمندان کشور میسر رشد را با سختی پیمودند و امروز افتخار کنیم که ٢ درصد تولید علم برای ایران است و حرفی برای گفتن در دنیا داریم.

محمدرضا مخبر دزفولی در روز دوشنبه در دومین آئین اعطای نشان عالی دانش گفت: دانشگاه تهران در خیلی از زمینه ها پیشتاز بوده و در خیلی از زمینه هم جایگاه خود را نشان داد. باید این گونه جلسات تعمیم و توسعه یابد تا به یک گفتمان تبدیل شود. آینده ایران اسلامی اگر قرار باشد به نقطه اوج برسد مرکزیت آن دانش و علم و دانشگاه و فناوری است. نباید منکر پیشرفت و موفقیت دانشمندان و دانشگاه باشیم و قدر این موفقیت ها را بدانیم؛ زیرا مسیر آینده روشن تر خواهد بود. 

هتمام ویژه مجلس به آموزش کشور

علیرضا منادی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: مجلس شورای اسلامی در چهار سال گذشته اقدامات خوبی را در کمیسیون آموزش و تحقیقات در توسعه علم داشته است و هنوز هم در دوره دوازدهم مجلس اعتقاد دارد آموزش مسأله اصلی است و برای توسعه بیشتر آن حمایت های قوی تری خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس به حدود ١٠ هزار شرکت دانش بنیان در کشور اشاره کرد و گفت که مجلس اهتمام ویژه ای به آموزش کشور دارد و تکلیف ما در این مسیر سنگین تر است.

به گزارش ایرنا، روند بررسی صلاحیت نامزدهی دریافت نشان عالی دانش با ۱۱ مولفه در پرونده علمی و حرفه‌ای اساتید انجام شده است که «داشتن اثر نوآورانه علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی در مرزهای دانش»، «تأثیرگذاری اجتماعی»، «داشتن اثر نوآورانه علمی پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد موج نو»، «داشتن جایزه بزرگ بین‌المللی در زمینه‌های علمی و پژوهشی در رشته تخصصی استاد منتخب»، «داشتن شهرت ملی و جهانی در تخصص خود»، «داشتن اثر علمی و پژوهشی در جهت تحقق اهداف علوم انسانی»، «دارا بودن آثاری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان»، «کارآفرینی در سطح ملی شاگردپروری و هدایتگری علمی و به گونه‌ای که دانشجویانی از سوی استاد به عضویت هیأت علمی در آیند»، «شخصیت متین رشد یافته و دارای تراز علمی و همسو با نظام جمهوری اسلامی» از جمله این شاخص‌هاست.

استادان دکتر اعظم ایرجی زاد، دکتر عباس بازرگان، دکتر احمدرضا دهپور، استاد علی‌اکبر رشاد، دکتر عباسعلی زالی، دکتر حسین صفایی، دکتر سید کاظم علوی‌پناه، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد، دکتر اردشیر قوام‌زاده، دکتر محمدمهدی کیانی، دکتر محمود مهرداد شکریه و دکتر محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش کشور سال گذشته شدند.

نشان عالی دانش یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که به صورت سالانه در ۶ گروه و شاخه علمی به دانشمندان و اساتید ایرانی و غیرایرانی دارای مرجعیت علمی که با پژوهشگران ایرانی و مراکز و نهادهای علمی ایران همکاری مؤثر دارند، اعطا می‌شود.

نظر شما