شناسهٔ خبر: 67346407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

معاون دادستان فارس خبر داد:

اجرای انتخابات به صورت دستی است

معاون دادستان فارس گفت: پیش‌بینی برای اجرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به صورت تمام الکترونیک بود اما با توجه به شرایط زودهنگام انتخابات و شهادت شهید رئیسی به صورت دستی انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، امروز نشست خبری در تالار گفتگو اداره‌کل ارشاد اسلامی استان فارس در رابطه با راهکار حضور حداکثری با اصحاب رسانه برگزار شد.


در این نشست که با حضور معاون دادستان مرکز استان فارس و رئیس هیات نظارت شورای نگهبان استان فارس برگزار شد، افشین محمدی دره شوری ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی به ویژه شهید مظلوم آیت الله بهشتی و ۷۲ نفر از یاران وفادار و صدیق حضرت امام خمینی (ره) افشین محمدی دره شوری بیان کرد: شهید ریسی الگوی به تمام معنای یک بسیجی مخلص و مجاهدانه بودند و در این راه به درجه رفیع شهادت رسیدند. 

معاون دادستان فارس تاکید کرد: پیش‌بینی برای اجرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری  به صورت تمام الکترونیک بود اما با توجه به شرایط زودهنگام انتخابات و شهادت ایت الله ریسی به صورت دستی انجام خواهد شد.

وی به نقش مهم رسانه در انتخابات اشاره کرد و گفت: وظیفه رسانه فراهم کردن شرایط انتخاب اصلح هست و رسانه نباید فرد اصلح را انتخاب کنند بلکه باید شرایط را مهیا کنند تا مردم بتوانند با دید دقیق انتخاب داشته باشند. 


محمدی دره شوری افزود: رسانه نقش بسزایی در انتخاب موفق‌تر و آگاه‌تر مردم دارد و جانبداری از اشخاص خاص قطعا نتیجه مطلوبی ندارد و بایستی مراقبت شود از اینکه اصحاب رسانه اغفال نشوند که این امر باعث ایجاد هجمه نادرست در جامعه  باعث می‌شود.

وی تصریح کرد: انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌سازی پیش رو داریم و خوشبختانه در کلام امامین انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران معیار‌های بسیار مهمی و ملاک‌های بسیار دقیقی مورد توجه قرار گرفته است در منویات مقام معظم رهبری به خصوصیات رئیس جمهور مطلوب صراحتا بیان شده است که  دارای کفایت باشد، مدیریّت لازم را داشته باشد، باایمان باشد، مردمی باشد، لبریز از امید باشد اگر یک آدم ناامید و افسرده‌ای را ما در رأس یک کاری گذاشتیم، مسلما که این کار پیش نخواهد رفت؛ باید لبریز از امید باشند. 

معاون دادستان فارس خاطرنشان کرد: معتقد به توانمندی‌های داخلی باشند آن که معتقد است که چه از لحاظ دفاعی، چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ تولید و امثال اینها کاری در کشور نمی‌شود انجام داد، واقعاً لایق فرمانروایی و حکمرانی بر این مردم نیست؛ بایستی کسانی بر سر کار بیایند که معتقد به مردم باشند، معتقد به جوانها باشند، عقیده‌ی به جوانها داشته باشند، واقعاً عنصر جوان را قدر بدانند. 

وی ادامه داد: سیاست‌های کشور ما مشخص است مردم کشور و نظام را دوست دارند و این را بارها و بارها در صحنه‌های مختلف نشان داده‌اند ریس جمهور آینده نیز باید قلبا و عملا ولایت‌مدار باشد. 

دره شوری در بحث امید افزایی و رسالت رسانه بیان کرد اعتماد و امید مردم باید با اقدامات سنجیده اصحاب رسانه بازگردد و دوچندان شود 
امید آفرینی را برای مردم بازگو کنید و احساس یاس و ناامیدی را از مردم دور کنید نقاط قوت‌ها گفته شود ما مدعی این نیستیم که هیچ کم کاری نشده اما موارد زیادی نیز انجام شده و این تعادل طبیعی است و لازمه زندگی جمعی همین است. 

وی رو به اصحاب رسانه تاکید کرد جهادگران عرضه فرهنگ و هنر و اصحاب خبر همیشه در شرایط سخت همراه مردم و نظام بوده‌اند و بنا به مقبولیتی که در بین آحاد مردم دارید وظیفه سنگینی بر دوش شماست.

در ادامه رئیس هیات نظارت شورای نگهبان استان فارس گفت انتخابات همواره موضوعی برای نظام جمهوری اسلامی و تجدید و همچنین حیات دهنده است برای مسئولین و حرکت انقلاب و کشور در طول چهار دهه که از انقلاب میگذرد با هر بار روح جدیدی به کشور و انقلاب و مردم دمیده شده است.

بهروز پرنیان ادامه داد:ما در شرایطی مهیای برکزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌شویم که سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به واسطه شهادت حضرت آیت الله رئیسی نیمه تمام مانده است و مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان بایستی ظرف مدت ۵۰ روز مقدمات انتخابات جدید را برنامه‌ریزی و برگزار کند  در همین راستا از همان روز که خبر شهادت سید الشهدای خدمت اعلام شد جلسه شورای نگهبان برگزار شد. 

رئیس جدید دفتر نظارت شورای نگهبان استان فارس تصریح کرد: ۲ نکته حائز اهمیت است نکته اول با توجه به اینکه ما مدعی هستیم که قانون اساسی ما یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی دنیاست به این جهت که بن بست وجود ندارد و دراجرای امور کشور نباید خللی ایجاد شود و همگان ملاحظه فرمودند که بلافاصله بعد از شهادت رئیس جمهور مقدمات  برگزاری انتخابات فراهم شد نکته دوم که مهم‌تر به نظر می‌رسد نقش رهبری در هدایت این موضوع بود که مقام معظم رهبری با درایت و تدبیر در ابتدا به مردم امید دارند که هیچ‌گونه خللی در روند اجرایی کشور ایجاد نمی‌شود .


وی ضمن یادآوری وظایف شورای نگهبان گفت: به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی نظارت بر امر انتخابات وظیفه ذاتی شورای نگهبان است . 


پرنیان ادامه داد شورای نگهبان به جهت اینکه بتواند این نظارت رو به‌خوبی اجرا کند، شبکه‌ای کاملاً مردمی تحت عنوان شبکه نظارت ایجاد کرده است و این شبکه از اقشار مختلف مردم هستند و افرادی هستند که امین و مورداعتماد مردم می‌باشند و برای صیانت از آرای مردم به‌عنوان ناظر در موضوع انتخابات عهده‌دار مسئولیت هستند که همگی مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی می‌باشند و هیئت اجرایی نیز سی نفر معتمد که از اقشار مختلف هستند انتخاب می‌شوند که مسئول اجرای انتخابات هستند.


وی تصریح کرد: ما در اجرا و نظارت فرمایش مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم که مجریان و ناظران باید پایبندی خودشان را به قانون نشان دهند و ملاک قانون است صلایق افراد ملاک نیست آنچه که مدنظر هست هم در اجرا و هم در نظارت قانون هست و صلایق شخصی جایگاه و وجاهتی ندارد و صیانت از آرا مردم با رعایت کامل بی‌طرفی وظیفه شبکه نظارت ما است؛ چون رأی مردم در حکم حق‌الناس است .


این مقام مسئول در پایان گفت: استان پهناور فارس دارای ۳۷ شهرستان و حوزه انتخابیه وجود دارد و دارای ۵۹ بخش مستقل است که این بخش‌های مرکزی هیئت اجرایی و نظارت ندارند و ۳ هزار و پانصد و هفده شعبه اخذ رأی و حدود سیزده هزار ناظر از طرف شورای نگهبان مسئول امر نظارت هستند که آموزش‌های لازم را دیده‌اند و اولین گام و اولین قدمی که در این جهت برداشته شده است همین امر آموزش مجریان و ناظران رو آموزش بوده است که بر اساس قانون عمل کنند و خارج از روابط دستورالعمل‌های قانونی اقدامی انجام ندهند. 


وی خاطرنشان کرد: باهمت و تلاشی که همه مردم و خصوصاً اصحاب رسانه دارند امید داریم که زمینه و بستری برای حضور حداکثری مردم فراهم شود و سلامت انتخابات که وظیفه ذاتی شورای نگهبان است به شکل خوبی در سطح استان انجام پذیرد.


انتهای خبر/224224

نظر شما